helsinki

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
porlammin tytöt

helsinki

Viesti Kirjoittaja porlammin tytöt »

Voi karmee, pakkomuutto taajamaan hesaan edessä kai, pihaa 1000n ja eristettävä leikkimökki tosin löytyy. Onko mun nyt luovuttava mun tyrniskanoista kukkoineen? Onko kellään omakohtaista kokemusta saako huhutut 6 kanaa pitää ilman lupahelvettiä helsingissä, ollaan siellä niin citiekoa olevinaan??? Meillä yksi naapuri on sairas päästään, että naapurilupia ei tohdi anella. Auttakee joku viisaampi, ihanat, kiitos. Osa lapsista jo muutti ja täällä mä istun pimeessä torpassa kohta yksin tyttösteni munavuorn päällä. Mieli tekis jo muiden mukaan, kera rakkaiden kotkojeni.
miia.laitinen

Re: helsinki

Viesti Kirjoittaja miia.laitinen »

ei ole omakohtaista kokemusta, mutta yksikin kana pitää ilmoittaa rekisteriin ja täyttää myös pitopaikka ilmoitus. itse en joutunut lupia ilmoitellessa, kysymään naapureiden mielipiteitä, mutta taajamassa siihen vaikutti kai joku muukin. en tosiaan ole varma asiasta. mut moni on sanonut ettei niitä kiinnosta maatalous toimistossa missä kanat on ja kuinka monta. kunhan ilmoitat ne rekisteriin ja täytät pitopaikka ilmoituksen.
ellunkanala

Re: helsinki

Viesti Kirjoittaja ellunkanala »

6 kanaa saa olla ja ilmoitus Eviraan riittää. Mutta kukkoa varten tarvii naapureilta kirjalliset luvat+kaupungin terveystarkastajan käynnin+lupahakemukset, joissa menee väh. 1kk... Maksaa 200-300€. Omalla kokemuksella taajamaan ei kukolle lupaa meinaa irrota :(
Fogo

Re: helsinki

Viesti Kirjoittaja Fogo »

No kyllä nyt on ristiriitaista tietoa. Juuri selvittelin asiaa Elma-messuilla viranomaisilta ja siellä saamani tiedon mukaan ei edes kukkoon tarvita erikseen lupaa. Jos eläinmäärä ei ylity, niin se on aivan sama, onko siellä yksi, kaksi vai koko lauma kukkoja. Ainoa kriteeri on, että meluhaittaa ei saa tulla. Sain vielä esimerkin viranomaiselta: "kummasta tulee enemmän meluhaittaa: pihalla kokoajan räksyttävästä koirasta vai kukosta, joka silloin tällöin kiekuu? Ja normaalit elämisen äänet saavat kuulua, mutta ei annetun hiljaisuuden aikana klo 22-06. Jos kukko kiekaisee aamulla klo 6:10, niin se katsotaan jo normaaliin elämiseen liittyvään ääneen."
Raksu

Re: helsinki

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minulla on kanoja taajamassa, tosin ollaan tavallaan maaseudulla kuitenkin mutta olen sen verran naapureita ajatellut että meillä kanat ovat aina öisin sisätiloissa kello 21-06 ihan sen takia etteivät häiritsisi naapureita ja että sopu pysyisi hyvänä. Joskus olen tiedustellut että kuuluuko öisin kukon laulua ja kiekuu se häiritsevästi mutta ei kuulemma ole häiriötä ollut meidän kukoista. Ja kukkoja en ole pitänyt kuin yhtä kerrallaan ettei tule liian innokasta kiekumista jos kilpaa pitäisi ilmoitella asioita :smt006
porlammin tytöt

Re: helsinki

Viesti Kirjoittaja porlammin tytöt »

Kunnissa on eroja näin olen ymmärtänyt, mutta juuri Helsingin kohdalla ei löydä edes viranomaista jolta kysyä. Roikuin tänään kolme varttia puhelimessa, vastausta saamatta, siksi kaipailen jotakuta jolla kanala Hesan alueella olisi. Niin on sekavaa tietoa meillä asiaa kokemattomilla. Kiitos ystäväiseni.
Mustikka

Re: helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Minulla on kokemusta Vantaalta. Blogissani on tietoa lupa-asioista, joita kävin läpi. Kuusi kanaa oli helppo saada ilmoituksilla, kukolle tarvittiin erilaiset toimenpiteet. Blogini etusivulla on linkki lupa-asioihin http://kaupunkikanat.blogspot.fi. Kun asia selviää jollekin Helsingin osalta, olisi hyvä kuulla! Laittaisin tiedot mielelläni blogiini.
MasKot

