Kuinka kana kestää kylmää?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

fasunen

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Meillä kestetään ulkona vielä ihan kunnon pakkasiakin. Liha kukot laiduntavat yhä ulkona päivisin vaikka kylmimpänä päivänä pakkasta oli jo useampi aste. Muista poikkeuksen muodostavat vielä alhot, jotka tuntuvat vain virkistyvän sitä mukaan, kun kylmyys lisääntyy. :smt003
mokomaki

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Meillä 1 fasaanien kans kuoriutunu kana nuorikko käy vielä lähes päivittäin ulkotarhassa tsekkaamassa fasaanit, vaik kyl tuota luntaki jo ainaki 30cm on. kanalassa lämmintä riittää, lähes hellelukemia kun pehku pärähti toimimaan. aina kuiten ku kanalassa käyn niin piän ovea auki et jos joku haluaa ulkona kävästä, mut suoranaista ryntäystä ei tuohon hankheen ennään ole :smt005
Suvianne

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllä maatiainen kestää liikuskella pakkasella. -10 on meillä ollu pakkasta viime syksynä ja kaikki oli pihalla koko päivän kun ei ollu lunta.

Mutta minä en luottais kanan sisälle menemiseen, ennenku se on tottunut rutiinisti sinne sisälle menemään. Jos ne on kesän nukkunu ulkona, ne vaan jää siihen samalle orrelle vaikka olis kuin kylmä.
Varmasti harjassa veri kiertää, mutta saattaa kait ne jäätyäkki??

Ainakin minun yks jääräpää myskiankka palellutti räpylänsä kun ei suostunut muiden kanssa suojaan viime syksynä. Nyt olen aloittanut hyvissä ajoin kanojen nostelun iltaisin kanalaan. Saa olla luukut auki vielä, mutta haluan, että oppivat sen rutiinin sisälle menoon. Joka ilta olen nostellut, mutta aina vain vähemmän ja vähemmän. Tänään oli vain kaksi kylmällä puolella.

Ja ankkoja en ruoki enää ulos. Joutuvat hakeen ruokansa suojasta. Jospa ne tottuis ja alkais kovilla pakkasilla vapaaehtoisesti oleskeleen siell'ä??!!
vardenji

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä olen pakkasöinä nostellu sisään. Nyt kun ollaan TAAS plussan puolella yölläkin, annan nukkua pihalla ketkä nukkuvat. Vaikeinta on saada kalkkunat sisälle... Ruokin ulos edelleen, koska eivät viihdy sisällä lainkaan. Heti kun aamulla avaan ikkunan, alkaa suurryntäys tarhaan.
fasunen

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

No mutta kalkkunat nyt kai uskaltaakin jättää ulos, jos on alle 20 astetta pakkasta?
vardenji

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mun käy sääliks, kun kököttävät ulkona kaulat ja pää paljaana :oops: Eli sisään vaan kun alkaa pakastaa. Ei siellä turhan lämmin sisälläkään ole, plussan puolella suostuu pysymään...
essi

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja essi »

meillä eivät enää lähteneet ulkoilemaan vaikka ovi oli auki, kun lämpötila pihalla laski +3 asteeseen. lokakuun puolella vielä lähtivät aamuisin ulos ja palasivat ominpäin illaksi sisään. nyt olen pitänyt oven kiinni ja kanat sisällä. sisälämpötila kanalassa on jotakuinkin +10 astetta. yhtenä päivänä sattui ulkolämpötila kohoamaan +5 asteeseen ja silloin porukka käväisi pihalla, paitsi yksi silkki halusi jäädä sisään enkä sitä pihalle heittänyt. silkithän kai kestävät kylmää huonommin kuin muut. mietin onko tuo +10 sisällä hyvä? isommat kanat ja kukot varmaan pärjäisivät viileämmässäkin mutta silkeistä en ole varma miten kylmänarkoja ovat.
nasse10

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja nasse10 »

Aamulla -5 nyt -1 sekarotuiset maatiaiset ampaisi heti pihalle.2 nuorikkoa kävi vaan ulkona mut meni takas sisään kai niiille vielä liian kylmä.
Kai noi kanat tietää koska liian kylmä tai kukkohan täällä pomo on :smt001
nasse10

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja nasse10 »

Täällä taas +4 kanat ulkona,vettä tihkuttaa niin kanat käy välillä lämmittelemässä kanalassa mutta nauttivat kyllä ulkona olosta :smt001
pipsukka

