UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

anssiu

UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Olemme yhdessä Mikan kanssa suunnitelleet uutta kanarotua Suomeen. Keväisin tulee paljon soittoja innokkailta kanankasvattajilta jotka haluavat: Kuhan vaan kanoja ja yksi kukko. Tässä siis lisääntyneelle kysynnälle hiukan vastetta :

Kuva

SAVOLAINEN KUHANVAAN KANA

Kuhanvaankanan kannan juuret juontavat savolaisiin kanankasvattajiin Mika Heikkiseen ja Anssi Ulmaseen, jotka keräilivät kanoja v. 2008 eteenpäin eri kanaroduista ympäri Suomea.

Kanta saavuttaa sukukypsyyden muutamassa kuukaudessa, joten kanta lisääntyy mielettömällä vauhdilla. Kuhanvaan kanan haudontavietti kestää vain tammikuun ajan, joten keväällä on aina tarjota uusille harrastajille munivia kananuorikoita. Kanan elinkaari on hyvin lyhyt. Kana elää vain 200 vuorokautta, joten kanasta ei luonnollisesti ole huolta talven aikana. Keväällähän voi aina ottaa uusia juuri munintansa aloittaneita kanoja.

Kanan ulkonäkö ja olemus voi olla ihan mitä vaan, koska rodun kasvatuksessa ei käytetä minkäänlaista valintaa. Kuhanvaan kanan sanotaankin olevan läpileikkaus kaikista Suomessa kasvatettavista kanaroduista. Myöskään sisäsiittoisuuteen ei rodun kasvattamisessa kiinnitetä huomiota, sillä kaikki kanasta löytyvät ominaisuudet ovat vain mukava lisä kanan ulkonäköön. Kuhanvaan kanan tunnistaa normaalista poikkeavasta varpaiden lukumäärästä ja hiukan eriskummallisesta ulkonäöstä. Kuhanvaan kanoista ei löydy kukkoja, koska kukoista lähtee niin kova meteli. Ja vihaisiakin ovat. Kuhanvaan kanat ovat kesäkanoiksi jalostettuja ja voivat parhaiten, jos lapset hoitaa niitä. Ja jos Kuhanvaan kana näkee ihmisen, se hyppää heti syliin, tietysti vain jos sitä pyytää, muussa tapauksessa se käy jossain nurkassa pyöräyttämässä munan.

Kuhanvaan kana munii L tai XL- koon munia. Mukavan säväyksen muniin tuovat mitä mielenkiintoisimmat värit, kuten punainen ja musta.

Kuhanvaan kanoja on tarjolla aina keväisin. Ilmoituksen löydät Keltaisenpörssin sivuilta kohdasta: Karjaeläimet. Kuhanvaan kanankasvattajien lintuauto kiertelee keväisin pitkin Suomea jakamassa kanojaan innokkaille kanan kasvattajille lähes ilmaiseksi. Munivan kanan hinta on 4-6 euroa/kpl.

Kuhanvaan kana sopii erityisen hyvin somistamaan esimerkiksi kesämökin viheriöitä. Syksyn tullen kanan voi huoletta jättää oman onnensa nojaan, sillä muutamien jäljellä olevien elinpäivien tähden kanaa ei kannata kuljetta kehä 3:n sisäpuolelle.
Viimeksi muokannut anssiu, 24 Touko 2010, 09:29. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
vetehinen

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

No mutta ilman muuta meille heti muutama tuollainen kuhanvaankana :smt003 ! Mielelläni ottaisin halvalla sukupuolitunnistamattomia tipuja kymmenen kappaletta ja joukossa saa sitten olla korkeintaan yksi kukko. Ja tietenkään siitä kukosta ei saa tulla vihaista ja kanojen täytyy olla sitten sellaisia sylikesyjä alusta lähtien. Ruoaksi täytyy kelvata mitä nyt keittiöstä jää, tiskivettä ja perunanhituja. Me voitais muuten pitää kanoja ihan talven ylikin, onhan meillä vanha koirankoppi pihassa. Muniihan ne varmasti kaikki munan päivässä läpi vuoden?
anssiu

