Viiriäistipujen hoito ja Ruokinta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
weivi

Viiriäistipujen hoito ja Ruokinta

Viesti Kirjoittaja weivi »

Nyt tarvittais apua ja tietoa Viiriäistipujen hoitoon ja ruokintaan.Kuoriutuivat 20.8 ja alku meni hyvin olivat pirteitä ja ovat nytkin aina aamuisin mutta päivän mittaan alkavat nuutua taas yksi oli kuollu nyt on jo kolme kuollut.Onko viiriäistipujen hoidossa jotain mitä minä nyt en osaa tehdä oikein Ravinto ja muu hoito muihin tipuihin verraten jos jollakin on tietoa tai on itse hautonut ja hoitanut viiriäis tipuja niin kirjoitelkaa.
tinttuli

Re: Viiriäistipujen hoito ja Ruokinta

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Näin teen itse.

Untuvikkoja ei pidetä hautomakoneessa tarpeettoman kauan. Heti kun ovat kuivuneet, siirretään ennalta valmisteltuun ja valmiiksi lämmitettyyn tilaan.
Rehua ja vettä heti tarjolla.

-Lämpö ensimäisen viikon +35C, lasketaan n. 3C/viikossa. Myös viileämpi alue oltava olemassa, jotta poikaset voivat poistua liian lämpimästä. Seurataan käytöksestä onko kylmää/kuumaa. Seurataan lämpötilaa myös mittareilla.

-Ei vetoa, mutta silti kunnollinen ilmanvaihto.
-Ei kosteutta, jossa taudinaihettajat voisivat lisääntyä.

-Ensimäisen viikon alustana puhdasta hiekkaa ja vanhat pyyhkeet tsm. Ei liukasta sanomalehteä, ei purua.


-Useita vesipisteitä. Vesi vaihdetaan usein, turvallisuus etteivät pääse kastumaan tai hukkumaan. Veteen alussa joka kerta esm. Milka-B-vitamiini liuosta. Ensimäisen viikon jälkeen vesipiste/t voidaan sijoittaa viilempään alueeseen, jolloin pysyy raikkaampana.

-Rehu ja vesi ensimäisinä päivinä lämpimällä alueella, jotta varmasti löytävät. ------>>

-Ainoana ruokana poikasrehu esm. Pikku-Punaheltta/ParasPoikanen yms., jossa valkuainen vähintään 19-20%. Ei puuroja, ryynejä, hiutaleita,siemeniä yms.
-Rehu hienonnetaan alussa. Eivät pysty syömää liian isoa murua.

-Rehua kaadetaan poikaslaatikkoon esm. pyyhkeen päälle. Poikaset rehun päälle. Rehua aina tarjolla Rehu ja pyyhe vaihdetaan/puhdistetaan muutaman kerran päivässä tai aina kun on tarvetta. Seurataan löytävätkö rehun, osaavatko syödä. Rehun voi laittaa kuppeihin/automaattiin ensimäisen viikon jälkeen, kun syöminen on varmasti kaikilla hallussa.



-Valot pidetään päällä koko 24h/vrk ensimäiset viikot. Tarvitsevat ravintoa alussa 24/7, eivät kestä yön yli pimeässä paastoamista.
weivi

Re: Viiriäistipujen hoito ja Ruokinta

Viesti Kirjoittaja weivi »

Oliskohan sitten tuossa ruokinnassa se vika kun olen antanut munan keltuaista,kauraryynejä moulimessa hienonnettuna,ja kauramannasuusimoita.Vettä pienestä korkista joka täytetään usein.juovat tosi paljon.Oppivat nokkimaan ja juomaan hyvin ja alussa kaikki näytti olevan hyvin mutta nyt jo kolme on kuollut ja taas yksi nuokkuu kurjan näköisenä .Niillä on tuo kangas alunen ja sitten tuo lämpö tuolla valolla joka on koko ajan päällä sama tila jossa kaikki muutkin poikaset on alkukasvatettu näin alussa ja sitten kun kokoa on tullut siirretty sitä mukaa isompaan tilaan.Mutta viiriäiset ovat ensimmäiset en ole aikaisemmin niitä hautonut.
mik

Re: Viiriäistipujen hoito ja Ruokinta

Viesti Kirjoittaja mik »

Ei kaurasuurimoita taikka hiutaleita. Ne nimittäin tekevät suoliston emäksiseksi ja tarjoavat kasvualustan kokkidioosille. En nyt väitä, et ois kokkidioosi, mut joku on vialla, joten ne pois. Onko sulla lämpölamppu vai keinoemo? Eihän poikaset vaan pääse kuivumaan? Mietin sitä, kun sanot, että juovat paljon.
weivi

