Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Heltta

Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Heltta »

Pitäisi aloittaa lumien sulettua kanalan ulkotarhan rakentaminen, ja mietin tässä miten se olisi järkevintä tehdä. :smt017 Kanaharrastus on vasta lähtökuopissa, eikä meillä ole siis mitään aiempaa kokemusta näistä jutuista. Eniten huolettaa tuo kanojen turvallisuus tarhassa, kun asumme keskellä metsää ja pihassa ja tontin ympärillä on nähty kettuja, minkkejä, kanahaukkoja, huuhkajia ja jos jonkinlaista vipeltäjää. Miten rakennetaan petoturvallinen tarha, johon uskaltaisi kanaset jättää kun lähtee päiväksi töihin?? Mitä verkkoa kannattaa käyttää? Piteleekö tavan kuusikulmainen kanaverkko vieraat loitolla? Pitäisikö verkon alareuna kaivaa maahan? Mielellään satsaisi ja tekisi kerralla kunnollisen, mutta ei tietty ole varaa ihan lääninvankilaakaan rakentaa. :smt002 Kertokaa vähän kokemuksianne aloittelijalle...
Elvi

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Elvi »

Samaa kyselee epätietoinen Keski-suomesta :smt012

Taajamassa, viisi rajanaapuria, vapaana kulkevia kissoja, lähellä asuva huuhkaja ja muita petolintuja.

(ja epämääräinen määrä naapurien kullannuppuja.. :smt036 .)..mikähän lienee pahin uhka :smt017

ja vielä, kannattaako itse kanalarakennus laittaa sinne ulkotarhan sisäpuolelle vai viereen?

Elvi
ninnu

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla olisi (taas kerran :smt003 ) uuden tarhan teko edessä.

Ajattelin tehdä ihan seula/rappaus/minkkiverkosta. Olen koittanut eroja nyt etsiä, mutta vielä on epäselvää.
Tuolla nyt jotain kuvia:
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... ps=812,812

Korkeutta ajattelin sellaiset pari metriä, eli verkkoa tulisi kahteen kerrokseen. Katteeksi samaa, mitä muissakin tarhoissa, UV-suojattua polueten verkkoa, tai sitten valokate :smt017

Jonkin verran kaivan verkkoa myös maahan.

Muissa tarhoissa mulla on vihreää koiraverkkoa ja toisissa taas ihan järeää hitsattua. Kuvia on mm. Ulkotarhoja-otsikon alla. Noissa kuvien tarhoissa osa tarhoista on vilä alaosistaan "päällystetty" toisella , itiheämmällä verkolla. Kaikki on myös kaivettu maahan.

Ihan mistään halvimmista kanaverkoista en uskaltaisi lähteä tekemään, niistä menee kissakin halutessan läpi -kokemusta on :smt012 ei omat, mutta villikissat ja vuohet sitten myös notkuu ja nojailee ne ihan lyttyyn :smt002
Suwitsu

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä on ulkotarhat siitä perinteisestä kanaverkosta ja se éi todellakaan ole petoturvallinen. Meillä sitä voi käyttää kun tarkoitus on, että kanat pysyy sen sisäpuolella, laumis kyllä vahtii ettei mikään peto sinne yritä. Kanitarhaan meille on ostettuna paksuinta minkkiverkkoa, sen uskon pitävän jo monet pedot poissa (ja myös kanit sisäpuolella, ne kun tuppaa saamaan verkot hampaillaan poikki :smt012 )
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Meillä on tarha jänisverkkoa(?), siis sellaista n. 3cm silmäklooltaan, muovitettu vihreällä muovilla. Katto samasta materiaalista, ja helmat on taitettu maata pitkin ulospäin n. 30cm. Halmojen päälle kasattu kiviä ja laattoja ja maata. Mä mietin tota, että saakohan pedot revittyä verkon rikki? Meillä tässä on ilveshavaintoja, vaikka taajamassa asummekin. Kettu & supikoira pyörii kanssa, ja näköjään naaapurin lintukoira jos pääsee karkuun.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
vardenji

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja vardenji »

KUULEMMA tehty ilveshavainto täälläkin päin ja tarhan rakentaminen suunnitteilla monestakin syystä, täydellinen ajoitus tällä topiikilla :smt003 Mulla on vuohien tarha koiraverkkoo(ja mä olen tähän asti luullu riistaverkoks)... Siihen ajattelin laittaa ihan nippusiteillä myyräverkon maahan kaneja varten ja en tiedä vielä aitaverkosta. Rappausverkkoo on ostoslistalla ja sitä voisin miettiä. Kanoille en oo vielä tarhan paikasta 100% varma, mutta kanalan ikkunasta olis syytä sinne päästä, joten vaihtoehtoja ei oo paljon(yks tai kaks).
tinttuli

