Myskisorsasta kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Paltsi

Myskisorsasta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Otetaanpa tällainen totaalisen hypoteettinen tilanne että meillä olisi vähän joutavaa tilaa ja joku meidän perheestä saattaisi haluta siihen tilaan kaikista maailman linnuista juuri myskisorsia :roll:

Minkälaisia vaatimuksia niillä on talveen? Tarvitsevatko ne minkä verran vettä? Pitääkö talvellakin olla ns. lattiakaivollinen tila? Mitä ne syövät talvella? Paljonko tuota joutavaa tilaa pitäisi olla? Millainen kuivitus toimii? Mihin ne pesivät/munivat vai heinäkasaan? Eivät viihtyne orsilla, pitääkö olla tasoja/koppeja? Pysyvätkö kesällä matalassa, noin metrisessä aitauksessa? Paljonko pitäisi tuo laiduntarha olla kooltaan?

Koettakaas keksiä ensin noihin vatsauksia, kyselen sitten lisää :smt003
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Eikös tästä ollu jossain jo topicci :smt017
Mun käsittääkseni ne ei kaipaa ihan yhtäläisee vettä ku ankat.
Ja eiköhän ne osaa lentää/kiivetä aitoja ylös, et katettu tarha tai vapaana.
Mä kyllä hoitaisin niitä kutakuinkin samoin ku ankkoja...

Ja miks ihmeessä mä vastaan tähän kun en niistä paljoa tiedä :smt017 :smt003
herttahelmeri

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

No niin :smt003

Myskisorsat pärjäävät jopa -10c pakkasessa joten juuri plussan puolella oleva tila riittää. Kunhan on sula juomavesi.
Pesuvettä ei myskeillä tarvitse olla. Eivät ole ankkoja. Rakastavat toki vedellä lutraamista nekin mutta vesi ei ole niille välttämättömyys, edes kesällä.
Pesuvettä silmille vaaditaan säännöllisesti mutta eivät tarvitse uimavettä talvella. Meillä kannetaan ulos pesuvettä ja sorsat pihalle kun siltä näyttää ja sää sallii.
Sisällä on vain juomavesi. Vesi on meillä isossa kanojen vesiautomaatissa josta eivät pysty loiskimaan sitä ympäriinsä. Vesi on omassa nurkassaan ja alla muovi.

Pääasiallisena ravintona on punaheltta 3 rae ja lisäksi viljaa ja kaikkea talosjätettä mitä kanoillekin. Myskit tarvitsevat viljan ja rehun lisäksi lihaa jossain muodossa etteivät sairastu anemiaan. Syövät meillä välillä jonkun purkin kissanruokaa yms.

Meillä sisätila on vain2 x 1,5m. Ovat päässet läpi talven ulos välillä reippailemaan säästä riippuen tunnista useampaan. Kuivikkeena on kutteri josta kuorin päällimmäisen kakkakerroksen noin kerran kahdessa viikossa. Nämä kun eivät sekoita pohjaa kuten kanat niin tuppaa kerrostumaan. Pesänurkassa vähän olkea.

Myskisorsat pesivät luonnossa puihin. Nämä siis istuvat mielellään orrella joita meillä on kaksi. Kummempaa pesää ei meidän karsinassa ole vaan rakentelivat itse nurkkaan pyöreän kuopan johon munivat.

Myskit osaavat lentää suhteellisen hyvin. Yhden tuttavani myskeillä oli tapana lentää iltaisin talon katolle nukkumaan. Samat linnut aiheuttivat paikkakunnalla kummastusta lentämällä välillä läheiselle lammelle uimaan.Aikuinen kukko harvoin enää lentelee kun on saavuttanut täyden massan. Aikuisena kukot harvemmin enää uivatkaan.
Asumme lähellä autotietä ja itse ratkaisin asian viime syksynä leikkaamalla lentosulat. Saivat olla pihalla vapaana alle metrisen aidan takana. Katsoin sen mukavammaksi vaihtoehdoksi linnuille itselleenkin kuin tarhaan sulkemisen.
hongatar

Viesti Kirjoittaja hongatar »

