Risteytys kanat

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

AnetteMilli

Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Täällä puhutaan hyvin kiivaana eri maatiaiskanoista, joten haluan aloittaa keskustelun myös risteytyksien osalta. Vaikka itselläni näistä ei ole omakohtaista kokemusta.

Laittakaahan tähän vaikka kuvien kera omista risteytyksistänne tarinaa.


-Mitä rotuja?
-Oliko "vahinko" vai tieten harkittu risteymä?
-Oletko ollut tyytyväinen risteytykseen?
-Mitä ominaisuutta vielä kaipaisit?
-Onko säänkestävä?
-Ovatko hyviä munimaan?
-Minkäkokoisia munia ja kuinka paljon?
-Löytyykö hautomahalukkuutta?
-Hoitaako tipuja?
-Mikä on aikuiskoko?
-Löytääkö hyvin ruokansa myös ulkona?
- Keksikää itse jotain mukavaa tähän vielä.

Ja keskustelu pysykööt asiallisena :3some:
Pirjo

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Hyvä idea! Hyvä AnetteMilli -tällaista kaivataan :smt023
Itse pystyn osallistumaan keskusteluun heti kun annan meijän tyrniksen hautoa muniaan, jotka on polkenut ´ruottalainen`, mutta haastan Rillan keskustelemaan, hänellä nuo risteytykset ´valmistuu` aikaisemmin.
rilla

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja rilla »

Ilman muuta!
Haaaste otettu vastaan. En paljoa nytten osaa vielä kertoa näistä Pirjon risteytyksistä. Kun ovat vasta pieniä alkioita ja verisuonistoa. Mutta innolla odotan.
Ennestään on kokemusta kaikennäköisistä eri risteymistä.
Mitään vakiintunutta kantaa en ole niillä aikaan saanut. Tilat on rajalliset. Jos meinaa lisätä, niin jotain on pakko aina vähentää.
Hautomahalukkuus tuntuu melko hienosti periytyvän. Samoin noi vihreät munat.

Monella suunnalla näitä mun sekarotusia jo on. Koskaan en ole niitä puhtaina yrittänytkään myydä.
On mulla jotai puhtaitaki. Ja nyt tulee tyrnissekoituksia iteltäkin, kun tyrnäväläiskukko pomottaa sekaporukkaa.
Jatkan toiste, pitää mennä ruokkiin totä siipiveikkojengiä.

Palataan asiaan! :smt023 :smt035
ninnu

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja ninnu »

-Mitä rotuja?
Ei mitään tietoa, luultavasti maatiaista, rokkia, silkkiä. Keskikokoisia silosääriä

-Oliko "vahinko" vai tieten harkittu risteymä?
Nämä ovat mun ekoja kanoja. Halusin maatiaisia ja löysin keltaisesta pörssistä ilmoituksen.
Ja eikun kananhakuun. Tulin sitten tänne munikseen kyselemään "maatiasteni kannan perään :smt003

-Oletko ollut tyytyväinen risteytykseen?
Todellakin! kukko menehtyi 12-vuotiaana, sekä osa kanoista, jäljellä vielä kolme supermummoa joilla ikää nyt 13-vuotta. Kukko oli Komea, herrasmies.
-Mitä ominaisuutta vielä kaipaisit?
En mitään!

-Onko säänkestävä?
On, ulkoilee ympäri vuoden (toki kovila pakkasila joutuu olemaan päivät sisällä)

-Ovatko hyviä munimaan?
Varmaan nuoruudessaan ovat olleet, yksi noista mummeleista vielä joskus pyöräyttää munan, muut ei.

-Minkäkokoisia munia ja kuinka paljon?
Keskikokoisia, joskus ja jouluna.

-Löytyykö hautomahalukkuutta?
Löytyy!