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Kauheaa on ollut lukea petohyökkäyksistä lintutarhoihin ja toivon ettei kenenkään tarvitsisi sitä kokea. Itse olen saavuttanut jonkinlaisen mielenrauhan. Olemme ruokkineet kauriita ja peuroja talvisin ja siinä sivussa myös ilveksiä. Viimeksi toissaviikolla 150m päässä pihatosta löytyi ilveksen tappama viime vuonna syntynyt kauris ja ilves kävi ruokailemassa myös seuraavana yönä. Varmuudella ainakin kaksi naarasta elää 25km säteellä ja tänä talvena ovat tappaneet vähintään 5 kaurista ja 2 peuraa. Talvi on ollut kova kaikille osapuolille. Ilvekset liikkuvat ympäristössämme ja saattavat jäljistä päätellen oikaista pihan poikki. Muutaman vuoden aikana kolme navettakissaa on eksynyt ilveksen tielle, mutta se ei ole niitä syönyt, tappanut vain siististi. Leonbergimme ilmaisee hyvin selkeästi milloin iso kissa on lähettyvillä. Pakko ravata ikkunasta ikkunaan ja ulos täytyy päästä, mutta tiukasti sivulle asennossa :smt002 Vajaa pari kuukautta sitten kiima-aikana meteli oli aivan mahdotonta. Yöllä murinaa, mouruamista ja kirkumista. Koira tietysti herätti tönimällä, mutta hauskinta on se, ettei se itse hiiskahdakaan, tuijottaa vain vuoroin ikkunaa ja emäntää "SIELLÄ NIITÄ ON!" :oops: Kesällä laitumella näimme kahden ilveksenpennun kisailevan laakean kiven päällä. Ilta-auringossa oli pakko istahtaa kannon päähän ihailemaan moista näkyä... Tähän mennessä yhtään ainoaa tirppaa eivät ole meiltä vieneet. Illalla katson, että kaikki ovat menneet sisälle ja laitan tarhan oven kiinni. Koska ympärillä on laajoja metsä- ja peltoalueita, yhteiselo sujuu ainakin toistaiseksi. Suuremman uhan muodostavat irtokoirat ja supit. Saattaa ääni muuttua kellossa, jos erehtyvät lihatiskille, mutta ilveksen läsnäolo 15 vuoden aikana ei meillä ole ollut ongelma.
Suwitsu

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meidän lähellä oli viime keväänä ilveksen pesä (siis oikeasti LÄHELLÄ, tontin rajalla). Meille ei uskaltautunut yksikään, ovat tosi arkoja ja välttävät ihmistä tosi hyvin. Tietty kolmella koiralla on asian kanssa myös tekemistä. Appiukon kissa kyllä joutui ilveksen saaliiksi, ovat meidän rajanaapureita. Mutta ketuista meillä murhetta enempi on, ne eivät ihmisestä juuri välitä ja koiriakaan eivät tunnu pelkäävän. Muutama kalkkuna joutui niiden suuhun syksyllä, ketut liikkuvat jopa keskellä kirkasta päivää melkein meidän pihalla. Susia on nähty meidän navetan takana mutta ovat olleet vaan läpikulkumatkalla, niistäkään ei ole ainakaan tähän mennessä ollut mitään haittaa. Enempi juuri irti kulkevat koirat tuottavat harmaita hiuksia, omille koirillekin osa jää jopa haastamaa riitaa.
Heltta

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Heltta »

Laskeskelin tässä karkeasti, että jos tekisi tarhan tuosta 19mm*19mm silmäkoon rappausverkosta, ja ostaisi kaksi 1,5m*25m rullaa, eli yhteensä 75m2. Laittaisin pystypuut 1,5m välein ja verkon siis pystysuuntaan, ja helmaa kaivaisin 30cm maahan. Jos tarhan korkeus olisi 2m, niin reilu puolet menisi seiniin ja loput kattoon. Saisin tuolla verkkomäärällä vähän vajaan 40m katettua tarhatilaa. Verkko maksais noin 300€ ja siihen kakkosneloset tukipuiksi ja ylä- ja alarimoiksi n.110€. Yhteensä siis noin 410€ + oven säpit ja saranat. :smt017 Mitä luulette, olisko tuo hintansa väärti? Ja pitäiskö tuo pedot loitolla?
Maximoves

