Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kyllä on pahaa jälkeä tehnyt, voimia sinulle :smt056

Meillä keväällä oli ilves pihapiirisssä kulkenut ja susi muutama vuosi sitten :smt009 ei kiva.
mummo ja kanaset :biggrin:
vardenji

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Toi Kultasen Matti siis tunnisti et on ketun karvoja ja jälkiä samoin kun ilveksen jälkiä. Sano juur et toi peittäminen ei kuulu ketun tapoihin, mutta tää ilves on ollu pieni ja sen tapoihin peittäminen nimenomaan kuuluu. Yhtä aikaa ne siinä tuskin on ollu, vaan niin kun tuolla ketutustopikissa arveltiin, kettu on tullu ja repiny verkot ja tappanu nuorison, koira lähteny sen perään ja ilves huomannu tilaisuuden. Koko tuhosta miekkonen syytti suurella todennäkösyydellä kettua, ilveksen luonnetta ajatellen.
Soittelin uutta verkkoo agrista ja heti kun kuuli ton Matin nimen, vastas et erehtymisen mahdollisuutta ei oo ton miehen kohtaalla. Jos se sanoo et on ilves JA kettu, niin näin on ollu. Kumpaankaan tekotapa ei sovi yksinään. Mintun maineen samainen miekkonen puhdisti, koska koirasta ei löydy minkään näkösiä jälkiä tarhaan murtautumisesta ja tarhan ympäriltä löydetyt harvat jäljet on liian pienet koiran tassuihin=kettu. Löysi kans ketunkarvaa, jota mä en sit kai paniikissa huomannu lainkaan.
Minttu karkas myös nyt aamuyöllä. v.isäntä oli saanu sen kiinni päivällä mun ollessa töissä ja laitoin ilmastointiteippiä lukon ympärille kun tunlin kotiin. Tiputarha on täysin koskematon. Samoin kuttula. Ilonakin uskalsi tulla uos kun olin pihalla, mut heti kun mä tuun taloon sisälle, sille tulee kiire mennä sisään navettaan.
AnetteMilli

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

voimahalit myös täältä.

kuitenkin pieni skeptisyys iski tätä tarinaa kohtaan. ensinnäkin, muta levittää myös ketun jälkeä suuremmaksi, toiseksi kettu ei kulje ilveksen kanssa, kolmanneksi karvan perusteella on vaikea varmaksi sanoa onko ilves siellä edes käynyt. Tuskin sitä karvaa siellä on tupoittain ollut. Ketun on varmaan nähnyt joka toinen suomalainen ja päässyt analysoimaan turkkia, mutta ilvestä harvempi. Täällä on ilveksiä ja neljästä kaatoluvasta saatiin vain yksi käytettyä. kettuja taasen ammutaan surutta monta, kauden aikana. Todennäköisesti ketulla on ollut pennut alla.

Meillä on tuohon jo varauduttu, kanala on sellainen tarhoineen, ettei sinne ole millään pedolla asiaa. Toivottavasti.

Kerätään vaikka talkooporukka kasaan ja autetaan vardenjia rakentamaan petoturvallinen aitaus :smt023
vardenji

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Muistakaa et tää on jälkien perusteella tehty päätelmä ja sekä kettu että pieni ilves on tassunjälkien perusteella ollee paikalla väliajalla 16.30-19.00. Noihin kellonaikoihin kävin navetalla, ja siinä välissä on tää kaikki tapahtunu. Tuskin yhtäaikaa ovat ollee ja sillä ketulla on tiettävästi pennut. Ja toivottavasti! Tällä alueella tiedetään kaks kettua, joista toisella on kapi saanu jo hännän kokonaan kaljuks. Toinen on isokokonen, hyväkuntonen ja sillä on pennut. Mä en tiedä noista jäljistä itte paljonkaan, teen päätelmiä siitä, mitä juteltiin sen Matin kanssa.
Koko tilanteessa suurin moka on toi halpa verkko. Sitä pohjimmillaan yritin tuoda esille koko aiheella. Jos tinkii liikaa materiaaleissa, voi käydä näin... Panssariverkkoo yritin tiedustella yhdestä forssassa olevasta liikkeestä, mut eivät oo saanee sitä tehtaalta koko tänä vuonna :smt017 Agrista kehotti vaan tuleen itte kattomaan, et verkkoja on mistä valita. Tänään otin mitat verkkoo varten ja merkkasin alustavasti kulmatolppien paikkoja. Hyväksytän vielä rajat v.isännällä ja alan kaivaa betonille&verkolle vakoja... Toistaseks kanat sisällä ja vähintään öiks ruudut paikoilleen tassunjälkineen. Ne muuten näyttäis säilyvän aikas hyvin tossa ikkunassa...
viiru

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja viiru »

Tässä jutussa kaikkein kauheinta on varin suru tipujen kohtalosta.
Olen todella pahoillani tapahtuneesta. Kauheeta kun omat hellityt jo persooniksi tulleet tiput kokee tollasen kohtalon.
Meillä on myös koira, joka avaa kaikki remmilukot sitä minnimannin jo mainostamaa ketjujatkoa lukuunottamatta.
Vuosia se pysyi vaijerissa ongelmitta, kunnes eräänä päivänä keksi, miten ne avataan.
Ensiavuksi käy polkupyörän sisäkumin pätkä lukon päällä.

