Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
miisu

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja miisu »

Meillä ei pehkun yritelmä ota syttyäkseen... Ei tietysti auta että kanala on melkein nollan alapuolella.
Olisi tietysti pitänyt aloittaa aikaisemmin tuo pehkun teko, mutta pikkaisen tämä takatalvi yllätti. Täällä oli jo pahimmillaan -18 :smt012

Eikun patteri kovemmalle ja sähkön tasauslaskua odotellessa :smt020
Kiyry87

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Turse moon kateellinen noista sun hevi määristä, mä en ole saanut mistään sitä hevi "jätettä"(aarretta) mutta yksi kauppa kyllä laittoi hevi osastolleen harrastajia varten täällä
alennus korin nahistuneista :smt023 Kun eivät saisi lain mukaan antaa. Onneksi ovat puoli ilmaisia on sekin parempi kuin täyshintaiset :-"
Hienoa kun sulla toimii pehku :smt006
ninanni

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja ninanni »

täällä pehku sammui totaalisesti heti kun tuli pakkaset. Ja perhanan puhallin tai patteri ollut sit käytössä ettei jäädy vesi tai pehku. Otin sit raakal kädellä purupaalin ja turvepaalin kanalan puolelle ja avasin paalit ja annoin kanojen hoitaa sen levittely puolen niin olipa sit tekemistäkin niillä hetkeksi :) viikon on ollut koskemattomana paitsi että välillä talikon oon pehkuun tökännyt ja kaatanut vedenkeittimellä keitettyä vettä sinne tänne 3päivän ajan n 3litraa yhteensä. Vanhat piimät hautasin jonne sekoitin kiehuvan veden sekaan. Pehkun heittänyt olen toiselle puolen kanalaa ja toises pääs vaan 20cm ja toises pääs ainakin 60cm paksu kerros tavaraa. Tänään sit menin ja ajattelin taas vähän kuumaa vettä kaataa sinne niin perhana höyrys silmille koko pehku! Eka fiilis JEE! Jee jee! Eli se toimii et pitää vaan olla pirun paksu kerros ja lämmön ylläpito toimii ja saa sen palaan super nopeasti!
Vaikka pieni kanala niin toiseen päähän kannattaa laittaa paksu kerros ja aina iltaisin (jos kanat tasoittaa ja levittää pehkun tasaiseks) heittää korkealle kasalle ja tampata jalalla tiiviiksi. TOIMII!
KYSYMYS: EIHÄN TOI OIKEESTI TUOL KANALAS ALA PALAMAAN? Siis miten sekoitan nyt / ilmaan niin että en vaan sammuta tota kasaa? :)
rilla

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja rilla »

Jos se palaa.niin malttia! Ei tarvi sekotella, mut tarkkailla tarvii. Eli olla valmiina lisään aineksia jos uhkaa sammua. Ja piimä on tietysti hyvä,sekä jotkut kahvinporot ja perunankuoret.

No eihän se silleen liekillä pala. Mut lahoaa nopeasti. Eli periaattees sama asia. Tuottaa lämpöä.
Tarpeeksi sitä tavaraa tosiaan saa olla. Mulla on nytten tosi hyvä toi parakkikanala. Tääl oli jo melkein -25 astetta pakkasta. Vesi ei ole edes hileeseen menny.
Mullakin on osassa lattiaa vaan joku 15 senttiä. Mut seinustoilla on varmaan 40 senttiä ainaki. En ole pöyhiny yhtään, mut kanat tietty jonkinverran.

Kasannu olen välillä,tai heitelly liikoja pehuja häkkien elle, ettei käytävällä ole niin paksulti. Hyvä homma toi pehku on kun vaan ei liian nopeesti anna periksi.
Mulla ei ole minkäänlaista lämmitystä siellä. Hätätilanteissa on välillä ollu sähköpuhallin. Mut mä ennemmin liian innokkaasti vaihdoin pehkua ja siivosin. :smt023
:smt038
ninanni

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja ninanni »

juu siis tietysti viikottain meillä menee KAIKKI biojäte tonne kanalaan pehkun sekaan :) mut se vain että kun sammui niin siinä ei loppuje lopuksi tarvinnut mitään poppa konsteja vaikka niin välillä olen kuvitellut. Lämpöä vain tai jotain kuumaa ja jätettä sekaan ja se että pitää oikeesti olla paksu kerros et toimii kylmemmillä keleillä.
Mutta kiitos juuri näin ajattelin että eipä sovi koskea. :) etten nyt vaan sammuta sitä kun sain oikeasti sen toimii :)
Kiyry87