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Meillä alhot ulkoilevat päivittäin. Lumesta ja pakkasesta eivät ole välittäneet mitään. Mutta kova tuuli, vesi ja räntäsade pitää sisätiloissa.
Jekku

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Kyllä kanat tajuaa itse mennä lämpimään. Mie laskin yks aamu( ennen kanahaukan vierailua) kanat ovesta ulos ja menin avaamaan ikkunaa, ni siellä jo ensimmäinen viluinen kana oli tulossa sisään :smt042
anki06

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja anki06 »

Mulle piti yksi intohimoinen eläinaktivisti hirveen saarnan kanojen palelemisesta.
Kuulemma kanalassa pitää olla vähintään 13 astetta lämmintä koko ajan :shock:
Ei mun kanalassa oo aina niin lämmintä... olenko nyt sitten eläinrääkkääjä?
Kun musta tuntuu että ne ei kauheesti tykkää kovin lämpimästä, aamuisin painavat aina kauheeta kyytiä ulos kun yön jäljiltä on yli 10 astetta sisällä.
Vielä toistaiseksi viettävät koko päivän ulkona. Mille-kukko on ainut joka enemmän viihtyy sisällä kuin ulkona :smt001

Mikä lämpötila muilla on sisällä?
Suvianne

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

meilläkään eivät viihdy lämpimässä. Mutta mun kanoilla on oikeesti kunnon turkki! Niin varmasti jokaisen pihakanalan asukilla.

meillä lämpötila pyörii sillain talvella, että ihan pahimmilla pakkasilla nurkat on jäässä ja keskellä kanalaa plussalla ja orsilla on joku +5, Ja kaikki voi hyvin.

Minä pidän omassa kanalassa maksimina +10 alan tuulettaa enemmän jos ylittyy. Selkeesti viihtyminen on huonompaa lämpimässä
ropponen

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja ropponen »

anki06 kirjoitti:Mulle piti yksi intohimoinen eläinaktivisti hirveen saarnan kanojen palelemisesta.
Kuulemma kanalassa pitää olla vähintään 13 astetta lämmintä koko ajan :shock:
Ei mun kanalassa oo aina niin lämmintä... olenko nyt sitten eläinrääkkääjä?

Mikä lämpötila muilla on sisällä?
Älä huoli anki06, et ole eläinrääkkääjä, ei nuo maattarit ja muutkaan jotka ovat tottuneet juoksemaan vapaana ja säässä kuin säässä tarvitse noin kuumia olosuhteita. Harva eläinaktivisti itse pitää kanalaa vaan on lukenut jotain vanhoja tehotuotantokanalaohjeita. Olet ihan oikeassa etteivät kanat edes tykkää niin lämpimästä talvella. Meilläkin juoksevat ulkona kun ei ole liian paljon pakkasta, eli en itse uskalla päästää niitä ulos jos on kymmenen paikkeilla, toki muutama kana silloinkin väkisin pomppii ulos kynnukselle, hetken päästä jos sisälle lämmittelemään... :smt001 Alle 10C varmaan paras sisälämpötila... +3-8C, mutta ei haittaa vaikka nollassa käy, tai välillä hiukan allekin, kunhan ruuat ei jäädy, eikä jatkuvasti ole niin kylmää, ei oo tarkkaa! Meidän kanat levittää kuumissaan kainaloitaan jo siinä +13C:ssa näin talvella (tosi paksut talvihöyhenet ja kunnon rasvat alla :smt003 ) joten yritän pitää tarpeeksi alhaalla lämpötilaa.
Ja mitä olen täältä keskusteluista lukenut niin samaa mieltä kokeneemmatkin ovat.
Suvianne

Re: Kuinka kana kestää kylmää?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on +5-8 sellanen ihanne. Sillon minusta kanat viihtyy parahiten.

Ne ulkoilee meillä kylmällä puolella jos on -10 ja alle. Pidän sillon luukkua auki.

Ovat ulkoilleet välillä -20 kun pehku on ollut niin kuuma, että luukut ollu auki.

Yhdellä kukolla on vähän harjan päissä tummaa?? Olisko se voinu sen palelluttaa?? Tuo tumma väri on ollut ihan syskystä asti ja se ei ole siitä muuttunut mihinkään suuntaan..
Vastaa Viestiin