Kääpiöviiriäisten haudontaprojekti

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Paljon onnea, älyttömän suloisia! :smt007
Tulppu

Viesti Kirjoittaja Tulppu »

Juu, kiitti vaan kaikille vielä näin jälkikäteenkin onnitteluista :smt001
Eka poikue on jo kasvaa hurahtanut ja kukkopoika muuttanut maailmalle. Tellu-kana jäikin kotiin isänsä laumaan.

Meillä koettiin tässä pari viikkoa sitten yllätys, kun Tirppa alkoi hautoa keskellä pimeintä vuodenaikaa! :cyclopsani: Nyt sitten jännityksellä odotetaan, että tuleeko kahdeksasta pesässä olevasta munasta mitään. Olen kuullut/lukenut että siniviiriäiset ovat huonoja hautomaan itse, mutta meillä on nyt tosiaan reilut kaksi viikkoa haudottu joten en usko että projekti jää enää kesken. Alkuviikosta viimeistään pitäisi tipujen kuoriutua.
Aika hauska juttu tuossa hautomishommassa on se, että nuo kaksi kanaa (Typsy ja Tirppa) hautovat munia vuorotellen :roll: "Päähautojana" toimii kuitenkin Tirppa.
Se nyt vaan mietityttää, että hoitavatkohan nuo kanat tipuja yhdessä, sulassa sovussa? Vai alkaakohan hirmuinen taistelu lasten huoltajuudesta?
Miten "oikeilla kanoilla" homma menee? Onnistuuko kanojen yhteishuoltajuus? Kukon olen jo ottanut pois pesimähäkistä, sillä olen kuullut että kukko ainakin herkästi nokkii tipuset hengiltä. Kukkopoika Tulppu pääsi eka poikueen kanan kanssa asustelemaan pienempään häkkiin hetkeksi.
Meidän viiruperheen vauvauutisia voi seurata myös niiden kotisivuilta blogista. ( http://www.tirpat.suntuubi.com/ )
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Wau! Onnea haudontaan taas! Kyllähän täälläkin on noita juttuja ollut kanojen yhteishuoltajuudesta. Jos hautominen onnistuu yhdessä, niin varmaan hoitaminenkin. :smt008
Tulppu

Viesti Kirjoittaja Tulppu »

Kiitos! Tänään kuoriutui eka poikanen! :smt055 Aloin jo menettää uskoni koko touhuun, kun töistä tultuani huomasin yhdessä munassa halkeaman. Eipä mennyt kuin pari minuuttia ja tipu oli maailmassa :smt003
Pikkuveijari on aika mielenkiintoisen värinen...Edellisessä poikueessahan oli yksi hopeanvärinen ja yksi suklaa, mutta tämän värisestä tipusesta en kyllä osaa sanoa että mikä tulee.
Englanninkielisiltä sivuilta löytyy kyllä värille nimitys; Slate. Mutta mikähän mahtanee olla suomenkielinen versio väristä... :-k
Noh, eiköhän se aikanaan selviä.

Kanojen suhteen siinä kävi nyt sillä lailla, että molemmat olisivat olleet innokkaita pienokaista hoitamaan ja rouvien välille tuli sen verran erimielisyyttä asiasta että katsoin parhaaksi ottaa Typsyn lopulta eri häkkiin ettei satu vahinkoa. Surkeus vaan, että Tulppu ja Tellu eivät huolineetkaan Typsyä seuraansa pienempään häkkiin, vaan alkoivat julmasti jahdata toista :cry: Niinpä jouduin nyt toistaiseksi laittamaan Typsyn yksin. Mutta luulenpa, että yhteiselo sitten taas onnistuu tuossa isossa häkissä, kunhan saan kolmikon (+Tellun) uudestaan kasaan.
Annan nyt kuitenkin Tirppa-mamman hoidella lapsukaistaan omassa rauhassaan. Ja tietysti vielä odotellaan, että josko vaikka pikkusisaria putkahtaisi jäljellä olevista munista! :smt050
Kuvia otan sitten vähän myöhemmin, en viitsi heti mennä tuoretta äitiä häiritsemään.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Onnea tipusta, toivottavasti toinenkin vielä kuoriutuu! :smt114
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnittelut :smt054 Sisaruksia ja kuvia odotellaan innolla!
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

