Muitten munivaisten talvisuoja

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mulla oli joskus joku ohjekkin tohon hevosten adeen kanoille, tyyliin montako tippaa litraan. En mä sitä muista enää, katon että on sopivan väristä ja annan vain joskus harvoin :smt003
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

No nyt kun vielä kuvailet, että millaista se "sopivan värinen" on, aamupissan väristäkö :smt003 :smt005
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Joo ihan hevosten ADE-vitamiinia. Jo tippakin värjää ämpärillisen lähes pissan väriseksi. Annostus :smt017 No kun poneille menee se korkillinen, niin onhan se kanojen annos tosi onneton ja laitan sen aina isoon vesimäärään...kukaan ei ole siihen tosiaan kuollut, mutten osaa/uskalla kyllä mitään tarkkaa määrää sanoa.

Hanhet mulla syö kanssa tosi heikosti näin talvella, verrattuna vaikka ankkoihin jotka ovat omasta mielestään aina nälkäkuoleman partaalla :smt003

Tuntuu, että hanhet söisivät vain leipää ja salaattia, jos ne saisi päättää. Saavat toki ihan teollista rehua, kauraa, ohraa, sekä kaikkia vihanneksia ja hedelmiä ym. Heinää myös aina saatavilla.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä mustat ja pronssit , siis kalkkunat, ovat tosi ronkeleita ja syövät talvella oikeastaan vain rehua tai viljaa. Pääruokavalio on ohra ja kaura, kokonaisena tai litistettynä. Rakeista kalkkia on koko ajan tarjolla, juomaveteen lisätään juurikin tuota edellämainittua ADE-vitamiinia tyyliin ruilaus 20 litran sankoon :smt003 Kanan- tai kalkun munia on myös toisinaan tarjottu keitettynä, syö kuka syö.
Rehua on annettu kovimmilla pakkasilla koska siitä saa virtaa huomattavasti nopeammin. Tämä edellyttää tietenkin sulaa juomavettä joka on aikamoinen homma päivittäin kun asuvat hirsiaitassa ilman lämmitystä ja luukku ulos auki. Ovat käytännössä siis koko ajan pakkasella jokusen asteen ja tirppoja on 50... Yhtään paleltunutta hölttää ei ole edes ukoilla, ulkoilevat säännöllisesti. Kovimmilla pakkasilla on luukku laitettu kiinni.

Kanoille teen pakkasilla puuron jossa on piimää, ohraryynejä, makaronia ja reilusti öljyä tai läskiä jos sattuu olemaan sekä jotain vihanneksia, vaikka pakasteesta. Paistan uunissa ja eväs sananmukaisesti viedään käsistä :smt005 Keitetyt munat on tosi suosittuja kanoilla ja niissä onkin kivasti potkua pakkaspäiviin.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

pakkasenkesto riippuu tietty kalkkunarodusta, BUTeille ei kasva juuri lainkaan alushöyheniä verrattuna värillisiin kalkkuihin. Mulla on kalkkunat nyt ollut neljä vuotta ympäri vuoden ulkona, tarha on katettu muovilla ja yksi seinä on myös peitetty muovilla tuulensuojaksi. Yleensä juoksentelevat ympäri pihaa jos saavat valita ja nukkuvat n 6 metrin korkeudella koivussa.
Basu

Viesti Kirjoittaja Basu »

Mä haluaisin nähdä mustakalkkunan 6m korkeudella koivussa.. Wau! :smt007
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Niin minäkin, kunhan ne ei ole meidän :smt005
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Nämä on pronsseja :smt003 Kukko tosin nukkuu paaaaljon matalammalla, naaraat koko järjestyksessä sen yläpuolella, painavin 4,5 metrissä ja kevyempi sen yläpuolella n kuudessa metrissä. Viime talvena ne yrittivät naamioitua mädiksi omenoiksi omenapuuhun :smt005
Kristiina

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

Basu kirjoitti:Mä haluaisin nähdä mustakalkkunan 6m korkeudella koivussa.. Wau! :smt007
Samoin :smt003
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Täytyypi yrittää saada leidit filmille kun seuraavan kerran pääsevät vapaudesta nauttimaan...
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Minnimanni kirjoitti:THanks Ninnu. Mistä sä ostat ton kalaöljyn syötätkö samaa hepoille ja jos syötät oletko varma että se on kalanmaksaöljyä eikä vain kalaöljyä.
Joo, on se ihan kalanmaksaöljyä, ostan Agrimarketista. Se on sellainen 5 litran kanisteri, voi olla että sitä saa litrankin pullossa.
Vastaa Viestiin