Tyhmiä kyssäreitä buteista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Heidigee

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Ekana vuonna jätin kuudesta kolme itselleni ja niistä sain pakkaseen 40 kg lihaa... Eli eihän niitä montaa tarvihe, jos aikoo jotain muutakin talvella syödä kuin buttia. Tosin - jos ottaa useamman, jää paremmin jalostusvaraa. Jopekan mainostama palvikalkkuna kun totta tosiaan ON taivaallista! Ja miksei tipejä voisi jalostaa vaikka grillimakkaroiksi - olisi niidenkin suhteen omavarainen :smt001
kuukernuppi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Nooh, palvatut kalkkunat tuli..ja meni :smt003 Raakapaino oli yhteensä 16 kg (hirmu vähän, kun aiemmin yksi on painanut suunn. sen verran) ja savustettuna painoivat 14,2 kg. Palvaus maksaa muuten täälläpäin alle 10 kilon satsista 2,70 e/kg ja yli 10 kilon satsista 2,50 e/kg
SannaT

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Kuulostaa aika paljolta tuo 2.5 euroa/kilo

Eli jos laittaa kokonaisen kalkun savustettavaksi, se tulee maksamaan n 50 €?
Suvianne

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä onkin tän takia tarkoitus rakentaa oma savustuspönttö!!
kuukernuppi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Kuulostaa aika paljolta tuo 2.5 euroa/kilo

Eli jos laittaa kokonaisen kalkun savustettavaksi, se tulee maksamaan n 50 €?
Jep ja se on joka sentin arvoista :smt023 Ja eikös tuolla idempänä vastaava maksanu 4-5 euroa kilolta :smt002

Toissa jouluksi savustettiin kalkkunaa savustuspöntössä ja se oli jotain ihan kaameeta, edes koirat ei syöneet sitä :smt017 Todennäköistä että olis tarvinnu hiukan erilaisen käsittelyn, nyt savustettiin samallalailla kuin kala..
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Kannattaa todella maksaa :smt006
Tässä lainaus palvaamon kotisivuilta prosessista:

"Ensimmäisenä lihat käsitellään halutulla tavalla. Tämän jälkeen lihat ruiskusuolataan, eli lihan sisälle ruiskutetaan ison ruiskun avulla suolaliuosta, jotta liha saataisiin suolattua myös sisältä tasaiseksi. Kun liha on ruiskusuolattu, liha siirretään noin puoleksitoista vuorokaudeksi tasaantumaan sammioon, jossa on suolavettä.

Käsittelyyn ja suolaukseen kuluu aikaa puolestatoista vuorokaudesta kahteen. Itse palvaus vie aikaa keskimäärin 40 tuntia, jonka jälkeen lihat vielä jäähdytetään kylmiössä ennen asiakkaalle luovuttamista.

Aikaa prosessi kokonaisuudessaan vie viisi vuorokautta.
Itse palvausprosessi

Lihan tasaannuttua ruiskusuolauksesta sammiossa lihat nostellaan palvaamon savu-uuniin 36–48 tunniksi. Uunissa on koko ajan lämpöä vähintään +60°C. Optimi lämpötila savustuksen aikana on +81–83°C.

Lihan säilyvyys

Palviliha säilyy jääkaapissa, jonka lämpötila on alle +6°C, muutaman viikon. Lihaa voidaan palvauksen jälkeen myös pakastaa, jolloin säilyvyys riippuu itse lihasta."

Paranee vielä pakkasessa.

Minäkö kalkkunan puolestapuhuja :smt005 :smt041
Suvianne

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Isältä löytys tuo ruiskukin suolaukseen. Ja olen kyllä naapurilta saanu hyvää palvattua kalkkunaa. Hän palvaa savusaunassa.

Isä kertoi että yksi jippo on sellainen, että savupöntössä tulee olla kiuaskivet. Ja jossain vaiheessa olikohan aika alussa, pitää heittää kunnon löylyt lihalle.
Silloin lihaan tulee joku kalvo ja se umpeutuu ja mehut pysyy sisällä.

Ajattelin, että eihän se ny ihan heti ainakaan tule oikean makuista, mutta itse palvaus on varmasti älyttömän mielenkiintoista.
Ja siihen oppii. ja koska liha tulee itseltä "ilmaiseksi" niin sitä viittii kokeillakkin.
Vaikka ekaksi jollain kukkopojalla...
Paltsi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Niitä ruiskuja saa apteekistakin parilla eurolla. Minulla on vanha meijeriauton säiliön edessä ollut kontti odottamassa savupöntöksi muuntumista. Mitat on muistaakseni metrin levä, kaksi pitkä ja kaksi korkea, kummassakin päässä ovi. On kauttaaltaan rosteria ja seinissä 50mm eristys kun on kylmäkonttina ollut. Arvelin laittaa kiukaan sisälle tai vaihtoehtoisesti ulos ja johtaa vain savut sisään. Kun olisi joskus aikaa rakennella ja kokeilla toimivin tapa...
Suwitsu

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Vanhemmillani on savusauna, mites tuo palvaaminen mahtais siellä sujua? Onko kellään kokemuksia? Tai antaa hyviä neuvoja/vinkkejä?
Suvianne

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä olen saunonut tässä naapurin saunassa ja syöny sen saunan savustettua kalkkunaa.
Muuta en osaa sanoa kuin että hyvää ainakin oli!!! :)
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Essenin linnuilta eka erä kuoriutuu jo helmi-maaliskuun vaihteessa joten juhannusjuhlille mahdollista saada herkkua :smt038 :smt027
kurinamasu

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja kurinamasu »

Meillä on palvattu jo muutamana vuonna itse. Palvi"sauna" on neliön kokoinen :smt003 , hirsikehikko ja avattava katto. Nyt olisi tarkoitus veistellä isompi, ihan oikea savusauna.Pääsisi helpommalla kun koko satsi mahtuu kerralla palvaukseen. On kyllä ollut ihan sikaHYVÄÄ, kalkkunat ja kinkut ja kyljet ym. Ruiskulla on suolattu kinkut, kalkkunat on ollut suolavedessä ja sitten vielä ruiskulla fileet ja koivet ruiskittu.
Suvianne

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mitenhän se tuo suola, kun meillä lapset ei millään syö mitään suolasempaa. kaikki kaupan lihat tuntuu olevan liian suolaisia.
Mikä prosenttista liosta te käytätte?
Mietin tässä, että jos ite kokeilis puolet normaalista.
Paltsi

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

En tiedä mitä kaupan lihassa on mutta olen itse tehnyt noin 8% liuoksen. Säilyvyys saattaa olla hitusen huonompi kun ei ole tönkkösuolattu mutta harvemmin nuo on ehtineet hapantua.
Ehtoo-onni

Re: Tyhmiä kyssäreitä buteista

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Soittelin Savonlinnaan Essenille ja tein alustavan varauksen kalkkunatipuista. Heillä ei ole emolintuja, vaan tilaavat munat muualta. Muillekin kalkkunoita suunnitteleville tiedoksi, niin Esseniltä tosiaan kalkkunat on otettava aivan untuvikkoina. He eivät kasvata niitä lainkaan. Niitä on hyvä kuljettaa, kun tulevat toimeen ruskuaispussin varassa.
Eli kalkkunatipujen tulo tietää sitä, että sähkösaunastani on taas tulossa tipula. :smt001
Vastaa Viestiin