Kesäkanat on korvanneet kesäkissat :(

käyttäjien kotisivulinkit ja lintuaiheiset linkit

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
annemari

Kesäkanat on korvanneet kesäkissat :(

Viesti Kirjoittaja annemari »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013072 ... 9_uu.shtml

Todella surullinen ilmiö, joka oli niin arvattavissa. Tässä syy, miksi näitä kesäkanakampanjoita niinkovasti olen vastustanut, enkä ikinä kesäkanoja myy !!
Jemuli

Re: Kesäkanat on korvanneet kesäkissat :(

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mä olen kauhulla seurannut median juttuja parin viime vuoden aikana siitä, kuinkan helppoja kanat ovat ja kuinka helpppoa ja kannattavaa on perustaa kesä/kotikanala :smt013 . Hylätyt kanat ovat seurauksena, kun ihmiset ottavat kanoja ilman kunnon perustietoja, kun ne on niin kivoja ja helppoja ja saa "ilmaisia" munia. Mielestäni kanat eivät myöskään kuulu kaupunkiin tiheästi asutuille alueille saati kerrostaloihin!

Kana on helppo eläin moneen muuhun verrattuna, mutta sekin tarvitsee päivittäistä huolenpitoa ja munat eivät todellakaan ole ilmaisia, jos kanansa ruokkii ja pitää asianmukaisesti.
max3

Re: Kesäkanat on korvanneet kesäkissat :(

Viesti Kirjoittaja max3 »

Odottakaa nyt ainakin, et ensin tulee edes se yks hylätty. Tuskin tuota ainoaa tapausta, joka lehdessä mainittu voi laskea, kun kuitenkin oli ihan tavallisesta kanalasta karkuteillä oleva kukko. :smt023

Toivottavasti kesäkanojen vuokraus, jolloin niille kanoille on varma palautuspaikka syksyllä, auttaisi, ettei tälläistä ilmiötä syntyisi.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kesäkanat on korvanneet kesäkissat :(

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Kyllähän tuo nyt vaan on niin, että varsinkin keväällä vauhtia saanut "pihakanajuttu" sai todella pahaa aikaiseksi.
Kanapito on aivan muuta kuin kesäkanahommaa. Kanaharrastus soveltuu oikeasti vain haja-asutusalueille, hyvin harvoin kaava-alueille. Nyt sitten hesari uutisoi jo, kuinka kana pärjää kerrostalossakin!!!!!
Ei hyvät hyssykät; tämä homma alkaa riistäytyä käsistä. Kanoja käsitellään kuin ne olisivat joitain rotukoiria/-kissoja.
Kyllä minun mielestäni kana on kana; tarvitsee kukon, riittävästi tarhatilaa. Meillä on neljä kukkoa ja kaksitoista munivaa, niillä tarhatilaa n 1000 neliömetriä ja munintakoppeja soviteltuna siten, että ruokapaikat ovat ulkosalla ja munintapesät "sisätiloissa". Näin menetellen varislinnut käyvät ruokailemassa kanojen ruokapaikoissa ja munarosvoja ei esiinny.
Kyllä minun mielestäni tämä kananpitohomma; kiitos median, on hieman jo riistäytynyt käsistä.
kochin-fani

Re: Kesäkanat on korvanneet kesäkissat :(

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

No huhhuh... Tuntuu että ihmisille ei riitä enää mikään!
Ja kerrostalossakin on muka niin helppoa kanan elää, mutta ennen kuin asuntoon sellaisen hommaa, niin pitää käydä läpi ihan älytön paperisota!! Eikä se vielä mitään, miten kana voi olla onnellinen eläessään ilman parvea ja kun pääsee tuskin laiduntamaankaan siellä kaupungissa :smt013 Minusta kanat kuuluvat maalle, rehevään ympäristöön ja lajitoverien turvalliseen seuraan. Piste.
Itse en myisi mistään hinnasta kanoja kaupunkiin, ja samalla tukisi tuota kummallista kaupunkikanaideaa. Saati sitten kesäkanoiksi. Mediassa nyt tuskin tiedetään, kummasta päästä kana munii! Ovat varmaan vain saaneet tuollaista tietoa joltain ihmisiltä, jotka ovat ottaneet kanoja kaupunkiin ja tietty luulleet, että nämä olisivat joitain parempiakin kanatietäjiä. Kun kerran tuntuu olevan niin suuri ihme jo sekin, että kana munii ilman kukkoa :smt019
Hanne

Re: Kesäkanat on korvanneet kesäkissat :(

Viesti Kirjoittaja Hanne »

Viime syksynä minulta kysyi 4 eri ihmistä et ottaisinko heidän kesäkanat meille. Jokaiselle vastasin että en, syystä että haluan pitää iittiläisen kannan puhtaana. Sanoin jokaiselle myös että ennen eläimen ottoa tulisi miettiä että mitä eläimelle syksyllä tehdään, lopetetaanko vai rakennetaanko talviasuttava kanala. Olin ehkä hieman tyly mutta ei meillä toimi mikään "ylijäämäkanojen" majapaikka. Ja taisi mennä jakeluunkin, eivät enää toista kertaa kyselleet minulta et voitaisko ottaa meidän kanalaan :smt001 Eipä kai näitäkään keneknääk kanoja hylätty mut huolestuttavaa jos aikuinen ihminen ottaa keväällä kanoja eikä yhtään ajattele että mihin ne syksyllä laitetaan.
rilla

