Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
rilla

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä olen myös puuliiterin siivousroippeeet kyllä vieny kanalaan. Ei ne kokonaan lahoa,mut ovat hyvänä lisänä.
Lienee toimiva pehku liian kuuma kompostilierollekin? Jos ei kanat muutenkin niitä napsi kaikkia kupuunsa.

Kyllä mä olen nyt joululta asti vieny viikotain pelkkää kutterin-ja sahanpurua,kun turve loppu.
Palaa että pohisee. Ovi pitää olla auki tällasilla lähellä nollaa ilmoilla. Mä heitän melkein kaiken ruuan pehkun päälle. Ainoastaan ton oikean kanarehun yritän laittaa kuppeihin.

Appelsiinit ja meloonitkin halkaistuina,niin jää pelkät kuoret,jotka pehkun seassa katoaa näkyvistä. Ja kaurat heitän sinne sekaan. Joskus jonnekin jää itämään ja kanat kaivaa herkkuesiintymän esiin kovalla innolla.
Mä en ainakaan enää pehkusta luovu niinkauan kun on kanoja. Meillä ei rottia ole ollu.

Joitain poikaskanoja ja esim viiriäiset mulla on pienemmissä häkeissä. Ne siivoan normaalisti n. kerran viikossa tai kahdessa,muulloin vaan lisään purua. :smt002
Leonidas

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Tää on niin pitkä ketju etten kaikkea jaksa yhdelläkertaa lukea.

Mielessä kävi voisko pehkun perustaa niin että laittaa ensin vain 5cm, sitten kun likaantuu, lisää vain uutta kuiviketta päälle. Seuraavalla kerralla taas uutta ja sitten alkaa vasta kääntelemään pohjaa kun se on niin paksu ettei kanat pysty sitä itse kuopimaan läpi. Vai meneekö siinä joku perusjuttu sit päin mäntyä?

Mammani kertoi tässä taannoin kun puhuin kanalan pehkusta että joskus alusastiat tyhjennettiin pehkuun... :shock: Varmaan joku käynnistyksen ongelmatilanne ollut.
rilla

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja rilla »

No mä aloitan syksyllä just sillai. :smt023 Aika reiluina annoksina sit lisäilen purua ym. Tarvittaessa alusastia on pätevä urealisä. No,sitä kiinteää ainesta en kyllä laittaisi,ihan suolistobakteerien takia. Mut kukkamullan jämät ja kaiken sellaisen mä olen sinne ensin kantanu.
Syksyn lehtiä ja nurmikonleikkuujätettäkin esim.

Jaa olen vieny ponitkarsinan tuotetakin. Ja kanihäkin tuotteet vasta hyvää onkin. Palaa tehokkaasti. :smt038

Muoks. mä en kääntele. Välillä kasaan esim orsien ja koppien alle. Kanat sekottaa ite. :smt025
Leonidas

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Tuota on kyllä NIIIN pakko kokeilla. :smt001 Ja 10 m2 riittäis varmaan lisäksi pakkasvahti koville pakkasille? Varppi vuoksi... :smt004

Jos sinne vie kotitalousjätettä, niin syömiskelvottomat voi kaivaa pehkun sisään? Vai kannattaako niitä viedä sinne ollenkaan? Esim kahvinpurut, sipulinkuoret tai huonoksi mennyt ruoka? Mietin nimittäin juuri että kompostori ei kyllä elä niin vähillä jätteillä mitä kanoille ei voi antaa.
HeiniS

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Mä ratkaisin ongelman sillä, että oikeeseen kompostiin laitan syksyllä reilusti ruohosilppua, lehtiä, sipulinkuoret ym kanalakelvoton jäte ja lampolan likaisia pehkuja reunoille eristeeksi. Kanalan kompostoitunutta tavaraa talven mittaan välillä peitteeksi päälle. Massaa on melkein astia täynnä ja toimii läpi talven kohtalaisesti. Joudun siis ruokkimaan erikseen kompostia, mutta ei se mitään, helppohoitoinen on silti. Tajuaakohan tästä selityksestä kukaan nyt mitään :smt017
rilla

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä vien kyllä myös sipulinkuoret,kahvinporot,perunankuoret jne kanalaan. En laita talvella kompostiin mitään. Kissanhiekat ym mä jemmaan jätesäkkeihin ulos ja keväällä kokoan ison kompostin ihan kehikkoon ja peitän mullalla. Kesäkurpitsat siinä komeasti kasvaa.

