Keinoa häätää kanahaukka?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kaztanja

Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Mietin onko mitään keinoa häätää kanahaukkaa pihapiiristä? Mikä tai mitkä on kanahaukan luontaisia vihollisia?
Tässä ympäristössä tuolla kalliolla on jo useita vuosia asustanut haukka, mutta koskaan se ei ole tuppautunut meidän pihaan vaan lennellyt lahimmillään pellon toisella puolella.

Nyt noin neljä päivää sitten se haukka oli päättänyt testata meidän lapsien trampoliinia :smt005 , mutta ei meinannut päästä turvaverkkojen välistä takaisin ilmaan. Vaan syöksyili seinästä seinään, kunnes jollain konstilla pääsi verkon laidalle huohottamaan ja lensi pois. Ajattelin, että se olisi pelästynyt sen verran ettei heti tulisi takaisin. No, eilen mieheni yllätti sen istumassa tontin rajalla sähkölinjan päällä n. 20metrin päässä kanatarhastani! :smt013 Ihmeen lähelle uskaltaa tulla ja tosi oudossa paikassa kanahaukalle mielestäni.
Kanat eivät ole nyt muutamaan päivään päässeet päivittäiselle retkeilylleen pihalle. En haluaisi ruveta rakentamaan jatkoa kanatarhaan piha-alueelle, mutta kai se on pakko?

Mietin onko kanahaukalla mitään luontaista isompaa lintuvihollista, jonka "kuvan" voisi vaikka hommata kanatarhan katolle, niin että kanat ei sitä näe, mutta haukka kyllä.. ja mistähän sellaisen saisi?
emilia

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan

ei taida olla muuta vihollista kuin haulikko. olen ymmärtänyt, että jos ja kun haukka olelee pihapiirissä ihan kiusaksi asti, niin sen saisi ampua.

Selvittele jostain kunnan eläin jutusta miten siellä päin on

Meiltä vei viime kesänä ison brahmakukon, tai ei viennyt vaan tappoi ja söi osan pihassa, loput oli pakko vielä metsään ketuille.

Joku sanoi, että se oli muuttohaukka joka sen söi, koska se tapahtui myöhään syksyllä. Nytkin kanat juoksee välillä puskiin piiloon kun kukko rääkäiseen, joten ilmeisesti haukka kiertelee jossain yläilmoissa.
Iloisten Munatalo

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Hanki luonnollisen kokoinen kana/kukko betonipatsas, liimaa höyheniä pintaan ja laita se haukalle syötiksi, siihen kun iskee kiinni niin saattaa pettymyksen myötä siirtyä muualle :smt017
kaztanja

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Joo.. toi patsas idea on hyvä .. mut epäilen ettei se luovuta niin helpolla. Sillä on tuolla jossain mäellä pesä.
Tai sit täytyy laittaa siihen tekokanaan sähkövirta :smt002, sillee et höyhenet vaan pöllähtää, kun haukka nappaa siitä kiinni.. :smt044 et varmaan ei tee haukan vähään aikaan mieli kanapaistia.. :smt005 Kohta joku uhanalaisten eläinten valvoja, jolla on nuttura liian tiukalla, on mun oven takana kyselees omituisia, kun kirjotan täällä tällaisia.. :smt002

Oon kuullu et joutuu tekee aika tiukat selvitykset jos kaataa haukan pihassaan.. ja mun tuurilla ne kuitenkin jostain syystä tuomitsis mut sakkoihin, jos se kaadettais. Pitää vissiin odottaa, että se on eka syönyt puoli parvea, että on sitten näyttöä, että se on uhaksi mun lemmikeille. :shock: Ja on se tietty komea ja arvokas otus - mitä ei mielellään tappais. Mut mut mutku...
Hiukan hirvittää mun koirien puolesta, etenkin pennun, kun se ei paina kuin joku 4kg. Ja kanahaukka saattaa luonnossa napata saaliiksi metsäjäniksenkin.. :shock:
milkkis]

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Meidän tontilta varikset pitää haukan pois. Juhannusaattona haukka sai napattua yhden variksen poikasen (varikset pesii täs mein tontilla) ja koitti muutama viikko sit käydä kyyhkysiä nappaamassa mutta varikset ajo sen kovalla metelillä pois
siimis

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kotkan reviirille ei kanahaukka tule, mutta en tiedä meneekö halpaan kotkan kuvista.