Re: Kesäkanat on korvanneet kesäkissat :(

Viesti Kirjoittaja rilla »

Niinhän se on.
Aina jotkut pilaa hyvän jutun. Kesäkanat on ollu ihan hyvä juttu.
Usein on haettu kesäksi kanaporukka jostain isosta tuotantokanalasta. Ja syksyllä hävitetty.

Joskus kanat on sitten tulleet jäädäksen.
Toivotaan et järki voittaa ja otetaan kananpidosta selvää. Mä olen joitain kesäkananporukoita joskus aina ottanu vastaan.
Mut ei ne täällä ainakaan vielä ole olleet ongelma. :smt024
gallinita

Re: Kesäkanat on korvanneet kesäkissat :(

Viesti Kirjoittaja gallinita »

Eläimiin liittyvät muoti-ilmiöt ovat aina huolestuttavia. Kotieläimet ja lemmikit ovat täysin ihmisen armoilla, ja on itsekeskeistä ja ajattelematonta hankkia eläimiä vain pysyäkseen alati vaihtuvien trendien harjalla. Toisaalta parhaimmillaan tämän kanainnostuksen kaltaiset suuntaukset voisivat olla kaivattujakin askeleita kohti häviävää itse tekemisen ja kasvattamisen kulttuuria. Surullista on se, jos tämä tapahtuu puolustuskyvyttömien hyvinvoinnin kustannuksella. Selvää on että kana ei voi hyvin kerrostalon parvekkeella, kumma että kukaan edes tosissaan miettii moista. Kysykää kanalta valitseeko se käpysteltäväkseen sohvan vai lehtitunkion...

Niin kauan kuin muistan olen kanoista haaveillut, mutta vasta noin vuosi sitten elämäntilanne viimein salli toteuttaa tämän haaveen. Hankin ensimmäiset kanaseni eräästä munintakanalasta. Kesäkanabuumi oli selvästikin täysillä käynnissä, isäntä toi toivomani määrän eläimiä kainalossa kanalasta pihalle ja lastasi laatikoihin. Hän olisi myynyt yhtä lailla kenelle tahansa, ei kysynyt tiedänkö ylipäätään mitään kanojen ruokinnasta tai hoidosta, tai ovatko puitteet muuten kunnossa. Myi kanan säkissä kuten olisi myynyt kilon perunoita. Kiihdyin nyt tästä aiheesta kun vähän yllytettiin, tarkoitin vain että ikävä kyllä jotkut myyjätkin ovat enemmän kiinnostuneita bisneksestään kuin eläinten hyvinvoinnista. Itse en rakkaita hienoja kanojani myisi jos en olisi varma että menevät osaavaan ja vastuulliseen kotiin...
cinerea

Re: Kesäkanat on korvanneet kesäkissat :(

Viesti Kirjoittaja cinerea »

Pistänpä nokkani tähän keittoon meni sitten syteen tai saveen :smt002

Itse olen pitkään halunnut maalle asumaan mutta erinäisistä syistä ei ole toistaiseksi onnistunut. Eläinihminen olen ollut aina ja vastuunkantokysymykset ovat itsestään selviä.
En osannut pienessä mielessänikään ajatella, että kanojen (tai muiden kotieläinten) pito taajamassa oktalossa olisi laillista ennen kuin tämä "muoti-ilmiö" nousi pinnalle. Itse tartuin syöttiin heti. Nyt asiaa on useampi vuosi suunniteltu ja "muodin aallonharjalla" tänä kesänä (toivottavasti) alkavat ympärivuotisen harrastekanalan rakennustyöt. Mutta kyllä se niin pirun vaikeaiksi on taajamssa tehty, että ei sitä toteuta ihan hetken mielijohteesta. Ehkä olen nyt sitten huono ihminen mutta en itse koe asiaa niin sillä kanani saavat kaikki edellytykset täyttävät tilat ja vähän extraakin. Ja minulla ei siis ole mitään kokemusta maatilaneläimistä ennestään. :oops:

Minusta kaikessa eläintenpidossa hyvät asiat tuovat mukanaan huonot puolet kuten koirien pentutehtailu, kesäkissat, hylätyt punakorvakilpikonnat, kultakalamaljat jne.
Marsun, kanin, hiiren, rotan jne. kuka tahansa ihminen ilman mitään ponnisteluja saa milloin vain ja minne vain. Eläinkaupalla kun olin aikoinaan töissä niin kyllä niitä eläimiä jos jonkun näköisiin oloihin yritettiin ostaa. Kieltäydyimme myymästä jos asiakas kertoi etukäteen laittavansa yhden kultakalan 15 litran vesimaljaan mutta ei kaikkea pysty huomaamaan ja aina merkit eivät ole niin selvät. Eräs myyntitilanteessa oikein fiksun oloinen asiakas meinasin palauttaa meiltä ostamansa urosmarsut muutaman päivän päästä kaupoista koska eivät käyttyneet oikein. Oli kuulemma outoa kun pojat viipottivat peräkanaan häkissä ja pitivät kujertavaa ääntä :smt043 Olisi tässä kohtaa tehnyt mieli ottaa marsut takaisin jos kerta noin hyvin oltiin perillä marsujen käyttäytymisestä ja ääntelystä.

