EN YMMÄRRÄ!

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Rusina

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Rusina »

JEEEEE, hyvä jengi kasassa :smt041! Jos ei oo mustaa kissaa, niin sitten musta maatiaiskukko mukaan luudalle!
Rotukana

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Rotukana »

Pitäs varmaan vihjailla mtt:lle semmoista että he kävisivät läpi säilyttäjät ja heidän tiedot, koska minä en ainakaan saanut yhtä säilyttäjää puhelimella kiinni. ja jotain merkintä uudistuksia esim jollain tavalla listata ylös ne säilyttäjät joitten kanoilla ilmenee raidallisuutta, karvajalkaisuutta yms. tai joku merkintä kyseisille säilyttäjille tämä vain sen takia että ostaja voi pohtia keneltä ostaa kanoja, jos ei välttämättä halua säilyttää niin voi sitten ostaa merkinnän alaiselta säilyttäjältä sitten halutessaan karsia haluamat yksilöt. Ja tästä myös voi sitten selvittää keneltä mahtaa sekarotuiset yksilöt olla peräisen. Tämä vain mun mielipide haluaako 100% puhtaita vai 50% puhtaita maatiaisia. Minun mielestä kenenkään ei ole pakko karsia karvajalkaisia, mutta kehoitetaan. JA PITÄÄ OLLA REHELLINEN 100%:sesti :smt017
Rusina

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kyllähän säilyttäjällä pitää olla 100% puhtaat maatiaiset, eihän hommassa muuten ole mitään järkeä. Ja aikuisten oikeesti MTT ei pysty vahtimaan joka säilyttäjän kanaparvea, kyllä se on säilyttäjien itse tehtävä. Olisi tietysti hyvä, jos vuosirapostissa olisi tilaa kommenteille noista virheistä.
malla

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja malla »

Rusina kirjoitti:Jos ei oo mustaa kissaa, niin sitten musta maatiaiskukko mukaan luudalle!
Ihan pakko jatkaa tätä... Mä kans - musta ilmajokiskana pään päällä kököttäen :smt048 . Ja ylettömän kritiikin varalta: ei sitä ole paapottu eikä opetettu, sillä vain on sellainen tapa. :smt049

En oikein ymmärrä kaunaista sävyä, jolla säilyttäjiä arvostellaan. Päivänselvältä tuntuu, että säilytysohjelmaan sitoutuneet ovat liikkeellä puhtain paperein ja hyvässä uskossa.
Muusa

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ei must oo mitenkään ihmeellistä jos tunteet välillä käy kuumana kun kuten todettu säilytykseen ajaa aatteen palo :blob6:

Aina ei riitä pelkkä hyvä tahto ja usko. Koordinointiakin tarvitaan mutta vaikka me suomalaiset pitkään Venäjän vallan alla olleina pokkuroidaankin valtaapitäviä niin ihan tervettä se on kyseenalaistaa valvovaa isoveljeä.
AnetteMilli

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Meillä olis täysin musta kissa :-"
Iloisten Munatalo

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ja minua ihmetyttää se miten heppoisesti ja vaivattomasti säilytysohjelmaan pääsee mukaan kuka vaan :smt018 . (Soitin MTT:lle ja pyysin kaavakkeet kun linkit eivät toimineet.) Ilmoitat vaan, että haluat säilyttäjäksi. Kukaan ei kysy; mitä kantaa, onko kokemusta kanoista kuinka pitkältä ajalta, mistä kyseiset säilytykseen otettavat kanat ovat alunperin kotoisin, millaiset tilat, millainen ruokinta, minkä kokoisesta parvesta on kyse jne. Hieman kyllä herätti hämmennystä kun vaan sanotaan että tervetuloa mukaan, paperit tulee postissa! Näin tuoreena kanaharrastajana tulee semmoinen tunne, että MTT:n tavoitteena on lisätä säilyttäjien määrää numeroina paperilla. Pitäisi kyllä olla tarkempi tietojen tenttaaminen ennen kuin hyväksytään mukaan .... minusta :smt017
Rotukana

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Rotukana »

Iloisten Munatalo minä olen samaa mieltä on tainnut tuoviselta karata käsistä tää touhu noo kyllä se tästä. Sinne olisi varmaan hyvä kertoa, että mitä tietojen parannusta oikein kaivataan. Ja tiedotteisiin selkeät maatiaisen tunnus merkit esim se karvajalkaisuus ei ole sallittua eikä etes pienet sulan tyngät :smt005 sitten luulisin vanhempienkin ihmisten ymmärtävän. Ettei ne vaan luule että karvajalkaisia saa pitää samassa.
AnetteMilli

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

alkuperäisestä aiheesta poiketen... eikö tänne voisi tehdä keskusteluja säilyttäjien välille. Johon kaikki kyseisen kannan (viralliset) säilyttäjät kirjoittaisivat polveutumisasioista?.

