Maatiaiskana Jussilan kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Millään säilytysohjelmalla ei tehdä yhtään mitään jos säilyttäjät kaikkoavat.
Maatiaiskana tulee pysymään puhtaana niin kauan kun on maatiaisista innostuneita ihmisiä jotka pitävät juuri maatiaisuutta tärkeänä, oli ohjelmaa olemassa tai ei. Ei ehkä niin runsaslukuisena mutta kuitenkin. Maatiaisiinkin pätee se että määrä ei korvaa laatua.
Minusta Iittalan Jussi toi esille hyvän pointin josta voisi keskustella, en tajunnut tämä ketju oli vain niille jotka säilyttävät jussiloita ja ovat Talbotin kanssa samaa mieltä. Ja kyllä, olen lukutaitoinen, ketjun nimi on jussilan kanta mutta keskustelulla on tapana rönsyillä ja tällä foorumilla on ennenkin tapettu hyvät keskustelut rajaamalla aiheet turhan tiukkaan. Uusi ketju ei koskaan lähde käyntiin yhtä hyvin, jos edes ollenkaan, kuin se rönsyilemään lähtenyt.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Talbot17

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot17 »

Missäköhän keskustelun kohdassa olen ilmaissut ettei mun kanssa saa olla eri mieltä? Ketju on kuitenkin ollut varsin informatiivinen ja naiivisti olen ajatellut, että jussilankanoista kiinnostunut saa täältä tarpeellista tietoa aiheesta. Jos otsikon alla lähdetään pitkille sivupoluille, esim. puretaan pahaa mieltä Maatalouden Tutkimuskeskuksen toimintaan, voi olla, ettei puuduttaviin someväittelyihin muualla jo aiemmin työlästynyt, ensimmäistä kertaa ketjuun tullut jaksa lukea sitä infoakaan. Siksi ehdotin Maattari että mentäisiin yhdessä väittelemään säilyttämisohjelmasta yleisellä tasolla toisen otsikon alle. Tarkoitukseni Maattari ei ollut pahoittaa mieltäsi. Ymmärtänet kuitenkin, että kirjoituksiasi Jussilan kannasta tulee arvioitua siltä pohjalta, että olet Munanetissä useasti kyseenalaistanut koko Jussilan kannan olemassaolon oikeutuksen maatiaiskanakantojen joukossa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Eli tässä ketjussa ei saa kyseenalaistaa maatiaiskantaa jolta puuttuu haudontavietti joka siis on yksi maatiaisen tärkeä ominaisuus? Minusta sekin on jussilan kannasta kiinnostuneille aika tärkeä tieto, varsinkin koska muut kannat osaavat lisääntyä itse ilman konetta. Mutta edelleen, minähän en päätä mitkä kannat kuuluvat ohjelmaan ja mitkä eivät, sen tekee mtt. Toistaiseksi tämä on kuitenkin vapaa maa jossa jokaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä lukuunottamatta tätä ketjua jossa siis edelleen ei saisi kirjoittaa omaa näkemystään jos se ei täsmää Talbotin näkemyksen kanssa. Olet, Talbot, myös kätevästi ohittanut sen tosiasian että olen usein ihaillut komeita ja kauniita jussiloita. Koska jos tuo jussila hautoisi edes vähän joskus, se voisi olla minulle kovin passeli kanta.
Mielestäni myös Iittalan Jussin pohdinta oli yleistä pohdintaa kuuluako ohjelmaan vai ei, se nyt vaan oli tässä ketjussa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Talbot17

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot17 »

Missä kirjoitin ettei saa kyseenalaistaa tässä ketjussa Jussilaa sen hautomattomuuden vuoksi? Kyllä saa, ja vakava puute se on. Jussilan kannasta kiinnostuneet saavat tiedon kannan hautomattomuudesta esimerkiksi tämän INFOketjun alusta, minne sen olen kaunistelematta kirjoittanut. Et siis Maattari saa Jussilan hautomattomuustiedosta edes Maatiaiskanayhdistyksen tiedonjulkistamispalkintoa, ei kai vaan ahkerasti levittämäsi tieto ole alun perinkin minun tekstistä lähtöisin? En liioin ole mielipiteenvapauttasi kyseenalaistanut, saati edellyttänyt että pitää olla minun kanssani samaa mieltä, toivonut vain MTT-kriittisen yleiskeskustelun käymistä toisen otsikon alla. No, se on tullut nyt selväksi mitä kaikkea kamalaa moinen ehdotus minusta kertoo; olen mielipiteenvapauden rajoittaja ja tiedonpimittäjä. Jännä kontrasti, että olen saanut kiitosta jussilankannasta Munanetissä jakamastani informaatiosta. Siitä olen Maattari kanssasi samaa mieltä, että (onneksi) MTT päättää maatiaiskanan kriteerit. Säilytysohjelmalla on kokeneiden kanaharrastajien muodostama neuvottelukunta. Tietääkseni se on juuri kokoustanut ja korjannut säilytysohjelman sääntöjen epäkohtia. Jospa iittalalaisetkin saataisiin pysymään mukana?
Talbot17

