Ankkojen lammikko

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hulluna Kanoihin

Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja Hulluna Kanoihin »

Juu, olis aikeissa ankkoja äitiltä kinuta...Mutta tökkäsi siihen kun lampeen tarttee "virtaavan" veden... :smt009

Ja ei vesistöjäkään oo lähettyvillä!

Oisko kenelläkään vinkkejä miten ankoille saisi lammikon, ja virtaavan veden?

Kiitti jos jelppaatte :smt023
milkkis]

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mulla on ankoilla sellanen pupuhäkin pohja jossa saavat plutata, aika iso kokonen. Haaveilin taas kerran keväällä että ois kaivettu oikeen lammikko ankoille mutta ne kyllä sotkee niin tuhottomasti että helpommalla pääsen kun vaihdan jokatoinen päivä tohon "altaaseen" veden. Meiltä löytyy myös sellanen lasten amme jossa käyvät :smt001
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mulla on ulkotarhassa n. 100l vetoinen allasmuovilla katettu monttu. Olen vaihtanut veden siihen neljälle ankalle päivittäin, ja ei se nyt niin iso vaiva ole sankojen ja nappojenkaan kanssa. Eikä sitä tietty ole pakko aina täyteen päästää. Kokeilin myös osittain maahan upotettua vannaa, mutta siinä reunat oli aika hankalat. Muovitetussa montussa on aika loivat reunat ja epätasainen pohja alla, joten ankkojen on sieltä helppo tulla pois.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
HepuHassu

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja HepuHassu »

Ei se virtaava vesi ole ehdoton,mutta silloin on huolehdittava veden vaihtamisesta.
On muuten hyvää lannotetta kasvimaalle!
Lapolla saa melko helposti vedet altaista pois.Tosin kannattaa ostaa se alle 5e lappopumppu(käsikäyttöinen),eikä
itse imaista letkusta sitä vettä :smt017 Nimm.Ei maistu hyvältä :smt044
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

lappopumppu.. mistä sellaisen saa? Olen miettinyt jotain pumppua tuohon kanssa. Hehe, en kyllä lähtisi letkusta imemään :smt005 Mäkin lannoitan kasvimaata (paitsi salaattia tms. tuoreena syötävää maassa olevaa) ja nurtsia tuolla sotketulla vedellä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimm@

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Eikös sellainen pihalle tarkoitettu suihkulähde olisi ihan hyvä? Niihinhän tulee niitä suodattimia, luulisi että niillä vesi pysyisi pidempään puhtaana ja siellä kiertää se vesikin. Mutta kyllä varmaan lasten uima-allas on ihan käteen käypä jos ankkoja ei ole kymmeniä...
Suwitsu

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

^Se suodatin on päivässä tukossa, ankat paskoo niin paljon :smt003
milkkis]

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Niin meillä isäntäkin sano että ihan turha hommata sellasta suihkulähde systeemiä kun se suodatin on tod näk heti tukossa :smt001
siimis

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla on tuossa työn alla (lapio seisoo pystyssä montun reunalla...) ankkalampi. Jos haluaa oikeen kunnollisen tehdä kuivanmaan tontille, niin saa varautua jonkinlaisiin kustannuksiin. Suurin kuluerä on allasmuovi, johon saa äkkiä pari sataa menemään, riippuu toki altaan koosta. Suodatus on se toinen juttu - jos haluaa ettei tuloksena ole haiseva paskalampi :smt019 niin suodatukseen kannattaa satsata. Meillä on suunniteltu veden nostamista uppopumpulla (likaveden pumppaamiseen soveltuvalla) ylämäkeen, mäen päällä on suodatin. Se tehdään isosta n. 200 litran tynnyristä. Vesi viedään putkea pitkin tynnyrin pohjalle, josta se nousee ylöspäin suodatusmateriaalien läpi. Ylivuotoputkea pitkin vesi valuu puroon, joka laskee takaisin lampeen. Puroon tulee vielä pari pientä suvantokohtaa, joiden pohjalle allassubstraattia lisäsuodattimeksi. Todennäköisesti tynnyrin päälle tulee vielä karkealikasiivilä ja ylivuotoputken jälkeen vaahdotin valkuaispitoisen kuonan poistamiseksi. Tynnyri itsessään puhdistetaan säännöllisesti avaamalla sen pohjassa oleva hana ja laskemalla päältä puhdasta vettä - pohjalle kertynyt lika huuhtoutuu pois. Vettä vaihdetaan myös hanasta + talon katolta tulevat sadevedet ohjataan lampeen.

Tämä on tosiaan suunnitelma, mutta kaivinkoneen puutteessa toteutus on vielä vaiheessa. Ankkoja lampeen tulee uiskentelemaan parisenkymmentä, joten saa nähdä miten suodatin jaksaa lientä puhdistaa.

Kuluja tosiaan: allasmuovi, uppopumppu, suodatin, suodatusmateriaalit, sähkökulut - pumppua valitessa kannattaa kiinnittää myös sähkönkulutukseen huomiota!
ninnu

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Toi letkun imeminen vaatii treeniä :smt003 15-vuotta tuli kilppareiden allasta tyhjennettyä, saa olla ajoitus kohdallaan, ettei tule vedet suuhun :smt016

Mä sain miehen ylipuhuttua aikoinaan ekoihin ankkoihin, kun sanoin että ne tulee tuonne lampeen töihin, avaamaan umpeen kasvanutta lampea. Ankat oli eri mieltä, ne viihtyi siellä vartin ja läpsytteli takaisin pihaan.

Kesällä ne ui järvessä, talvisin niillä on lastenamme, että juurikin ison kanihäkin pohja. Ulkotarhassa suihkulähdeallas, jossa ei ole mitään pumppua, vaan saa kyllä päivittäin tyhjätä.

Nyt niille kaivettiin kaivinkoneella uuteen tarhaan uusi pluttauspaikka, joka muovitetaan, mutta sinnekkään ei mitään suodatinjuttuja tule, uskon myös että on hetkessä tukossa. Mutta saa kyllä noiden ankkojen kanssa varautua ihan päivittäiseen tyhjennykseen, muuten saa todellakin aikaan sen haisevan kuraliejun :smt019

Toi lastenamme/kanihäkin pohja on ihan toimiva, aamulla täytän letkulla ja lisään pariin kertaan päivässä uutta, illalla kaadan vedet pois.
HepuHassu

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja HepuHassu »

http://personal.inet.fi/yritys/jl-tuotteet/lappo.jpg tämän näköinen vehje.
Saa tarjoustaloista,robinhoodeista,motoneteistä,biltemat jne :smt001
Hulluna Kanoihin

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja Hulluna Kanoihin »

Nyt vaan puhumaan äitiä ympäri! :DD
HepuHassu

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja HepuHassu »

Kaivoinpas sitten tämän keskustelun innoittamana kaatosateessa ankoille lammen!
Tadaa :smt041 :
http://www.petsie.fi/pet.php?petid=1761 ... tid=119955
Elmiira

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

HepuHassu olipas ihania kuvia! Tuollaiset pesäaukot on kyllä todella hyvät! Oletko ostanut ne oikein jostakin vai itse tehnyt?
HepuHassu

Re: Ankkojen lammikko

Viesti Kirjoittaja HepuHassu »

Itse tehty kaikki.Nyt valitettavasti ei ankkoja enää ole supin vietyä.Nyt siirrytään kalkkunoihin! :smt055
Vastaa Viestiin