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Nonniin, nyt paloi hermo tuohon pehkuun kun se mokoma ei pala kunnolla.
Mie haen naapurin navetan takaa lähi päivinä valmiiksi palavaa lehmän paskaa niin katotaanpa alkaako palaa.
Nyt on kaikki muu kokeiltu: Keittiöjäte (en saa mistään tarpeeksi ja en kaikkea voi ostaa -> vararikko tulee)
kompostiherätteestä ei ollu mitään taikaa
lehtiä palaa hitaasti
turvotettu olkipelletti ei tee mitään :smt009
keitetty makarooni palaa hyvin mutta nopeasti loppuun
paksuuttakin on kivasti ohuemmassa päässä 20 ja paksummassa 45-50 cm
ja ukko ei suostu pissiin kanalaan.... :smt044
Onko joku unohdettu? Niin joo ja kaveri lupasi lainata routamattoa jos pehku penteles meinaa jäätyä :smt023
Ideoita vastaan otetaan mutta kuumavesipulloilla miinoittamiseen en ala. Sen verran laiska olen :-"
Hellan lettas

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Mulla pehku toimii,varmaan,kun en tee sille juuri mitään,,nakkaan pintaan aina kerralla ison läjän vaan turvetta,,,kanat paskoo sen mitä paskoo ja niiden ruuantähteet nakkelen kipoista ja siinäpä se,,en sekota ,en ilmaa,,ja näillä pakkasilla on kanalas lämpöä 16-18 ollu koko ajan.Sillon -20-28 pakkasilla oli patteri lisänä,jossa termari,,sain pidettyä puolella teholla sillonki 12 asteesssa. Hoitakaa laiskasti,,äläkää intoilko! :smt003
rilla

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja rilla »

Komppaan,mä en kanssa tee sille oikeastaan mitään. Välillä heittelen oven edestä vähän enempiä pois. Ja uutta kutterinpurua olen vieny, kun pinta alkaa näyttää epäsiistiltä.

Kanat kaivaa minkä kaivaa. Kun pakkanen lauhtu -3 asteeseen, oli pakko pitää ovea auki. Mulla ei ole lämpömitttaria siellä, mut ihan t-paita kelit siellä oli.'

Välillä on hyötyä tästä saamattomuudesta ja vetelyydestä. :smt003
kruttu

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Hevosenkakka, jee! Lantakuorma saapui ja sain eilen vajaan kottikärryllisen kipattua kanalaan lämpölampun läheisyyteen. Ei se nyt höyryämällä pala, mutta annan tekeytyä siinä vaan ja seuraan. Lämmöt kanalassa riittää, joskaan ei siellä ole kuin 2 astetta yleislämpö vaikka 150W lamppu töröttää lämmittämässä. Tää kelpaa mulle kuitenkin, lisäilen lantaa pikku hiljaa. Mites te säilötte sitä lantaa, voinko tuolta lumesta vaan aina käyä lapioimassa? Samalla lisäsin viimeiset jemmaamani lehdet, noin kottikärryllinen niitäkin.
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä lämmittää niin että ankkalassakin pysyy veet sulana??
miisu

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja miisu »

Meilläkin pehku höyryää kun menin uutta tavaraa lisäämään :shock: :smt041 Eli se toimii sittenkin!

Mutta en kyllä ole huomannut että kauheasti olisi vielä kanalan lämpöä lisännyt... Eli nyt jätän sen rauhaan?
Toivotaan että rupeaisi kunnolla lämmittämään :smt003
kruttu

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Meillä on pehku kaiketi jälleen pysähdyksissä, kun yleislämpö on menny -5 asti yöllä. Voi itku. Kanoja ei näytä haittaavan, ja pääsevät kyllä sekä putkilämmittimien lähelle (missä vesipisteetkin ovat) ja lämpölampun alle, mutta eihän tää nyt kovin kestävä tilanne ole. En oo pehkuun koskenut yli viikkoon, joten tänään sitten aattelin että ei tää huonommaksikaan voi mennä ja pistin lämpölampun alle köntin hevosenlantaa, jonka viereen sitte kokoilin kakkapaikoista kakat muualtakin. Kekosin sinne myös kompostijätteitä taas.

Lanta on tietty jäässä, joten sen sulaminen kestää. Höh. Mutta ehkä se tästä. Sisälle en kuulemma saa lantaa tuoda sulamaan, ihan epistä :smt017
Kiyry87

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

kruttu pannuhuoneessa sulaa kanssa hyvin jos sinne saat viedä sulamaan. Mie sulattelen siellä
komposti sankoni sisällön ennen kanalaan vientiä :smt045
kruttu

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Kiyry87 kirjoitti:kruttu pannuhuoneessa sulaa kanssa hyvin jos sinne saat viedä sulamaan. Mie sulattelen siellä
komposti sankoni sisällön ennen kanalaan vientiä :smt045
Saanko virallisen lausunnon, että pannuhuone on eri kuin sisällä :smt003 . Meiän pannuhuoneeseen kun mennään suoraan tuosta eteisestä...

Tänään vien noille toisenkin lämpölampun ja katson josko tuolta pakkasvuoresta irtoaa sitä lantaa vielä sulamaan sinne hohteeseen.
Turse

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Turse »

Tuo mun pehku porisee iha kivasti, mutta aloi vai miettii et kui useasti sitä kannattaa käänelä?
Vastaa Viestiin