kyyhkys kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pyrstö

kyyhkys kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Voikos joku harrastaja valaista hiukan.
Miten erottaa sukupuolet? Joku/jotkut niistä munii ja kurnuttaa mutta mun mielestä selviä eroja ei ole.Yritin lajiesittelystäkin katsoa tuolta paappegoija yhdistyksen sivuilta, mutta en tullut hullua hurskaammaksi :smt017 Kaikki neljä on valkoisia ja riikinkukkokyyhkyjä.
Munat on tuhkamunia. :smt009

Jostain engelsmannikirjoista luin tankeroenglannilla että voivat heittäytyä sotajalalle pesiessään ja ja voivat vahinkoittaa toisiaan tai poikasiakin. Pitäisikö erottaa jos mieli pesittää?
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No ainakin aikuisesta viestikyyhkystä erottaa sukupuolet pään ja kaulan alueelta. Naaras on selkeästi pidempinokkainen ja sirompi.
Paritellessa asia tietenkin on selvä.
Uros kosiomenoissaan kiertelee kurnutellen naarasta ja esittelee pyrstöään viuhkana.
Haudonta-aikaan, päivällä on koiras pesällä ja yöllä naaras.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Opettaja, opettaja! Kotopullaki viittaa täältä eturivistä! :smt006 Juuri saamassani kyyhkykirjassa lukee myös että "koiras kujertaessaan pyörähtelee täysiä 360 asteen ympyröitä" ja "jos naaras pyörähtelee niin vain 180 astetta"! :smt003 Oikein? :smt003 Saanko kympin? :smt003

Pyrstö, suosittelen tätä kirjaa jonka saa ostaa Moilasen kautta: VIESTIKYYHKYT Harrastajan käsikirja. Se sisältää PALJON hyödyllistä tietoa, ehdottomasti joka pennin arvonen, ja enemmänkin! :smt023
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Kiitti kirjavinkistä kotopullaki :smt006
Tarttee varmaan laittaa rinkulat jalkaan että sais jotain tolkkua sitten kun pyörähtelevät että tietäisi sitten kuka se niistä oli kun lehahtavat ohi. :smt005 :smt005
pyrstö

Re: muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Moilanen kirjoitti:No ainakin aikuisesta viestikyyhkystä erottaa sukupuolet pään ja kaulan alueelta. Naaras on selkeästi pidempinokkainen ja sirompi
Toi nokka olikin aika hyvä. Siinä onkin aivan selvä ero. :smt006
kuukernuppi

Kyyhkylasten kuljetus

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Onko kellään kokemusta kyyhkylasten kuljettamisesta uuteen paikkaan yhdessä vanhempien kanssa? Kananhan pystyy poikasineen siirtämään uuteen kotiin yleensä ongelmitta mutta mites näiden kyyhkyläisten kanssa?! Apuva! Siis että huoliikohan vanhemmat enää poikasiaan ja hylkääkö ne ne?
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kyllä se onnistuu, kyyhky ei helposti hylkää poikasiaan. Toisaalta, jos poikaset ovat kovin pieniä, siis sulattomia, pieni riski on olemassa.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

No yrittänyttä ei laiteta, pidetään peukkuja että onnistuu..Ei kyllä ole silloin vasta kuin vajaan viikon ikäisiä :smt017
ismail

Viesti Kirjoittaja ismail »

vähintään poikaset pitää olla kolme viikon ikäisiä,muuten siinä on iso riski.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

No kyllä se tänään varmaan jo selviää että kuinka lapsen kävi..
pyrstö

kyyhkyille maissia

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

mutta missä kaikissa muodoissa? Minä kun en oikeen mieluusti anna herneitäkään kanoille ainakaan kokonaisina muuta kun turvotettuna :smt017
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ihan vaan kokonaisena. Ja kuivana.

Mikset anna kanoille kokonaisia herneitä? Kyllä meidän kanat on saaneet niitä (kyyhkyille lähinnä annan, mutta kyllä kanatkin syö), eikä ole mitään ongelmia ollut. Aiemmin oli riistahernettä, joka onkin sellaista silppua, mutta nyt on ollut ihan kokonaista luomuhernettä ja kaikki syö niitä hyvällä halulla.
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Kun mulla on jonkinlainen kaukainen mielikuva lapsuudesta että pulut oli vetänyt herneitä niin paljon että halkesivat kun rupesivat turpoamaan. Voi olla ihan mun mielikuvituksen tuotettakin. :smt003 (kivipiiralla on kait joku tehtäväkin) :smt104 Hyvä juttu että tuli tämäkin päähänpinttymä oikaistua.

Tuo olikin siimis uusi tieto että tuo riistaherne on silppua/rouhittua. Mulla ei ole sitä ollut mutta ajatus oli kokeilla.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Se riistahernehän on ruokaherneen lajittelujätettä, eli ruokaherneestä pois seulotut rikkoontuneet herneet. Ei sitä sen kummemmin siis rouhittu tai rikottu ole.

Ei mulla ainakaan ole koskaan yksään lintu haljennut :smt002 Ehkä joku nälkiintynyt villipulu voi ahtaa itsensä niin täyteen..? Mutta en minäkään siis silkkaa hernettä syötä, vaan kauran ja vehnän seassa. Silti ne herneet on kyllä sellaista herkkua, että ne etsitään sieltä vadista ensimmäisenä! Kaurat jää viimeiseksi.
Vastaa Viestiin