Meillä elellyt muutama myski nyt kahden talven yli. Talven ovat olleet vuohela-lampolan kulmassa (kovilla pakkasilla vedet menevät jäähän eikä tästä ole ollut havaittavissa haittaa, paitsi tietty enemmän veden kantoa) ja saaneet ulkoilla vapaasti ja myös ulkoilevat. Virallisesti kuulemma riittää ämpäri talvella, silmien kastelu mahdollisuus pakollinen muuten silmät voivat tulehtua. Itse olen kyllä joka päivä kantanut myös kylpyveden ulos vauvan ammeeseen ja siinä myös päivittäin kylpevät (kamala hommahan se on jos ei ole lattiakaivollista tilaa johon tulisi juokseva vesi, meillä siis kylpevät talvella kantovedessä ulkona...). Lasten kahluualtaaseen nämä vesien valtiaat eivät uskaltaudu, muilla ehkä rohkeampia yksilöitä :smt002 .
Kovasti kamalan sotkun saavat aikaiseksi vettä roiskuttamalla ja paskomalla eli en voi suositella tälläisiin työläisiin tiloihin kuten meillä :smt005 .
Ovat suhteellisen taitavia lentäjiä, mutta meillä pysyvät kyllä aitauksessa kun ovat siihen tottuneet, joku joskus lennähtänyt aidan toiselle puolella ja sieltä muut komentavat takaisin :smt003 .
Meillä munivat heiniin ja moneen kerrokseen niitä jemmaavatkin!
Talvella syövät meillä mm. viljaa, silakkaa/muikkuja, kananrehua ja kaikenlaista jämää mm keitettyjä perunoita.
Kovasti suosittelen kaikesta huolimatta :smt007 !!!
Vastailtiin näköjään samaan aikaan päällekkäisiä juttuja :smt006 ...
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Tätä minä pelkäsinkin, meillä olisi niille 2x4m eristetty parakki asunnoksi, eikä tuo ruokapuolikaan mahdottomalta kuullosta.

Mistäs niitä sitten saa ja mitä ne maksavat? Siis Jos me niitä haluttaisiin... :smt005
herttahelmeri

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Kyllähän minä voin niitä haudottaa. :smt006
Kannattaa ottaa mahdollisuuksien mukaan heti kun kuoriutuvat, jotta leimaantuvat ihmiseen. Meidän myskit on niin ihania juuri siksi kun ovat niiiin kesyjä :smt007
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Paltsi kirjoitti:Siis Jos me niitä haluttaisiin... :smt005
Tuossa taitaa olla kirjoitusvirhe? Jotenkin haiskahtaa, että siinä pitäis lukea: kun!

Voisivatko herttahelmeri ja hongatar kirjoitella lintulajiesittelyn myskeistä vaikka yhteistyössä, jollei jompikumpi yksinään innostu?
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Tästä on Hyvinkäälle vain tuollaiset 550 km. Kuoriutumisen ajoittaminen muuhun sinne päin ajeluun voipi olla aika hankalaa.
Pääsiäisenä olen tulossa ainakin Mikkeliin asti, voidaan tietty keskustella pidemmällekin ajamisesta jos on hyvä syy :smt003

Laita Herttahelmeri hintaa vaikka yv:nä tai säpoon niin tuumitaan.

Hilta: Ei tässä vielä kuumeesta voi puhua, lievästä lämmönnoususta vasta. Muuten vaan ajattelin ruveta remontoimaan tuota parakkia aikani kuluksi ja jotain kait sinne pitäisi täyttöjä saada ettei ihan virattomaksi jää.

Melkein uskoin itsekin tuon :smt005
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mulla on myskit viipottaneet koko talven vapaana pihalla, niillä on lämmin tila varattuna kanalassa mutta ovat pärjänneet niin hyvin ulkona etten ole niitä raaskinut sisälle sulkea :smt003
Pari kertaa päivässä vien lämmintä vettä ja lauhoina päivinä täytän kahluualtaan, noin kerran viikossa about..Ruokana, kaura-ohra-vehnä+ kalkkunoiden rehu. Ovat olleet kyllä maailman helppohoitoisimpia lintuja :smt002 :smt003
Todella taitavia ovat lentämään, urokset eivät kylläkään pääse siivilleen mutta naaraat lentelevät pitkiäkin matkoja pihan poikki. Ja erikoista näissä on se että tykkäävät päivät kökötellä orrella (paputuet kasvimaan laidalla ovat saaneet uuden käyttötarkoituksen :smt017 :smt005 )
Nyttemmin ovat jo alkaneet munia vaikka ovatkin ulkona, mikä on sinänsä hiukka hankalaa kun munat tuppaavat jäätymään :smt011
Lämpimästi suosittelen!
mepatsu

Viesti Kirjoittaja mepatsu »

:smt003 Tää ajelee kevään mittaan hyvinkään ohi nummelaan pariinki otteeseen :thumbleft:
Että eiköhän niitä tipuloita pohjosempaan saaha :toothy6:
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Mepatsu: Loistavaa :smt003
Sinulla on sitten hyvä harrastus :smt006
Sovitellaan sitten kilometrikorvauksia. Ei kai tässä muu auta kun ruveta sorsalliseksi kun munislaiset ystävällisesti raivaavat kaikki esteet tasaiseksi :smt003
mepatsu

Viesti Kirjoittaja mepatsu »

Juu, sama syy on nyt ku sillon kalkkunanhakureissullakin :smt003

Varmat menot:
Ekan kerran n.vko. 11, sitten vko 14, ja vko 16.
Ainakin näin aluksi :smt002
Vastaa Viestiin