Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mirri

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja mirri »

Oikeestaan eihän tää ole kun komposti, vähän laakeammalla alustalla vaan. Voi olla vaikea saada lähteen palaan nyt talvella. Kun sen joutuu tekemään kylmään, kylmistä tarvikkeista. Mutta jos saat jostain jo palavaa pohjaa sinne uskoisin käynnistyvän.
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla jo palaa, luin tämän, että jos saa vinnkiä, ettei sammu!
On kyllä mukava lämmönlähde tämä pehku!!
kanamummo

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mikä ettei maalattialla kestopehku onnistuis. Ja jonsei käynnisty, kompostiherätettä tai hepankakkaa!
Jemuli

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Suurimmalla osalla tuntuu pehkun lämpiämättömyys olevan ongelma. Itselläni käy niin kuumana, että melkein pohjalta kättä polttaa :smt009 Voiko lämmetä liikaa? Pehkuna turvetta ja heinää. Millä saisi lämpiämistä hillittyä :smt017 , ettei vaan pala kohta ihan oikeesti?!
Rusina

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Älä huolehdi, ei se määräänsä enempää lämpiä (en nyt muista mikä on kompostin maksimilämpötila, mutta reilusti alle syttymispisteen kuitenkin :smt017 ). Ole onnellinen, että olet saanut kunnollisen kestopehkun aikaiseksi! :smt003. Turve ja heinä ovat tosi hyvä yhdistelmä, tarpeeksi ilmava palaakseen. Kun lämpö alkaa nousta yli 60 asteen, niin silloin pöpöt ja rikkaruohonsiemenet alkavat vasta kuolla ja pohja kompostoituu ihan oikeasti. Jos ihan oikeasti haluat viilentää pehkua niin onnistuuhan se kuivattamalla tai kastelemalla, vain oikeassa kosteudessa pehku palaa. Ja tietysti ohentamalla pehkukerrosta, koska ihan ohut kerros ei pala.
Sinuna en tekisi mitään, olisin vain onnellinen :smt040.
mirri

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja mirri »

Älä ainakaan mene pehkua pöyhimään, sillä se vaan kiihdyttää lämpiämistä. En olis minäkään yhtään huolissani liiasta lämmöstä.
Se on hyvä vaan, sillä silloin se oikeesti toimii. Mulla on mittari ja anturi 20cm syvyydessä. Lämpö on siinä +30- +40.
Ainoo miinus tuossa pehkussa on, että siitä vapautuu hiilidioksiisiako se ny oli. Ja jos kana kippaa esim pesuvadin päälleen ja jää alle pitkäksi aikaa loppuu happi. Samoin jos jostain syystä kasaantuvan nippuun nukkumaan voi alimmalla olla ahdasta.
Mutta muuten oivallinen lämmitys. muuten mikäs sen mukavanpaa kun keväällä kärrätä suoraan kasvimaahan kanalasta...jees kyllä lähteee... Meinaan kasvamaan.
Eepi

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Ei kannata pelästyä mitenkään, koska kyse on aivan eri määristä, mutta joskus, kun meillä ajetaan turve tuhansien kuutioiden kasoihin ja laitetaan muovit päälle, niin joskus kasan sisältö on oikeasti syttynyt palamaan. Kun pressut on napattu pois ja otettu pari kauhallista niin liekit vaan on pelmahtaneet. Tämä ei tosin liittynyt kanalaan mitenkään, lähinnä tällainen tietoisku. :smt024
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niin ja McLeonin tyttärissä syttyi heinäpaalit palamaan ja kuulemma puuhakekasatkin voi syttyä.
Mutta onko se jo eriasia sitten???
Jemuli

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Kiikutin digimittarin tipulaan ja pehkun alaosan lämpötila oli +63 astetta. Mun mielestä hirvittävän korkea. Kanala oli muuttunut myös muistuttamaan turkkilaista saunaa, kosteus oli 100% ja oven avatessa höyry vaan pöllähti vastaan ja sellainen ovela haju. Paikallisesta Agrista oli tietysti kuivikkeet loppu ja kanat joutuivat höyryttelemään pari päivää. Nyt kuitenkin noin puolet pehkusta kärrätty pihalle ja tilalle tuotu uusi turve. Kosteus laski heti 85 %:iin. Seuraillaan tilannetta
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on ollut ihan ovet auki silloin pahimmillaan. Tuuletin kunnolla. Ei kanat ollu moksiskaan. osa kävi pihallakin kokeileen lunihankea.
kanamummo

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Joo, ja lapiollinen lunta katoaa sekunnissa, ihan kuin se olis parasta jäätelöä :smt005
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt003 Kokeilin sitä kun olet ennenkin sanonut. Selkeesti tutkiminen ja nokkiminen on kanojen lempipuuhaa :)

Nyt kun mun pahin palo on ohi ja kääntelen päivittäin, niin se pehku on vain hyvin lämmin. Ei lähelläkään nuita lukemia
gallia

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja gallia »

Mulla toimi nyt ekan kerran kestopehku kunnolla! Kanala pysyi koko talven riittävän lämpimänä ilman lämmittimiä! Ilma-aukkoja suljin tietty kovimmilla pakkasilla eli tungin räppänöihin vanhoja vaatteita ja taas ilmojen lauhtuessa availin.
Eilen tyhjentäessä ei edes pahemmin haissut. Ammoniakki ei ole haissut koko talvena! Ei edes keväällä ilmojen lämmittyä! Ainoastaan kosteaa ja tunkkaista on ollut, jos ilma on äkisti lämmennyt ja ilma-aukoissa oli fyllit.

Nyt on vaan ongelma, etten yhtään tiedä, mitä olen tehnyt eritavalla, että tuo nyt on onnistunut!!! :smt017
kite

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kite »

Mä ajattelin laittaa suunnitteilla olevaan kanalaan semmotteen systeemin pohjaan (kertokaa äkkiä jos suunnitelma on "sieltä ja syvältä"!!!) että tehdään ensinnäkin ns. siirrettävä rakennus, eli "pohja alta auki". Lattia puusta, jonka päälle reunoiltaan ylös (seinää pitkin) nouseva pelti (helpompi puhdistaa, ja kestävämpi). Puun alle styroksia tai uretaania se n. 10cm ja sen alle sit "pohjarakenne", jonka alle jää siis ilmatilaa.. :smt017
tinttuli

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Siitä voi tulla hiirien ja rottien paratiisi :shock: -rottalandia-
Vastaa Viestiin