Kanalassa ihan kyllä olen jättäny pintaankin noita kasoja. Tietty ne voi kaivaa sinne syvemmälle pehkuun jos haluaa. Kanat kuitenkin ne lopullisesti sekottaa.
Pakkasvahti saattaa olla sit talvelle ihan hyväkin. Mulla ei nyt ole ollu mitään sellaista tänä talvena.

Idea on kuitenkin se paksu kerros. Ja että lisäystä tulee koko talven. Eli kun pinta alkaa vaikuttaan kostealta ja haju ei ole niin hyvä,nii sit kuivaa puhdasta purua tai turvetta tai molempia.
Ne olkipelletit epäilemättä ois hyviä. Mut nuukuuksissani en ole alannu mitään sinne ostaan.
Kissanhiekkoja mä en laita koskaan kanalaan. En tiedä,mut ei tunnu hyvältä. :smt040
kruttu

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Minä heivaan silloin tällöin justiin tuota puusilppua pehkuun. En tosin tiedä mikä sen vaikutus on. Myös kompostilieroja olen sinne laittanut, mutta ne syödään kyllä aika tehokkaasti pois :smt027 .

Meillä on nyt tuolla turvekutteria se, mitä lisäilen, tosin aika vähän olen lisäillyt. Hevosenlantaa sekoitan tulikuumaan veteen silloin tällöin, yleensä samalla kun kaivan viikon biojätteet pehkuun. Kasaan lämpölampun alle kasan, jonka kanat sitten hajottelee tasaseksi, kasaan uudestaan, hajottavat, kasaan... Kyllä se palaa, mutta ei kovin kuumana. Yleislämpö kanalassa on pari astetta näin pakkasilla. Vaikea kuvitella mitä se on että pehku palaa liikaa, tää on niin kovin hentoa tää meiän kanalan pehkun lämmittävä vaikutus. Hyvin se kyllä tasaa lämmön sinänsä, että aika pitkään pärjää lämpölampulla vaikka pakkasta olisi paljonkin. Nyt ainakin näytti palavan tosi kivasti. Pitää kokeilla kasata koko kanalan pehku orsien alle joskus, en ole kertaakaan tehnyt niin. Toisaalta sitten ei jää kovin eristystä muihin nurkkiin, se voi olla huono.

Haaveilen että saisin tuon pehkun jo tänä kesänä levitettyä pellolle. Onko se ihan turha haave, pitääkö se jälkikompostoida vielä? Jos nyt lisäisin vikat turvepurut joilla mentäis kesään asti? Kanoilla on kesäkanala erikseen.

Niin, ja kyllä mullakin menee biojätteet sipulinkuorineen ja kahvinporoineen sinne pehkuun. Ainoa, mitä oon jättänyt pois on jotkut myrkylliset kukat.
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

MInä just tyhjentelen kestopehkua ja ennätysmäärä tas pehkua...

MUTTA ajattelin ens talveksi kokeilla just oikeeta kompostia kanalassa??

Mun ongelma oli se, että kanat kaapii pehkua liikaa ja se sammuu siksikin. Sain hyvin palamaan kun kasasin keon kanalan nurkkaan ja sen pidin kosteana, mutta se piti aina suojata talikolla tai kuusella jne.

Nyt mietiskelin että jos laittas ihan vaikka lehtikehikon sinne keskelle kanalaa ja sinne perustas oikeen kompostin syksyllä? Jos se riittäs lämmitykseen??

Muuta aluetta kuivittelis normaaliin tapaan.
hemulikana

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja hemulikana »

Kuinka aikasin pehku kannattaa tehä? Voiko sitä kostuttaa sumutepullolla? Pitääkö tilan olla eristetty? Kuinka paljon kanoja 5 neliöön kannattaa ottaa että pehku toimii? Kiitos jos vastaatte.
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä kerään koko kesän uutta pehkua kanalaan. Että kyllä se kannattaa ajoissa aloittaa. On sitten valmiiksi lämmintä tavaraa siellä.
Pakkasiin ei kannata oottaa.

