Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

auringonkukka

Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja auringonkukka »

Juup, eli kuten otsikko kertoo, niin meille on näillä näkymin tulossa keväällä ankkapariskunta :smt001 Kesä olisi tarkoitus asua takapihalla katoksellisessa verkkoaitauksessa, talvet lämpimässä ulkovarastossa, mutta vielä muutama kysymys ankoista olisi. Eli mistä saisin pari ankanpoikasta kevääksi? Alle 20e/kpl mieluiten :smt003 Ja minkä ikäisenä on ns. luovutusikä, kun olis kiva saada pikkuiset mahd. nuorena, että tottuvat parhaiten. Riittääkö 3mx3m tila kahdelle ankalle lasten muovisella (kovalla) uima-altaalla? Ja nyt tässä jutussa pelottaa vaan ne lupa-asiat, kun taajamassa asutaan :smt022 Eli mistä tota lupahommaa kysytään ja voiko ankkoja yleensäottaen taajamaan omakotitalon pihalle hankkia? Olisin tosi kiinnostunut ja innostunut asiasta :smt055
ninnu

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mitään varsinaista luovutusikäähän ei ole, jos on ankan itsensä hautomia, niin ei mulla kyllä sydän anna luovuttaa, ennnen kuin niiden äiti vierotuksensa aloittaa, mutta jos on konehaudottuja, niin vaikka suoraan koneesta muuttaisi uuteen kotiin, kunhan on sitten vauvoankoille olosuhteet kunnossa. Mutta saatko pikku-untuvukoista sitten pariskuntaa on toinen juttu, aika harva uskaltaa vastakuoriutuneelle oikeaa sukupuolta luvata :smt001

Tipsi varmasti osaa kertoa noista lupa-asioista :smt001
siimis

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja siimis »

Aika pienestä voi alkaa äänen perusteella veikkailemaan sukupuolia, eli kyllä melko nuorina vois uskaltaa ottaa... Ei ihan koneesta kyllä suoraan.
Viime keväänä ostin kuusi isompaa untuvikkoa - valitsin korvakuulolla neljä tyttöä ja kaksi poikaa ja oikein meni :smt023

Tila kyllä riittää pariskunnalle, vaikka tykkäävät toki mitä isommassa tilassa saavat olla. Jos kesyyntyvät hyvin niin voihan niitä päästää valvottuna kävelylle :smt002
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kyllä taajamapito onnistuu jos naapurit antavat luvan :smt001 Riippuu kunnasta millainen lypabyrokratia on. Kunnan terveystarkastaja on se jolta lupaa haetaan. Meillä oli eka kesälupa, johon riitti naapurien suulliset luvat ja ilmoitus terveystarkastajalle. Kokovuotiseen lupaan piti kerätä rajanaapurien allekirjoitukset (myös kadun toisella puolella olevien) ja antaa aika tarkka selvitys tiloista asemakaavapiirroksineen ja selvityksine lannan käsittelystä. Lupa maksoi muistaakseni 135 euroa, ja siihen sisältyi terveystarkastajan käynti, jossa katsottiin tilojen asianmukaisuus. Terveystarkastaja kirjoitti asiasta vielä lausunnon, ohjeellinen ankkalan tms. tarkastusväli viranomaisen taholta on 4 vuotta, mutta en tiedä aikooko ne oikeasti tulla enää katsomaan. Mutta siis, lupakäytäntö tuntuu vaihtelevan kunnittain, soitto terveystarkastajalle varmaan selvittää asiaa.

Lisäksi täytyy muistaa rekisteröityä siipikarjanpitäjäksi sekä tehdä keväisin kunnaneläinlääkärille ilmoitus siipikarjan ulkonapidosta mikäli ulkonapitokielto taas tulee. Kannattaa siis tehdä sellainen ulkotarha jossa on verkkokatto tms. jotta vaakut saavat olla ulkona keväisin.

Meillä saa kyllä käydä vaakkuja ja tiloja katsomassa jos asuu Jyväsylässä tai lähettyvillä :smt006
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
auringonkukka

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja auringonkukka »

Oho ! Niinkö kallista se onkin. Siis vaihteleeko tuo lupahinta kunnittain, vai? Ja ovatkos ne ankat kovin äänekkäitä, häiriintyykö naapurit? :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Lupamaksu tietääkseni vaihtelee; muistaakseni joku mulle joskus mainitsi että jossakin kunnassa se on vielä enemmän. Veloittavat siis luvan käsittelyyn käytetystä ajasta (tuo tarkastus sisältyi hintaan). Sinällään tuo lupa oli pienimmästä päästä menoeristä, meillä ainakin on mennyt tuhansia euroja ankkalan ja tarhan rakentamiseen. Kulut riippuu tietty siitä miten paljon pystyy tekemään itse ja saa kierrätysmateriaaleja. Me ollaan tehty sillä periaatteella että ei haluta tuhlata huonoihin ratkaisuihin ja sitten myöhemmin uusia niitä -> tulisi kalliiksi, vaan ollaan tehty heti valmiiksi kunnolla (tai noo.. tarhan verkkoa olemme uusimassa vahvempaan).

En usko että ankkapari kauheasti naapureita häiritsee. Naaraan ääni on homattavasti kovempi kuin koiraan. Meillä ankat pitää lähinnä ääntä kun kuulevat kolinaa/mun puhetta, ja yleensä näin vain tiettyinä kellonaikoina. Ankkojen äänekkyys riippuu mun kokemuksen mukaan myös siitä mille tavoille ne on opettettu. Meillä on ankoille opetettu kutsuvihellys, ja vangemmalle ankkasukupolvelle tein tämän hieman liian leväperäisesti, eli aloin viheltämään jo kun tulin poikasten luokse. Ankat kun myös oppivat kutsumaan minua, ja nimenomaan tämä kutsuääni on se kova ääni. "Vahingossa" siis opetin sen, että kun tulen ankkojen luokse tai ne haluavat mut luokseen niin ne saavat metakoida. Nuoremmat ankkaneitokaisemme opetettiin siten että kohdistin kutsun vain herkkujenantoon, ja en antanut herkkuja heti kun tulin poikasten luokse -> eivät yhdistä kauheaa metakointia siihen kun tulen niiden luokse.

Mutta siis mitä olen naapureita haastatellut niin ääni ei häiritse, ankat ovat kuitenkin pimäellä ja yöllä hissukseen. Meidän kadulla ääni kuuluu katua pitkin toiseen suuntaan paremmin, sillä oma talolle suojaa toiseen suuntaan lähteviltä ääniltä. Asumme suhteellisen uudella asuinalueella, ja tontit ovat tosi pieniä (meillä vain n 700 nelilötä), mutta siis näinkin pienellä tontilla ankkoja voi hyvällä hoidolla ja huolellisella siivoamisella pitää ilman suuria häiriöitä ympäristöön. Jos haluaa äänivarman vaihtoehdon, niin joko koiraspari tai myskiankkapari olisi hyvä vaihtoehto. Myskiankat ovat hiljaisia, ja niistä tulee myös tavisankkaa kesympiä. Toisaalta ovat normiankkaa hieman alttiimpia kylmälle.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
auringonkukka

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja auringonkukka »

Nyt oon kyllä ihan yllättyny tosta hinnasta, lupahan maksaa enemmän kuin itse ankat, jos karkeesti katotaan :smt017 mitäs, jos ei lupia kysy kuin pelkiltä naapureilta, mitä sitten käy? Parin talon päässä olevilla naapureilla oli muutama vuosi sitten pihallaan lauma hanhia, enkä usko, että mitään lupia oli kyselty, ei ainakaan meiltä naapureilta... Eipä tuo ainakaan minua kyllä haitannut, katrasta ja uusia pikkuvaakkujakin käytiin joka päivä katsomassa, vaikka melko äkäisiä olivatkin :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Parin talon päähän lupaa ei tarttekaan kysyä ;) Tosin olen kyselluyt ankkahaitaska kauempaakin, eikä kuulemma ole häiriötä. Mutta siis, onhan sitä varmemmalla pohjalla jos lupa on olemassa. Esim. meillä on tässä 2 rajanaapuria myynnissä, ja tavallaan meidän lupa on ollut ensin ennen kuin uudet naapurit (taloja ei siis ole vielä myyty); tietty ongelmatilanteeessa lupaa tarkastellaan uudelleen, mutta paremmat mahikset saada pitää eläimet kun kaikki on tehty virallisesti.

Jeps, ei ankat paljoa maksa. Rehukustannukset jo lyhyessä ajassa ylittävät lintujen arvon. Toisaalta, mä olen ajatellut sitä sillä, että koska ovat lemmikkejä niin sinälläänm rahanmeno ei niistä niin haittaa, koska ne on niin rakkaita ja ihania ja en tiedä miten sitä oikeasti tulisi ilman ankkoja toimeen :smt060 Mä olen käyttänyt vaakkuja eläinlääkärilläkin tarvittaessa, ja jo yksi kerta ylittää ankan rahallisen arvon. Kaikkea ei vain voi rahassa mitata :smt001
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Lyydia

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Harrastuksethan maksaa ja kaikkia asioita ei voi rahassa mitata. Ankat ovat aivan ihania lättäjalkoja täytyy vaan muistaa että siitä pienestä ihanasta kasvaa aika äkkiä iso.Naaraat ovat todella äänekkäitä.Ovat kovia läträämään veden kanssa ja kuivikkeita saa vaihdella melkein päivittäin.
Elmiira

