Munien läpivalaisu

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mepatsu

Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja mepatsu »

Etsiskellessäni renkaita, löysinkin tälläisen :smt003
http://www.avitronics.co.uk/avitronics/page4.html

Kyllä tuo varmaan aina taskulampun voittaa :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Oho!

Onnistuiskohan tuo sydänäänten kuuntelu jollain kotikutoisella vehkeellä?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Voittais epävarmat vesitestit mennen tullen. :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Vautsi!!

Mutta ei minusta vesitesti kerro muutakuin että onko kosteus ok koneessa.
Läpivalaisu kertoo onko elävä tipu.
Se läpivsalaisu on siis niin helppo.
Otan 7pvä ikäisen munan kiipean vessan pöntölle ja pidän munaa roikkalampun(rakennus yhä kesken) edessä. pyörittelen ja suonet näkyy selvästi sen ikäisellä. Kirkas on tyhjä.
Jos onnistuu noin, niin kuinka helppoa olisikaan jos värkkäisi taskulampusta ja laatikosta oikean.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mitä se vesitesti kertoo kosteudesta? :smt017
Kertoohan vesitesti jos munassa on elävä tipu, ei tosin ihan varmasti koska se tipu voi justiin nukkua kun testaillaan jolloin muna näyttääkin tyhjältä tai kuolleelta. Mutta jos tipu on hereillä niin voi miten hauskasti muna pompahteleekaan vedessä :smt003
Eikä se läpivalaisu ole aina niin helppoa. Mulla on tee-se-itse-läpivalaisin jossa peltipurkkiin tehdyn pienen reiän kautta antaa 75w hehkulamppu valoa. Vaikka pilkkopimeässä huoneessa asettelee munia sen reiän kohdalle saa tosi tarkkaan tihrustaa että näkee ne verisuonet ja/tai sikiön, ainakin jos munaa on haudottu vasta 7-9vrk tai niillä main (lisähaastetta läpivalaisuun tuottaa tietysti se kun tuo wattimäärä kuumentaa peltipurkkia aika kiitettävällä vauhdilla). Aika paljon on minusta munankuorissa eroa, miten hyvin näkee läpi.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En ole niin vanhaa vesi testannu että pomppis.
Mutta se nimenomaan kertoo kosteuden haudonnassa.
Mitä enemmän kelluu sen kuivempi muna. Ja tiettynä päivänä se ei saa kellua liikaa, muuten on liian kuiva ilma ollu.
Minulla on oppaassa taulukko miten munan tulee kellua tiettynä päivänä.
En enää tee testiä koska olen löytäny oikean vesimäärän kanoille.

Mutta läpivalaisu on toimiva ollu aina minulla. En käsitä miten sitä joutuu muka tihrustaa??
Kokeile jollain muulla kuin kuumenevalla peltipurkilla. Minä pidän vain kädessä vasten lamppua ja silti näen yhdellä kierroksella onko suonia vai ei.

Tyhjä muna on 7pvnä ihan kirkas. mutta elävässä on iso musta kökkö ja täynnä tulipunaisia suonia.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä viimeks kelluttelin vajaa pari viikkoa haudottuja ja kyllä ne nytkähteli vedessä :smt001
Mutta ihan totta on erilaisia munankuoren rakenteita, ei se vika ole mun silmissä :smt002 ei tuu yhtään mitään jos yrittää läpivalaista niin että valoa tulee yhtään mistään muualta kuin siitä pienestä reiästä jonka läpivalaistava muna peittää. Ja sittenkin saa joittenkin munien kohdalla tarkkaan tihrustaa että näkee jonkun himmeän suonen ja sen kökön. Muutaman kerran olen sittenkin jättänyt koneeseen jonkun munan epävarmana tapauksena ja ne ovat sitten yleensä olleet ymmärtääkseni tyhjiä kuitenkin.
Sen kuumentavan hehkulampun vaihdan kyllä energiansäästölamppuun jahka muistan ja viitsin...
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tai mitä pilaantuneempi muna niin sitä paremmin kelluu! Eli ihan kehittymätönkin muna kelluu jos se on haudottu monta viikkoa ja on alkanut pilaantua. Tosin se ei pompahtele, eli se ero siinä saattaa ilmetä elävään ja hereillä olevaan tipuun verrattuna.

Munia on tosiaan joitakin vaikeampi läpivalaista. Mulla oli koneessa kaksi käppänän munaa joista ei millään nähnyt läpi että olis voinut havaita verisuonia. Lykkäsin ne koneeseen takaisin "yllätysmuniksi" ja toisesta kuoriutui tipu. Toisen "pimiän" munan tipu oli kuollut jossain välissä haudontaa.
Sen sijaan alhon munista jotka oli tyhjiä, näki kyllä ihan selvästi että tyhjiä tosiaan ovat.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Pakkokait se on uskoa??!! (lue en usko ennenku näen ;) )
Mutta kun väittävät että viirunkin munan pystyy läpivalaiseen vaikka onkin hankalempaa...

En ole koskaan kokeillu.
Eli ymmärrän jos yrität läpivalaista kauemmin haudottua. Silloin se on tumma eikä mitään erota ku joku möykky tai kokematon voi luulla, että ei vain näe läpi. (en siis teitä meinaa kokemattomiksi, mutta vaikka mun miestä!)
Oikea aika valaista on just tuossa 7-9 päivää.
Vastaa Viestiin