Tipujen ruokinta ym. kysymyksiä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 600
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Tipujen ruokinta ym. kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Eli H-hetki lähestyy jos ja kun nyt nämä Tupu ja Amandan hautominen onnistuu, niin kysyisin seuravaa:
1) Syövätkö tiput samaa ruokaa heti kuin kanatkin, vai pitääkö niillä olla jotain omia sekoituksia?
2) Voiko olla toisten kanojen munitusrehu, kalkit ym. esillä samassa paikassa?
3) Tuleeko Tupu ja Amanda toimeen keskenään kun viikko-kaksi tulee olemaan väliä heidän tipuillaan.
(Tupu kääpiö-koch ja Amanda silkkikana)
4) Miten toiset kanat/kukot ottavat nämä tiput vastaan, kun he ovat ulkotarhassa ja vasta menevät sisätiloihin myöhään syksyllä. Siirränkö jossain vaiheessa emot ja tiput sisä/ulkotarhaan ulos?
5) Jos ei onnistu Tupun hautominen mitä hiukan epäilen, niin voinko sitten ensi viikolla laittaa uudet munat sen alle vai pitääkö se taukoa ja kukkojen polkea uudestaan?
6) Koska alkaavat itse munimaan uudestaan.

Tässä olisi muutama kysymys näin ensikertalaisen tipujen odotuksin keinoemolta :-s :grin:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kaikkea en käy arvailemaan, mutta tässä joitakin:

1) Hyvä on aluksi antaa helpompaa nokittavaa pienille, kuten murskattua keitettyä kananmunaa, kaurahiutaleita, jos on jotain pieniä siemeniä, leivänmuruja, silputtua vesiheinää jne.
2) Pikku-tipujen ei olisi hyvä syödä munitusrehua alusta saakka. Mulla on ainakin vähän sellaista kokemusta, että ainakin kanan kasvu saattaa jäädä pieneksi ja muninta alkaa turhankin aikaisin. Pikku-punaheltta ois hyvä. Se taas voi olla tarjolla emollekin, joka ei kuitenkaan muni hetkeen. Poikasetkin tarvitsevat kalkkia. Jos on liian isorakeista, sitä tulisi jauhaa pienemmäksi tai hankkia esim. poikaskalkkia, joka on pienirakeisempaa. Se taas käy aikuisillekin.
3) Taitaa olla luonnekysymys..
4) Kukot antavat yleensä emon tipuineen olla rauhassa, auttavat vain ruokinnassa. Kanat sen sijaan voivat ajaa tiput pois ruokakupeilta ja jahdata myös emoa, joka on ollut pois parvesta. Tämäkin taitaa olla luonnekysymys ja sitä on vain seurattava. Itse jouduin siirtämään tiput emoineen sisätiloihin, koska ulkotarhassa tipuja katosi yksi joka yö..
5) Siinä kannattaa mun mielestä seurata kanan omia "oireita". Eli jos ottaa munat pois, lopettaako kana haudonnan? Jos vain sinnikkäästi hautoo, voisi kokeilla uutta munasatsia. Kukon polkemisella ei ole hautojalle mitään väliä (tai mistäs minä sen tiedän miten puutteessa se on ollut?), ainoastaan sillä, että kukko on polkenut niitä kanoja, joiden munia hautojalle laitetaan.
6) Vaihtelee aika paljon, riippuu tipuista, vuodenajasta, kanasta jne.. Jos tipuja ei tule lainkaan ja haudonta loppuu, alkanee näin kesäaikaan munia aika pian, ehkä viikon-parin kuluessa. Jos tulee tipuja, hoitelee ne aika itsenäisiksi, mulla noin 3 kk.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 600
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitos vastauksesta ? vielä pati kysymystä
Nyt tuli jo yksi tipu kun piipitys kuuluu :smt007 (kolmesta munasta) ja ehkä tulee sitten muutkin?
Niin pidänkö valoa tälle puolelle missä ovat kun tila on sen verran pimeä, niin voisin laittaa kello ohjatavan valon sinne joksikin aikaa jos on tarpeen.
Syökö kana ne munankuoret eli en vielä uskalla sinne katsoa kun Tupu turvaa sinne vielä ja voinko missä vaiheessa ottaa kuvia nyt alkuviikosta.
Taas kyselee tietämätön :smt017 kun tämä kaikki on niin outua minulle vielä :smt017
Kiitosta :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei lisävalosta päiväsaikaan ainakaan haittaa ole. Joskus osa munankuorista oudosti häviää, mutta usenmiten mä ainakin olen ne sieltä pois poiminut pistelemästä. Siinä vaan täytyy olla varovainen..