Jäljestä haluan sanoa, että ilves (kissaeläimenä) pitää kynnet piilotettuina lähes aina (poikkeustapaus voi olla mm. kantohangella kulkeminen).
Iloisten Munatalo

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Elämä on niin arvaamaton ... voimia sinulle :smt056
tinttu

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Kamalaa!!!! :smt022 Voimia sinne!
Mimm@

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Siis miusta on ihan höpöhöpöä etteikö kaksi petoeläintä voi olla samalla alueella. Eihän kukaan ole väittänytkään että ne on pusikossa sopineet yhdessä toimintasuunnitelman ja hyökänneet kimpassa. Ketun raatelemat tiput haisee ilveksen nenään etäällekin. Yleensä metsämiehet jotka on hiukankin kokeneempia niin osaavat hommansa. Jopa itse osaan tulkita ja erottaa petojen ja lemmikkieläinten jäljet vaikka metsästysharrastusta takana vasta 7 vuotta.
Osaava metsämies osaa tulkita niin lian keskellä olevia levinneitä jälkiä kun lumeen jääneitä ja monta kertaa osittain sulaneita. Myöskin jälkien sekamelskasta osaa erottaa jäljet jos vaan oikeasti siihen keskittyy. Niinkään koolla ei ole väliä, vaan anturoiden muodolla, astumistavalla yms..

Nuoret ilvekset ovat erittäinkin uteliaita, tiedän monia tapauksia missä poikaset on mökin roskiksia kaivelleet vaikka porukkaa ollut mökillä. Aikuiset on sitten hiukan varovaisempia.

Ja tuosta lukon aukaisemisesta, meillä sekarotuinen narttu Bordercollie/Karhukoira mix saa kaikki lukot auki pannasta kunhan se sen kerran keksii miten se tapahtuu. Ainut mikä pitää sen riimussa kiinni on ihan oikeasti munalukko. Uskon ettei koiraasi kukaan ole päästänyt irti, vaan se on tehnyt sen ihan itse. Meillä koirat hyppii tarhastakin yli jos vaan tarve vaatii. Ilman vaaraa näin ei ole koskaan käynyt..


Voimia kamalasti, ja tsemppiä uudelleen aloittamiseen. Kyllä se työ aina palkitaan, se pitää pitää mielessä :smt056
vardenji

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Se ikkuna on sitten pesemättä varmaan kauan. Vanhin isoveli, joka metsästää, myönteli mun idealle laittaa tonne riistakamera. Mua ei kuitenkaan kiukuta ylimääräset otokset mun lemmikeistä(saispa niistäkin kai edes pari hyvää kuvaa) jos vaan sais selvää mitä siellä on tapahtunu, jos tällanen tilanne toistuu. Netistä kuulemma löytää 150e ihan hyviä kameroita. Mä olen nyt niin monesta paikasta kuullu et Matti ei erehdy, et mä luotan siihen. Kysyin moneen kertaan et onko se aivan varma ettei se ollu toi mun koira ja se ei pitäny sitä edes varteenotettavana mahdollisuutena. Kehu vaan hyväks koiraks.

Mintulle ostettu nyt sakkeli, eli ketjun jatko, josta ketutustopiikissa oli juur tähän aiheeseen mainintaa. Jos se tosta oppii karkaamaan, se saa luvan opetella kans lukemaan ja menee töihin ruokans tienaamaan!

Muisteltiin juur äidin kanssa, kun pappa sai loukutettua nuoren ketun. Se vietiin samalla pitäjällä kanalan vahdiks villejä kissoja pelottelemaan. Ison navetan sisällä oli sekä kanat että kettu. Yksityiskohtia en tiiä, olin viä laps sillon, mut luulisin et siel on ollu kaks tarhaa sisäkkäin ja kettu ulommassa. Kaikkee sitä kuulee... Muistelisin et se kettu tais lopulta päästä takasin mettään.
kanajalka