Kastelukannu on helpoin.

Pitää olla eristetty , ehkä tilavemmassa paikassa, missä ei ole jääkylmiä seiniä vieressä vois onnistua taitavalla kompostoijalla.

Kanoja suositellaan 4-5 neliölle maksimissaan. Mulla on joskus ollu 4 keskitalvella kun nuorikotkin kasvoi isoksi ja oli aika ahdasta.
Mutta tietenkin riippuu onko tasoja ja hyllyjä ja kerroksia kanoille.

Pehku toimii vaikka ilman kanoja. Se on ihan sama asia kuin komposti. Jos osaat käynnistää kompostin, niin saat pehkunkin käynnistymään.

Eli tarvitset palamisen raaka-aineeksi jotain eloperäistä, lehtiä, ruohosilppua, haketta, olkisippua, myllynjätettä, haravointijätettä, purua, turvetta, keitiöjätettä.
Poltto aineeksi tarvitset paskaa. Kyllähän komposti toimii ilman paskaakin, esim ruuanjätteillä. Mutta kaisista helpoin on saada pehkuun kusta ja paskaa.
Voit kerätä vaikka omaa pissiä sinne pehkuun tai kerätä kanojen paskaa tai hakea jostain hepan tai lehmän kakkaa.

Kun näillä saat sen käyntiin, niin pidät vain huolen, että pehkuun lisätään säännöllisesti ruuanjätettä tai paskaa ja sitten kuiviketta. Eli just tota eloperäistä palavaa materiaalia.

Lue joku komposti ohje, sillä pääsee jo pitkälle.
rilla

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla on myös kesällä kanalaan kertyneet ainekset siellä yhä. Nyt on tarkoitus rahdata taas puunlehtiä ja kaikkea muuta mukavaa sinne kun tää syksy etenee.

Kyllä kai siel kanalassa vois pitää ihan kompostikehikkoakin,miksei. Mut kanat on just hyviä kompostinmöyhentäjiä.
Ei tarvi sit sekotella. Mä ainakin teen samoin kun viime talvena. Oli ihan hyvä juttu ja pehku oli palanu tasalaatuiseksi.

Mul on nyt varmaan tos parakissa vähän enemmän porukkaa talven yli kun viime talvena. Pitää tarkkailla,et ei liika kuuma tule.
Vaikka voihan sitte tuulettaa liiat lämmöt pois. :smt040
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on nyt yksi kehikko kanalassa. Eli uus kokeilu on aloitettu.

En siis lämmitä enää koko lattia alalla vaan kokeilussa on kahdella kompostilla lämmitys. Ihan siksi kun kanat levittää ja kuopii sen pehkun auki ja jos koko lattia ala syttyy niin kanalassa on ihan liian kuuma.
rilla

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja rilla »

Juu,kuuma kyllä on,kun oikein kunnolla pohisee.
Mulla ei oikein ole tilaa kompostikehikolle. Mut varmaankin vois olla käypä ratkaisu sekin.

Mä olen ajatellu,et se lattialla oleva pehkupatja lämmittää myös sen takia,kun peittää koko lattiapinnan.
Siis eräällä tavalla vastaa jotain styrosia tai muuta vastaavaa. En tiedä.
Mut kunnollla tavaraa,niin pehku palaa. Ja ihan sitä eläinjätöstä sekaan ja kaikenlaista muhevaa materiaalia. :smt023
Iita

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Iita »

Silloin kun meillä on nasuja ja kaadan suuruksen ja maidon hinkaloon.Roiskeet lentää ja se pistää pehkun käymään.Oisko maito tms. vettä nopeampi käynnistäjä?Tai niin olen huomannu..
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä koitin koko viime talven välttää koko lattia alan syttymistä, ja keräsin vaan kekoja aina johonkin nurkkaan että se syttys ja lämmittäs, Joten mulla ei sellasta lattialämpöefektiä ollu viime talvenakaan. Sillä aattelin, että riittäs kompostit nurkissa. S

Kun se pehku alkoi palamaan koko alalta niin mulla oli ankkalaan ovi auki ja sekin lämpes plussalle vaikka oli -20 astetta.. Ja sitten tuli ankkalan kattoon metrin huurukerros joka sitte tiputteli pitkin kevättä...
Vastaa Viestiin