ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Meidän uudet ankkatytöt, Lyyli ja Hilma (n. 4kk ikäisiä) eivät syö kalkkirouhetta, tai ainakin niin luulen. Toinen (tai molemmat) on muninut nahkamunia, ja en ole nähnyt niiden syövän kalkkia, eli mietin kalkinpuutetta :smt017 Perusruokana on punaheltta 3:n & kauran sekoitus, ja siihen ei ole lisätty kalkkia koska olen ajatellut että tytöt saavat sen itse itselleen annostella vapaasti saatavilla olevalla kalkkirouheella. Pitääkö mun nyt sitten ruveta antamaan munitusrehua tytöille, vai oppivatkohan Lyyli ja Hilma kalkin syönnin ajan kanssa?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Re: ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onko sulla kana vai poikaskalkki? Poikaskalkki vois upota paremmin. Sitten tietenkin se yks vaihtoehto on se gritti.. vai mikä sen simpukankuorirouheen nimi olikaan. Sekin käy kalkiksi
http://www.kennel-callex.fi/?cat=28&page=0&ws=&prod=565 tätä tarkoitan
Kallelta oon joskus ostanut vähän isommankin säkin, ja jotenkin muistan, että Jyskylässä jossain elikkokaupassa saattais olla tota.
Tai sitten vaan mammalle kolesterit kohilleen ja tirpukolle munankuoret :)
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mulla on kanankalkki käytössä, ja ainakin Rebekka rouskuttaa sitä kuin rehua päivittäin. Muljutin nuorille muikun sisässä kanankalkkia, ja kerran jo tarjoilin keitettyjä munankuoria. Mutta vois tietty koklata tuota simpukankuorirouhettakin, jospa se olisi maistuvampaa. Munia olisikin aika liuta tuolla keitettäväksi joten kuortakin voisi piisata :smt001
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Re: ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Tipsi, muniiko sun ankat tällä hetkellä? Vaikuttaako päovän pituus/syyskesä munintaan;kun eivät kukotkaan enää edes polje :smt010
meillä ei enää munita :smt012 sen jälkeen kun annoin Fannyn hautoa itse munansa poikasiksi niin sen jälkeen ei kukaan ole enää muninut -vaikka noita ehdokkaita kyllä olisi! olen antanut kalkkia (munankuorina) ja muuta hyvää, mutta munia ei vaan tule! No tosin ovat kyllä munineet koko vuoden Ja vanhemmat koko talvenkin ja tuntuu että vähän kaikki vaihtelevat sulkiaan...kun en oikein ymmärrä tätä ankkojen anatomiaa :smt044 ehkä niillä on vaihdevuodet :smt017 -mutta ei pitäisi vielä kun ovet niin nuoria!
Minäkin muuten ostin sellaosen ison säkin kanakalkkia(turhaan) -eikä kelpaa meitin ankoille -munankuoret kelpaa.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Pirjo, muniihan ne! Rebekka on varmaan muninut ainakin talvesta asti, epäilen että sillä on ollut sulkasato viimeksi vuosi sitten eli varmasta munintatauosta on aikaa! Rebekalla oli jo munintatiehyen tulehdus (hoidettiin antibiooteilla), mutta silti vain jatkaa munintaa :smt013 Ja uudet tyttöset aloittelevat munintaa, kokeilevat näköjään erilaisia munia, ihan pienen pienestä valkoisesta vihreään ja nahkamunaan asti! Ehkä mä hemmottelen ne herkuilla pilalle tai jotain, kun vain munivat ja munivat! Ja Dino kyllä polkee, vaikka sillä on pippeliongelmia - seurataan tässä että tarvitseeko se toimenpiteitä vai ei (epäilen että se on alkanut kuolettumaan pois koska on muuttunut läpikuultavaksi).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Re: ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Voi Dino parka :smt009 sä tarvitset kohta uuden ankkakukon -mulla noita olis tuossa vielä ylimääräisiä :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Pirjo: Kiitti tarjauksesta, mutta tietty pidän oman Dino-mussukkani jos kaikki vaan menee hyvin :smt001 Ja jos ei, niin nuo intialaiset juoksuankat ovat olleet haaveeni jo vuosia!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Jee, simpukankuorirouhe kelpaa! :smt041 Samoin keitettyjen munien kuoret. Lyyli alkoi syömään kalkkirakeita itse, mutta Hilma ei. Muni varmaan 2 viikkoa nahkamunia, vaikka muljuttelin kalkkia muikkujen sisään yms. Nyt enää yksi kolmesta näyttäisi munivan, toivottavasti sekin menee tauolle.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Re: ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hyvä juttu!
chiking

Re: ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja chiking »

:smt017 siis muniiko sulla 4kk ikänen ankka? meidän aino kuoritunut toukokuun alussa joten millno siltä vois alkaa ootteleen munia :smt017
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Muniihan noi, olisivat saaneet aloittaa vasta keväällä etteivät kuluta itseään loppuun. Pirjolla taisi ekat aloittaa jo 3kk iässä! Mulla siis aloittelivat siinä 4kk iässä, tosin joku epäily oli että saattoi putkauttaa satunnaisen munan jo aiemmin. Huhtikuun puolessa välissä kuoriutuivat nuo mun uudet neitokaiset. Voi olla, että jos sun ankat eivät ole vielä aloittaneet munintaa, niin lykkäävät aloituksen kevätpuolelle lyhenevän päivän vuoksi (mikä on hyvä mun mielestä).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
chiking

Re: ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja chiking »

toukokuun alussa aino kuoritunut.toivottavasti siirtää keväälle :smt005 kauheaa sulkasatoa nuo piettää :smt017 2 ankkaa ja 2 hanhea samassa aituuksessa.
chiking

Re: ankkatytöt eivät syö kalkkia, mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja chiking »

:smt005 oikeen tuplaten kirjottelen ainon kuoritumisaikaa :smt005 aika ja ajatukset ei juokse samalla aaltopituudella :smt005
Vastaa Viestiin