Meille oli tuppautunut kanahaukka kyyhkyhäkkiin sisälle asti, syönyt siellä yhden kyyhkysen (loput onnistui pakenemaan sisälle lakkaan) ja sitten sinkoili siellä ympäri eikä päässyt enää ulos. Laskimme sen sitten pois ja ajattelimme että pelästyi varmasti niin ettei tule enää. No pa*kan marjat, noin suomeksi sanottuna - tuossa se on pyörinyt koko kesän ja syönyt multa jo ainakin 15 kyyhkystä tänä kesänä!

Löysin kirjastosta vanhan riistanhoito-oppaan, jossa on haukkahäkin piirrustukset :-" Pitänee pistää sellainen rakentaen ja kyyditä saaliit jonnekkin hyvin kauas pois... Se on vaan yleensä niin, että kun poistat reviiriltä yhden haukan, tulee pian toinen tilalle. Eli sellaista lopullista onnea tässä asiassa on vaikea saavuttaa.

Onko teidän haukalla poikki- vai pitkittäisjuovainen kuviointi rinnassa? Eli onko se vanhempi vaiko tämän kesän poikanen? Nuo kesäiset poikaset voi nälkäisenä tupata pihapiiriin, kun eivät ole vielä kovin taitavia saalistajia. Jos se on nuori lintu, se tuskin tulee teille päin enää ensi kesänä, jos alkuperäinen haukkapari vaan edelleen pesii siinä lähellä.
kaztanja

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Mun mies on ollut sitä haukkaa lähempänä kuin mä.. Joka kerta kun mä oon kerenny liki se on jo kerenny nousee ilmaan. Joten en nyt pysty sanomaan onko se väritys varmasti millainen. Mut musta se kuviointi on pystysuuntainen. Ja luulen, että on sama haukka jonka olen jo vuosia täällä pongannut - tosin huomattavasti kauempana. Nyt sitä ei ole pariin päivään näkynyt. Mietin uskaltaisinko päästää kanat hiukan ulos.
Mut tietty se kyttää jossain kuusien katveessa näkymättömissä..
mokomaki

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Meillä koira pittää kaikki haukat pois kanojen kimpusta, tuomonen sakemanni sevotus. jonku kerran haukat yritti ja kyttäs meijjän kanoja mutta koira piti huolen :smt002 Kotkaki tuossa pyöri, sen ei tosin oottas pihasta viehmän ku kuiten niin paljon eloa meijjän pihassa...Eikö ne jokku saa haukat kurriin säikyttelemällä haulikolla? :smt012 luulis kyllä että neki pitäs ilman tuhoamista saaja kurriin, tänäki vuonna useimmisa paikoisa ollu kuiten tuo myyrä rynnäkköki että ei ruuan puutetta pitäs olla :smt017
kaztanja

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Mulla on kolme tuollaista kääpiökoiraa. Kaksi schipperkeä ja kiinanharjakoira. Ei sitä haukkaa ole yhäaikaa koirien kanssa pihapiirissä näkynyt. Mutta silti pelkään tuon koiranpennun puolesta, joka on nyt n. 5kk ja painaa neljä kiloa, että voisko haukka yrittää viedä sen? Kun tietäis, että se oikeesti kunnioittais noit koiria niin paljon et antais kanojen olla, kun koirat on pihalla, niin uskaltaisin jättää kanat koirin kanssa ulos. En tiä? :smt017 Nuo aikuiset painaa n. hiukan yli kuus kiloa.
HIPSU

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Ei haukat ainakaan meiän harjiksia ole yrittäneet :smt001
Kanoja vahtasivat monta päivää, onneks ukolla oli just loma ja maalaili rakennuksia kokopäivän ulkona. Joka kerta
kun haukat ilmesty, otti karahkan käteen ja pisti hirveen älämölön pystyyn :smt003
Haukat ollu nyt poissa yli viikon tällä konstilla.
mokomaki

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Ite uskosin kyllä että kyllä nälkänen pitäs haukan olla että koiran nappaa...ihanjonku kilon painosen ehkä, mutta koiran käytöskin yleensä on semmosta että haukkaki vähän kunnioittaa, että ei semmosta saaliseläimen käytöstä niinku taas kanalla... mulla pieni kissa painaa maks 2 kg ja on vielä vitivalkonen, ootin kans että viekö sen joku ku on vielä silleen kiltti et ei kana tipuihinkaan koske muttei ole haukat vieny vaikka meilä niitä tosiaanki on ja isooja pöllöjä ja kotkia...Vaikka onhan sitä hauetki jossaki napannu koiria et älä minua kuiten OIKEASTI usko, nämä on pelkkiä minun uskomisia vain :smt005
inez59