Kuvia voi täysin turvallisesti ottaa sitten, kun emo päästää tiput altaan maailmaa tutkimaan. Jos tarjoilee pesään murskattua keitettyä kananmunaa ja kaurahiutaleita, voi päästä ihastelemaan tipuja, jotka emo kutsuilee syömään.

Itse olen ottanut kuvia jo aiemminkin, mutta en uskalla sitä suositella, jos kana onkin herkkänahkaisempi ja jättää haudonnan kesken. Eli kovin paljon ei kannata häiritä, ennen kuin kaikki tiput ovat kuoriutuneet. Varo myös kurkkiessa, ettei juuri kuoriutunut märkä tipu saa kylmää, kun on tämä Suomen kesä taas mitä on..
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä annan olla mahdollisimman rauhassa siihen asti, että kaikki ovat varmasti kuoriutuneet ja kuivuneet. Tipeille on kuitenkin rankka juttu koko prosessi, niiden täytyy saada levätä ja kuivua kaikessa rauhassa. Sen verran olen kaivellut, että olen enimmät kuoret ottanut varovasti pois.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 600
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitos vastauksista :smt006
Nyt ostin pikku-punahelttaa, mutta meillä ei ole täällä myynnissä mitään poikaskalkkia joten olen alasimen päällä vasaralla rikkonut pienemmäksi kalkkia ja laittanut pikku kuppiin sitä.
Innolla sekä emo että pikkuiset näitä otti.
Samoin laitoin kauraryyniä pieniksi nekin sekä keitin kananmunia jotka myöskin näyttää kelpaavan.
Vesi näyttää olevan vielä tuntematon käsite niille, mutta Tupulla on jo kova jano sekä nälkä. :smt003
Tupu kävi myös kopan ulkopuolella "ähkäisemässä" isot kakat ja luulin että viimeinen muna sitten siellä haisi mut olikin Tupun kakki :smt037
Viimeinen muna on edelleen tulollaan tipuksi, koska valaisin sen ja siinä oli iso musta möykky sekä verisuonet selvästi näkyvissä. Eli varmaan ihan mikä päivä vaan tulee tipu.
Voiko se olla yliaikainen ja onnistunut koska nämä kaksi tuli hiukan etuajassa ja tänään olisi ollut 21pvä hautomisen alusta. :-k kun näyttää menevän varmaan vielä tovi kun rikkoutuu :smt017 muna.
Kovasti nämä kaksi ovat reippaita ja tulivat jo yli laidankin eli piti korottaa laatikkoa hiukan :smile:
Joten jatkellaan seuraamista ja kysymyksien kera varmaan taas :thumbleft:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hyvä, että ruoka maistuu! Aika pian ne veden juontiakin alkaa opetella. Se se muuten on hassun näköistä, kun sitä päätä pitää kallistaa niin mahdottoman taakse.. :smt003

Joo, vaikka hautovan kanan p..ka haisee kamalalle, on mädän kananmunan (tai ankanmunan! :puke: ) haju jotain vielä hirveämpää!