Re: helsinki

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Olen juuri selvitellyt lupa-asioita Espoon Ympäristöterveyden alueella (Espoo, Kauniainen, Kirkkonummi), ja sain seuraavanlaista tietoa ko alueella vaadituista toimenpiteistä kun kyseessä on pienimuotoinen harrastustoiminta (=kotitarvekanala, pienkanala, kesäkanala)

- ilmoitus maaseutuelinkeinoviranomaiselle eläinten pitäjäksi (Eviran lomake REKISTERÖITYMINEN ELÄINTENPITÄJÄKSI (Siipikarja))
- ilmoitus maaseutuelinkeinoviranomaiselle eläinten pitopaikasta (Eviran lomake REKISTERÖINTI/-MUUTOSILMOITUS (Siipikarjan pitopaikat))
- alueen maaseutuelinkeinoviranomaisena toimii Länsi-Uudenmaan Maaseutuhallinto

- ilmoitus Ympäristöterveyteen uudesta eläinsuojasta (sain terveystarkastajalta valmiin lomakkeen), ilmoitus on maksuton

Asemakaava-alueella / taajamassa
- mikäli eläimiä on alle 6 kpl, rinnastetaan toiminta pienimuotoiseen lemmikkieläinten pitoon, eikä varsinaisia lupia vaadita
- suositeltava ilmoittaa kanoistaan kaupungineläinlääkärille (joka toki saa tiedon myös maaseutuelinkeinoviranomaisen/aluehallintoviraston kautta)
- suositeltava keskustella asiasta naapureiden kanssa
- kukkoa ei suositeltu taajamaan meluhaitan vuoksi, varsinaista kieltoa ei kuitenkaan ole
- mikäli harkitaan kukon hankintaa, on suositeltava pytää naapureilta kirjallinen suostumus

- mikäli eläimiä on enemmän, saatetaan toiminta katsoa kanalan perustamiseksi, jolloin vaaditaan Terveydensuojelulain 13§ mukainen ilmoitus (Toiminnanharjoittajan on tehtävä viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista kirjallinen ilmoitus kunnan terveydensuojeluviranomaiselle 4) eläinten pitoon tarkoitetun rakennuksen tai aitauksen sijoittamisesta tai käyttöönotosta asemakaava-alueelle)
- ilmoituksen käsittelystä aiheutuvat kulut ovat eläinmäärästä riippuen 200-250€
- asiasta tehdyssä päätöksessä voidaan antaa määräyksiä terveyshaittojen ehkäisemiseksi

Asenmakaava-alueen/taajaman ulkopuolella
- kotitarvekanalan perustaminen ei vaadi varsinaisia lupia

Muuta pohdittavaa
- Eläinsuojelulaki 24-25§, Eläinsuojeluasetus 26-28§: Ammattimainen tai muutoin laajassa mitassa tapahtuva seura- ja harrastuseläinten pito
- Maa- ja metsätalousministeriön asetus kanojen salmonellavalvontaohjelmasta 1172/2009 14§ HUOM! Koskee myös mikäli munia luovutetaan maksutta, esim naapureille herkuteltavaksi!
- Rakennusmääräykset?
tipunen

Re: helsinki

Viesti Kirjoittaja tipunen »

Tässä linkkivinkki sinulle (täältä bongattu): http://kaupunkikanat.blogspot.fi/

Eipä tainne auttaa tämä asiaan, mutta ompahan katseltavaa :smt005
HelkaP

Re: helsinki

Viesti Kirjoittaja HelkaP »

Kiitos, MasKot näistä tiedoista ja terveisiä kehä kolmosen varrelta Kirkkonummen rajalta täältä Espoon puolelta. :smt006 Hautomakone otettu meillä tänään ensimmäistä kertaa testikäyttöön kaupan luomumunilla. Haaveilen taajamakanalasta. Pitää siis alkaa kerätä naapureilta kirjallisia lupia jos vaikka kukko kuoriutuisi.
MasKot

Re: helsinki

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Heippa :smt006 Rohkeasti papereita täyttelemään sitten vaan, itse tsemppasin Eviran lomakkeiden kanssa useamman tunnin ja hikeä pukkas, mutta selvisin! Sen Espoon Ympärstöterveyden "Eläinsuojailmoitus"- lomakkeen saa tosiaan ihan terveystarkastajalta sähköpostitse pyytämällä, ja se on vuorostaan helppo paperi.
Onnea haudontaan, laitahan sitten infoa homman edistymisestä vaikka tuonne uusien käyttäjien puolelle :smt001
Vastaa Viestiin