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Turussa:
"Mikäli ankkojen määrä rajoittuu 2:een, niitä pidetään lemmikkitarkoituksessa, naapurit suostuvat niiden pitoon ja linnuista tuleva jäte hoidetaan ilman ympäristöhäiriötä, erillistä lupaa meiltä ei tarvita. Ankan pidosta on kuitenkin tehtävä ilmoitus Turun maaseutuelinkeinoviranomaiselle ao. rekisteriä varten, jolloin tiedot niistä ovat olemassa esim. mahdollisten tarttuvien eläintautien varalta.
Jos ankkojen lukumäärä lisääntyy ja edellyttää esim. erillisen rakennuksen rakentamista, terveydensuojelulain tarkoittama ilmoitus tulee meille tehdä"
Viimeksi muokannut Elmiira, 10 Tammi 2012, 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elmiira

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

tarkennan vielä, että Eviran sivuilta löytyvän rekisteröityminen eläintenpitäjäksi.
auringonkukka

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja auringonkukka »

Kiitos kaikille vastauksista! :smt006 Sellainen juttu tuli vielä mieleen, että mitäs, jos sattuukin sisarankat, koiras ja naaras? Mitä, jos saavatkin poikasia keskenään? :smt017 Niin, ja tietääkös kukaan täällä, että saisiko ankkoja mistään Kainuun alueelta? :smt048
Pirjo

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Ankkoja ostaessasi voit myyjältä varmistaa että eivät ole sisaruksia keskenään; aina on parempi niin jos haluat poikasia niillä teettää.
Täällä linkissä on ainakin munislaisia -toivottavasti mahdollisimman moni on listalla:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... 2e70ed8efe

ja myös täältä löytyy yhteystietoja:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=29&t=901
Venlis

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja Venlis »

Heippa!

Löysin onneksi jo valmiiksi aloitetun topicin koskien ankkojen hankintaa ja lupia :smt001

Kahta ankkaa olen kovasti parina vuonna jo haaveillut pihamaalle taaplaamaan kesäksi lemmikiksi ja juuri soittelin kunnan terveystarkastajalle kysyäkseni lupa-asioista jne.
Koska meidän pikku kaupungin asiat ovat siirtyneet suurimmaksi osaksi Tampereen hoidettaviksi niin ilmeisesti kahden kesäankankin pitämiseen tarvitsemme luvan ja lupamaksun suuruudeksi terveystarkastaja veikkasi 106€... Pieni epäilys jäi kuitenkin kytemään, että muistikohan t.tarkastaja, että puhuin kesäankoista... No se selvinnee jatkossa.

Onko muita tampereen lähettyvillä asuvia ankkalaisia taajama-alueilta? Ihan vain mielenkiinnosta kyselisin, kuinka teillä on asiat lutviutuneet :smt001

Asumme taajama-alueella, entisellä hevostallilla. Naapureita on kyllä lähellä ja tänään onkin sitten vuorossa naapureiden haastatteleminen asian tiimoilta. Kaikki jatkotoimenpiteet kyllä jätän hamaan tulevaisuuteen, ennen kuin on naapureita jututettu.

Meillä olisi alapihalla ankoille pieni lampikin. Mietin vain pitäisikö lammen vedenlaatua jotenkin tarkastella? Mielestäni lampeen kuitenkin vesi vaihtuu, muttei kyllä mitenkään kovin sutjakkaalla tahdilla :smt017 ... Ankkoja kuitenkin kovasti tahtoisi :smt060

muoks. luultavasti sydän ei kyllä kestäis laittaa lemmikkeinä pidettyjä ankkoja pataan, joten kesän lopulla pitäs miettiä hakeeko ympärivuotista lupaa ja tekeekö talvitilat vai mitä... Oon näköjään pohdiskellu sittenkin jo näin pitkälle asiaa :-"
mkp

Re: Ankkoja ollaan hankkimassa ;D

Viesti Kirjoittaja mkp »

Meille on myös ankkoja tulossa, luvat jne ok. Mutta tämä tuli niin äkkiä, enkä vielä ole aloittanut mitään valmisteluja. Ajatus oli että ne saisi olla pihassa vapaana, kunnon koppi niille tulee ja pieni lampi missä kiertovesipumppu huolehtii veden vaihtumisesta. Mutta mitä muuta tulee ottaa huomioon?
Vaikka ajatus oli lemmikeistä, niin kyllähän nämä jossain vaiheessa pataan päätyy, mutta missä iässä se on parasta?
Vastaa Viestiin