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja anssiu »

vetehinen kirjoitti:No mutta ilman muuta meille heti muutama tuollainen kuhanvaankana :smt003 ! Mielelläni ottaisin halvalla sukupuolitunnistamattomia tipuja kymmenen kappaletta ja joukossa saa sitten olla korkeintaan yksi kukko. Ja tietenkään siitä kukosta ei saa tulla vihaista ja kanojen täytyy olla sitten sellaisia sylikesyjä alusta lähtien. Ruoaksi täytyy kelvata mitä nyt keittiöstä jää, tiskivettä ja perunanhituja. Me voitais muuten pitää kanoja ihan talven ylikin, onhan meillä vanha koirankoppi pihassa. Muniihan ne varmasti kaikki munan päivässä läpi vuoden?
Hyvä Vetehinen :smt005 Sä ymmärsit heti mistä tässä ilmoituksessa oli kyse. Tämä mun ilmoitus olisi varmaan kuulunut osastoon KETUTUSTOPIC. Vetehinen pääsee heti mukaan säilyttäjäksi tälle Kuhanvaan kanalle :smt023
Suwitsu

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä sain eilen joltain mieheltä puhelun ja hän olisi halunnut juuri näitä kuhanvaan kanoja. Tämä kaikki mitä anssiu kirjoitti vastaa juuri sitä mitä tämä mies oli hakemassa!!! Ei tarvi varmaan erikseen mainita että niitä kauppoja ei sitten tullut..
anssiu

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Suwitsu kirjoitti:Mä sain eilen joltain mieheltä puhelun ja hän olisi halunnut juuri näitä kuhanvaan kanoja. Tämä kaikki mitä anssiu kirjoitti vastaa juuri sitä mitä tämä mies oli hakemassa!!! Ei tarvi varmaan erikseen mainita että niitä kauppoja ei sitten tullut..
Se soitti tänään mullekin :smt005
Rusina

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Olikohan sama kaveri joka soitti mulle eilen, vai muuten vaan lajitoveri :smt017. Ei tullut kauppoja täälläkään, kun mulla ei ole noita maan mainioita kuhanvaankanoja, vaan ihan tavallisia maattareita ja rotukanoja. Nehän ei täyttäneet noita vaatimuksia... ois pitäny olla KANAtipuja, jotka munii koko kesän, eikä tarvi pitää talven yli :shock:.

Kuhanvaankana räjäyttäisi heti markkinat! Vielä jos se olisi pieniruokainen, mutta lihakas :smt005. Ja kukolla kaunis lauluääni, joka ei häiritse itseä, eikä naapureita :smt023.
smari

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja smari »

Hyvä Anssi ja Mika! Voisitteko vielä jalostaa yhden lisäominaisuuden? Jotkut haluaa isoja kanoja ja jotkut pieniä, voisiko kuhanvaan kanat olla sopivia? Tarkoitan sillä tavoin, että jokainen voi itse päättää minkä kokoiseksi ne kasvaa. Ja silloin tällöin kanat näyttää ilkeiltä ja vaarallisilta, on kai kuhanvaan kanoilla hymyilevä naama? Tai eiväthän ne kukot ainakaan katso ihmistä kohti, niin että arimmat ostajat voivat ajatella kukon olevan vaarallinen?

Minulle soitti vasta ihminen joka halusi kuhanvaan-rotukanoja. Onhan teidän jaloste varmasti rotukana? Muut ominaisuudet ei olleet tärkeitä, eli jos kuhanvaan kana on rotukana, niin annan hänelle teidän numeron.
mika

