Tilasin Maranssin munia Ruotsista

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei vissiin tipuja tullu?? Onko tästä missään muualla??
EppuHeppu

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja EppuHeppu »

mullakin kiinnostaa kuulla tipu-uutisia :smt001
ninanni

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja ninanni »

täälläkin odotetaan tipu uutisia :smt038
Gainsay

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Gainsay »

Mikähän tilanne mahtaa olla?
Tiia12

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Hei Pitkästä aikaa. :smt006
Minulla on ollut hieman taukoa tässä Muniksessa, en ole edes käynyt kurkkimassa, nyt piitkästä aikaa täällä jälleen kanoja etsimässä :smt048
Tosiaan, munat tulivat ja selviytymisprosentti oli noin 50, muistaakseni ihan vähän yli eli aika hyvä.
Senverran oli kiivaita kommentteja jopa yksityisesti sähköpostiini että pidin parempana olla avaamatta koko munanettia. Eli myrsky toivottavasti tämän suhteen on laantunut monien ihmisten kohdalla. Itseäni ei kiinnosta moiset ihmiset.

Varokaa, siis Ruottalaisia maransseja voipi olla liikkeellä :smt023 , heh, en oikeasti halua provosoida tällä asialla yhtään, mutta Ruotsista siis kannattaa tilata munia, ne selviää ainakin näköjään tuolla prosentilla hyvinkin matkasta.

Minun piti alunperin hakea Sebrigtin munia Ruotsista keväällä mutta elämään tuli kaikkea muuta silloin, niin empä ole kerennyt, muutamaan ihmiseen olen saanut kontaktin, joten ehkä sieltä joku päivä vaikka tulisi itse haettua. Ruotsissa on tullut käytyä siten muutoin. Gävlessä ja Skuttskärissä on paljonkin kanaihmisiä, kun sukulaisiani siellä haastattelin.
Aika kalliiksihan tuo munien tilaus tulee.

Meillä kävi kesällä niin huono tuuri kanojen suhteen että kettu pääsi hakemaan kahdessä yössä meiltä yli 30 kanaa ainakin, en edes tarkkaa lukua tiedä. Moniin vuosiin ei ole kettua näkynyt, ja sitten yhtäkkiä kamala hyökkäys. ulkotarhaa on nyt kesän aikana rakenneltu niin että on varmasti ketunkestävä :smt027
rilla

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja rilla »

Hei

Hienoa kuulla marans-uutisia! Vähempi hienoja noi kettu-uutiset sitten.

Mulla kettu on tänä kesänä vieny yli 40 lintua. Viimeksi juuri mun marans-kanat.
No saiko se kettu ne sun ruotsalaisvahvistukset?

Mua jatkossa kyllä kiinnostais vaikka siitosmunina saada muutama sellainen. :smt023
Jonna

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Jonna »

käväisen ensi vuonna Ruotsissa joten pistin nyt kanssa kyselyä Eviraan että setvikää nyt kansankielellä tyhmälle tarviiko niitä salmonelloja vai ei. Sieltä Eviran sivuilta löytyi nääs yksi pykälä jossa sanotaan ensin että salmonellatestiä ei vaadita siitosmunille ja seuraavassa sanotaan että tarvitaan myös Ruotsista tuotaessa.
Tosin aika monta kertaa on tullut ko.laitoksen kanssa asioitua ja jos asiaa kysyy kolmelta eri henkilöltä saa vähintään neljä eri vastausta. Kurjinta siinä on sitten se ettei voi tietää varmaksi mikä on oikea vastaus...
Voiko sulle Tiia laittaa yksäriä? En oikein tiedä mistä aloittaa kasvattajien etsintä joten jos olisi joku vinkki laittaa?
kaisumaria
siebenbürger
Viestit: 521
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Hyvä että munien tilaus onnistui. Itseänikin on kiehtonut munien tuonti Ruotsista kun käydään usein siellä. Evira kyllä on
torpannut mun tuontihaaveet, en jaksaisi sitä luparumbaa. Ihailen vain lintuja siellä, olen löytänyt joitakin loistavia kanapaikkoja.
Noi kettu-uutiset on aina ikäviä. Musta tuntuu että meillä panssariverkko ja kissat pitävät ketut kauempana, ja metsästäjät onneksi
tekevät oman osuutensa täälläpäin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Jonna

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Sainkin jo Evirasta vastauksen.

Kun kyseessä on siitosmuna- tai untuvikkoerät, niiden alkuperätilalla lähtöparvesta on otettava 3 kuukauden sisällä ennen lähtöä verinäytteistä otantatutkimus Salmonella pullorum jaSalmonella gallinarum –tartuntojen varalta. Tutkimukseen valitaan lintuja otannalla siten, että 95 % todennäköisyydellä todetaan tartunta, jonka esiintyvyys on 5 %. Tämä koskee myös Ruotsia.
Saunatyttö

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Saunatyttö »

En taida saada ostettua nyt mistään marans black copper kanoja.. Tää ketju on niin pitkä, etten millään jaksais kaikkea lukea. Joku joka on asiantuntija, viitsiskö laittaa lyhyet ohjeet miten tilata ulkomailta munia ja mihin pitää varautua. Eviran ohjeen luin, mutta onko siinä kaikki mitä pitää tietää? Ja mistä kannattais yrittää lähtee ostamaan?
Minttis

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Minttis »

Tässä on musta todella selkeät ohjeet HARRASTEsiipikarjan siitosmunien, nuorikoiden ja kanojen tuonnille eu:maista, norjasta ja sveitsistä (alle 20:kpl).

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/t ... iipikarja/

Todella simppeliä, mutta mitäs ne sitten maksaa... 150€ postikulut, eläinlääkärikulut(?) ja lupamaksu n.110€ = huh hui... niin ja ne munat? :) Himottais pyydellä ruotsista sussexin siitosmunia, mutta en sitten tiedä, kallista lystiä.
max3

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja max3 »

Sehän se kun saisi vielä ne ulkomaalaiset tutkimaan parvensa pienen tuonnin takia...
Kun kyseessä on siitosmuna- tai untuvikkoerät, niiden alkuperätilalla lähtöparvesta on otettava 3 kuukauden sisällä ennen lähtöä verinäytteistä otantatutkimus Salmonella pullorum ja Salmonella gallinarum –tartuntojen varalta. Tutkimukseen valitaan lintuja otannalla siten, että 95 % todennäköisyydellä todetaan tartunta, jonka esiintyvyys on 5 %.
Ja lainaus siis noista simppeleistä ohjeista...
Lapinoja

Re: Tilasin Maranssin munia Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Lapinoja »

Toivottavasti kaikki voivat hyvin ja paksusti.
Vastaa Viestiin