Kaikki lajit yheskoos?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kuulostaa ihanalta eläimien yhteiselo :smt002

Mä olen itse miettinyt tätä myös, kun mulla on sellainen ikuisuushaave parista lypsykutusta. Me ollaan aikeissa rakentaa poneille uusi pihatto ja mulla oli ajatus siihen kinuta tilaa parille vuohellekin. Mutta tartteeko alkaa kinuamaan, jos ne tulis siinä samassa pihatossa toimeen ponien kanssa..? (vois vaan tuoda vuohet kotiin salaa, kun pihatto on valmis :smt004 ) Tilaa tulee olemaan sellainen 20 neliötä kahdelle shettikselle ja issikalle. Sehän on n. 8 neliötä yli vaaditun. Tilaa on mahdollisuus kasvattaa 25 neliöön helposti, sitä isompi ei enää oikein mahdu tuolle rakennuspaikalle.

Mahtuiskohan samaan porukkaan pari nupoa kuttua, mitä luulette te kenellä on molemmista lajeista kokemusta? Rakennukseen tulee myös lämmin sisäkarsina hoitotoimia ja jäähdyttelyä varten, joten vuohet voisi ottaa yöksi erilleen hevoseläimistä, mutta päivisin voisivat olla kaikki samassa. Tarha on melko iso ja metsäinen, suojainen. Aita pitäis varmaan laittaa uusiksi, että pitäisi vuohetkin sisällään, nyt on vain sähköaita.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Vain kokeilemalla tietää miten homma toimii, mutta omien testauksieni perusteella en voinut yhdistää vuohia ja hevosia. Itselläni kun oli molemmat ja ensimmäisenä kesänä kun hevonen meille tuli, sillä oli vuohen lisäksi myös shettis kaverina. Shettiksellä oli tapana komentaa isoa suomenhevostakin potkimalla ja kun vuohi tuli siihen lähelle esim. samalle heinäkasalle (vaikka omakin oli), käytös oli sama. Jos hevonen kokee vuohen osaksi laumaa, se kohtelee sitä samoin kuin hevoskavereitaan ja niillä on ihan normaalia että kaveria näykätään tai potkaistaan nokkimisjärjestyksen selvittämiseksi. Hevosten/ponien suhteen on kyllä eroja miten vuohiin suhtautuvat. Ja voihan vuohille rakentaa jonkinlaisen erillisen tilan mihin voivat mennä rauhaan ja missä on ruuat jne. Ongelmatilanteita tulee enemmän pienissä tiloissa kuin esim. laitumella missä hevoset ja vuohet puuhailevat ihan omiaan ja on tilaa väistää. Meillä tuo vuohi kaiken lisäksi pelkäsi hevosia (leikattu pukki) ja lopulta tultiin siihen päätökseen, että annettiin se toiseen paikkaan.

Jos kyse on lypsykutuista, ehkä voisi olla hyvä laittaa ne yöksi erilliseen pakkasettomaan tilaan missä on mahdollisuus myös lypsää. Ja kannattaa muistaa käyttää vedetöntä lypsyrasvaa ettei utareet jäädy.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Toi, ettei vuohi pärjää kylmäpihatossa, on moneen kertaan jo kumottu.. ihan viralliseltakin taholta, eikä tälläsen puuhastelijan, niinkuin mun ..

Uma teki siinä, musta, virheen, että yleisti omaa tapaansa, aika pienellä kokemuksella, kuitenkin..pitää vuohia, ja uskallan siitä kyllä hälle sanoakin, tarvittaessa. Musta tuolla pohjammaalla löytyy arsenaalia kumoomaan ne tissiliivit... ja pakkasessa ulkoilut...hui .... onneksi!

Myös nautoja, ihan lypsyssä olevia, pietään nykyään kylmäpihatoissa ja oon ollut huomaavinani, ettei se ollenkaan lisää eläinlääkärikuluja...

Tietty se on kivempi itelle lypsää sisävaatteissa. :smt016 ..mut senkin voi järjestää niin, että hoijetaan se lypsy eri tilassa, kuin elikot yleensä on.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Toi on varmaan totta, että aika paljon yksilöistä kiinni, miten yhteiselo sujuisi. Tuo meidän matriarkka shettistamma on kyllä sellainen päkkipää, että ei välttämättä sujuisi :smt012 Issikkatammamme tuli kotiin mammalomalta ja yritti päästä pikkupörröponin yläpuolelle arvoasteikossa, mutta yritykseksi jäi! Tosin mammalla ei ole sitten mitään ongelmaa kenenkään kanssa, jos kaikki ovat kurissa ja nuhteessa ja myöntävät auliisti hänen ylemmyytensä..

Muorin kanssa samoilla linjoilla kylmäpihaton suhteen - eipähän lehmienkään ajateltu kylmässä selviävän vielä jokin aika sitten. Nyttemmin on ollut hyviä kokemuksia kylmäpihatoista lypsylehmilläkin. Kun antaa utareiden kasvattaa karvaa syksystä lähtien, niin kyllä ne lypsyrodunkin utareet kestää kylmää ihan eri tavalla kuin lämpimässä navetassa majailevan ammun kaljuksi ajellut utareet. Ja vuohirotuja kuin ajattelee, niin eiköhän se suomalainen maatiaisvuohi ole aika kestävä?
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

En tuolla kommentillani toki tarkoittanut sitä, etteikö vuohia voisi pitää kylmäpihatossa. Onhan niitä lehmiäkin suuret määrät pihatoissa ja kirjoittamani pihattoja puolustava lehtikirjoitus on muuten joskus julkaistu keskisuomalaisessakin. Ajattelin lähinnä sitä lypsyä (eli itselle mukavempi lypsää muualla kuin pakkasessa ja helpompi puhdistaa utareet jne.). Lisäksi tuossa tuo ongelma hevosten suhteen eli jos toiset tilat kuitenkin on, niin voisihan ne sinnekin laittaa yöksi, niin ei tule niitä konfliktiongelmia. Ja kilistelyt ja pikkukiliaika tapahtuu siellä erillistilassa joka tapauksessa. En olisi pakkasenkestävää lypsyrasvaakaan suositellut jos olisin sitä mieltä ettei ne kylmää kestä. Kyllähän ne joutuisi ihan yhtä koville päivisin ulkona ollessaan vaikka olisivat yöt siellä erillistilassa.

Mä haaveilin aina pihatosta eläkehevoselleni. Olisi kestänyt keuhkot pidempään. Se oli sairastanut aiemmalla omistajalla hevosinfluenssan (mistä jäi arpia keuhkoihin) ja oli vielä pölyallerginen ja jonkin sortin keuhkolaajentumaakin. Siihen aikaan mulle valiteltiin jo siitä, että hevonen oli päivät pihalla... mitähän lie olisivat sanoneet pihattoratkaisusta. Meidän hevosen aitauksen vierestä meni talvisin yleinen hiihtolatu ja ihmiset jäi siihen kauhistelemaan kun hevonen seisoo pakkasessa myöhään iltaan vaikka on tallikin.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pst.. mulla on myös niitä afrikkalaisia, jotka vasta kamalan kylmänarkoja pitäs olla :smt005 .. ja IHAN puhdasrotusia...kyl niilläkin utaretta saa ehtiä karvojen alta :smt002
Vastaa Viestiin