-Hoitaako tipuja?
Kyllä, mun luottomammoja! Niille laitan muiden munia haudotukseen, luotan näihin 100%, hoitaa pitkään lapsiaan, yhdellä on edelleen viime syksyinen rokkikukkokin illalla kainalossa

-Mikä on aikuiskoko?
Maatiaisen kokoluokkaa

-Löytääkö hyvin ruokansa myös ulkona?
Kyllä

Laitan näist kuvia jossain vaiheessa :smt006

kukko 7-vuotta sitten:
http://s17.photobucket.com/albums/b54/k ... g&newest=1

samassa galleriassa lisää vanhoja kuvia :smt001
Pirjo

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Wau, Ninnu -upeat ovat :smt060 en yhtään pistäisi pahakseni jos meidän puutarhassa tuollaiset astelisivat :smt055
rilla

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja rilla »

Samaa mieltä. Komeita on. Mulla on pari ton näköistä kanaa. En muista mistä risteymästä ovat peruja. :smt038
AnetteMilli

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

oi ei :smt054 ihania ovat.
Kiva, että tänne vastauksia jo tulee, toivottavasti muutkin vielä laittelee

(onko tuo pienenpi koira ranskanbuldoggi vai bostoninterrieri? Vai ei kumpikaan? mulla, kun nuo kaksi menee aina sekaisin. Ja boxeriko tuo isompi ja eihän [-o< ole enää koiranpentuja :smt020 )
tinttu

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Minullahan on kaikki muut paitsi silkkikana sekoituksia, mutta vastata en moneenkaan voi, syystä etten tiedä tarkkaan mitä niissä on. Valitsin ne ihan ulkonäöllisistä syistä, mahdollisimman erilaisia ja kilttejä piti myös olla kun niitä lasten kanssa hoitelen. Nuo maatiaissekoitukset munivat komean kokoisia munia, eritoten tuo valkoinenTilda jolla on töyhtö päässä joten oiskohan siinä ripaus silkkiäkin? Brahmasekoitukset munivat myös mukavasti ja ainakin Ruusa on kova likka hautomaan, samoin silkkimme Amalia. Mutta tipujen hoidosta en tiedä kun meillä ei ole ollut(nyt kyllä Ruusan alla hautuu orppimuna ja Tildan muna)...
Kovin rauhallisia on kaikki, mutta brahmasekoitukset huomattavasti rauhallisempia kuin nuo maatiaissekoitukset. Ja Amaliasilkki on tosi hauska, kesy ja vilkas kaveri :smt002
Maatiaissekoituksista Helmiina on kesyin ja huomionhakuisin, en muista nyt sitten mitä siinäkkän oli mutta ihanan hopeanharmaa kaunotar on.
AnetteMilli

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

tinttu, laita ihmeessä kuvia näytille!
ninnu

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Noi kaikki kuvat on vanhoja, mutta boksereita on ne isot koiruudet ja ranskiksia pienet rutut. :smt045
Han

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja Han »

-Mitä rotuja?
Dekalb valkoinen hybridi + kultabrahma

-Oliko "vahinko" vai tieten harkittu risteymä?
Täysin harkitty kokeilu

-Oletko ollut tyytyväinen risteytykseen?
Olen hyvin positiivisesti yllättynyt :smt001

-Mitä ominaisuutta vielä kaipaisit?
Kauniimpaa ulkonäköä

-Onko säänkestävä?
Tuntuvat olevan sitkeitä ja tuppaavat helpolla pikkupakkasessakin ulos tonkimaan

-Ovatko hyviä munimaan?
Ovat

-Minkäkokoisia munia ja kuinka paljon?
Keskikokoisia munia kerran päivässä

-Löytyykö hautomahalukkuutta?
Todella suuri hautomavietti, tämä yllätti minut täysin. Oletin, että kun emokana on puhdas hybridi ei näillä olisi suurta hautomaviettiä.

-Hoitaako tipuja?
Todella hyvin

-Mikä on aikuiskoko?
Koko vaihtelee aika lailla, sellaisesta kilosta kahteen ja puoleen kiloon.

