Viiriäiset. Miten niitä pidätte

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Tammearu

Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

Viiriäiset ovat minulle uusi tuttavuus. Reipasta porukkaa kokoonsa nähden. Munat ovat todella hyviä ja maistuvia. Miten niitä pidätte kotioloissa?
ninnu

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Samassa olivat millejen kanssa. Sisätila 6m2 ja ulkotarha 16m2 korkeus 2,4 tai 2,2m. Ulkoilivat luukun kautta ympäri vuoden. :smt001
Kuva otettu huhtikuun lopulla, aika keväistä :smt040 Kesyjä ja kivoja siivekkäitä.
Kuva

(jouduin lopettaan omani, koska tilojen vähimmäiskorkeus olisi pitänyt olla väh. 3m, sisätila 10m2 ja ulkotarha 20m2, mutta ei antanut korkeusvaatimus paljoa vaihtoehtoja :smt011 )
maunu_muori

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onko toi 3m korkeusvaatimus viiriäisille eläinnäyttely juttu, vai koskeeko muitakin ja tarkottaako vain ulkotarhaa vai myös sisätiloja. En oikein usko että munantuottajilla on noin tiukka :smt017 ..vai onko? Oon nähny viiruja vailla ulkoilumahdollisuutta :oops: ja tosi matalissa häkeissä.

Mihinkä Ninnu toi lopettamispäätös perustu. Oikeesti: ne löytänyt äkistään mitään tilavaatimuksia viiriäiseten pitoon :shock: . Kuka pakotti lopettamaan viirujen pidon.. Mulla ei enää oo viiruja, mut ei se meidänkään häkki sisällä ollut kuin vähän yli metrin korkee :smt017 , muutamalle viirulle. Mikä viranomainen päätöksen teki? Ja valititko?

Olisko sulla jotain virallista, varmaan montaa muutakin kuin mua, alko kiinnostaan. Mikä muuten on eläintiheys? sisässä ja ulkona. Noihan on tosi pieniä elikoita kanalinnuiksi ja luomussakin kanoja saa olla 6 neliömetrillä.

Oon nähnyt tarhattuja peltopyitä( telkkarissa) nehän on lähinnä viiruja meidän luonnossa. EI niitten tarhat olleet 3 metrii korkeita :smt017
Amanita77
tipu
Viestit: 44
Liittynyt: 26 Elo 2011, 16:49
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja Amanita77 »

En kyllä oo kuullu et pitäs olla 3m korkeat häkit viiruilla?!? :smt017 Ihmettelen.....
Siis olen ymmärtänyt että niin matala ettei pääse lentoon(ettei taita niskaansa) tai niin korkea että pääsee lentoon....
Kaikilla tutuillani on matalat häkit viiruilla....ja itsellänikin. Eipä ne edes mulla lentoon yritä.
Seramia, Chaboja ,Hollannin kääpiöitä, Isbareja, Blommeja, Ilmajokisia maattaririst. Welsummerit, brahmat, hedemorat, Kultafasaanit. Viirut päälle :)
mik

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja mik »

Joo, muaki kiinnostais, et mistä tollanen korkeusvaatimus ja ylipäätään toi ulkotarhan kokovaatimus. Ja kuin helkatisti sulla niit viiruja siellä oli, et sisätilaaki piti lisätä? Mulla kun kävi eläinsuojelutarkastaja, niin ei kyl puhunut mitään, etteikö tilat ois riittävät. Kattokorkeus just yli 2 m, 4,5 m² pinta-ala, eikä ulkotarhaa. Sisäilman laadun nuuskasi ja totes, et tilaa on vaiks kuin viiruille.
Nuki

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja Nuki »

No morjens, onneks aion ite lopettaa viirujen pidon kun noista neljästä aika jättää. Kauhee rääkkääjä oon kun ovat alta metrin korkuisessa häkissä ja tilaa on vain about neliö... Otan osaa, Ninnu. Käsittämätöntä niuhotusta. Mulla meni vähän into noihin kun en saa niitä kesyyntymään ja meinaavat karkailla aina kun häkkiä availee.
Oon tottunut siihen että kanat ja kalkut hakeutuu mun seuraan ja ovat kesyjä, ei tunnu kivalta pitää lintuja jotka silminnähden pelkäävät mua :smt009 Munat on kyllä herkkua, niitä tulee ikävä. Mut ehkäpä pikkuruiset antwerpenin munat ajaa saman asian :smt003
mik

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja mik »

Mun viirut on nykyään niin kesyjä, et en pysty edes liikkumaan viirulassa. Heti ku oven aukaisee, niin ainakin kaks viirua pitää työntää takas viirulaan ja sit koko ajan varoo askeliaan, ku ne on koko ajan jaloissa. Ja tää kesyyntyminen on tullut sinä aikana, ku kalkkutiput ovat olleet viirulassa kasvamassa. Ei ne ennenkään oo arkoja olleet, mut nyt ovat jo häiritsevän tuttavallisia. :smt003
Nuki

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mullakin oli jossain vaiheessa kaksi kesyä viirua, ne antoi silitellä ja ottaa käteen ilman ongelmia. Itse asiassa ne rauhoittivat myös arempia. Mut sitten toinen poloinen yllättäen kupsahti ja sen jälkeen jäljelle jääneestä kesystä tuli porukan arin ja etenkin toisen kukon kanssa ovat aivan hysteerisiä. Vanha kukko ja vanhempi kana eivät onneksi tuolleen panikoi vaikkei nekään ihan siliteltäviksi tunge. Mut oon vähän kade sulle, mik!
Viime vuonna siirtelin viiruja kaks kertaa päivässä yö- ja päivähäkin väliä, nyt ovat saaneet olla jatkuvasti kanatarhan sisällä omassa ulkohäkissään. Päivittäinen käsittely varmasti rauhoittaisi noita, mut eipä hirveesti tee mieli turhia käsitellä kun niitä mokomia saa äkkiä jahdata haavilla pitkin pihaa! Se arin kana oli itse asiassa about viikon karkuteillä, mut kuin ihmeenkaupalla säilyi hengissä ja sain sen vielä napattua kun oli tullut yöpymään kavereiden häkin vieraan tarhan ulkopuolelle.
Ehkä reissu oli rankka, sen jälkeen ei oo enää yrittänyt niin hulluna arkuun :smt003 Ei se kuitenkaan nälkää ollut nähnyt, oli jopa pulleampi kuin karatessaan!
sannikki

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Mie en nyt äkkiseltään löytän mitään vaatimuksia viiriäisille, kuten kanoille ja muille löytyy "tavoitteena terve ja hyvinvoiva kana" mutta suurimmassa osassa viirujen pitäjillä, suosittelevat n. 60cm korkeaa häkkiä, tai sitten reilusti yli metrin että voivat pyrähdellä turvallisesti. Meillä on sen 60cm korkeutta ja neliön alalla 9 viirua, voisi käsittääkseni pitää vaikka 30 tossa tilassa. suhteutettuna kanaan 4 kpl neliölle, menis varmaan 1viiru/0,2m2 ja sekin olis reilummin kuin kanan minimivaatimus.

ottaisin vakavasti harkintaan Tammearun viesteissä pienen halun provosoida... enkä siis lähde kauhistelemaan hänen naurettavaa kertomusta viiriäisten lopetuksesta, korkeuden puutteen vuoksi! Johan 3m korkeeseen tilaan voi ottaa pirun kirahvin :smt043
Suwitsu

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

sannikki kirjoitti:ottaisin vakavasti harkintaan Tammearun viesteissä pienen halun provosoida... enkä siis lähde kauhistelemaan hänen naurettavaa kertomusta viiriäisten lopetuksesta, korkeuden puutteen vuoksi! Johan 3m korkeeseen tilaan voi ottaa pirun kirahvin :smt043
Tämähän oli ninnun kertomaa ja ihan totisinta totta, tänä keväänä tapahtunutta.
maunu_muori

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Olis kyllä tosi kiva tietää, mihin se tilavaatimus perustuu, vai ollaako tässä jonkun yksittäisen elikkolääkärin armoilla, ilman että ohjeistusta löytyy mistään!
mik

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja mik »

Viiriäisille sovelletaan yleistä eläinsuojelulakia, eli sen pitäis riittää, et ne mahtuu nukkumaan kaikki yhtäaikaa luonnollisissa asennossa, tilat ovat riittävän lämpimät, ruoka ja juoma ok jne. Eli joku pösilö siellä on käynyt. Valitusta kehiin ja lasku lopetetuista viiruista perään.
sannikki

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja sannikki »

nöyrin pahoitteluni :smt009 Täysin hätäpäin luettu ja väärin vielä, sorruin hätäilyyn, pahoittelut tammearulle!

Juu kyllä aivan ihme määräys, kun ei esim luonnon petolinnuille joita hoidetaan tarhoissa ole tuollaisia, kyllähän joku tuulihaukka hieman enemmän lentää kuin viiriäinen :shock: :shock: mie kaivelisin vähän ja laittaisin noottia jollee moisen päätöksen tehneelle idiootille!!!
UtuKatja

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja UtuKatja »

Oon ihan uusi kirjoittaja täällä, mutta en ihan uusi "käyttäjä"... Pakko on kommentoida kyseiseen asiaan.

Eli viiriäisten tilavaatimukset tässä tapauksessa koskevat nimenomaan pysyviä eläinnäyttelyitä. Niitä tapauksia, joissa käy "ulkopuolisia" eläimiä katsomassa. Viiriäiset luokitellaan villieläimiksi.

Meillä sama tilanne edessä kuin Ninnulla, meillä tosin vaadittiin 30 m2 ulkoaitaus... Kukaan ei käskenyt niistä luopua , mutta taitaa olla helpoin tapa saada pysyvä eläinnäyttely lupa. Tarkastuksia tekee läänineläinlääkärit ja siis mm. kotieläinpihat kuuluvat tähän kategoriaan.

Terveisiä Ninnulle!
max3

Re: Viiriäiset. Miten niitä pidätte

Viesti Kirjoittaja max3 »

Kuva
Mun viirujen kesä-asunto. Yhdessä loossissa 2-5 viirua. Onneks ei ole kotieläinpihaa, niin ei tarvi välittää 'typeristä' määräyksistä.
Vastaa Viestiin