Ankkarodut

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Laara

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Laara »

ÄÄK KVAAK!Miks mun piti lukea tää...mun edellinen ankka kuume vähän hiipui..ja oli jo pikkasen taka alalla...mutta EI OO ENÄÄ!!

MÄ haluan ankkoja ens keväänä/kesänä!!!Mä haluan! :smt003

On nää ollu kokoajan takaalala mielessä mut ei ihan päälimmäisenä.
Mä haluaisin tietää kans et mitenkä korkea ankkojen aitauksen tulis olla? Riittäskö semmonen sitä vihreätä verkkoa mitä myydään...sitäkin on kyl monen korkusta mut esim vaikka metrin korkunen? :smt001
sannikki

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meidän Tiuhti on muninut pari viikkoa, munan päivässä.... Omituinen tyyppi kun talvella munii, vaikka onhan monien ankat muninu ympäri vuoden :smt003 Toivottavasti jää keväällekin munia :smt047
Pirjo

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Laara; ei ne ankat korkeaa aitaa tarvitse -meillä oli noita ´tavis` - ja Pekin ankkoja. Kuljettelin niitä mökijän peräkärryssä, jossa oli laitoja vain n.60 cm. Mutta eikös ne aidat olekin ´ulkoa päin` uhkaavia vaaroja varten; esim. ketut, supit, minkit, haukat ym. niille tuollainen lentokyvytön ankka on todella helppoa ruokaa.

Sannikki: tuolla aiemmin sanoit ´tarvitsevat uimapaikan talvellakin että lihakset pysyvät kunnossa` -lihaksien kuntoutuksesta en osaa sanoa -no riippuu altaan koosta -mutta ankat tarvitsevat sen verran vettä talvellakin että pystyvät päänsä kastelemaan ettei tule silmätulehduksia. Meillä ankat ulkoilivat läpi talven mutta kovilla pakkasilla oli mahdoton mitään ankkalampea pitää ja silloin ne olivat ihka innnoissaan kun saivat lutrata lämpöisessä vedessä ihan vain pesuvadissa tai vauvan ammeessa. (Tosin täällä meilläpäin nuo kovat pakkasjaksot jäävät muuta maata paljon lyhyemmiksi.)

Munia tuli aina melkein läpi vuoden, mutta kesällä osa hautoi ja osa piti muuten vain sulkasatoa.
sannikki

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Pirjo: Sanoin tuolla aikaisemmin että

"Entisellä tavis ankalla kylmä kävi jalkoihin pahasti, silloin racinggreen turvotettuna leivän kanssa, ja vitamiini tujaukset paransi, ja tietty lämpimät pehkut... katsotaan mitä talvi näiden kanssa on, uimapaikka on saatava että pysyy lihakset kunnossa talvellakin luulen..."

Ennen tätä kommenttiani oli kuitenkin ollut puhetta tuon Viuhdin kauheasta kasvutahdista mikä vei melkein jalat alta, joten ajattelin että saattais uimamahdollisuus pitää jalat parempana.

Jouduin ihan lukemaan omat viestit että minäkö väittäisin että ankoilla pitää olla uimapaikka talvella.... Minun sanat nyt oli hieman eri muodossa. Kyllä niillä ihan ämpari on missä päätään lutraavat... Kuten hanhillakin.
Räpylä

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Voisikohan tästä tavanankasta muotoutua ihan oikea rotu? Kuinkahan kauan siihen menisi? Rotua varten pitäisi varmaan olla jotkut tietyt ominaisuudet mielessä, jonka mukaan karsintaa sitten tehdään. Tällä hetkellä tavanankkojen kanssa taitaa olla vallalla ajatus, että antaa kaikkien kukkien kukkia :smt003 ja mitä pahaa siinä on. Toisaalta kun on kiva, että jokainen ankka näyttää yksilölliseltä. Mullakin on sellainen pieni tyttöankka, joka ei ui juuri ollenkaan ja siksi se on joskus vähän sottaisen näköinen - se ei varmaan täytä ihanneankan normeja, mutta on ahkera munija ja pärjää laumassa hyvin. Viimeeksi näin sen uimassa loppukesästä kun toinen ankka tönäisi sen veteen.
SimplySix

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Tarkoitus on laittaa taas tänä kesänä kanoja ja nyt innostuin myös ankoista, kun siinä tulevan kanalan pihassa on sellainen n. 3m leveä ja n. 5m pitkä lampi johon ankoille sais tehtyä ihan mahtavat olosuhteet! :smt041 Kanat ja ankat on tarkoitus laittaa sitten syksyn tullen pakastimeen, kun ei ole tarjota talvipitopaikkaa. :smt012
Muutama kysymys vaivaa mieltäni ankoista:
- Toimiiko esim. 2 koirasta + 2 naarasta yhdistelmä ilman kahnauksia vai pitäisikö olla 1 koiras + 3 naarasta?
- Riittääkö että ankoille aitaa sen koko lammen ja jonkun läntin myös maata esim. metrisellä verkolla ja rakentaa niille "laavun" mikä pidetään sitten esim. pehkulla kuivana?
- Onko ankat lentokyvyttömiä rodusta riippumatta?
- Mitä muuta ankat kaipaisivat aitaukseen, että niillä olisi hyvä olla (aktivointiin esim. kerput tms.)?
- Kuinka usein ankat munivat?
- Mikä helposti saatavilla oleva ankkarotu soveltuisi ns. lihakasvatukseen (että siinä olisi syömistä sitten syksyllä)?
- Lampi on kaivettu joskus 10 vuotta sitten ja täytetty vedellä. Onko mahdollista, että siinä vedessä on jotain ankoille haitallista esim. ajan myötä tullut? Siihen ei ole ikinä ihmisen toimesta kaadettu mitään myrkkyä tai jätettä. Se on ollut ennen ruutanoiden kasvatusallas ja kaipa niitä ruutanoita siellä vieläkin elelee.
- Sukelteleeko ankat?
- Muuta mitä pitäisi tutkia/ huomioida?