Uskon, että Suomen harrastekanojen määrästä suuremmalla prosentilla on asiat hyvin kuin mitä verrattuna edellämainituihin eläimiin huomioiden vielä sen kuinka paljon yleisempiä ne ovat kuin kanat.

Kesäkanojen ottajan on hyvä tehdä itselleen pelisäännöt selväksi minne kanat päätyvät syksyllä. Jos eivät pataan, niin minusta pitäisi ennen hankintaa selvittää syksyllä kanat ottava taho valmiiksi. Toivottavasti kesäkanoista ei synny uutta kesäkissa ilmiötä.
tosimummo

Re: Kesäkanat on korvanneet kesäkissat :(

Viesti Kirjoittaja tosimummo »

Hanne kirjoitti:Viime syksynä minulta kysyi 4 eri ihmistä et ottaisinko heidän kesäkanat meille. Jokaiselle vastasin että en, syystä että haluan pitää iittiläisen kannan puhtaana. Sanoin jokaiselle myös että ennen eläimen ottoa tulisi miettiä että mitä eläimelle syksyllä tehdään, lopetetaanko vai rakennetaanko talviasuttava kanala. Olin ehkä hieman tyly mutta ei meillä toimi mikään "ylijäämäkanojen" majapaikka. Ja taisi mennä jakeluunkin, eivät enää toista kertaa kyselleet minulta et voitaisko ottaa meidän kanalaan :smt001 Eipä kai näitäkään keneknääk kanoja hylätty mut huolestuttavaa jos aikuinen ihminen ottaa keväällä kanoja eikä yhtään ajattele että mihin ne syksyllä laitetaan.
Ymmärrän pointtisi, mutta on asioilla toinenkin puoli. Mulla oli muksuna maatilan ansiosta aina lemmikkikanoja, ja kaipuu kananpitoon on jäänyt. Viime kesänä otimme ensimmäistä kertaa kesäksi kanoja - haimme lattiakanalasta lopetustuomion saaneita puolikaljuja hyline browneja ja niille kukon, joka niinikään oli lopetusuhan alla. Päätimme, että pidämme kesän ja annamme heidän nauttia elämästään oikein kunnolla ensimmäistä kertaa ikinä, ja ne tepastelivatkin kesän pihamaalla, useimmiten vapaana valvovan silmän alla. Voit uskoa, että ne nauttivat tosiaan täysin siemauksin kesästä ja uudesta elämästä. Kuopsuttivat ja ottivat hiekkakylpyjä pensaiden varjossa. Grillatessamme ne pyörivät jaloissa ja napsivat makupaloja, joita lapsilta tippui pöydältä nurmikolle. Jos suljimme ne häkkiin liian aikaisin illalla, alkoi melkoinen meteli ja mielenosoituksellinen valitus, joka kuului sisälle asti. Mahtavia persoonallisuuksia nämä tehokanatkin, kun niihin pääsi tutustumaan! Jo ottaessamme kanat päätimme, että ellei niille löydy hyvää hoitopaikkaa syksyllä, lopetamme ne itse, jotta eivät kärsisi. Toisin kävi, hyvä hoitopaikka löytyi, ja pikapuoliin haemme kanat, nyt jo höyheniä kasvattaneet, takaisin meille kesänviettoon. Eli ei se aina niin huono juttu olekaan, että joku kanoja ottaa vain kesäksi. Pitää vain olla periaatteet selvillä syksyyn saakka alusta alkaen, ja kyky lopettaa kanat tarvittaessa. Tänä syksynä on meillä sama juttu - jos eivät enää mahdu hoitopaikkaan, kanojen elämä loppuu siihen, ja ovatpahan saaneet ainakin viettää kaksi onnellista, vapaata kesää meillä. En pidä itseäni millään muotoa vastuuttomana ja rikollisena kesäkanan pitäjänä.
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Kesäkanat on korvanneet kesäkissat :(

Viesti Kirjoittaja nana »

Kanat eivät ole mielestäni lemmikkejä, kuten kissat.

Kesäkanoista ja munista voi nauttia kesän verran ja syksyllä laittaa pataan. Terveellistä ravintoa, ei tehoruokittua ja kanoilla ollut hyvä elämä verrattuna näihin tehotuotantokanaloihin.

Pidetään hyvää huolta omista kanoistamme ja annetaan niiden noksotella paljon vapaana.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Vastaa Viestiin