Riikinkukkokyyhkyjen väreistä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

-Kyyhky-

Riikinkukkokyyhkyjen väreistä

Viesti Kirjoittaja -Kyyhky- »

Kauhiasti kiinostaisi riikkari jolla on musta pyrstö..
Mutta käsittääkseni näitä ei taida suomesta löytyä,vai? :smt017
Myös kirjavat riikinkukkokyyhkyt kiinostaa,eli jos vain joku tietäisi kuka näitä kasvattaa(suomessa) niin olisin kiitollinen.

Laittaisiko joku tähän jonkin linkin, missä olisi noista riikinkukkokyyhkyjen väreistä. kiitos
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

En tiedä että Suomessa olisi kellään kirjavia. Täysmustia on, sekin on aika harvinainen. Mulla on yksi musta kana (josta en luovu :smt002 ) sekä pari eri väristä risteytystä, joilla on melko leveä pyrstö mutta ei niin komea kuin puhtailla. Mutta kirjavia ei ole.

Tosin mulla on kyllä muunrotuisia kirjavia ja kirjavia muiden rotujen risteytyksiä, että saa nähdä mihin tässä päädytään.. Tuo musta kanakin pitää kuitenkin jollekin kukolle parittaa. Mutta tuo kuvio voi olla isompi ongelma, koska sen aikaansaa oma geeninsä eikä se siis synny sattumalta mistä tahansa kirjavasta. Eli sellaista tuskin syntyy meillekään, mikä olisi muuten valkea mutta pyrstö värillinen.
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kyyhky, tuosta värien periytyvyydestä ainakin se, että musta ja valkoinen ovat dominansseja ja periytyvät resessiivisesti.
Minulla on vanhojakin kirjoja, joissa puhutaan kanojen värin periytymisestä.
Kirjoittele yksäriä, jos haluat tietoja.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Minen mitään tiedä kyyhkyjen väreistä, mutta ööö.. Moilanen.. joku ajatuskatkos kenties? Dominoivasti periytyvä väri siis olisi resessiivinen ominaisuus? Kun siis, resessiivinen tarkoittaa peittyvästi periytyvää ja yksilön pitää saada värin aiheuttama alleeli kummaltakin vanhemmalta; dominoivassa värissä taas riittää että saa toiselta ja väri ei hypi sukupolvien yli, niinkuin voi käydä resessiivisesti periytyvässä.

Sori, mä oon pilkuviilaajatyyppinen ratkaisu :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Taisinpa sekavasti kertoilla. Siis valkoinen ja musta ovat dominoivia värejä ja kykenevät käyttäytymään resessiivisesti, siis saattavat tulla uudestaan esiin monenkin sukupolven takaa.
Tästä tuolla kanapuolella on molemmista esimerkkejä ja jotain tuonsuuntaista olen havainnoinut omien lintujenikin kohdalla, niitä kun tulee tuommoiset 50-60 kpl vuodessa.
Siis Tipsin huomio oli hyvä.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ahaa.. sitten nuo värit varmaan tulee useamman eri geenin yhteisvaikutuksesta. Eli eivät periydy aivan yksinkertaisen mendelistesen genetiikan mukaan, vaan ovat ns. kvantitatiivisia ominaisuuksia :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No niinhän näyttää olevan.
Sitten on mielenkiintoinen tuo punainen väri, se käyttäytyy melko arvoituksellisesti.
Yritin saada siitäkin noilta "viisailta" selvyyttä, mutta ei oikein löydy selvää kaavaa, se vaan putkahtaa esiin odottamattomistakin yhdistelmistä.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Oiskohan tästä linkistä jollekulle hyötyä: http://www.kolumbus.fi/sarakontu/link/f ... html#lintu Siellä on linkkejä missä kerrotaan eri lintujen värien periytymisestä. Itse koetin selvittää viiriäisten värien periytymistä mutta huh.. ei ole kovin yksioikoista. Mun valkoinen viiriäiskukko ja ruskeat kanat saivat aikaan tuxedoja (pingviiniväritys) ja tavallisia villivärisiä poikasia :smt017 Tietty väri kumoaa toisen ja joskus tulee kumma risteymäväritys (=kuten tuxedo eli valkoista ja ruskeaa molempia).
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Muuten, käykäähän vilkaisemassa, allaolevaa linkkiä, näette miten tuo väritys saadaan pysymään lähes yhteneväisenä, väreinä musta ja kulta. http://www.hevosia.com/html/kyyhkyt/kyyhkytlista.html
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Moilanen, olen kyllä sun kanssa erimieltä. Resessiivinen on resessiivinen ja dominantti on dominantti. Dominoiva geeni ei voi käyttäytyä resessiivisesti. Sen sijaan joku muu geeni voi peittää sen alleen, niin ettei se ilmene ilmiasussa. Näin ollen se voi periytyä kasvattajan tietämättä "piilossa" ja tulla esiin sopivassa geeniyhdistelmässä.

