Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

*heta*

Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja *heta* »

Elikkäs, kuinka paksusti ja mitä eristettä olette talvikanalan seinissä käyttäneet niin, että lämpö on oikeasti pysynyt talvella kanalassa? Minkä kokoinen kanala on ja tarvittiinko talvella lisälämmitystä vai riittikö pelkkä eristäminen?

Ja sitten puolestapuhujia maa- ja puulattialle.

Maalattialle saisi perustettua huoletta paksunkin pehkukerroksen, mutta miten hiiriä voisi yrittää estää tulemasta sisälle? Minkälaisia harkkoja suosittelette perustuksiin, riittävätkö tavalliset vai tarvitaanko eristetyt?

Kuinka hyvin esim vaneri kestää kulutusta ja kosteutta lattiamateriaalina?

Kumpaa vaihtoehtoa suosittelisitte? Onko hyvin perustetun pehkun ja eristetyn lattian lämmönpitävyydellä mainittavia eroja? Lautalattia varmaan pärjäisi vähemmälläkin pehkukerroksella, mutta kylläpä sitä silti samanlailla kertyy.

Kiitos vastauksista :smt023
bas

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja bas »

Pari rakennus insinööri kaveria suositteli näin: (rakennus on vanha hirsi talo noin 5m2 kanala+ noin 4m2 kylmä varasto)

Kanalaan:
Seinät: hirsen päällä seinän sisäpuolella 5cm + 5cm lasivilla sitten terva paperi sitten lautaseinä.
Lattia oli vanha betoni lattia johon päälle laitettiin 10cm styroksia + uusi betoni lattia 4cm.
Katto: väli katon päälä oli noin 20cm sahapuro. Sisäpuolella laitettiin 5cm lasivilla + lautta katto.
Oveen laitettiin lisäeristys 10cm lasivilla.
Ikkunaan on tulossa kolmas lasi.
Uuden lattian päälle laitoin 5-10cm kutteri lastoa. Lämmitys hoitaa 400w öljypatteri. Näin minä toivon että pärjan talven yli.

Toivon että sait jotain hyötya vastausta.

Minulle kiinostaa myös miten muut ovat tehneet.
suikku

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja suikku »

Kurkkaapas meidän kanalaa. Mun insinöörimieheni ja -ystäväni ovat hiukan suuruudenhulluja, mutta ainakin lämpö pysyy PAKSUN eristeen ansiosta. Lattiassa on finfoamia ja vesivaneri. Sen päällä vielä muovimatto. Kurkkasin maton alle ja mitään muutoksia ei ainakaan yhden talven jälkeen ollut tullut. Lämmityksenä yksi öljypatteri joka lämmitti koko talvena vain muutaman kerran niillä kovimmilla pakkasilla. Tässä linkki: http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... usi+kanala
chicken

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja chicken »

^Teidän kanalaa kun katsoi niin ei voi kun todeta et UPEA! Siis etenkin eristys kun noin suurella vaivalla jaksoitte tehdä!
Mä olen ehkä sitä sorttia että tehdään vähän "ei niin justiinsa" :-" Mun mies kyllä viilaisi pilkkua mutta minen jaksa :oops:
Eikä sen puoleen, meillä ei ikinä olis varaa laittaa tuollaisia summia vaikka ymmärrän tuon hyödyn täysin. Itse olen kuitenkin sen verran pihi että koitan aina hyödyntää kaikkea vanhaa ja jopa vanhoista jääkaapin ritilöistä koitin kehitellä jotain "järkevää" :smt005
*heta*

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja *heta* »

Mielenkiintoista :smt045

Mitenkäs lattian kanssa kanssakanailijat? Onko kaikilla puulattian laittaneilla pohjassa vielä muovimatto varalla?
Seinissä saa siis olla vähintäänkin sen 10 cm eristettä. :study:
suikku

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mies tuossa sanoi, että koko viime talven lämmityenergiankulutus oli 20 euron luokkaa. 30 asteen pakkasella tehontarve n. 100 wattia eli 2.4 kWh vuorokaudessa. Jos nyt mitään sanoo. (Siis nämä Suikun kanalassa). Lattiaan kyllä jotain laittaisin puun päälle jos kerran rakentamisen vaivan näkee. Olis se harmi, kun muutaman vuoden päästä joutuisi lattiaa korjaamaan. Joku oli laittanut muutaman kerroksen kattohuopaa, joku peltiä joka kyllä sekin syöpyy. Maalattia olis varmaan hyvä. Jos tila olis jonkin kokoinen, niin vois ajatella, että se lämmittää talvella. Kostea se varmaan olisi, mutta on siellä kanalassa jonkin verran kosteata muutenkin. (Siitä meidän upeasta kanalasta puuttuu vieläkin ulkoverhous. Se ei tule valmiiksi IKINÄ!)
HIPSU