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Mulla on koko sivuosa tehty minkkiverkosta, se on tosi tukevaa ja kestää noiden laumisten nojailutkin hyvin. Alareuna on kaivettu 30 cm syvyyteen ja katto on tehty "katiskaverkosta". Tämä kombinaatio siis pitää kaikki 80 kg alaspäin olevat nojailijat hyvin ulkopuolella. Tosin mun aitaus alkaa seinän vierestä ja laskee loivasti, eli kauimmainen reuna on vain n. 150 c korkealla ja nousee siis seinää kohti, seinän vieressa on seisomakorkeus. Ulkopuolelle aitausta kannattaa vielä laittaa siihen maata vasten tukevat lankut/tukit/puut, estää kaivelua ulkopuolelta tehokkaasti.
caddy

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja caddy »

Täälläkin käytössä pienisilmäinen (minkki)verkko. Myös tarhan alla. Kaivettiin n. puoli metriä maata pois tarhan alueelta, verkotettiin myös se, ja sitten maa takaisin päälle. Eipä tulla alta kaivamallakaan! Mutta kanat saavat kuopsutella silti. Katto on osaksi peltikattoa ja osaksi valokatetta (halusin myös varjopaikkoja, kun tuohon muutoin paistaa aurinko niin suoraan).
Rautarantalasta saa monenmoista verkkoa joka lähtöön, ei tarvitse ajatella, että ruostuu heti ens kesänä nuo maanalaisetkaan verkot.
kaztanja

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Mielestäni tehtii meille melko petoturvallinen ulkotarha. Voit käydä katsomassa kuvia rakentelu osiosta "kaztanjan ulkokanala"

Pakko muokata tätä vuoden takaista päivitystäni. ;) Tarha on toiminut hyvin ja pitää varmasti suuremmat pedot pois, mutta tuolloin en huomannut ajatella uhkaksi rottia tai muita pienpetoja. Joten verkon silmäkoko on aivan liian suuri. Meillä ei ole kyllä täällä yhtään pienpetoa näkynyt, mutta nyt on suunnitteilla varmuuden vuoksi lisätä panssariverkon lisäksi pystypuiden sisäpuoleen rappausverkko, sillä yksi selittämätön kanakuolema tapahtui meillä jokin aika sitten. Joten tarha tuplaverkoitetaan. Joten on kumma, jos sinne joku luvatta menee.
Viimeksi muokannut kaztanja, 23 Kesä 2012, 22:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Suppis

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Suppis »

meillä on tehty 2,5m korkeesta kettuverkost jossa 40mm reijät, alalaita käännetty 50cm tarhan sisälle ja siinä päällä pitkiä kuitupuita ja tarpeettomia tiilejä kauttaaltaan. ovessa on myös ylhäällä toinen säppi ylhäällä, meillä riskinä on "omat kullanmurut" 1/3 tarhasta on katettu pressulla ja toinen osa vahvalla verkkohavaksella katettuna.

Tarhan ulkopuolella ihan aidassa kiinni on kokoajan pyytävänä supiloukku, ja saalista tulee kyllä .. minkkiä, supia ja kissoja :smt018 ja jopa harakoita.

näillä ollaan pärjätty hyvin, ongelmia ei oo tullut.
vardenji

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Uusi neuvo, matalan kanatarhan katto ei passaa olla verkkoo. Kettu kaivaa verkkokaton reunan silpuks. Kertoi riistanvalvoja tarkistaessaan mun tuhotarhaa. Mummun neuvo oli panssariverkkoo upotettuna maahan kaivaumaan valettuun betoniin. Puolen metrin kuoppa, sinne betonia, verkko betoniin pystyyn ja vähän lisää betonia ja kuivuttua peitetään mullalla ja poljetaan tiukkaan.
Mun tipujen ulkotarjan seinät kesti ketun, mut katto ei. Tulos 7 vainajaa hiukan silputtuna ja 7 kadonnutta, joista jälkeen jäi pari jalkaa. Vierailijat kettu ja ilves.
Alice

Re: Miten tehdään petoturvallinen ulkotarha??

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä on tehty ulkotarhat niin että koko tarhan ympäri on valettu betonista antura,n.30 cm maan alla ja n.20 cm maan päällä.Se maan alla oleva osa kaartuu ulospäin,jotta ei houkuttele kaivamaa.Ja kaikki ulkotarhat on verkoitettu kokonaan,myös katto.Hyvin on toiminut.
Vastaa Viestiin