Ja - on valkoisia ja valkoisia - esim tupla grizzle dominantilla punaisella pohjavärillä voi olla ihan valkoinen, etenkin jos linnulla on vielä Spread-geeni. Sen sijaan resessiivinen valkoinen voi olla "oikeasti" ihan minkä värinen vaan, valkea on epistaattinen eli peittää alleen muut värit. Grizzle on dominantti ja resessiivinen valkoinen on - mitä nimikin sanoo. On lukuisa joukko muitakin kirjavuusgeenejä kuin grizzle, jotka voivat aikaansaada kokovalkean linnun.

Musta lintu taas on geneettisesti sininen, jolla on Spread-geeni. Spread itsessään on dominantti, mutta mustan linnun se tekee vain sinisen pohjavärin kanssa. Ruskeasta linnusta tulee kokoruskea, mutta punainen haalistuu vaalean harmaaksi. Näin ollen vaalean harmaasta linnusta voit parittamalla sen sinisen kanssa saada mustan jälkeläisen. Taas "näyttää" siltä, että dominantti geeni käyttäytyisi resessiivisesti, vaikka näin ei ole.

Mä olen kyllä perehtynyt tähän genetiikkapuoleen :smt003 Senkin voin sanoa, että netin genetiikkatarjonnan laadussa on ihan huomattavia eroja sen mukaan, onko tekijä viestikyyhkyharrastaja vaiko rotukyyhkyharrastaja. Viestikyyhkyihmisten genetiikkasivut on vähintäänkin.. hmm .. mielenkiintoisia :smt004 Rotukyyhkyihmiset suhtautuu ymmärrettävästi värien periytymiseen paljon suuremmalla intohimolla!
Viimeksi muokannut siimis, 22 Joulu 2007, 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No tulihan tuo selväksi, en väittele, nöyrä kumarrus rotukyyhkypuolelle.
Tuo kanapuoli vaan ei ihan tue tuota teoriaa mutta tiedothan ovat kyllä vuosikymmeniä vanhoja.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä veikkaan että kanoilla on ihan omat värigeeninsä, eikä paljonkaan yhtäläisyyksiä kyyhkysten väreihin. (jos sitä tarkoitit?)

Mitä muuten tarkoitat punaisella linnulla? Dominanttia punaista vaiko resessiivistä? Millaisista yhdistelmistä sitä sulla syntyy?

Ja ei pidä ottaa mua niin tosissaan :smt002 mä olen ihan friikki kaikkien värien suhteen. Kasvatin ennen paljon hiiriä, tosi mielenkiintoista hommaa. Niilläkin on muuten ihan erilaiset värigeenit kuin esim. rotilla, että senkään valossa en vertaisi kanojen ja kyyhkyjen värejä keskenään..
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin katsos, epäilin, että tästä keskustelusta tulisi tämmöinen eipäs/juupas, viestikyyhkyt/rotukyyhkyt.
Katsos kun viestikyyhkyihmiset minä mukaan lukien, emme paljonkaan perusta väreistä, tärkeintä on se suoritus.
Viestikyyhkypuolella on paljonkin tämmöisiä sanoisinko "mytologisia" käsityksiä, niin väreistä kuin suorituskyvystäkin. Tietynlainen silmärakenne=hyvä kilpailukyyhky, metsästyskoirissa musta kitalaki=hyvä lintukoira. En usko näihin hommiin.
Kuitenkin viestikyyhkyillä tuo väri, vaikkakin merkityksetön, valkosävyinen on helposti haukan maali.
Ei välttämättä toivottava.
Valkosävyinen parvi on parempi.
Värien periytyvyydestä tosiaankin olen perustanut maatiaiskanojen väritutkimuksiin.
Kuitenkin viimeiseen viiteenkymmeneen vuoteen ei kunnollisia tutkimuksia ole tehty.
Mm tuo punainen, punasävyinen minun lakassani on ollut melkoinen arvoitus. Niitä putkahtelee mitä moninaisemmistakin yhdistelmistä.
Olen aina avoin asiatiedolle, tuo värikirjo kiinnostaa.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

