Viiriäisen haudontakosteus?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Liina

Viiriäisen haudontakosteus?

Viesti Kirjoittaja Liina »

Paljonko olette pitäneet Brinsea octacon ecossa kosteusprosenttia viiriäisille? Riittääkö vesi vain toisessa kourussa? Jotenkin hankalaa, kun ei näe veden määrää. Nostatteko munakorin pois vettä lisätessä, vai kaadatteko vain läpi? Kerran tuolla haudottu huonolla menestyksellä ja nyt uudet munat koneessa, pakko kysellä. Pikku mini advancella sain 11/12 tipua ja siinä kun ei näe kosteusprosenttia, niin en ole asialla päätäni vaivannut :smt001 . Jostakin ketjusta luin, että 55% ja sitten mulla on kyllä koko ajan ollut liian vähän :smt009 . Help!
Kaisa

Re: Viiriäisen haudontakosteus?

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Mä haudoin viiriäisiä kolme kertaa ja joka kerralla laskin kosteusprosenttia. Tipit kun tuppasivat kasvamaan liian isoiksi ja hukkuivat muniinsa. Viimisellä kerralla kosteus oli muistaakseni hitusen yli 40% ja sillon onnistu ihan kohtalaisesti. Tosin mittarit ja kone ei ollu mitenkään erityisen tarkkoja. Nyt oiskin mielenkiintosta kokeilla tuolla King Surolla mut kun ei ole enää viiriäisiä. ;)
Liina

Re: Viiriäisen haudontakosteus?

Viesti Kirjoittaja Liina »

Lisäsin illalla vettä, mutta kun tuo kone oli juuri kallellaan, niin sitähän valui rei'istä pitkin pöytiä. Kosteus nousi kyllä vähän yli 50%, mutta aamulla oli taas 40. Nyt ootan, että kone on suorassa, jotta saan veden sinne kouruun. Tuo on se octacon 20. Kun se ilma-aukko on vain vähän auki, niin kosteus pysyy paremmin. Onko jollakin kokemusta ja antaa neuvoja? Viikon olleet munat koneessa, saapa nähdä onnistuuko vieläkään :(.
Liina

Re: Viiriäisen haudontakosteus?

Viesti Kirjoittaja Liina »

Löytyi joku englanninkielinen tutkimus tähän liittyen ja kaiketi se reilu 40% tosiaan pitäis viiriäisille riittää. Nyt oon nostanut kosteutta, (koska välillä ollut vaan 37), mutta pidän kuitenkin n. 50%:ssa. Viikon päästä kuoriutuminen. Koneessa ei näy kosteuspisaroita missään, kuten tuossa mini advancessa näkyy. Pitää varmaan ostaa vielä varmistukseksi erilliset mittarit.
minkuliini

Re: Viiriäisen haudontakosteus?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Minulla on Brinsean mini Eco.... Kosteus ollut 45% ei yhtään yli ainakaan. Koneessa ei ole kosteusmittaria, mutta testasin irrallisella digimittarilla. Laitan koneen kahdesta kaukalosta vain toiseen vettä, ja päästän kuivumaan kokonaan parikin kertaa. Vasta kun ekat säröt munissa, niin toiseenkin kaukaloon vesi. Lämmöt mulla on 38. Tipuja tulee 17 pvä, ja viimeksi 21 tipiä 23 munasta kuoriutui! Olen ymmärtänyt että viirutipuille liika kosteus on pahasta, ja voi pitää tuota % alhaisempana. Niin ja liian viileä lämpö hidastuttaa kuoriutumista....
Vastaa Viestiin