kumpi oli ensin kana vai...kukko?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

piiparinen

kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

eiku oikeesti minä olen helisemässä yhden meidän pääsiäisenä syntyneen nuorikon?tai kukkopojan? kanssa..
laitan kuvan vaiheessa kun kerkeän ottaa mutta osaisiko kukaan sanoa jo nyt en kumpi mahtaa olla kyseessä....
nimittäin tässä vaiheessahan pitäis jo tietää kaikkien kanat tuntevien harrastajien ( paitsi minä näköjään :oops: ) kumpia
keväällä syntyneet on...kaikki muut (varmat) kukot (mitä tuolla annetaan palstallakin on kuvien kera :smt001 ) nimittäin jo luonnollisesti kiekuvat ja näyttäävät kukoilta.pyrstö on pitkä ja on heltat ja harja iso ym ym..kuten tiedätte :smt045 .
mutta tämä kaveri on enemmän rakenteeltaan kanan oloinen, pienempi ja leveämpi. harja ja heltat on sopusuhtaiset, mutta sitten pyrstössä on ne kaksi aavistuksen pidempää sulkaa ja ne sulat mitkä kukoillakin "roikkuu" pyrstön alaosassa :shock: .
mutta en ole hänen koskaan kuullut kiekuvan, ja eilen illalla kun vierailin kanalassa, tipujen kuuluisa "tipitys" oli vaihtunut kot, kot, kot...ääneksi ja pyrstö levisi leveästi viuhkamaisesti niinku kanalla :shock: . eli kysymys kuuluu..voiko kukko levittää pyrstönsä samaan tapaan kuin ns.vihainen kana? no sittenpä sen näkee jos se alkaa kiekua/munimaan.
mutta eipä ole ikinä ennen ollut tälläistä mysteeriä ja ei ole ekat tiput meidänkään kanalassa :smt009 .
heittäkee arviota, lähinnä tuo pyrstön "levitys" kiinnostaa...
ja anteeksi maalaisuuteni kun tälläisiä tyhmiä kyselen :smt040 .

Kuva
Viimeksi muokannut piiparinen, 20 Elo 2011, 18:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ÄsVee

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Ei se ole ollenkaan tyhmää kysellä, onko lintu kana vai kukko. Se on varsin oleellinen tieto kanaharrastuksessa. :smt003 Jotkin yksilöt ovat tosi pitkään epäselviä tapauksia. :smt045 Tosin jos on pääsiäisenä syntynyt, niin on se osannut jo melko pitkään salata sukupuolensa. Mutta laitahan kuva niin päästään arvuuttelemaan. Ja kokeneemmat jopa tietämään. :smt042
kaakatin

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Minkäs värinen kuknan harja on? Jos se on ollut jo pidenpään punainen, niin luultavast on kukko. Kanan harja punertuu vasta kun aloittelee munintaa.
piiparinen

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

punainen :smt009 ...
piiparinen

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

tuo pää ei näy kyl kunnolla mutta kai kun kuvasta painaa niin saa koko kuvan näkyviin...
muuten, tuosta että kanan harja alkaa punertaa muninnan lähestyessä, niin sillä toisella kananuorikolla mikä syntyi pääsiäisenä, ei ole helttaa eikä harjaa ollenkaan :shock: . että tällä on kuitenkin heltta ja harja...ja kyllähän se hyvin pitkälti kukolta näyttäis...vaan kun levittää pyrstön niin ihan kanan näköinen :smt017 . voi hitsin hitsi...kai aika sen näyttää...
ÄsVee

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Ihan pelkän kuvan perusteella sanoisin että kovasti kukolta näyttää. Yllättyisin jos tuo alkaisikin munimaan. :shock:
piiparinen