ONNEA! Olipa mukava kuulla, että haudonta onnistui.
Ja toivotaan, että kamuja kuoriutuu vielä lisääkin. :smt007
Tulppu

Viesti Kirjoittaja Tulppu »

Kiitos kaikille! :smt001
Eipä ole edelleenkään muista munista putkahdellut tipusia ja nyt näyttäisi siltä, että Tirppa on tämän päivän aikana luopunut intensiivisestä hautomisestaan. Annan kuitenkin munien varralta olla vielä pari päivää pesässä ennenkuin poistan ne.
Ainokainen pikkarainen jakselee hyvin ja syö jo kovasti kaikenlaista emon opastuksella ja kipittelee pitkin häkkiä äitinsä vanavedessä.
Täällä kotisivuillani muutama kuva naperosta ja äidistä: http://www.tirpat.suntuubi.com/?cat=8
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Suloinen pikkuinen, ei taida olla peukaloista isompi! :tweety:
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Mielenkiintoista luettavaa, kun enpä ainakaan itse ennen ole lukenut noista viiriäisen itse hautomista tipuista... :smt001
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mun käsittääkseni ne on ne "tavalliset" viiriäiset, jotka ei haudo lainkaan. Olen kuullut useammastakin siniviiriäisestä, joka on hautonut menestyksellä ja vieläpä ollut oikein esimerkillisen hyvä emo poikasille. Yksi lintuharrastaja sanoi, että emo tarvitsee paljon tilaa ja piilopaikkoja, jotta se virittyy hautomaan. Ja ainakin toi Tulpun "viiraario" on kyllä niin hieno, että ei pitäis ainakaan ympäristöstä olla kiinni!

Noi on kyllä jotain niin supersöpöä noi tiput :smt007 mutta ei kai se ole ihmekään, kun aikuisetkin on niin suloisia?
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Joo, oon kanssa kuullut että siniviiriäiset olis hyviäkin hautojia. Mutta en ole kuitenkaan ennen kuullut keltään näitä hautomis ja poikastenhoitojuttuja :smt001
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Mielenkiintoisia juttuja, viirut kun on meikäläiselle aika tuntemattomia otuksia. :smt001
Tulppu

Viesti Kirjoittaja Tulppu »

Heips taas! Niin se vain jäi ainokaiseksi sitten tuo pikkutipunen. Mutta hyvä että edes yksi hoivattava tuli Tirpalle :smt001
Wuohetar: Se ei tosiaankaan ole iso - Peukaloinen on oikein kuvaava nimitys :smt003 Tässä muutama kuva koneella haudotusta 1.poikueen tipusta. Näistä näkee vähän mittasuhteita:
Kuva
Kuva

Ja tosiaan, kyse on hautomisen onnistumisessa nimenomaan siitä että viiruilla on tarpeeksi tilaa ja sopivan rauhallinen paikka perustaa pesä. Useinhan näitä pidetään (varsinkin ulkomaisissa kuvissa olen nähnyt) aika pienissäkin asumuksissa isoina parvina. Voi vain kuvitella, että sellaisissa olosuhteissa ei varmastikaan pesimärauhaa juuri ole ja emokana stressaantuu helposti ja luovuttaa.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Suloisia "peukaloisia", hienoja värejä noissa siniviiriäisissä esim. hopeakukko! On ollut "kuumetta" että laittaisin siniviiriäisiä, mutta olen vielä "laittanut jäitä hattuun" kun on jo Tipi-rakkaus papukaija! :smt114
Vastaa Viestiin