kana kirjat?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tästähän me jo puhuttiinkin, ku viimeksi nähtiin Moilanen, mutta mun mielestä se Telkänrannan kirja on hyvä. Siinä on selkokielellä selitetty kaikki oleellinen. Eikä kaikkea tarvitse ihan pureskelematta niellä. Sehän kannattaa muistaa kaiken luetun kanssa.
Sitten tuosta vanhasta kanakirjasta sen verran, että minä laitoin Pikkusiipeen kysymyksen vehnästä, koska siinä mun vanhassa kanakirjassa mainittiin, että vehnä on parasta mahdollista viljaa kanoille, mutta kun se on niin kallista. Pikkusiivestä sain mun mielestä hyvän vastauksen, että eihän ne muutkaan vanhat opit pidä enää paikkansa ja että ruokinnasta on tätä nykyä paljon uutta tietoa. Siinä mun omistamassa vanhassa kanakirjassa on tosi paljon sellaista, mikä on tänä päivänäkin ajankohtaista ja paikkansa pitävää, mutta mun mielestä kaikki vanha tieto ei ole täysin absoluuttisen oikeaa. Niinkuin ei tämänpäivänkään tieto.
Terhi

Re: yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Terhi »

Moilanen kirjoitti:No en kyllä tuota ostamaani Telkänrannan kirjaa kovinkaan kaksisena pitäisi.
Kyllä esim Otto Kallelan, Tiitolan, yms kirjat, jotka ovat julkaistu ennen kuusikymmentälukua, ovat aivan toista maata asiapitoisuudeltaan.
Helena Telkänranta käyttää titteliä tieteiskirjailija, en ole alkuunkaan vakuuttunut.
Noissa 1900-vuosisadan alun ja ennen kuusikymmenluvun alun kirjoissa on esim ruokinnan suhteen tosi hyvää tietoutta.
Erkki Pulliainenkin kirjoitti melko hyvän kanakirjan, siinä on paljon opittavaa.
Kyllä minä tykkäsin, siinä on selkokielellä selostettu oleellinen, siksipä tahdon lisää kana kirjoja mistä voin lukea lisää ja hakea eri katsontokantoja ja sitä kautta kyseenalaistaa ja kysellä, ehkäpä joskus voin sanoa että minäkin jo jotain tajuan/ymmärrän.
Näin ensimmäiseksi kanakirjaksi tosi kiva paketti :smt001
Ennen 60-lukua kirjoitetut kirjat rupaa olee aika vanhaa kauraa. niisä on oleellista tietoa paljonkin, mutta se tutkimus mitä on näinä vuosina tehty ja selvitetty on edistystä. Jos asiat ei mene eteenpäin niin asiat junnaa paikoillaan.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Joo ja tuossa kun luin tuota kirjoittamaani viestiä, niin siitä jäi se oleellinen pois. Hätäisesti kun taas kirjoitin. Mutta pointti tuossa vehnä jutussa oli se, että vanhassa kanakirjassa kehuttiin, että vehnä on parasta rehua kanoille, mutta tänä päivänä suositellaan vehnän osuudeksi vain 25 prosenttia viljamäärästä.
Katastrofi-

Viesti Kirjoittaja Katastrofi- »

Vanhemmilta kanafarmareilta olen myös kuullut miten pärjäsivät ennen vain kauralla ja mitä eteen tuotiin, eli ei mietitty kuinka paljon pitäisi ohraa antaa kun tämän verran sitä kauraakin laitettiin.
Tilly

Viesti Kirjoittaja Tilly »

Punkalaitumen kirjaston varastosta löytyi aarre, oikea kananhoidonkirjojen helmi:

Mikko Ilkka: Kananhoitokirja
1.painos 1909, 6.painos 1925

Siinä olisi miettimistä Sirkka-Liisa Anttilalle joukkoineen eläintenpidon etiikasta ja normeista.

Kirjassa on oikeastaan kaikki, mitä kanaharrastajan tarvitseekaan tietää, rakennukset, laitteet, ruokinta, haudonta, poikasten hoito, rodut, sairaudet...

...taidan kähveltää ja jättää palauttamatta :smt003
Moilanen

yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Tuo on todella hyvä teos minunkin mielestä.
Niitä on minulla muistaakseni kaksikin kappaletta, eri painoksia vain.
Kyllä siellä todellakin on kirjoitettu rehustuksesta oikein ansiokkaasti ja mikä parasta, ekologisia seikkojakin painottaen. Kanojen hyvinvointikin on otettu selväksi johtotähdeksi, terveydenhoito, vitamiinit, kivennäiset jne.
Tässä teoksessa kananhoidossa ei ole merkkiäkään tehotuotannosta mutta hyvinvoinnista/munintatehosta kylläkin.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Osuin vanhaan lyhyeen ketjuun kanakirjoista, niin liitän sen tähän.. En jaksanut nyt tutkia ja vertailla, onko kaikki samat opukset mainittu..

http://munanetti.power-forums.com/viewt ... highlight=
Vastaa Viestiin