fasaanin poikaset

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
samapi

fasaanin poikaset

Viesti Kirjoittaja samapi »

Kävelin aamulla ulkona ja pottumaalle katsoessani huomasin siellä fasaani poikueen :smt001 Ne oli vain vielä kauhean pieniä, niitä kurkki emon siiven alta ja olit max kolmiviikkosia, miten toisilla, onko ollu luonnossa fasaaneilla tähän aikaa niin pieniä vauvoja? Siis onko tässä käyny niin että eka pesintä on epäonnistunu vai onko se toinen poikue?Miten ne selviää kun kylmä alkaa tuleen,ehtiikö ne kasvaa tarpeeksi talvea varten?
Junakassi
kana
Viestit: 105
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 14:23
Paikkakunta: Kouvola

Fasaaneista

Viesti Kirjoittaja Junakassi »

Fasaaneista ensinnäkin paljon on haudonta aika ja mikä on onnistumis prosentti onko sama kun kanoil?Ja milloin alkaa munimaan sekä voiko minkä ikäsenä vapauttaa luontoon (eli jos haudon ja kasvatan)?
Ootan vastauksii! Ja mitä ne syö ?
samapi

Re: fasaanin poikaset

Viesti Kirjoittaja samapi »

Olen löytäny tuosta konehaudonnan ABC sta kaikkea mieltä askarruttavaa mitä haudontaan tulee... Fasaaneja haudoin eka kerran viime kesänä ja hyvin meni haudonta. Tänä kesänä on sitten ollut toinen juttu. kaksi poikasta olen saanut, onko lie sitten ruokinnassa jotain häikkää, Olen syöttänyt kananrehua ja siemeniä. Paitsi etten ole tänä kesänä nähnyt kuin yhden poikueen ulkona vapaana kulkevilla fassuillakaan, onko ollut sitten niin paljon sadetta ja itikoita? Minun mielestä on melko vaikeita kasvatettavia eikä oikein tahdo "häkissä" menestyä,irtaimena niinkin. Viime kesänä pieniki muutos ruokaan tai muuten olosuhteisiin sai aikaan aina sen että lintuja otti ja alkoi kuolemaan. Nyt olen miettiny luovunko tarhassa pidosta ja ruokin vain niitä jotka on ulkona luonnossa. Keväällä kun muniminen alkoi niin välittömästi alkoi höyhenten nyppiminen ja sitten ne hakkasit jo toisia hengettömäksi.(Sisällä kanalassa asustavat) Tarvivat proteeiinia kuulemma paljon, nyt tilanne on onneksi rauhoittunut ja sulat kasvaneet takaisin. Jollaintoisella voi olla erilainen mielipide, minusta ne on hankalimmasta päästä, mitä lintuihin tulee.
heikki

Re: fasaanin poikaset

Viesti Kirjoittaja heikki »

Fasaanit eivät kesyynny kuten kanat. Konehaudotuilla riittää peukalon kokoinen reikä hampsterin häkissä päästäkseen esim. kissanruoaksi.
Junakassi
kana
Viestit: 105
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 14:23
Paikkakunta: Kouvola

Re: fasaanin poikaset

Viesti Kirjoittaja Junakassi »

Niin minkä ikäseen luontoon ja onko muuta ruokaa kun kanarehu tai siemenet?Ja mistä saan (siis kun keväällä haudon) fasun siitosmunii? :smt017
samapi

Re: fasaanin poikaset

Viesti Kirjoittaja samapi »

Siitä ruokinnasta. Poikaset on minusta pysyneet parhaiten hengissä kun ovat saaneet fasaanin ja kalkkunan pojille tarkoitettua rehua. Lisäksi voi antaa muurahaisia, niiden munia, toukkia , matoja, kaikkea vihreää, hyönteisiä. kokeilemallahan nen parhaat herkut löytyy. Meillä vain häkissäkään olleet fassut ei ole kesyyntyneet samalla lailla kun kanat tai vaikka kalkkunat. Ajattelen näin minun logiikalla etten päästäis konehaudottuja tipuja luontoon kovin varhain kun ei niillä ole sitä emoa turvana, tahtoo nuo lintujen poikueet olla aika hyvin harventuneet muutenki ku syksy koittaa. Siitosmunia löytyy kyllä tuolta myydään palstalta keväällä kun alkavat munimaan.
piiparinen

Re: fasaanin poikaset

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

meikän eka fasaanin haudonta kokeilu meni ihan hyvin kanan alla tänä keväänä. 15 munaa oli
alla ja 11 kuoriutui. tosin viimeinen ei noussut jaloilleen ja kuoli. yksi sai jonkun ripulin alkuvaiheessa.
10 terhakkaa fasaania tuli. ruokinta oli samanlaista suurin piirtein kun kananpoikasillakin lähinnä
kokeilin mikä niille maistuu poikasrehun ja kaurahiutaleiden lisäksi. aika paljon oli ihan jauhelihaakin mukana.
kiinankaali, salaatti yms upposi hyvin ja terveiltä vaikuttivat. tuosta arkuudesta sen verran, että
tuo meidän eufrosyne mikä itse pyrki takaisin kanojen tarhaan oltuaan ensin luonnossa, on sen verran kesy, että tulee kyllä
uteliaana katsomaan lähelle kun vien ruokaa että mitäs toit :smt001 ei kovin säikky ole,mutta
sekin voi varmaan olla persoonakohtainen juttu :smt003 sillkikanoista se ei pidä,mutta muuten tulee hyvin juttuun kanojen kanssa.
Vastaa Viestiin