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Meillä on edessä nyt eristäminen ja ajatuksena on käyttää kaikki mahollinen ilmainen hyväksi.
Villat saatiin ilmaseks ku tuli puretusta talosta, samoin
levyt ym.. ( tuotiin ihan pihalle asti ). Meillä valmistu juuri kakkosautotalli 50 neliöö ja ainoa kustannus oli lattian valumassa.
Ajatuksena pitää kanoja oli tehotuotannon välttäminen ja kustannusten minimoiminen. Näin myös toimimme rakentaessa.
On aivan uskomatonta mitä ihmiset ovat heittämässä roskiin. Lattiamattoo, styroksia, finnfoamia, villaa, lautaa, kattohuopaa..
kaikkea saa ilmaiseksi kun vähän viitsii etsiä
Kanalamme on tullut maksamaan tähän mennessä vain purut lattialle :smt001
Kannustan kaikkia ekologiseen rakentamiseen :smt001
suikku

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mun täytyy kyllä sanoa, että mun rakentajakaverit olivat hankkineet tarvikkeita juuri oikean määrän. Kyselin kyllä monestakin paikasta ylijäämiä ym. mutta en löytänyt. Niitä olis tietysti pitänyt ruveta keräämään jo muutama vuosi aiemmin. Naapurin emäntä kuoli ja hänen pihassaan on monta lautataapelia. Kukaan niitä ei koskaan käytä, mutta ei niitä mullekaan myyty/annettu. Onhan selluvilla sentää jätepaperista revittyä. :smt002
HIPSU

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

No meillä on käyny tuuri kun tavaraa tyrkytetään kokoajan :smt001
*heta*

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja *heta* »

Kyllä se muovimatto varmasti pelastaa jatkuvalta korjaamiselta. Onko Muniksessa ketään pienen kanalan omistajaa, jolla olisi koko homma maalattialla? Aika moni on eristänyt lattiankin tai siinä on sitten betoni.. Ja tuntuvat toimineen.

Maalattia pelittää erittäin hyvin isossa kanalassa, mutta kun pienemmässä sitä pinta-alaa on vähemmän niin kertyykö sitä pehkua riittävästi..

Suikku, puhdistetaanko teillä kanalan lattia aika ajoin tyhjäksi myös talvella, paksua pehkukerrosta teillä ei varmasti ainakaan lämmityksen takia tarvita. :smt006
suikku

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja suikku »

Suikku tyhjensi kanalan viimeviikolla. :oops: Siis laiskuuttani ja osittain kokeilunhalusta meillä oli kestopehku. Turve oli oikein hyvää siihen tarkoitukseen ja aika paksulti sitä kertyi. Kestopehkussa pienessä kanalassa on tarkkaa ilmanvaihto. Meilläkin se toimi ihan miten sattuu. Aina, kun kestopehku oikein pöhisi, se tuotti niin paljon kosteutta, että seinät vaan valuivat. Siksi aina välillä sammuttelin sitä lisäämällä kuivaa pehkua runsaasti kompostoituviin kohtiin.
*heta*

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja *heta* »

Vettähän se kerää, enpä ole ikinä tullut ajatelleeksi, että se johtuu juuri siitä palamisesta. Pehkua meinaan kuitenki kerätä koko talven, että tuuletus luukkui saa kyllä olla useampi.. :smt005
*heta*

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja *heta* »

maapohjalla olevien kanaloiden omistajia, anybody? :smt017 :smt041
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mun kanala on noin reilu 30 neliötä ja maapohjalla. Kaksi ulkoseinää ja naapurissa lämmitetty autotalli toisella ja pannuhuone toisella puolella. Pehkuna kutteri, ei kestopehkua vaan siivoan kaiken ulos noin parin viikon välein talvella. Tykkään, kutuilla on betonilattia ja siellä pehku jäätyy lattiaan kiinni kylmimpinä jaksoina, maalattia tuntuu lämpimämmältä eikä ole kovin hankala siivota, on vähän epätasainen.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Seinäeristeiden paksuus ja lattiaratkaisut talvikanalaan

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Meillä tulee 50 mm finfoam ankkalan seinän eristeeksi. Ulkoseinä on 45mm kevythirttä, ja sisäseinään maatilavaneri. Me ollaan vähän suunniteltu "puolimaapohjaa", eli perustusten pohja on eristetty finfoamilla (rakoja ei tiivistetty uretaanilla), ja siihen päälle tulee näillä näkyvin muovikalvo joka tulee seinään asti. Tuosta muovikalvosta olen tosin epävarma, jotenkin kuulostaisi paremmalle jos vesi kuitenkin pääsisi valumaan finnfoamin läpi maahan ja lopulta salaojaan tai maaperään. Ankkala on siis alle 4 neliötä pinta-alaltaan, joten pienestä rakennuksesta on kyse.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin