EN YMMÄRRÄ!

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Talbot

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Ette te nyt mun pointtia ymmärtäneet, enkä johtopäätöksistänne suutu tai provosoidu. Pointti oli siinä, että kaikki siitos on myös jalostusta. Luonnonvalinnan matkiminenkin on jalostusta. Myös kiukkuisten kukkojen karsiminen. Kun MTT sanoo, ettei saa jalostaa, niin pilkulleen noudattaen kukkojen valinta pitäisi silloin tapahtua todellakin arpomalla ja surkeimman munijan ainoa muna pitäisi ilman muuta haudottaa. Mutta jokainen pitää omaa kanaparveaan omien kriteeriensä mukaan enkä tältä istumalta usko, että kukaan arpoo siitoseläimiä. Suviannen huomio apukukoista on erinomainen. Meidän nykyinen ykköskukko on rohkea ja kiltti, erinomainen johtaja, ja sallii apukukot. Ei pihallakaan vapaana tappele toisen parven kukon kanssa tai hätyytyä sitä, ei tarvitse sillä muut kukot tunnistavat ykköskukon arvovallan, eivätkä edes haasta sitä - vaikka ovat oman parvensa johtajia! Mutta - tämän ykköskukon isä oli vihainen. Tiettyyn rajaan olen valmis sitäkin ominaisuutta sietämään, koska arvelen maatiaiskanan evoluutiossa ko. ominaisuudesta olleen myös hyötyä. Muutenhan se ei olisi pitkälti luonnonvalintaan perustuneissa kannoissa säilynyt.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Nyt se minullekkin selvisi,jos kukko on vihainen niin se on aina luonnevikainen!
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Talbot, tässä me ollaan eri mieltä!! MINUN mielestä MTT ei kiellä jalostusta KOKONAAN, vaan esim. värin perusteella, eli FENOtyypin perusteella.
Miksi sitten luonne ja tuotantotyyppiä sanotaan en tiiä.

Mutta viittisikkö mulle linkittää tai kopioida sen lauseen missä KAIKKI valinta on pois suljettu.

Niin meen heti inttään siitä tonne MTT ryhmään. Koska mun mielestä se on väärin
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Vihaisuudesta, kana on kotieläin, se mitä joskus on viidakossa ollut hyvä ei päde kotieläimellä. ihan kuin kesysika. Ne on okeesti kesyjä.
Vihainen kukko on viidakossa levittänyt enemmän genejä ajamalla kaikki pois.
Mun kanalassa levittää kesykukko enemmän geenejä, koska vihaisilta menee pää poikki.

Tää on normaalia kotieläinten valintaa, ei sen kummepaa.

Minä ehkä käsitän termit väärin.
Minusta jalostus on sitä, että jalostetaan maitohirviöitä tai lihahirviöitä joita ruokitaan antibiooteilla tehdäkseen ne hirviömäiset tuotoksensa. Tai jalopstetaan kyyhkynen joka on niin "kaunis" että se ei osaa itse syödä vaan ruokinta on ihmisen varassa.

Se että maatiasikotieläinten kanssa tekee valintaa ei ole sama asia. Me emme jalosta yhtä ominaisuutta. Tee joka ominaisuudelle omaa rotua. Me valitsemme aina parhaaksi sen jossa on kompromissi kaikista halutuista piirteistä.
MUN mielestä se ei ole jalostusta vaan järkevää valintaa maatiaisten kesken. Ehkä sille pitäs olla oma nimi.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä tankkasin nuo säännöt läpi eikä niissä sanota mitään tuotanto-ominaisuuksien karsimisesta, sairaat ja epämuodostuneet, risteytyneet ja polveutumiseltaan epäselvät karsitaan. Ulkonäön perusteella ei saa suorittaa valintoja. Miten mä muistin ettei tuotanto-ominaisuuksein perusteella myöskään saanut karsia, pitäisi antaa kaikkien vaan olla ja lisääntyä :smt017 . No hyvä jos näin ei ole.
Jalostamisesta on tullut vähän ruma sana juuri siksi kun on jalostettu vaikka mitä kauheuksia, jotenkin sen mieltää negatiiviseksi.
Taas komppaan Suviannea
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Esim. suomenlammas on maatiainen ja sen jalostuksesta sanotaan näin.

Suomenlampaan heikko kohta tuotantoeläimenä on lihakkuus. Sitä voidaan parantaa jalostuksella. Tätä ei saa kuitenkaan tehdä muiden hyvien ominaisuuksien, kuten villan laadun, kustannuksella.

Me teemme siis valintaa mutta meiltä puuttuu rotujalostuksen tunnuksenomainen äärimmäisyys.
Me teemme valintaa kompromissien kanssa, emme jalosta vain yhtä piirrettä vaan kaikkia piirteitä yhtä aikaa.

Siksi ei voi verrata mun valintaa siihen miten on tehty Leghorn tai Ross
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Maattari kirjoitti:Mä tankkasin nuo säännöt läpi eikä niissä sanota mitään tuotanto-ominaisuuksien karsimisesta, sairaat ja epämuodostuneet, risteytyneet ja polveutumiseltaan epäselvät karsitaan. Ulkonäön perusteella ei saa suorittaa valintoja. Miten mä muistin ettei tuotanto-ominaisuuksein perusteella myöskään saanut karsia, pitäisi antaa kaikkien vaan olla ja lisääntyä :smt017 . No hyvä jos näin ei ole.
Jalostamisesta on tullut vähän ruma sana juuri siksi kun on jalostettu vaikka mitä kauheuksia, jotenkin sen mieltää negatiiviseksi.
Taas komppaan Suviannea
Kerkesit väliin :)

Just aattelin ottaa säännöt käteen ja alakaa tankkaan :D Mutta jätän väliin. Uskon sua ja niin kauanku sitä ei ole kielletty niin aion tehdä omaa valintaani.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mutta mä jalostaisin mielelläni sellaisisen rossintapaisen, ilman niitä huonoja puolia :smt047 , tosin en maatiaisistani, niistä ei ole siihen :smt005
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä näin naamakirjassa kuvan kynitystä kotikanasta ja minusta se oli upea. Siinä on muistaakseni jost tehty sellasta kotijalostusta. Munija ja lihaa yhdessä ja tais olla kaunis ulkomuotokin.
Siinä olis ollu syötävää.

Minä tossa kokkailin ja mietin, että piru jos en saa tehää mitään valintaa vaan pelkiltään arpaonnea käyttää, niin eroon sitteki ohjelmasta hankin rokkikukon nuille :smt005 Aina sitä välillä miettii, että mitä järkee tässä on....
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on yksi orpiitti ja nyt tulossa muutama sussiitti joten kokemusta ei paljon ole mutta näyttäisi siltä että nämä kasvavat nopeammin lihakokoisiksi kuin puhdas orppi tai sussex. Orpiitti on kana ja jäi vähän pienemmäksi kuin puhdas orppi mutta oli patakokoinen jo reilu nelikuisena. Sussiitit ovat vielä pieniä mutta ovat kehittyneempiä ja isompia kuin puhdas sussex. Ensi keväänä ajattelin laittaa maatiaskukon polkemaan sussexeja ja katsoa vähän isommalla otannalla onko asia todella näin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

äh, mulla ei ole mahista tohon ku ei ole tiloja. Mutta tollanen oikeesti kiinnostas.
Ite olen ajatellut, että ihan vaan näihin ,matiaisiin laittasin eri kukkoa. Rokkia ja susskexia ja sellasta vuorotellen.
Ja vöillä joku tehomunijakukko sekaan.
Mutta en taida alkaa niin kauanku ees joku tolkku tässä säilytysohjelmassa
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on myös melkoisen muhkea sekulikukko jonka myös voisi laittaa sussexeja polkemaan. Katsotaan ensin minkälaista jälkikasvua tekee sekuliporukassa. Minustakin mielenkiintoista ja jotenkin sitä vähän nopeampikasvuista lihaa pitäisi yrittää saada.
Hah, ristiriitaista, juuri tuossa yläpuolella sanon että mun maatiaisita ei ole lihanjalostukseen :smt005 , mutta en mä taida päästä lähellekään rossia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Talbot

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Siitoseläinten valinta - eli myös kasvattajan mielestä epäkelpojen karsinta - on aina jalostusta. Jalostuksella pyritään parantamaan eläinkannan laatua, joten jalostus on myönteistä ja sanalla on myönteinen merkitys minulle. Myös siitoseläinten valinta ja karsinta käytöksen ja luonteen perusteella on jalostusta, vaikka Suviannen on vaikea tätä näin käsittää/ajatusta sulattaa. Kuitenkin Suviannellakin on käsitys hyvästä kukon luonteesta, johon hän pyrkii karsimalla hänen kriteereillään huonot (vihaiset) kukot. No jalostustahan se, ja ihan myönteisessä mielessä. Minä en lue iltapäivälehtiä ihan niin tosissani, että selvät, aikoja sitten jotakin tarkoittamaan määritellyt suomen kielen sanat alkaisivat saada uusia merkityksiä jonkun kohuihin ja sensaaatioihin mieltyneen kollegani ohjauksesta. Koiranjalostuksella on saatu paljon hyviä tuloksia myös. Se meidän toinen kiukkuinen kukko tuli kintuille jo muutaman kuukauden iässä. Löin pään poikki. Älkää huoliko, en pilaa Jussilankantaa. Kun on samantasoisia kilttejä kukkoja tarjolla, ei mitään syytä pitää vihaista. Mutta jos jalostusohjelmassani siitoskukoiksi valitut kolme nyt vielä kovin nuorta kukkoa osoittautuvat kaikki talven aikana äkäisiksi, joku/jotkut niistä valikoituvat jatkojalostukseen. Jos minulla olisi tiloja pitää sata kanaa ja 20 kukkoa, ei missään oloissa varmaankaan tarvitsisi mahdollisia vihaisia käyttää. Fenotyyppi=ilmiasu. Genotyyppi=perimä. Vihaisuus ei välttämättä näy kaikkien fenotyypissä, mutta on silti niiden kilttienkin kukkojen perimässä, genotyypissä jos ominaisuutta kannassa ylisummaan esiintyy. Meillä sen huippukukon isä oli vihainen ja tämä lopettamani nuori vihainen oli sen huippukukon poika. Vihaisuus on huippukukion perimässä olemassa. Mutta sillä on useita fenotyypiltään hyväluonteisia poikia myös, vaikka siellä genotyypissä se vihaisuus luuraakin. Eihän ollut liian monimutkaista?
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Talbot vastaa vielä siihen, että missä kielletään kakenlainen valinta MTTn ohjelmassa??
Kun sinähän annat ymmätää, että se on kiellettyä ja minä en sellasta kohtaa löydä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kiitos Talbot että selvitit asiat meille vähän tyhmemmillekin. Koirajalostuksella, kuten myös monen muun eläimen jalostuksella on saatu paljon pahaa aikaan. Jussilan kantaa et voi pilata, se on jo pilalla kun ei haudo mutta pienellä jalostuksella varmaan korjattavissa oleva ongelma.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin