Hellanlettas hautoo ja hautoo

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hellan lettas

Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

:smt023 Eli Rainbow luomumunat 3:tta vuorokautta koneessa"testimunina" en malttanu ottaa niitä poiskaan,kun "tämmäsin koneen" ,aika pienellä vaivalla lähti lämmöt pysymään kohdallaan. Nakkaan pois ehkä viimeistään 6:na päivänä,jossei mitään eloa niissä näy ja laitan"omat munat"koneeseen,,meillä on ollu kyllä niin paljon"aikuisviihdettä" tuolla kanalan puolella,että tässä jo emäntäkin alkaa tulla pian kateelliseksi. :smt019 Luulisi siis munista eloa löytyvän,ja toivoisin että myös sitten sitkeyttä,että eivät kuolla kupsahtelisi..Ny jännitellään :smt023 :smt041 :-"
Viimeksi muokannut Hellan lettas, 10 Loka 2012, 14:30. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Tiia12

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Voi tuo haudonta on kyllä niin jännittävää :smt048 ,tuntuu että ei vaan malttais lopputulosta odottaa. Onnea sinulle kovasti haudontaan :smt041
Tiia12

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

ha haa... minust on tullu kukko :smt005
Hellan lettas

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Tiia12 kirjoitti:ha haa... minust on tullu kukko :smt005

Noooo,haitanneeko tuo! Seura se tekee kaltaisekseen :smt041 :smt041 :smt040

Mulla oli kaupan luomut tyhjiä,ihan kaikki,,mistää "tietystä leimasta " en tiedä,mutta nämä ei ainakaa olleet hedelmöittyneitä ainoakaan.4päivää siis odotin,,tiedän että menee joskus 6-8 kin päivää,ennenkö kannattaa läpivalaista,mutta otin pois kuitenkin.

8"omaa munaa" köllöttää ny koneessa 3 tänään munittua ja eiliset 4 ja toissapäiväisiä 1kpl :smt023 ;mahdollisimman uusia munia siis.9kpl mahtui nuota kaupankin munia,,en tajua miten tuohon muka 10 saa mahtumaan :smt017 Mini eco merkkinen kone,toivottavasti ny toimii sitten.

Meillä on riesana alannu olla ulkotarhassa varpuset :smt013 ,,laitettiin lintuverkkoa kattoon ja tiivisteltiin eilenkin paikkoja,,aamulla siellä kuitenkin ainakin 10 varpusta paskomassa :smt013 ,,suututtaa kun sotkevat siellä :smt021 .
maunu_muori

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Luomutuottajilla ei tarvitse olla kukkoja kanojen joukossa. Siks leimalla on merkitystä. Jos haudotte luomumunia ja saatte poikasia, niin ottakaas leima munasta ( näkyy vielä kuoresta haudonnan jälkeenkin :) )
Mulla ei S eikä K marketeista ostetuista tullut mitään( valkoisia olivat) Niitä oli yhteensä 22.. sain poikasia ainoostaan noista eldoraadoista, ekalla haudontakerralla, toisella ei niistäkään kuoriutunut kuin yks poikanen.( sillon oli koneessa vaan 12 munaa, kanojen alla loput, mitä ostin.. mut luonnollinen haudonta ei onnistunut ollenkaan,ne pölli joku munarosvo, varis luultavasti, tai mahdollisesti kalkkunanaaras)

Pitäskin kerätä listaa paras luomutuottaja: tietysti sellainen, jossa kukkoja on kanoja passaamassa ja muutenkin varsinkin ulkoilussa kukolla on iso merkitys, kun vahtii petoja ja jää tarvittaessa viimeiseksi syöttipalaksi :smt045
Hellan lettas

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Tiia12 kirjoitti:ha haa... minust on tullu kukko :smt005
Voi Tiia12,miten pitkät piuhat miulla on! nyt vasta tajusin ja vaan siitä syystä ,kun huomasin,että minusta on tullut TIPU! :smt041 :smt049
Tiia12

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Heh, minä kai jätin tuon tipuvaiheen pois kokonaan, en ainakaan huomannut, minusta kasvoi kukkokai het suoraan :smt003
Hellan lettas

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Voi ressukkaa tuota meidän yhtä tehotyttöä,,jotenkin tulee ihan surku,kun se aina välillä jää "hautomaan" munia.Paras haudonta aika on ollut 6 tuntia,,joku älynvälähdys oli mulla,että vein eilen ne luomumunat jotka koneesta otin tyhinä pois,sellaiseen "nukkumapesään",joka on munimakoppien päälle laitettu katettu paikka.Nyt se Kananen siellä makaa munien päällä,eikä tiedä miten päin olisi.voi ressukkaa,kun vähä haudotuttaiski,mutta ku ei .koskaan se ei ole nyppinyt sulkia pois ei mitään sellaista,mutta "kuumentaa " munia toisinaan muutaman tunnin. :smt001
Hellan lettas

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

:smt041 Kaikissa 8ssa munassa "itu " sisällä.Kun nyt tulisivat tipusiksi saakka kaikki :smt041 :smt049
Hellan lettas

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Tänään "omat"munat muhineet viikon koneessa ja ainakin vielä kaikki näyttäisivät olevat elossa :smt049 ,kun nyt pysyisivät vaan..Ajattelin näiden jälkeen myös ostaa eldoraatot koneeseen,tuskin niitä nyt montaa tulis ,jos tuleekaan? S-Marketinko tuotteita ne ovat? :smt040
pentu01

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja pentu01 »

Eldoraadoja saa siwoista, valskuista etc... Meillä nyt koneessa eldoradoja missä 2varmasti elämää (ainakin vielä) ja 2 epävarmaa :smt017 Tosihuono lamppu ja ekaa kertaa :smt017 näissä hommissa niin annoin niiden epistenkin olla vielä siellä koneessa :smt005

Onnea haudontaan teillekkin. Meille seuraavan menee maatiaisen munat, nää eldoradot oli koneen "testi" munina, et näkee varmasti et kone jaksaa hyrskyttää koko haudonnan ajan ja pelittää varmasti :smt003 Lämmöt ja kosteusdet pysyneet hyvinä. Yhtenä kuumana päivänä hieman laskivat, mut sumuttamalla sai taas nousemaan. Lämmöt laski myös yks päivä 35 ja mietin mistä johtuu kun muuten toiminu hyvin, sit hoksasin et kun lisäsin vettä koneeseen, niin se oli kylmää :smt009 vaihdoin vähän lämpimämpää tilalle (yleensä olen laittanutkin kädenlämpöistä) ja avot johan taan nousivat kohtuu nopsaa takaisin sinne minne kuuluukin. Mikähän oikkari tuli kun jäistä vettä laitoin :smt021 :smt021
ninanni

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja ninanni »

meillä kuoriutuu (toivottavasti) 2päivää myöhemmin kuin siellä 5 kultamunaa jotka ovat ruskeita:) eli laitoin 5päivää sitten koneeseen 9 ja eilen valaisin 5ssä Elämää ja 4 vielä epävarmaa. Nämä siis luomuja. Ja minulla myös mini eko kone:) 9munaa saan parhaimmillaan siis mahtumaan:) jännätään siis samoihin aikoihin kuoriutumista ! Minä tietysti muutaman päivän jäljessä . Ja kyllä tuo eko kone minulla ainakin on moitteettomasti toiminut! (anteeksi että tuppauduin ketjuun mutta mielenkiinnosta koska samoihin aikoihin saamme jännätä yhdessä)
Hellan lettas

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

ninanni kirjoitti:meillä kuoriutuu (toivottavasti) 2päivää myöhemmin kuin siellä 5 kultamunaa jotka ovat ruskeita:) eli laitoin 5päivää sitten koneeseen 9 ja eilen valaisin 5ssä Elämää ja 4 vielä epävarmaa. Nämä siis luomuja. Ja minulla myös mini eko kone:) 9munaa saan parhaimmillaan siis mahtumaan:) jännätään siis samoihin aikoihin kuoriutumista ! Minä tietysti muutaman päivän jäljessä . Ja kyllä tuo eko kone minulla ainakin on moitteettomasti toiminut! (anteeksi että tuppauduin ketjuun mutta mielenkiinnosta koska samoihin aikoihin saamme jännätä yhdessä)
Minun ketjuihin saa tuppautua mielihyvin,,mukavaa vaan ,kun saa höpötellä kanajuttuja :smt043 ,,on se kyllä jännittävää odotella munien kuoriutumista,mä tilasin sen aloituspakkauksen,niin siinä oli läpivalaisuun tarkoitettu lamppunsa,joka on kyllä hyvä :smt023 ,,mukana tuli myös poikaslämmitin,säädettävä tipujen kasvun mukaan nostettavissa.Ei sitte sitä isoa lämpölamppua tarvitsekkaan rehata ,jos pidän mahdollisesti sankkaa tipujoukkoani aluksi sisätiloissa. :smt003 Ja se iso lamppu nyt on vielä kanalassa nuilla jo hiukan isommilla tipusilla,jotka ostin n.kk.sitten(2kpl).HEillä alkaa höyhenpeite jo olla melkein valmis,etten pidä sitä päällä, kun öisin nyt enää,kun on hiukan viileätä.

Näkyisikö tuosta? 6.Hautumispv :smt060
Kuva
ninanni

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mukava kuulla että juttu kiinnostaa :) niin minunkin mielestä on mukava jakaa iloja ja suruja. Ainut vaan että tää koko sivusto on niin täynnä maailman parhaimpia ideoita ja vinkkejä että on ukolla hermot Kireellä välill kun saan "loisto idean" :D ei ole helppoa ukolla :D mutta asiaan. Mulla on vaan kone ostettu ja itsellä sattui olemaan super huippu Led lamppu jolla näkee yhtä hyvin :) meinasin silti tilata tuon läpivalaisuun tarkoitetun aluksi. Mutta onneksi silti päätin kerranki yrittää pysyä budjetissa ;) nyt tässä viime päivinä on puhuttu että jos ehkä siivekkäiden harrastus saisi lisää vahvistusta eli siis ehkä viiriäisiä. Ne munat on niin niin niin taivaallisen hyviä!! Mut kalliita kaupas :( ja ukko tietysti vähän yrittänyt mua pitää nahoissa:) mut nyt sit tänään miehen äite tokaisi että Miksi ei joten nyt ollaan jo 2 vastaan 1 ! Siis voiton puolella ;)

ankkojakin Haluaisin mut se taas taitaa olla omaa maailmaansa. Eli sitä nyt ainakin sit lykätään ja ensi kesänä jos ottaisi kesä ankkoja ja tutustuis hieman ensin :) kaverilta saatavissa. Kun pihassa on oma melko suuri lampi niin kesä oltavat ovat melko luonnollisesti jo tarjolla .

Niin ja tänään vielä taas taidan vähän valaista munia taas taas ja taas :) se on mukavaa ja siitä mieskin innostuu ("jee niitä tipuja tulee" sanoo mies kun huomaa munassa täplän) aiemmin katsoi mua kun hullua akkaa kun kerroin miten se haudonta tapahtuu ym. Mut sitten kun keväällä ensimmäistä kertaa haudottiin ja valaistiin niin mies innostui. Aika hassu reaktio. Ja varsinkin kun ne kuoriutui. Sit vasta riemu alkoi ;)

mites ootko itse aivan hurahtanut Kanoihin jo? :) tai oletko uusi harrastaja? Minulla vielä aika uusi harrastus vaikka kolmas konehaudonta nyt menossa ja kana hautonut kerran:)
pentu01

Re: Hellan lettas"eka kerta"kone haudontaa,,luomumunilla men

Viesti Kirjoittaja pentu01 »

Ompas hyvä läpivalaisu kuva ja lamppu. Itse olen lähdössä käymään Oulussa, niin taidampa lähtä investoimaan kunnon lampun. Eikähän sit ala näkymään :smt003
Vastaa Viestiin