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja inez59 »

Ei niistä pääse millään eroon :smt013 Kyyhkyjä ne metsästää niin kauan kuin niitä piisaa. Meillä meni 5 min kun laskin kyyhkyt lennolle ja haukka paikalla! Kesäkuulla ne sitten hävisivät pariksi kuukaudeksi, mutta elokuun alussa rumba alkoi taas. Kanahaukka ei ihmistä pelkää jos se hakee syömistä. Sain yhden kyyhkyn pelastetuksi sen kynsistä ja olin viemässä sitä talliin niin mokoma tuli päälle yrittäen viedä uhrin käsistäni. Jokainen haukan tappama raato kannattaa kuvata ja laittaa tiedot ajankohdasta ylös. Aina parempi jos saa sen itsensäkin kuvaan mukaan. Tietääkseni voi hakea jostain korvauksia (tai en tiedä onko se enää nykyään mahdollista) mutta ainakin voi toimittaa ministeriöön hiukan materiaalia että eipä kanahaukka enää niin kamalan harvinainen ole! Nyt ei enää ole kyyhkyjä, kanoja kylläkin. Kanat laiduntaa pitkin pihaa, mukana on pari tämän kesän poikasta, hyvin ovat sen emo ja kaksi hoitotätiä plus niiden master kukko :smt023 pitäneet nuoret hengissä, mutta kyllä ne syöksyykin äkkiä pusikoihin jos vanhemmat käskevät :smt002
kaztanja

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Kuulostaa jo tosi röyhkeältä haukalta, jos yrittää ihan käsistäkin kyyhkyn viedä. :shock:
Nyt ei ole meillä haukkaa näkynyt kolmeen päivään. Kait kyllästy toistaiseksi kyttäämään tyhjää, kun kanat eivät ole päässet pihalle, vaan ovat olleet tarhan peltikatteen suojassa. Tänään otin ja menin melkein kanalan oven eteen poraamaan ja sirkkelöimään lautoja - alueelle jossa kanat vapaana liikuskelevat. Päästin koirat vartioimaan pihaa ja päästin kanat vapaalle. Lapsetkin sopivasti innostu leikkimään siinä kanalan kupeessa leikkejään kanojen ympäröiminä. Ei uskaltanu haukka tulla näkösälle, kun sirkkeli huusi kanatarhan edessä ja muutenkin oli vilkasta. Kanat ei ole sirkkelistä moksiskaan. Mua niin harmittaa, kun kerkesin tosi paljon innostuu ja kiinnostuu tosta viestikyyhkyjen pidosta.. ja nyt se ei kyllä onnistu - ovat liian arvokkaita otuksia syöttää haukalle.
siimis

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kyllä ne tulee vaikka jalan juuresta paistia hakemaan.

Jos haukan vatsapuoli on pitkittäisviiruinen, se on tämän kesän poikanen. Aikuisella on selkeät poikittaisjuovat.

Ja pienen koiran kimppuun voi kyllä käydä mainiosti. Miehen kissan oli yrittänyt kanahaukka viedä joskus, ja se ei ollut mikään pieni kissa. Sai raahattua kissaa jonkun kymmentä metriä, mutta joutui luovuttamaan kun ei päässyt sen kanssa ilmaan. Kissa ei kuulemma enää ikinä sen jälkeen istuskellut avoimella paikalla vaan katsoi visusti että oli aina esim. puutarhatuolin alla tms. suojapaikassa.
mokomaki

Re: Keinoa häätää kanahaukka?

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

mutta kyllä ne haukat jotka niin röyhkeitä on niin on niitä poikkeuksia jokka vahvistaa säännön. Yritti multaki kymmenisen vuotta sitte kilpisjärvellä kotka viiä kissan hihnan nokasta, ite olin hihnan toisessa päässä. tässä ei kyllä juuri semmosia kotkia ole :smt002 semmosille haukoille muuten melko varmasti saa ihan luvan hävittää... Kyyhkysille haukka on varmasti tosi uhka ku sehän on täysin luontanenki saalis haukalle, tosin kylläpä potuttas jos omistas kyyhkyjä ja joku ne napsis...tarhan ehkä saa tiiviiksi tilkittyä mutta nämä lennot mille niitä kyyhkyjä lasketaan...ja viehänse haukka tieten niitä kanojaki :smt018
Vastaa Viestiin