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja mika »

onks nää niitä ruskeita niitä maatiaisia, ne valkeet on niitä häkkikanoja kyllä mä tiiän mummolan naapurissa oli just niitä ruskeita puhtaita maatiaisia ja se se kukko oli muuten vihanen, pirun vihanen ja iso aina härnättiin sitä kesäsin.voishan noita puolen kymmentä ottaa mut on niin pirun kalliita et sä muutamaa antais ilman, ihan vaan kokeeks vois penskat niitä hoitaa ,tuotas sitten syssymmällä takas,otettais sit keväällä taas ..ai et vai ,oisko sulla tiiossa jotain KUHANVAAN KANOJA eihän ne oo ku kanoja vaan ,onks niitä muka muitakin ku niitä valkeita ja niitä ruskeita niitä maatiaisia niitä jota oli siellä mummolan naapurissa..eläs poika ala viisastelee kyllä meikämanne hoiteli kanoja ku sä olit vielä isäs pussissa. kesäterveisin toinen kuhanvaan kanan luojista ja kanaauton kuski mika ja useamman kanan ottajalle kukko kaupan päälle, on niin halpoja että kannatti ostaa saatiin vielä boonusta. :smt045
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja Maattari »

:smt043 :smt044 :smt005 Hih!
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maatikko

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Ton saman ihmisryhmän edustajat käy usein taimistolla kyselemässä omenapuita. :smt042
milkkis]

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Multa kysyttiin eilen että antaisitko yhden tollasen kukkotipun meille kesäks pihaan? ( kyselijä katseli viikon ikäsiä tipuja ja totesi vaimokkeelleen että katos tuolla olis monta kukkotipua)
Siis että oikein yhden kukkotipun haluaisit omakotitalos pihaan tepasteleen kesäks niinkö?? Joo ja sit syksyllä voisit ottaa sen takasi eks niin??
Mun ilme oli varmaan näkemisen arvonen :shock:
Ei lähtenyt kukkotipua niiden mukaan :smt005
Maatikko

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Katos, ne kukkotiput on varmaan eri värisiä :smt003
Alice

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja Alice »

Minä kasvatan kääpiö Plymouth Rock-kanoja ja yritän tehdä kunnon kasvatustyötä.Yleensä ne jotka kyselevät munia tai kanoja ovat alan harrastajia,harvoin sattuu muita joukkoon.Mutta viime kesänä kaarsi outo auto pihaan ja sieltä tuli vanhempi pariskunta joka oli nähnyt minun kanojani ollessan päiväkävelyllä ja halusivat muutamia koska " ne ovat niin kauniin graaffisia väriltään"(ovat ihan tavallisia raidallisia)!Kyselin vähän heidän taustaansa ja kävi ilmi ettei heillä ollut koskaan ollut mitään eläintä ja asuivat omakotialueella eikä heillä ollut aavistakaan voiko siellä pitää kanoja,mutta näitä "graafisia kanoja" olisi pitänyt saada.Eipä lähtenyt graaffiset kanat heidän mukaansa.
Lumikeiju84

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja Lumikeiju84 »

Huh. Onneks taidetaan asuu niin metsän keskellä, ettei mitkävaan ohikulkijat nää, mitä osuksia täällä pihassa mennä viilettää. :shock: Mä olen ymmärtäny asian niin et ensin otetaan selvää ja sit vasta hankitaan, jos vielä haluttaa hankkia... Mut mä oon varmaan ymmärtäny väärin. :smt003
siimis

Re: UUSI KANAROTU : KUHANVAAN KANA - HUUMORI

Viesti Kirjoittaja siimis »

Alice kirjoitti:sieltä tuli vanhempi pariskunta joka oli nähnyt minun kanojani ollessan päiväkävelyllä ja halusivat muutamia koska " ne ovat niin kauniin graaffisia väriltään"
Mitäköhän tää pariskunta olis tuumannut, kun nää graafiset kanat olis töräyttäneet vähemmän graafisia kanankakkaläjiä pitkin pihanurmikkoa ja kuopineet perennapenkit mullokselle :smt002 :smt003

Se on ihmeellistä, miten ihmiset ei tajua, että kyse on elävästä olennosta, jolla on omat lajityypilliset tarpeet ja ominaisuudet, vaikka kuinka on kuhanvaankana?
Vastaa Viestiin