Tipujen kuoriutuminen

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jjennaw

Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja jjennaw »

Minulla on 5 munaa hautomakoneessa ja tänä aamuna ilmeisesti oli yhteen munaan tullut reikä ja toiseen pieni "särö". Kokoajan ensimmäinen tipu yrittää kuoriutua munastaan, mutta ei näytä pääsevän ulos. Miten kauan kuoriutuminen voi kestää? Hautomakoneeni on pieni 7 munan kone ja ei siinä mahdu/pysty kuoriutumaan. Onko mahdollista, että kuoriutuisi vasta aamulla, kun ei ole saanut paljon kuorta rikottuaa?
Jool79

Re: Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja Jool79 »

Saattaa mennä vuorokausikin eka säröstä kuoriutumiseen, ja luulen että mahtuvat kuoritumaan pienessäkin tilassa
Jool79

Re: Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja Jool79 »

Onhan sulla koneessa tarpeeksi korkealla kosteus?
jjennaw

Re: Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja jjennaw »

Kiitos vastauksesta :) en usko, että koneessa on tarkoitus kuoriutua kokonaan, koska alusta missä ovat kiinni ja olleet sen 22 vrk nyt niin se on ns. Reikäinen ja sen alta puhaltaa ilmaa ja jos tipu putoaa reiästä alemmas niin kärähtää :/

Kosteudesta en osaaa % lukua sanoa, koska koneeseen täytyy vain lisätä vettä joka/joka toinen päivä. Mutta luulisin, että kosteudet kohillaan.

Laita ebayhin hakusanaksi 7 egg incubator noin löydät luultavasti koneeni kuvan :) tipuille on valmiina muovilaatikko jossa lämmöt 37-38 ja samanlaista mitä hautomakoneessa. Pystyykö tipua siirtämään sinne, kesken kuoriutumisen? Äsken heräsin tipua katsomaan niin oli enemmän kuoriutunut :) pelottaa vaan, että onko aamulla kärähtänyt tipu+ hautomakone :(
jjennaw

Re: Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja jjennaw »

Kuva


Tuossakin kuva siitä koneesta mikä minulla on :)
Jool79

Re: Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja Jool79 »

Mulla ei oo moisesta koneesta kokemusta, mutta yleensä on tapana että tiput kuoriutuu ja kuivuu koneeessa jonka jälkeen tiput vasta siirretään koneesta pois.
Anna vaan olla koneessa kun kosteus muuttuu jos kesken kuoritumisen siirrät, ja ne ei sitten pääse kuorista ulos. kyllä ne mahtuu kuoriutumaan tuolla, varsinkin jos siellä ei oo kun 5 munaa ja koitat vaan seurata että eivät oo hankalassa asennossa tuon munatelineen päällä. Tsemppiä :)
Marielina

Re: Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja Marielina »

Miten tässä kävi?

Kiinnostaa, koska itsellä samanmoisessa koneessa kaksi tipua kehittymässä. Ja kuoriutuminen on mietityttänyt.

En kyllä usko tipun mahtuvan tippumaan noista aukoista..
Vastaa Viestiin