Re: Viiriäistipujen hoito ja Ruokinta

Viesti Kirjoittaja weivi »

Kyllä se varmaan siinä ravinnossa se vika oli kun heti kuoriuduttuja olivat tosi pirteitä ja oppivat ruokailemaan mutta poikasrehun puutteessa saivat edellämainittua ruokaa ,niin nyt jäljestäpäin ajatellen se uloste olikin tosi vetistä koska normaalia kakkaa ei näkynyt vain sellaisia märkiä länttejä.Mikähän se kokkidioosi on esiintyykö sitä myös muilla tipuilla esim.fasaaneilla,ankoilla.kanoilla,kalkkunoilla,olisko se kaikille näille parasta ensi ruokaa se poikasruoka ettei antaiskaan näitä koti ruokia alussa.Onko se b-vitamiini apteekki vai maatalous kaupan tavaraa.
tinttuli

Re: Viiriäistipujen hoito ja Ruokinta

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Viiriäistipujen hoito on haastavaa varsinkin siksi, että ne painavat kuoriutuessaan korkeintaan 10g. Näin pienien kanssa ei ole varaa virheisiin, ne reagoivat todella nopeasti vääriin olosuhteisiin.

Kaikkien untuvikkojen hoidon perusasiat ovat
oikea lämpö,
puhdas vesi,
oikeanlainen ravinto
ja
puhtaus.

Jos haudonta on onnistunut ja edellämainitut hanskassa, viiriäistiputkin ovat vahvasti elämänsyrjässä kiinni.
Olen kyllä itse sitä mieltä, että vaikka monet ovatkin ruokkineet onnistuneesti tipuja kotiruoalla, varminta on kuitenkin käyttää teollista poikasrehua, jossa on kaikki oleellinen tasapainoisessa suhteessa. Koska poikaslaatikon lämpötila on korkea ja tipuilla tulee ruokaa olla aina saatavilla, kosteat omat seokset pilaantuvat hyvin nopeasti. Myöskään ravinnon sisältöä on vaikea laskea ja sen hyväksikäyttö voi olla pienillä jopa mahdotonta. Muniville tarkoitetut rehut sisältävät aivan liian paljon kalsiumia, eivätkä sovellu poikasille.

Poikasrehu-säkki maksaa < >20 € ja sitä voi syöttää myös muniville viiriäisille, kunhan lisänä tarjotaan poikaskalkki-rouhetta. Poikasille rehu kannattaa hankkia hyvissä ajoin etukäteen, sillä se ei aina ole maatalouskauppojen valikoimassa. Pienempiä määriä voi ostaa ehkä joltain toiselta harrastajalta.


Tuota Milka-B saa ihan maatalouskaupoista. Se on vesiliukoinen vitamiini ja turvallinen antaa.
Huom. Monivitamiinit, seleenit ja eet vaativat tarkkaa annostelua ja voivat aiheuttaa hölläkätisessä käytössä tipuille myrkytyksiä.

Toivottavasti weivi poikasesi selviävät jatkossa :smt023
weivi

Re: Viiriäistipujen hoito ja Ruokinta

Viesti Kirjoittaja weivi »

missähän vaiheessa viiriäis tipuille voi alkaa tarjota muutakin ruokaa kuin poikasrehua ja mitä voiko isommille antaa kauraryynejä vai onko ne kokonaan pidettävä poissa viiriäisten ruokinnasta.
Ampsun kanala

Re: Viiriäistipujen hoito ja Ruokinta

Viesti Kirjoittaja Ampsun kanala »

Minä aloitin harrastuksen muutama vuosi sitten viiriäisistä. Taitavat olla kaikkein helppohoitoisimpia tipuja. Liukkaalla sanomalehdellä eivät pysyneet pystyssä, mutta sitten laitoin heiniä ja jalat alkoivat pitää.
Minulla on niitä edelleen ja niiden munat ovat todella herkullisia.

Annoin ihan tavallista tipurehua ja kaurapuuroa, johon olin sekoittanut yhden kananmunan. Kasvavat nopeasti ja alkavat munimaan jo 6 -7 viikkoisina.

Menee ohi topiikin, mutta 90 sekuntia keitän munia ja syön Kikkomanin kanssa yleensä 6 munaa. :smt003
Vastaa Viestiin