No eihän tästä mitään väittelyä tule, korkeintaan juupas-juupas -väittely - mä olen meinaan ihan samaa mieltä kanssasi :smt002 Ja onhan mullakin tuolla lakassa vaikka kuinka monta viestikyyhkyäkin.

Tarkoitin vaan tuolla rotukyyhkyt versus viestikyyhkyt juuri sitä, että viestikyyhkyillä se väri ei ole niin olennainen (vaikka kuten sanoit, tietyt värit ei ole toivottuja), mutta rotukyyhkyillä väri on yleensä juuri se todella olennainen juttu ja kasvattajan kannattaa tarkkaan tietää miten mitäkin väriä kasvatetaan.

Jos sulla putkahtelee punaisia lintuja sinisistä vanhemmista, niin veikkaisin että kyse ei olekaan punaisesta vaan ruskeasta. Viestikyyhkyillä on yleisesti myös tuota dominanttia punaista, mutta se on siniseen nähden dominoiva. Sen sijaan ruskea on näistä kolmesta perusväristä resessiivisin ja voi siis periytyä piilossakin. Ruskean erottaa dominantista punaisesta varmimmin siitä, että se haalistuu auringossa. Vanhan höyhenpuvun uloimmat lenninsulat on ruskealla usein selkeästi haalistuneet.

Sitten on tietenkin resessiivinen punainen, mutta se on käsittääkseni harvinainen viestikyyhkyroduissa.

Onko sulla missään kuvaa sellaisesta punaisesta linnusta?

On niitä mytologioita muuten rotukyyhkypuolellakin! Sulkajalkakyyhkyt kuulemma lennossa väsyessään kiepsauttavat itsensä ympäri ja lentävät jalkojaan "räpyttelemällä" :smt005 Tosin siihen ei taida kukaan enää oikeasti uskoa...

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, laskeskelin tuossa lakassani esiintyviä valkokirjavuusgeenejä ja niitä on ainakin seitsemän erilaista. Mutta ei siis sitä kokovalkoista värillisellä pyrstöllä... Mutta esim. värillinen satula valkealla linnulla on yleinen väri riikinkukoilla (ulkomailla siis) ja sellaisen "tekeminen" noilla mun linnuilla olisi teoriassa ihan mahdollista, eikä kai kovin vaikeaakaan. Mutta mulla on noita "projekteja" tuolla työn alla jo ihan riittämiin, eli ihan heti en ala väsäämään kirjavia riikinkukkoja :smt002
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Puhunette siis edelleen riikinkukkokyyhkyistä, ei riikinkukoista... Meillä olis koko mustia, mutten halua sekoittaa niitä valkoiseen ja kokeilla mitä tulisi.Tuohon värikeskusteluun, että se tulisi mahdollisimman sekavaksi. Me ihmispolothan emme edes näe kaikkia lintujen värejä. Useimmilla linnuilla on selkeät sukupuolituntimerkit, vaikkemme voi niitä erottaa. osa lintujen värityksestä on uv- aallonpituuksilla joita emme paljain silmin erota.Ja lintujen väritkään eivät ole niin yksiselitteisiä. Osa on niin sanottuja rakennevärejä jotka muodostuvat höytyvien järjestyksen tai mikrorakenteen perusteella.Ne siis näkyvät valon heijastuksina rakenteissa. Osa taas on pigmenttivärejä, jotka imevät osan aallonpituuksista ja heijastavat osan takaisin väreinä katsojan silmään. Ja osa väreistä tietenkin sekavuuden vuoksi on tulosta näiden yhdistelmistä. Ja helpotukseksi tähän sama väri voi tietysti muodostua myös eri mekanismeilla. Ja tietysti kaikilla on oma periytymistekniikka. Siis melkoisen monimutkaista, mutta hauskaa :)
Vastaa Viestiin