Itse en ole virallinen säilyttäjä (laiskuusko?) mutta ilmajokelaiseni ovat tulleet säilyttäjiltä (Rusina & Kanamummo) ja he varmaan tietävätkin pitkälle kanojeni perimän. + yksi kukko Kourasta (en muista nickiä) Joukahaisen poika kuitenkin. (mulla helppoa, kun kanoja niin vähän)

Sinne voisi laittaa niitä karsimiskertomuksiakin, onnistumisia, parantamisehdotuksia ja ennenkaikkea SELKEÄN rotumääritelmän! Tällähetkellä minusta tuntuu siltä, että ihan minkänäköinen tahansa kelpaa säilytettäväksi ja sellainen yhdenmukainen linjaus uupuu täysin.

Ja koska sulkajaloista on niin paljon keskustelua, niin eikö se ole jo päätetty, ne yksinkertaisesti karsitaan kokonaan pois! Ainakaan ilmajokelaisessa kannassa tämä ei varmastikkaan kavenna turhaan geenipoolia.

Tosin mielipiteitä on monia... sopiiko kanoilla olla keltaiset jalat, valkoiset korvanlehdet, lyhyt nokka... jne..

Luotto tässä vaan menee, kun kokoajan tulee näitä riitaisia viestejä... :smt009
smari

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja smari »

AnetteMilli kirjoitti:sopiiko kanoilla olla keltaiset jalat, valkoiset korvanlehdet, lyhyt nokka... jne..
Mielenkiintoisia kysymyksiä. Ja mielestäni samanarvoisia kuin sulkajalat ja raidat. Olisipa mielenkiintoista kuulla säilyttäjien ajatuksia näistä muistakin ulkonäköseikoista joita on joskus pidetty hyvinkin tärkeinä.
monnilainen

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Säilytysohjelmassa on alusta asti pitäydytty usean värisissä jaloissa. Jalkojen väristä puhuttiin joskus paljonkin, mutta se ei ole säilytysohjelmasta lähtöisin, vaan yleinen luulo, joka elää edelleen yllättävän vahvasti. Tästä yleisestä tilanteesta, mikään ei estä laittamasta viestiä, vaikkapa s.postilla, suoraan Kantaselle, omista näkemyksistä ja parannusehdotuksista. Sittenpä MTT:ssä tulee selväksi, että säilyttäjät ovat huolissaan tilanteesta ja tilnnekartoitus ei jää pelkästään Tuovisen näkemyksen varaan, kun Norjasta palanneelle Kantaselle valoitetaan missä tällä hetkellä mennään.
Rusina

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Korvalehtien pitäisi olla maatiaisella valkoiset tai harmahtavat. Ilmajokisilla on tähän asti pystynyt aika hyvin tietämään suvun korvalehtien väristä :smt004. AnetteMilli, ilmajokisista on jo ehdottamasi tyyppinen ketju ja taitaa olla joistain muistakin kannoista, ainakin tyrniksistä taisi olla facebookissa :smt017. Edelleenkin on sama probleema, kaikki säilyttäjät eivät käytä munista eivätkä edes nettiä :smt002.
AnetteMilli

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Rusina juu, on valkoiset korvanlehdet meillä, mutta siis laitoin vain noin, kun ei heti muuta tullut mieleen.
Ei kaikki tosiaan käytä, mutta on täällä monta jotka netissä pyörivät, joten edes osa porukasta saa infoa. Ja taas jos tuntee niitä jotka eivät käytä nettiä, niin niille voi itse kertoa mitä täällä puhuttiin. Hyvä, että topiikkeja jo on.

Mistä tuo tummat jalat keskustelu on sitten saanut tuulta siipien alle?
Iloisten Munatalo

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Jalkojen värejä meidän iittiläisillä
Kuva
nuori kukko
Kuva
aikuinen musta kukko
Kuva
kana
Kuva
kana
Kuva
nuori kukko
Kuva
aikuinen kukko
Kuva
sama lähempää
Kuva
kana
Kuva
musta kana
Kuva
kana
Kuva
nuori kukko
Viimeksi muokannut Iloisten Munatalo, 30 Maalis 2012, 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ÄsVee

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Mielenkiintoinen keskustelu! :smt023 Hienoa, että on nostettu kissa (tai pikemminkin kana) pöydälle! Jatkakaa. :smt045
Meillä on kyllä kiuruvetisillä ties minkävärisiä jalkoja, ja kaikkien kanojen ja kukkojen alkuperä voidaan jäljittää luotettaviin säilyttäjiin. Melkein mustasta vaaleisiin ja ihan keltaisiin jalkoihin. Sulkia ei ole kintuissa onneksi yhtäkään milloinkaan näkynyt.
Vastaa Viestiin