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot17 »

Palataankos sivupoluilta pääasiaan? Ajattelin avata hieman mitä uutta olen oppinut hiljalleen Jussiloiden värimaailmasta. Meillä on syntynyt toistaiseksi lähes kokomustia, keltamustia, keltaisia ja teerenpoikasen värisiä untuvikkoja. Keltaiset untuvikot ovat toistaiseksi joka kerta olleet aikuisina ruskeita kukkoja. Luulinkin jo, että keltainen untuvikko on aina kukko, mutta nyt kevään 2014 kahdesta keltaisesta untuvikosta on neljän viikon iässä tullut selviä kanapoikasia erityisen kauniilla värillä. En vielä tiedä minkävärinen tästä aikuisena tulee, mutta olen Lepolalla ja kuvissa Evotin parvesta nähnyt aikuisia joiden arvelen olleen poikasena tämänvärisiä:
Kuva
Viimeksi muokannut Talbot17, 22 Huhti 2014, 14:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Talbot17

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot17 »

Teerenvärisenä untuvikkona syntynyt kanapoikanen taas on neljäviikkkoisena tällainen tasaruskea kirjavoitu vailla vivahdustakaan punertavaan väriin:
[imgKuva][/img]
Talbot17

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot17 »

Aikuisena edellisen kuvan poikasesta tulee tämänvärinen (birchen?):
[imgKuva][/img]
Talbot17

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot17 »

Oikealla teerenvärisenä untuvikkona kuoriutunut kukkopoika. Punertava väri lyö läpi selästä ja siivistä, siitä tietää varmuudella että kukko tulee vaikkei harja vielä asiaa varmasti paljastaisikaan. Vasemmalla normi musta kukkopoika:
[imgKuva][/img]
Talbot17

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot17 »

Teerenvärisestä kukkopojasta tulee joko punertavanruskea aikuinen kukko:
[imgKuva][/img]
Talbot17

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot17 »

Toinen vaihtoehto on että teerenvärisestä kukkopojasta tulee aikuisena tällainen beigeen ja harmahtavaan vivahtavan värinen vaaleamman ruskea kukko. Meillä näitä on tullut vasta kaksi, toinen oli untuvikkona keltainen, toinen siis teerenpojan värinen:
[imgKuva][/img]
Talbot17

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot17 »

Tässä vielä kuva jossa noiden veljesten väriero hyvin näkyy:
[imgKuva][/img]
Nuuhqu

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Nuuhqu »

Onpas uusissa kuvissa melkoista väriloistoa! Hauskaa vaihtelua nähdä vähän kirjavampaakin joukkoa, meidän kööri kun on edelleen täysin "metsonmustaa".

Tällä mäellä on parven vahvuus ennallaan eli 2+5. Edelliskesästä poiketen taitavat kanat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta pysytellä kanalassa ja ulkotarhassa, niin tehokkaasti katosivat tosiaan marjat viime vuonna pensaista - hyvä, etteivät kukat istutuksistakin.

Talven yli oli kanalassa rauha maassa, mutta taas ovat kukkoveljekset sotajalalla. Aiemmin alakynnessä sopuisasti pysytellyt kukko on viime aikoina tehnyt vallankaappauksen ja tähän asti johtajan asemassa paistatellut kukko on nyt helisemässä. Altavastaajaa rökitetään ilmeisesti armotta aina, kun se uskaltautuu samaan tilaan kanojen kanssa. Kukon ulkomuoto on säälittävä; heltta ja niska on hakattu ruvelle, olemus säikky ja pyrstö pienenemään päin. Eräänä iltapäivänä vein ulkohäkkiin pihalta niitettyä ruohoa kuopsuteltavaksi ja olin juuri sulkemassa häkin ovea, kun kukkopolo singahti salamana ovenraosta kaveriaan karkuun. Vasta seuraavana päivänä sai maajussi sen houkuteltua takaisin häkkiin, millä lie lahjonut. Siihen asti se kierteli pihaa, kiekui silloin tällöin jollain nurkalla ja seuraili meitä, lienee ottanut loman kannalta. Öiksi kukko pääsee kyllä muiden tapaan orrelle, mutta ilmeisesti se uskaltaa sinne vasta kauan muiden jälkeen ja silloinkin eri orrelle kuin muut. Lähipäivinä meininki on näyttänyt valitettavan usein siltä, että muut viettävät aikansa ulkona ja altavastaaja-kukko sisällä. Tänään näin sen uskaltautuvan ulos, missä isompi kukko sitä hetken jahtasi ja lopulta ajatti sen sisälle kanalaan. Kukkopolo juoksi peloissaan päin kanalan nurkkaan, minkä jälkeen se pakeni piiloon yhteen hautomakopeista. Kopissa se kökötti liikkumatta ja odotti, että muut saisivat ruokailunsa ruokailtua ja menisivät ulos, jolloin se uskaltaisi ulos piilostaan. Säälittää jo mokoma. Jos tätä menoa jatkuu, niin lienee pakko alkaa miettiä jonkinlaista ratkaisua kukkotilanteeseen. :smt010
Aberkios