Usein haudonta-aika vaihtelee vähän ja jokunen tipu voi syntyä vähän myöhemmin. Se ei oikeastaan tarvitse muuta syytä, kuin että sama muna on osunut esim. olemaan kanan takaosassa tai reunassa enemmän kuin toiset ja ollut siis hitusen viileämpi: se hidastuttaa kehitystä hieman. Toivottavasti emo malttaa hautoa loppuun!

Jos eo jättää munan hautomatta ja siellä on elämää, tässä linkki, mitä sitten voi tehdä: http://munanetti.power-forums.com/viewt ... %E4hautomo
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

mimmu kirjoitti:Viimeinen muna on edelleen tulollaan tipuksi, koska valaisin sen ja siinä oli iso musta möykky sekä verisuonet selvästi näkyvissä. Eli varmaan ihan mikä päivä vaan tulee tipu.
Voiko se olla yliaikainen ja onnistunut koska nämä kaksi tuli hiukan etuajassa ja tänään olisi ollut 21pvä hautomisen alusta. :-k kun näyttää menevän varmaan vielä tovi kun rikkoutuu :smt017 muna.
Hmm...jotenkin kuulostaa selvästi näkyvät verisuonet kolme viikkoa haudotussa munassa kummallisilta :smt017 Ei kyllä ole paljon läpivalaisukokemusta, mutta tulisi mieleen, että siinä munassa olisi kehitys alkanut, mutta pysähtynyt alkuvaiheessa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä ainakin täysiaikaisella ankkasikiöllä näkyi munassa myös verisuonia. Kananmunista en ole onnistunut juuri koskaan näkemään koko suonia, kun on sen verran tummat ja vahvat kuoret. (Ja huono lamppu ja onneton läpivalaisija?)
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 600
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kolmas muna sitten selvisi lauantaina ja pikku tipu oli menehtynyt :smt009 eli kuori oli rikki ja se oli ihan kippurassa siellä sisällä sekä näytti tosi isolta tipulta hyvä et kuoreen mahtui, joten olisiko tukehtunut sinne tms. :-k Ei haissut pahalle joten hautasin sen muiden kanojen hautaan.

Kysymys vielä näistä pikkutipuista :smt017
1) Eli kuin kauan annan keitettyä kananmunaa niille :smt045 kun nyt oikeastaan lopetin sen kun olivat neljän päivän syöneet ja tuntui ettei enään kelvannut. Joten en sitten laittanut uutta.
2) Kun nyt syövät pikku-punahelttaa, niin voiko muutkin kanat sitä syödä ku se säkki oli 40kg ja vain muutama tipu tulee olemaan eikä menisi hukkaan. Eli saavatko kanat tästä tarpeekseen.
3) Koska voivat syödä muutakin ruokaa kuin muutkin kanat/kukot


Nyt Amandalla H-hetki lähestyy huomenna - tällä viikolla :smt006
Pikkutiput virkeitä ja vilkkaita :smt007
Koska näkee sukupuolen, ovat nyt viikon ikäisiä :binky:
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

2. voisin sanoa että kyllä vaikka olen aikalailla samalla viivoilla ilman kanoja :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ihan muutamana päivänä mäkin olen sitä kananmunaa antanut. Ja joskus sitten satunnaisesti herkuksi.

Pikku-Punahelttaa mä olen syöttänyt tipujen emoille ja kukoille myös. Muniville kanoille pyrin antamaan munitusrehua. Mutta luulen kyllä, että varsinkin näin kesäaikaan saavat tarvitsemansa ravintoaineet muustakin. En nyt muista, kuinka paljon eroja rehuissa on minkäkin ravintoaineen osalta.. Voisi sitten puuttuvia antaa erikseen.

Omista tipuistani näen sukupuolen nykyään pääsääntöisesti, kun tiput ovat 3-4 vk. Joskus joistakin hankalista tapauksista vasta 5-6 viikon iässä. Aika helppo on erottaa, jos on vertailupohjaa, eli porukassa on sekä kanoja että kukkoja.
Vastaa Viestiin