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

niin minäkin veikkaan...se vaan jotenkin on noihin toisiin kukkoihin nähden erilainen...noh,
siitä saapi joku nätin kukon jos haluaa, minä en haluais sitä pistää päiviltä :smt009 .
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Komea kukko sinulla on! Tuon ikäiseltä näkee selvän sukupuolieron mm. kaulus- ja satulahöyhenistä. Kukolla ne ovat teräväkärkiset ja kanalla pyöreäkärkiset.
thank

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja thank »

Sama kumpi on, mutta onpas kauniin värinen kanalintu. :P Tosi hauskasti jakautuneet nuo värit. :smt045
piiparinen

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

siitä saat komean kukon jos haluat... :smt002
piiparinen

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

no seuraavaksi esitän tällaisen kysymyksen... tietääkö toiset kukot onko lintu kukko vai kana? :smt001
nimittäin vekepä polkas äsken tätä "kukkoa"!!!!! :smt003 ja se oli oikeasti polkemista eikä mitään valtataistelua...
niskan päälle ja niin kauan kun on peput yhteen hangattu ja se oli siinä...ja muutes vielä tästä "kukosta....
se ääntelee kuin kana ja viihtyy sen toisen kanan kanssa...eikä ole kiekunut vielä kertaakaan :shock: .
mitäs sanotte tästä asiantuntijat... :smt002 ?
piiparinen

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

olen vieläkin täysin äimänä tuon kaverin suhteen....vertailen koko ajan siihen toiseen kananuorikkoon, joka on tosiaan kanan näköinen...tämä on kuin siltä väliltä :smt001 .. jopa enemmän kukon näköinen. en ole näin epäselvää tapausta koskaan nähnyt ja olisin täysin vielä ollut muiden kans samaa mieltä että kukkohan se on, jos en olisi tätä hellää hetkeä ollut todistamassa....olen kyllä kuullut tapauksista,jossa kanasta on tullut kukko vai oliko toisin päin.... :smt003 . että jos se onkin joku "androgyyni" persoona :smt005 . toisen kanan vieressä se tapittaa istua orrella,kun kukot kuopsuttaa lattialla, ei se tätä toista kanaa itse yritä ollenkaan vaan sukiivat toisiaan ja jutteleevat (niinku kanat nyt juttelee keskenään) :smt002 . ei näy kannuksiakaan niinku toisilla ja olen yrittäny kytätä josko se kiekaisisi vaan kun ei....
outo tapaus kerta kaikkiaan vai mitä olette mieltä tilta ja muut... :smt045
piiparinen

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Kuva

tässä tämä kaveri taas on....kyllä se vaan niin kukolta näyttää :shock: . ei ymmärrä ei..

Kuva

tässä on sit kananuorikko samasta parvesta....laitoin kuvan koska on minusta jännän värinen tämäkin...luonnossa vaaleat pilkut näyttää vielä paremmalta :smt055
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kukko se on, usko pois vaan. Kaikki eivät kehity ihan samaan tahtiin, eivätkä kukkonuorikot välttämättä polje vain kanoja. T: Nimimerkki 'minun käsivartta ja kenkiä on poljettu neljän kukkonuorikon toimesta' :smt003 Olen nähnyt nuoren kukon polkevan myös kania, joten eipä niillä kovin paljon se älli leikkaa, kun hormoonit hyrrää :smt042
piiparinen

Re: kumpi oli ensin kana vai...kukko?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

ookkei....no kai se sit on uskottava... :smt001 vaan :smt001 ännä tapaus se silti on koska käyttäytyminenkin on enemmän kanamaista...eikä sillä ole kukkomaisia "diivan" elkeitä ollenkaan...mutta jos näin on niin taitaa se päästä sit "kukkoilemaan" toisen vaalean kans toiseen paikkaan sit.. :smt045 . nyt odotellaan vaan kun jätin sen yhden munan sen silkkihorniolaisen alle et näinä päivinä pitäis juniorin kuoriutua(jos on kuoriutuakseen)... saadaan taas uus kukkopoika maailmaan :smt012 :smt012 . heh...ennakkoluulo on kyl kova tässä asiassa...
Vastaa Viestiin