Haukasta taas kerran

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Moilanen

Haukasta taas kerran

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Meidän kyyhkyt ovat oppineet todella persoonallisen tavan suojautua haukalta.
Olenhan joskus maininnut, että jotkin linnut haukan ilmestyessä näköpiiriin, pujahtavat suoraan lakkaan kun muut lähtevät pakoon lentäen.
Meillä kun lentelee kanahaukka, melko korkealla tähystellen, yli alueemme. Jostain syystä se on oppinut, että meidän alueen yläpuolella pitää lentää korkealla; henki säilyy.
No sitten olen jo muutamana iltana, joitain viikkoja, kun haukka on ilmestynyt yläilmoihin, manaillut sitä, nyt kyyhkyjä jää ulkosalle kun on niin hämärää.
Kyyhky kun ei lennä pimeällä, ei edes keinovalossa liiku, jos lakan katolle jää.
Sitten ruokkimaan mennessäni olenkin huomannut, että kaikki ovatkin kotona. Tämä on viime viikkoina tapahtunut usean kerran.
Siis kyyhkyt ovat, ilmeisestikkin mallioppimisen kautta huomanneet, että lakkaan pujahtaminen säästää hengen. Näin sen pitänee ilmeisestikkin olla.
Viisaita lintuja.
Viimeksi muokannut Moilanen, 30 Tammi 2009, 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Minä sitten tykkään näistä Moilasen kirjotuksista. Niistä oikein paistaa läpi rakkaus kyyhkysiin, loppumaton tarkkailu- ja oppimisinto ja ihailtava kunnioitus lintuja kohtaan! :smt001
Meni vähän ohi aiheen mutta en voinut nyt vihdoinkin olla mainitsematta...
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Olen saman havainnon tehnyt kuin Kotopullaki.
Kyllä linnut oppii uusia asioita. Fasaanikin on kehittynyt, ennen ne nukkui vain korkeassa tiheässä kuusessa oksilla. Mutta nyt on löytynyt lumikieppejäkin tekeviä.
Haukkojahan sai pelotella pois. Mutta oliko niistä keinoista jotain säädetty. Saiko paukutella? Mitenkäs onko mitään kuvia, (en tarkoita omaa naamaani) vaan näitä millä esim lintuja pyydetään. Niin olemassa millä vois pelotella.
Kiiltäviä cd levyjä roikkumaan?
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Meillä on toiminut aika hyvin tuo huuhkajan kuva. Varpushaukat ovat pysyneet pois, kanahaukkaan tehoaa huonommin.
Tärkeää vain on asettaa se luonnolliseenn paikkaansa, ei kepin nokkaan ja välillä vaihtaa sen paikkaa, puhdistaa lumesta, jotta se on mahdollisimman luonnollisen näköinen.
Myöskin sitä systeemiä olen soveltanut kyyhkyille, että kun haukka ilmestyy yleensä siinä aamuhämärän tuntumassa ja sitten iltahämärän tuntumassa täällä meillä. Olen laskenut kyyhkyt aamulennolle siinä pari tuntia auringonnousun jälkeen, jolloin ne pysyvät lennossa ja poissa pihapiiristä tuommoiset kaksi tuntia.
Sen jälkeen ne yleensä oleilevat tuolla korkeiden pihakuusten latvoissa ja sieltä on hyvä tähystellä. Kyyhkyillä muuten on todella tarkka näkö.
Kun haukan havaitsee ajoissa, on helppo laskeutua alas ja lakkaan. Linnut oppivat tämän.
Jos haukkoja ei näy, iltasella vihellän linnut puista alas ja lakkaan.
Linnut ovat ehdollistaneet vihellyksen liittyvän ruokaan ja systeemi toimii.
Noita CD-levyjä kyyhkyihmiset ovat kokeilleet, minäkin, enkä oikein vaikutusta huomannut. Jotkut tosin väittävät sen tehoavan, en tiedä.
Eihän ne haukatkaan mitään juna-aikatauluja noudattele, meillä vaan näin näyttäisi olevan, muistiinpanoja kun olen vuosia tehnyt ja kokemuksiani soveltanut.
Poikkeuksen muodostavat syksyllä pesistään lähtevät kokemattomat nuoret haukat, ne etsivät reviiriään ja liikkuvat monasti pitkin päivää.
Haukat ovat ongelmallisia lintuihmisille, toisaalta en mikään haukkavihaaja osaa olla, vaikka joskus ammunkin ilmaan haukan nähdessäni, en haukkaa kohti, ellei se jo ole juuri hyökkäämässä. Lakikin antaa pakkotilasäädöksen perusteella siihen oikeuden. Omaisuuttaan saa suojella.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä kyllä kutsun itseni kylään teille. Mun on nähtävä ne sun kyyhkyt. Kesällä joku päivä, ku saadaan aikataulut sovitettua, ni tehään rehvit.
Pigeon

haukat

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Tekisi mieli kommentoida/korjata virheitä Moilasen haukka kommentteja. Sekä kyyhkyjen lentämisestä keinovalossa. Mutta maltan mieleni. :smt001
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Mahtaako esim.varpushaukka jahdata kyyhkystä sisälle lakkaan asti jos mahtuu lentoaukosta sisään?
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kyllä se vaan jahtaa, Tuija Ylösellä on kuviakin kun varpushaukka on kyyhkyjen pesälokerossa.
Varpushaukka on muutenkin sellainen lintu, että kun se kerran jostain saalista saa, siitä on kyllä vaikeaa päästä eroon. Paljon hankalampi kuin kanahaukka.
Meillä on pari kertaa tehty varpushaukasta "muuttohaukka", siis on muuttanut mustassa muovipussissa roskikseen.
Molemmilla kerroilla ilmoitin poliisille asiasta ja vastaus oli vain, että tilanteessa lienee sovellettu pakkotilasäännöksiä; lisäohje kuitenkin oli, että älä nyt sitten ainakaan täytettäväksi sitä vie.
Vastaa Viestiin