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

< Vieläkö tuossa on jotakin mietittävää? :shock:
ahappa

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja ahappa »

Hei!
Nyt se sitten on totta, vihoviimein. Siis mulla on kanoja, 1+6 jussilaa tuli ti iltana. Tosiaan tulivat, autottomalle Talbot17 kävi ystävällisesti tuomassa alkuparven ja hyvät vinkit. Ruskea kukko ja 1 kana sekä 5 mustaa kanaa. Aika hyvin näyttivät aluksi kotiutuvan. Kukko kyllä kommentoi herkästi kaikki rastaiden ikkunan takaisen liikenteen ym, mutta nopeasti kanat rauhoittuivat ja tutkivat paikkoja, etsivät sapuskaa ja muuta mielenkiintoista kovan kaakatuksen saattelemana. Illalla tulikin sitten melkoinen häslinki kun poppoo ei millään älynnyt, miten orrelle mennään. Ilmeisen erilaista kuin lähtöparvessa. Ahtaimpaan nurkkaan yrittivät tunkea toistensa selkiin ja hirmuinen rääkynä. Ei muu auttanut kuin nostelemaan kanoja yksi kerrallaan orrelle. Kanat olisivat oivaltaneetkin, mutta hippijuppipunkkari kukko rääkäisi hälytyksen ja kaikki kaaoksessa. Seisahdin miettimään: "Mitä nyt?". Hetken päästä kaikki olivatkin orrella kuin ei mitään, muutama tyytymätön kotkotus vain, sitten tyytyväinen kurahtelu ja "Hyvää yötä". Iltamyöhällä vielä kävin toteamassa, että kaikki on hyvin.
Ke päivä alkoi ihan mukavasti tutkimuksia jatkaen. Kukon hälytyksetkin vähenivät pitkin päivää. Sitten uusi häslinki: "Tuommoiset pesät täällä, ei kelepaa!". Ihan koko joukolla käytiin läpi kaikki 3 pesää - miten ne mahtuivatkaan! - ja vielä pari pahvilaatikkopesääkin, jotka lisäsin. Mutta ei! Kävin keittämässä luomumunia pesämuniksi, mutta taisivat todeta: "Täällä asuu jo joku, ei toisen kotiin", joten otin ne pois ja illalla koirien kanssa syötiin. Sitten ruskea kana asutti yhden pesän ja sisusti sen omaan makuunsa kukon avustuksella. Voi että huvitti niiden yhteispuuhastelu ja taisin naurahtaa, kukko loi kipakan silmäyksen ja sanoi! Ja lopulta, ensimmäinen munahan sieltä tuli! Ihastelin sitä ääneen: "Kuin koru". Samassa kukko kajautti ensimmäiset kiekaisut meillä! Melkein ulkonakin käväistiin iltapäivällä oven, ei kulkuluukun kautta. Orret ei enää niin paljon aiheuttaneet "haasteita". Taidan tänään parannella, ovat liian korkealla ja hankalasti.
Tänä aamuna olin hereillä jo ennen kukonlaulua! Lähdenkin tästä katselemaan niitten touhuja ja odottelemaan lisää munia: upouusi Mini Eco tuolla jo odottelee hyrisemään pääsyä. Pitääkin kohtapuoliin tehdä parven saapumisilmoitus Eviraan ja tietysti säilyttäjäsopimus.
Olisipa mukava näin lähes virallisena maatiaisaloittelijana kuulla Jussiloiden tämän hetkinen tilannekatsaus! Talbot17, olisiko mahdollista? Siis täällähän on 1+6 (+1 siitosmuna tällä hetkellä).
Kiitos kaunis kanakasvattajalle kanoista!
PS Oli puhetta: -90-luvun kananhakupaikkani oli Olli Klemola, Pälkäne. Tässä ketjussa 26.1.-13 olen siitä maininnut.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihanasti kerrottu :smt050 Onnea uudelle kanalliselle!
Vastaa Viestiin