Toinen kerta C16:lla

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Savonni

Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja Savonni »

Viime elokuussa 8 viiriäistä kuoritui :smt007 . Kyllä huomasin covatutto 16 ei ole helppo laite. Laitoin taas nyt uudelleen viirun 19 munaa ja kanan 4 munaa. Koska haluan todeta toimiko esim. talven kuiva ilma kuin viime elokuussa. Tarkistan joka päivä että kosteus on 49-55& ja +36-38C ja käännän 2krt/pvässä. C16 makuuhuoneessa toimii parhaiten lämpimässä huoneessa 21-23c kuin viileän alle 20c huoneessa. Nukun aina huonosti kun C16:n lamppu palaa niin samalla välillä katson onko lämpötila ok :smt001 :smt015 . Toivon että saan hyvän haudonta tuloksen, että tipuja kuoriutuu! Se nähdään 2 vkoa päästä...
kanamummo

Re: Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnittelut! Vai oli viilee huoneilma syynä koneen kenkuttamiseen, oispa ton joskus ymmärtäny :smt012
Mutta iso peukutus seuraavaan haudontaan!
fasunen

Re: Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Mulla kanssa tommone kone ja tipuja pitäs huomenna tulla. :smt003 Eilen vesitestissä neljä kymmenestä kananmunasta heilui. :smt003 Toivottavasti saat tipusia. :smt023
viiriäiset

Re: Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Onnea haudontaan! Itsellä ei tullut 13munasta kuin 4 tipua jotka kuoli 2pv kuluttua mutta ensimmäisenä kuoriutunut (heikinpäivänä) on hengissä. tipun nimi on heikki mutta ei oikein ole kesy vaikka paljon olen siinä lähellä ja kädessä viettää varmaan 30min päivässä ja nukahtelee käsiin sun muuta kivaa (huutaa kun häivyn paikalta) mutta kun laitan käden terraarioon niin juoksee karkuun ja pidän kättä lampun alla niin 5min päästä tulee lähelle ja nukahtaa melkein käteen mutta esim ei tule kädenluo innoissaan :smt010 no jos asia muuttuu kun annan pilkki toukkia mutta ikä ei vielä riitä että saisi nokittua :smt005 Ikää linnulla on n3viikkoa ja komeat sulat siiven kärjessä ja vanhaa karvaa tipahtelee terraarioon koska kestää 20c astetta ja rupeaa lentämään?
fasunen

Re: Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Onko kellään tietoa mättääkö covatutto16ssa kosteus ohjeet kun ei tullu ku kaks tipuu kymmenestä munasta mutta melkee kaikissa oli tipu sisällä :smt013
Savonni

Re: Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja Savonni »

Olen ymmärtänyt että kannattaa pitää sopivana kosteusarvona 60% viirun munille. Laitoin alkuvaiheessa munat hautomaan kosteusarvona noin 50-55 jatkuvana. Eilen olen huomannut että kosteus nousi 58% ilman että minä olen edes mitään muutoksia tehnyt. Se tarkoittaa että munat alkavat olla kuoriutumisvaiheessa. Tällä viikolla pitäisi kuoriutua viirut. Kyllä minua jännittää sujuuko kaikki hyvin, kerron sitten myöhemmin miten on mennyt. Viime viikonloppuna sattui kauhea juttu, sähköt katkesi meidän kylällä ja hautomakone ehti jäähtyä 24 asteeseen muutaman tunnin ajaksi :smt012 . Käytiin kiireesti kaupasta ostamassa invertteri ja irrotettiin autosta akku. Sähkö akkutöiden jälkeen saatiin c16 kone jatkamaan parin tunnin ajaksi kunnes kylään saatiin takaisin sähköt. Toivottavasti munia ei mennyt pilalle :smt009 .
Suwitsu

Re: Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

fasunen kirjoitti:Onko kellään tietoa mättääkö covatutto16ssa kosteus ohjeet kun ei tullu ku kaks tipuu kymmenestä munasta mutta melkee kaikissa oli tipu sisällä :smt013
Mä olen täyttänyt ne molemmat vesisäiliöt jo heti alussa ja laittanut lopussa vielä kosteita rättejä roikkumaan sieltä seiniltä. Ja kuoriutumisprosentit on ollut ihan hyviä.
fasunen

Re: Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja fasunen »

hienoa noita ohjeita käytänkin sitten tässä haudonnassa minkä eilen aloitin
:smt001
viiriäiset

Re: Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Kannattaa investoida kosteus mittariin se tuo paljon varmuutta ja toivottavasti myös elämää lintu häkkeihin :smt020
Savonni

Re: Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja Savonni »

Nooh...ikävä kaikki meni pieleen :smt090 . Avasin kaikki munat ja olis tullut 6 viiriäisiä, mutta alkioiden kehitys keskeytyi. Alussa meni hyvin ja sitten lopussa tuli paljon ogelmia. Minusta kosteutta oli liian kuivaa ilmaa ja kylmä huone ei pystynyt nostamaan kosteutta.
Jos huoneessa olisi tasaisesti lämmintä niin kaikki olisi mennyt hyvin. Mut ei auta kun ulkona oli useita kertoja ankarat pakkaset. Myös välillä oli muutaman tunnin sähkö katkokset. Kesällä ei olisi ollut näitä ongelmia lainkaan. Kylläpäs kovasti harmittaa kun näin paljon vaivaa on nähty :smt011 . Pakko taas yrittää uudelleen, mutta en tiiä vielä käytänkö samaa c16 konetta tai ostanko uuden paremman :smt017 .
Rusina

Re: Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Voi surku! :smt009
Omien kokemusten perusteella epäilen, että epäonnistumisen syynä on ehkä liian suuri kosteus + liian matala lämpö. Sähkökatkotkaan eivät varmasti tehneet hyvää. Mä käytin talvella covatutto 16 koneella n. 39 asteen lämpöä ja 45% kosteutta, tiput kuoriutuivat ajallaan ja suoravarpaisina, joten säädöt olivat ok. Mun mielestä covatutto on pienille viirunmunille liian epätasainen värkki talvisaikaan :smt012.
Emmalla on hyvä systeemi omassa koneessaan. Siinä on lämpöä varaava vedellä täytetty keramiikkakippo lampun alla ja munat reunoilla, pitää varmasti lämmön tasaisempana. Taidan itse kokeilla samaa seuraavan kerran!
Ushva

Re: Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on tuolla "covanonnen 16"-koneella muut haudonnat onnistuneet, mutta viiruhaudonta meni ihan pieleen. Pienissä munissa niin nopeasti vaikuttaa lämpötilan ja kosteuden vaihtelu.
Tuo keramiikkakuppi vois ollakin hyvä!
Emma

Re: Toinen kerta C16:lla

Viesti Kirjoittaja Emma »

Mulla siellä C16 todellakin on se kippo ja lämpö on tasainen, varaa itseensä lämpöä ja vaikka kupua nostelee ei lämpö karkaa heti, 12 vrk menossa haudontaa ja tässä vaiheessa kaikissa munissa on elämää (9 munaa koneessa) -ehkä sieltä voisi vaikka jokunen kuoriutuakin hengissä :smt001 -toivottavasti.
Vastaa Viestiin