Marekista

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voihan vitjatti! Jokohan meilläkin jyllää marek? Yksi kukkonuorikko (2,5kk) laitettiin paremmille matomaille, koska oireet olivat:

-muutamana päivänä jäi aina porukan viimeiseksi milloin siirryttiin ulos/sisään/eri tarhaan
-parina aamuna löytyi lattialta...nurkasta nukkumasta
-viimeisenä päivänä yritti hypätä munintakoppiin n. 30cm maasta-ei päässyt
-viimeisenä iltana yritti hypätä tason virkaa toimittavalle penkille-ei päässyt
-seisoskeli omissa ajatuksissaan eikä puuhastellut kuten muu porukka
-käveli ylipitkillä ja ylikorkeilla askelilla
-syliin otettaessa ei pyristellyt yhtään ja jos istui kyykkysillään tirppa polvella ja hyppyytti sen alas, niin pikkuista vaille tuiskahti nokilleen
-pyrstö oli enimmäkseen roikuksissa...siivet vähän levällään
-ei meinannut keretä väistää aikuisia

Että mitäs sanotte...joko tällä oirelistalla pääsee=joutuu marek-kerhoon? En ruvennut kukkopoikaa lääkitsemään ja hoitamaan, kun muutenkin on noita kukkosia pakko poistaa muonavahvuudesta :smt009 Raaka minä! Ei ollut kiva päivä :smt011
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Voi harmi, kyllähän nuo oireet ovat Marekin oireita. Söikö normaalisti, oliko laihtunut tai stressaantunut? En vielä yhden sairastuneen varaan varmaksi laskisi! :smt009
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllähän se vielä söi ja joi normaalisti ja löysi itse tiensä kupeille...Syötin kyllä kokeeksi kädestäkin ja näkö näytti pelaavan. Oli kasvanut ja kehittynyt aivan samoin kuin veljensä...eikä ollut ainakaan vielä kerennyt laihtua. Sressistä en osaa kyllä sanoa...onhan tuo murkkuikä kai jonniin moinen stressitekijä? Nyt vaan pitää vahtia tarkasti noita muita, että tuleeko niille mitään samansuuntaista...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Paskan paskan paskan.. ja muut lannoitteet lannoitteet... törmäsin eilen surffaillessa yhteen ruotsalaiseen artikkeliin... siis... kun kana, joka munii, on marekin saastuttama, niin se saamarin herppes( ihan niinkuin immeisillä, siis alatiesybbytyshän ei käy jos on se alapään herppes) tarttuu sitten munaan ja nää sairaat poikaset ei sitten jaksa kuoriutua tai kuolevat muutaman vuorokauden ikäisinä.. siis ..ÄLKÄÄ auttako niitä poikasia pois sieltä kuoresta ja polttakaa ne munat .. avaamatta missään .. toisesta artikkelista sitten luin, että se penteleen virus sitten elää vuoden... jopa ulko-olosuhteissa... niitä viruksia on tavattu kahdeksaa eri kantaa.. ja sitten vielä sellainen pikku nyanssi .. jos nyt hätäsesti luettuna oikein ymmärsin.. kalkkunoitten tauti( siis herppes ) on vähän erilainen.. mutta mutta.. kumpaakin kantaa on onnistuttu tartuttaan ankkoihin labraolosuhteissa... helkutin helkutti... Pootsi.. kun ehdit, käys varmistaan, oonko käsittänyt oikein...

Täähän oikeesti tarkoitta sitä, että jos haudontaprosentti on huono, mutta poikaset on melkein valmiita(ja muut jutut kohillaan), niin sitten voi oottaa, että kohta delaa kanat.. noo ei oo varmaan ihan vierasta jossain..onneks Takku-raukassa ei ainakaan tätä ollut.. luojan kiitos... ootan kyllä kauhulla, mitä muuta löytyy.. kun ei vielä oo löytynyt.. kuin se kurkku haavoilla ja tulehdus siellä...anteeks Tipsu jos liian aikaisin sanoin, :smt010 mutta kun oon levitellyt niitä villikanoja
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