-Löytääkö hyvin ruokansa myös ulkona?
Löytää, kovia ovat kuopsuttamaan ja napsivat ötököitä lennosta

Ovat rohkeita, rauhallisia ja ystävällisiä kanoja :smt045

Kuva Kuvassa toinen oikealta on dekalb, nuo muut niitä risteytyksiä. (kuva ei jostain syystä näy kokonaisena :smt017 )

Lisäksi löytyy jättikochin ja kultabrahman risteytyksiä, nekin aivan tarkoituksella tehtailtuja. Eivät hirveästi eroa minusta puhtaista kochineista taikka brahmoista, paitsi ulkonäöllisesti tietysti jonkun verran.
tinttu

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Öäääh, mulla ei oikein taho onnistua noi kuvat...;utta jossain täällä kyl pitäis niitä jo ollakin, oiskoos tuolla rakenteluosiossa...
tinttu

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Laitoin tuoone naamakirjan munikseen mutta poistin kun epäilen ettei pian muille näykkään, kun ketään ei ainoaankaan ole kommentoinut yhtään mitään :smt017
AnetteMilli

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

heh, mä en ole edes käynyt koskaan naamakirjan munikses... vain aito ja oikea kelpaa :smt005
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Risteytys kanat

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

-Mitä rotuja?
Monenmoisia risteytyksiä on ollut tässä vuosien varrella ja on nytkin…osa semmoisia, että tiedän kanan ja/tai kukon rodun ja osa semmoisia, että ovat ihan ’mitä sattuu’ ;) Josko nyt kerron tässä kivassa gallupissa vain uusimmista risteytyskanoistani eli Einestä, Einistä, Elsasta ja Elsestä (ovat nyt n. 1.5-vuotiaita). Näiden taustalta löytyy arvailujen mukaan mm. kääpiö-kochinia, Elsestä myös silkkiä.

-Oliko "vahinko" vai tieten harkittu risteymä?
Ihan harkittu siitosmunatilaus (tai siis hetken mielijohteesta keksitty "tieteellinen tutkimus").

-Oletko ollut tyytyväinen risteytykseen?
Olen, minähän se kun tykkään kanoista olipa ne puhdasrotuisia tai risteytyksiä :)

-Mitä ominaisuutta vielä kaipaisit?
En osaa sanoa.

-Onko säänkestävä?
Meillä kaikki linnut ovat talvet sisällä vähintään viidessä plus-asteessa…eli en osaa vastata.

-Ovatko hyviä munimaan?
Ovat ihan huippuja! (Pieni kana, joka ei syö isoja määriä, mutta munii isoja munia!)

-Minkäkokoisia munia ja kuinka paljon?
Munat ovat isoja verrattuna kanojen kokoon, munamäärää en ole kyllä laskenut, enkä munia punninnut, mutta samaan kokoluokkaan ne kuuluvat kuin isompien kanojen munat.

-Löytyykö hautomahalukkuutta?
Toistaiseksi näistä neljästä vain Eini on hautonut. (Lasken tämän plussa-puoliin, koska ei ole tarkoitusta kasvattaa lintumäärää.)

-Hoitaako tipuja?
Hoiti hyvin, mutta siirtyi yllättävän nopsaan munivaksi.

-Mikä on aikuiskoko?
Pieni, vain hieman isompi kuin meillä olevat puhdasrotuiset kääpiörodut (kääpiö-kochin, chabo, silkki).

-Löytääkö hyvin ruokansa myös ulkona?
Juu, ovat erittäin innokkaita kuoputtelijoita ja löytyvät milloin miltäkin nurkkajuurella, kun vapaaksi pääsevät.

-Keksikää itse jotain mukavaa tähän vielä.
Luonteesta sen verran, että kesyjä ja seurallisia ovat. Asustavat ns. isojen kanojen parvessa, koska luontoa ja sisua löytyy. (Kääpiörotuisten parvessa varmaan jyräisivät pienemmät alleen.)
Vastaa Viestiin