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

Plääh. Ei tommoset uutiset kivoja kuultavia ole! :smt011 Yritä jaksella :smt056

Hyvä kun laitoit tänne jutun, meillä nimittäin ei ole vielä tarha rakennettuna, (enkä tosin uskokaan että tänä vuonna sitä vielä edes tulee...) joten tässä saa hyviä rakennusneuvoja. Ja ihan yleisestikin. Kyllä varmasti muitakin kokemattomia kanaihmisiä miettii tarhan rakennusta kuin minä :smt002

ps. Minäkään en oikein usko tuota Ilveksen ja ketun yhteistyötä, eikai nälkäiset, erilajiset villieläimet "auttele toisiaan" ? Jos miettii esim. nälkäisen ketun kannalta, niin minä ainakin kettuna tekisin kanaryöstöni (kuin mitkä vaan saalistukset) itsekseni, enkä jakaisi saalista erilajisen eläimen kanssa, joka söisi MINUN saalistani. Kannattaa ajatella eläimen kannalta :smt002 en ajattele, että sinun olisi mitenkään "huono" tms. kerroin vain oman näkemykseni.
henkka

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja henkka »

kanajalka kirjoitti:ps. Minäkään en oikein usko tuota Ilveksen ja ketun yhteistyötä, eikai nälkäiset, erilajiset villieläimet "auttele toisiaan" ? Jos miettii esim. nälkäisen ketun kannalta, niin minä ainakin kettuna tekisin kanaryöstöni (kuin mitkä vaan saalistukset) itsekseni, enkä jakaisi saalista erilajisen eläimen kanssa, joka söisi MINUN saalistani. Kannattaa ajatella eläimen kannalta :smt002 en ajattele, että sinun olisi mitenkään "huono" tms. kerroin vain oman näkemykseni.
pakko sotkea vielä lusikka tähänkin soppaan.
ei ne varmastikaan auttele toisiaan mutta jos kettu säikähtää jotain,esim sitä koiraa niin se ei takuu varmasti tuu samana yönä takaisin saalilleen, jos koskaan.jolloin ilvekselle jää loppu yö aikaa olla saaliin kimpussa.ja ilves kyllä voi haistaa raadellut linnut hyvinkin kaukaa.tai jopa kuulla kanojen huudot kun kettu on ollut kanojen kimpussa.
ja voimia vardenji:lle
kanajalka

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

henkka kirjoitti:
kanajalka kirjoitti:ps. Minäkään en oikein usko tuota Ilveksen ja ketun yhteistyötä, eikai nälkäiset, erilajiset villieläimet "auttele toisiaan" ? Jos miettii esim. nälkäisen ketun kannalta, niin minä ainakin kettuna tekisin kanaryöstöni (kuin mitkä vaan saalistukset) itsekseni, enkä jakaisi saalista erilajisen eläimen kanssa, joka söisi MINUN saalistani. Kannattaa ajatella eläimen kannalta :smt002 en ajattele, että sinun olisi mitenkään "huono" tms. kerroin vain oman näkemykseni.
pakko sotkea vielä lusikka tähänkin soppaan.
ei ne varmastikaan auttele toisiaan mutta jos kettu säikähtää jotain,esim sitä koiraa niin se ei takuu varmasti tuu samana yönä takaisin saalilleen, jos koskaan.jolloin ilvekselle jää loppu yö aikaa olla saaliin kimpussa.ja ilves kyllä voi haistaa raadellut linnut hyvinkin kaukaa.tai jopa kuulla kanojen huudot kun kettu on ollut kanojen kimpussa.
ja voimia vardenji:lle

Siis tottakai voivat ! Mutta eihän tuo ole tavallaan "yhteistyötä", mitä selitit ... :smt001 Äh, antaa olla. :smt003
vardenji

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Yhteistyöksi en ole siis väittänyt, pyydän anteeksi jos otsikko siltä vaikuttaa :smt009 Löyty vaan todisteita että molemmat ovat sen 2 ja puolen tunnin sisällä paikalla käyneet ja samana aikana on koirakin lähtenyt. Mahdollisesti sen ketun perään, kettuja kun vihaa yli kaiken... Karvat tarhan ympärillä ovat ketulta, maassa maanneessa ikkunassa oli sekä ketun että ilveksen jälki ja tiput peitetty kevyesti kuulemma ilveksen tyyliin. Mistään ei löytyny mun koiralle sopivia jälkiä, edes epäselviä. Kys. metsästäjällä joka paikkaa tutki on kuulemma kettu mennyt samalla tavalla kattoverkosta kanatarhaan ja tappanu kaikki. Ainakin mä luotan siihen miekkoseen.
kiekuja

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja kiekuja »

ompa kamalaa :smt010 koita jaksella :smt056 meidän lähimetsissä on nähty karhunjälkiä :shock: ja silloin muinoin ittelläkin oli fasaaneja mutta muutaman vuoden peestä sekin loppu kun tuli minkkihyökkäys :smt009 kyllä ne pedot saa rumaa jälkee aikaseks :smt012
thank

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja thank »

Paljon voimia aloittajalle.

Itse olen sitä mieltä, että varsinkin ilveksen ja koiran jäljet ovat helposti erotettavissa toisistaan. Samoin kuin laikan kokoisen koiran verrattuna kettuun.
Vastaa Viestiin