Sormet syyhyää, että pääsis rakentamaan jo siivekkäille orsia, aitauksia yms. Saan toivottavasti ihan oikean ankkalammen! :smt055
Räpylä

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Meillä on 3 tyttöä ja 3 poikaa ankoissa. Hyvin pelittää kun tottuvat toisiinsa ja on tilaa väistää ja ruokaa koko ajan ettei siitä tule nokkapokkaa, ankat on kyllä aika leppoisia. Ankat ei mielestäni tartte kesällä kummoista asumusta, kunhan on vettä, tilaa tonkia matoja ja nyppiä vihreää ja petoturvallinen suoja. Ankat maistuu ketuille. Meidän tavisankat ei lentele, jotain surkeaa pyristelemistä ei siis lasketa. Jaloittelutarhan aita on alle metrin. Aktivoivat itseään lähinnä lutraamalla :smt005 Pekingin ankkoja on myyntipalstalla ajoittain myynnissä, ainakin riistalintuja-nimimerkki taitaa niitä myydä. Meiän ankat munii noin munan päivässä. Vesinäytteen voit ottaa ja lähettää labraan tutkittavaksi jos epäilyttää. Katso viljavuuspalvelu.fi. Ankka on puolisukeltaja. Minun kokemukseni mukaan ankat syövät ja sotkevat paljon ja mädättävät rakenteet karjasuojistaan, mutta ovat silti mukavia. Kannibalismia tai muita kanoilla esiintyvää häiriökäyttäytymistä en ole tavannut.
Paltsi

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä myskiankat lähtevät paikalta lentoon ja lentävät vaivatta 30-50 metriä, tulevat yleensä alas omalle puolelle aitaa. Joskus ottavat aamulennot ihan huvikseen, samoin iltalennot. Useimmiten nousevat kuitenkin siivilleen säikähdyksestä. Lähinnä akkoja olen nähnyt ilmailemassa.
SimplySix

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Kiitokset Räpylä kattavista vastauksista. :smt001
Olisi siinä 500m päässä ihan oikeakin lampi, mutta siellä käy syksyllä niin paljon metsästäjiä, me mukaan lukien, että en taida vaakkuja uskaltaa sinne laittaa. :smt003

Yksi kysymys vielä tuli mieleen, että minkä ikäisinä ankat alkaa munia?
En tiedä vielä tuleeko minulle suoraan aikuisia ankkoja vai poikasia. :smt001
Kiyry87

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Minuakin kiinnostaa missä iässä ankat alkaa munimaan? Onko rotujen välillä eroja? Olen kanssa kiinnostunut ankoista ja mietin mikä olisi aloittelijalle hyvä rotu.
Olen miettinyt Pekin ankkaa kun se näyttää olevan helposti saatavilla samoin kuin tavis-ankka.
Toisaalta myski-ankka kiinnostaisi paljon kehutun hiljaisuutensa takia.
Haaveilen 1 ukosta ja 2 akasta näin alkuun. Ja ajattelin ettei ainakaan pukkaisi liikaa munia ja poikasia :smt037
Onko rotujen välillä millaisia luonne eroja? :smt017 Jokin rauhallinen rotu tai risteytys olisi varmaan ensimmäiseksi ankkaksi omiaan.
iracarita

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Kanoista sanotaan, että sekarotuisista ts. kahden rodun risteytyksistä tulee isompia yksilöitä. Mitenkäs on ankkojen laita? Kannattaako siis pitää puhdasta ryhmää vai ujuttaa sekaan ukoksi tai akaksi jonkun toisen rodun edustaja, jos paistikkaita mieluilee?
dani

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja dani »

suosittelen valkoisia, peking, lihaksi, kasvaa 8-vkossa syömäkelpoiseksi. munintaa esim, juoksu munii 200 tai campbell jopa yli 300. ensimmäinen talvi takana ankkojen kanssa ja eipä niin paljoa lutranneet kun oli vesi ämpärissä ja ämpäri vadissa. olivat sisällä kylmässä ja kuivassa tilassa joulu-maaliskuun. ensi talveksi rakenna seinään kulkuaukon että pääsevät ulkoilemaan omaan tahtiin. lampi on vielä suunnitteilla, mut nyt saa kelvata pari maahan kaivettua muovista suihkulähdeallasta. meidän seksihullu pekingankka uros polkee ilman ´veden lotinaakin´ :smt003
Kiyry87

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

No nyt on meilläkin ankkoja ja pää luku lisääntyy seuraavan 12 tunnin aikana kun toivon mukaan kaikki 4 suoriutuvat ulos munistaan.
Roduiksi tuli 2 tavista ja jos kaikki 4 selviää ulos niin sitten saldo on 5 pekinin ankkaa :smt060
Eka pekinin poikanen on niin :smt007 Mamman kulta mussu. On nyt 5 päivää vanha ja oli ekat lutraamis sessiot ammeessa astiassa. Voi että oli kivaa :smt005
saralele

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja saralele »

Onnistuuko ankan ja myskiankan risteyttäminen? Viihtyvätkö yleensäkään yhdessä?
Räpylä

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Onnistuu. Muuliankka http://en.wikipedia.org/wiki/Mulard

Huom, myskiankka on lentokykyinen ja muutenkin vähän eri kuin tavan ankka, muuten miksipä eivät viihtyisi. :smt023
Vastaa Viestiin