No kyllä mä ainakin meinaan vastaisuudessakin avata munat. Voihan ne poikaset silti lopettaa, ettei niiden tarvitse kuoriutua jos oikein huono tuuri käy jossain kompostissa. Samaa mieltä oon kyllä, että jos poikanen ei jostain syystä jaksa itse kuoriutua, siinä on jotain vikaa, eikä ole tarkoitettukaan eläjäksi.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tiina kiltti: tee se sitten niin, että viet saunaan kaikki vaattees ja sitten vielä poltat ne munat.. oikeesti.. se sivusto minkä löysin ei oo mikään mieltä ylentävä.. en vaan kuolemakseni muista millä hakuavaimilla sen löysin.. oli vähän paskamainen työpäivä ja nyt kotona...eihän me haluta saastuttaa omaa pihaa EIHÄN.. oli ne munat sitten ihan mistä tahansa ja varsinkin silloin :smt010
Kieku

Viesti Kirjoittaja Kieku »

Sain käsiini vanhan kanakirjan vuodelta 1948 ja siinä puhuttiin taudista nimeltä "valkovatsaisuus". Siinä myös sairastuneen kanan munat olivat saastuneet samaan tautiin. Ne eivät haudottaessa kuoriutuneet tai jos kuoriutuivat, niin kaikki poikaset kuolivat viikon sisällä. :smt009
Onkohan kyse samasta taudista...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kieku, se on valkovatsuri eli salmonella pullorumin aiheuttama tauti, eri juttu.

Mä olen tehnyt kuoriutumattomien munien kanssa niin, että olen kaivanut kuopan jonnekin joutomaalle, vipannut munat pohjalle ja koputellut jollain tikulla ne auki. Tikut, munakotelot ja kaikki sellainen maatuva haudataan sitten samaan kuoppaan. Niissä munissa voi elellä miljoona muutakin pöpöä kuin vain marek, eli varovaisuus on paikallaan.

Mitäs mun piti tarkistaa? löysin maininnan, että marekin siirtyminen kalkkunoiden, kanojen, ankkojen ja hanhien yhteistarhauksessa eläinlajista toiseen on harvinaista, mutta että sitä tapahtuu.

Mä uskon, että paras keino taistella marekia vastaan on parhaan mahdollisen eläinaineksen hankkiminen. Eli niitä ressukoina kuoriutuvia ei kannata siksikään auttaa elolle, nuorena kuolevien yksilöiden sukua ei kannata jatkaa, ylenpalttista sukusiitosta kannattaa välttää, jne. Marek leviää myös muiden eläinten kuin vain lintujen välityksellä, se kulkee ihmisten vaatteissa ja jopa tuulen mukana tilalta toiselle. Jokaisen on syytä olettaa, että omassa parvessa on marekia, vaikkei oireita olisikaan.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Muistin vasta nyt muuten kuvan.. siis silmän.. marek-silmässä on tosi pieni iiris verrattuna terveen kanan silmään ja jollain lailla ep¨symmetrinen... hitsi kun en muista miten tein haun.. olisin laittanut ne linkit...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Löytyiskö sivuhistoriasta?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Töissä.. ja on ollut hirveen kiireinen loppuviikko..en oo ehtinyt tutkaileen..googlella hain ja en oo varma kuinka säilöö niitä..
Kieku

Viesti Kirjoittaja Kieku »

Kiitos Pootsi! Taas tuli lisää tietoa. :smt001

Kysymys: Eikös noita pahimpia tauteja vastaan voi kananpoikia rokottaa?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Voi rokottaa ainakin marekia vastaan. Mutta se on kallista, tipuja saattaa kuolla rokotukseen, eikä rokote välttämättä suojaa kun viruksesta on useita kantoja. Jollain sivustolla mainittiin, että pitäisi pitää nuoret kanat puoli vuotta erossa vanhemmista, silloin virus ei enää vaikuttaisi tähän nuorisoon. Mutta milläs niitä pitää kotioloissa erossa toisistaan, kun marekinvirus kerran lentelee tuulen matkassa pitkiä matkoja. :smt017
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Wanhasta kanakirjasta marekin ehkäisystä: Siitostarkoitukseen on käytettävä munia vain vain yli 2 vuoden ikäisiltä kanoilta, koska nämä ovat osoittautuneet taudille vastustuskykyisiksi! :-k
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Taidat lukea samaa kanakirjaa kuin mä-- Jippii muistin sen haun avaimet. Ollos hööl tässä on linkki.. niitä olikin 9 eri muotoa.. mää taisin tonne aiemmin kirjotta että 8.
http://hos.sandnet.se/stackmurs/Hons/marek.htm

valitettavasti kirjoittajan lähteet ovat siirtyneet pois paikasta mihin linkki viittaa..
Vastaa Viestiin