Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

chicken

Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja chicken »

Kävin iltatarkistuksella kanalassa ja aikani kyykin kopin edustalla kun kuuntelin munista tulevaa piipitystä :smt050 Tuntui siinä että jokin pisti, mutta ajattelin olevan hyttynen tms. Katsoin kuitenkin kanalan lattiaa taskulampulla ja joitain pieniä meni siellä täällä. Sisällä sitten huomasin että mun kädessä oli kolme ikäänkuin nokkosen pistoa joita poltteli ja kutitti. Ne laski kuitenkin alta puolessa tunnissa. Mies kuitenkin sanoi että olisko ne ollu lintukirppuja?
Voi V***U että ottaa päähän kun saivat vasta heinäkuun alussa tehostekuurin Strongholdia :smt013 Vähän tuli sellanen olo että nyt lähti kanat prkl kun joka viikko on jotain vilisevää :smt009 Inhottaa kun just pitäs tällä viikolla kuoriutua tipujakin.
Vai onko ideoita mitä ne olis voinu olla?
Iloisten Munatalo

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ei ne varsinaisesti tartu, mutta kyllä lintukirppu esim. puree ihmistäkin sinä missä koiria ja kissoja, siilejäkin. Se ei tosin pysty lisääntymään muiden verellä kaiketi kuin lintujen :smt017 mutta punaisia ja kutiavia paukamia kyllä saavat aikaan :smt021 Pyretrinillä kuolevat.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4448
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vaihtoehtoja on useita...koetapa tutkia lattialla näkyneitä otuksia tarkkaan. Esim. kirput liikkuvat hyppimällä. Tutki myös kanojen iho+höyhennys ja laita punkkipyydykset.
chicken

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja chicken »

Täytyy tutkia tosiaan lisää, ne mitä näin ei hyppinyt vaan vilisti pitkin poikin heinän alle. Meillä on kesäkoppi lähes maan tasalla, en tiedä auttaisiko/hidastaisko sellanen jenkkimalli että koppi olis metrissä kahdessa..
Mut kunhan nyt illalla pääsen rauhassa sielä olemaan..
vardenji

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä jouduin äsken tehosuihkuun, kun nojasin hetken kanojen orteen. Kalkkijalkaa kun on, oli tyhmä asia. Niitä tuli käsiin heti kun orteen koski :smt019 Jätin ikkunan puhkasemisen siihen, revin orren irti ja heitin mäelle ja kiiruhdin suihkuun oikein kuumalla vedellä. Silleen et ite just pysty alla oleen. Hankasin oikein kunnolla kun huomasin ennen suihkua et rusentuvat aika helposti, ei litisty vaan rusentuu. Ittellä vieläkin kuhiseva olo, vaikken usko niitä iholla enää olevan. Tarttee vaan pestä koko seinä tuhkalla ja saada vauhtia tähän remppaan :smt011
Nää vilisee mut niit ei puupintaa vasten nää. Valkosen mitan kun asetin seinää vasten, ne kiiruhti äkkiä siihen. Kannattaa kokeilla. Valkosta taustaa vasten näät paremmin mitä ne vois olla.
chicken

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja chicken »

^Mulle tuli just samanlainen inhokkireaktio eilen :confused2: Niin kuumassa suihkussa kävin kun kestin vaan olla..
Katsoin kanoista ja niissä ei oo mitään vilisevää eikä mun käsiin tullut enää pistoja. Kopin pohjalla oli heinän alla märässä ruokajäämä kohdassa niitä öttiäisiä ja mulle tuli niistä mieleen lähinnä pieni hämähäkki, sellanen rusehtava. Kuivaa heinää kun käänteli niin sielä ei näkynyt mitään, eli onko ne voinu olla jotain ruoan perässä olevia öttiäisiä ja sit joku polttiainen on pistänyt? Poistin sen märän ja laitoin kuivaa tilalle, saavat nimittäin aamuisin puuroa ja sateisina aamuina laitan koppiin jolloin sitä lentelee pitkin ja poikin.
Aion silti varmuudeksi näyttää Raidia sinne kunhan tivut on kuoriutunut ja ulkoilee.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4448
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ettei vaan vardenjin kanalassa olisi kanapunkki kalkkijalkapunkin lisäksi? Huoh...mun käsityksen mukaan kalkkijalkapunkit ovat niin pieniä, ettei niitä nää kuin mikroskoopilla. Eli laitapa nyt ihmeessä punkkipyydykset, niin saat selvyyden. Kalkkijalkapunkin pitäisi olla hitaasti linnusta toiseen etenevä loinen...mä en ole kuullut, että se noin ärhäkästi kävisi ihmisen kimppuun :smt017

chickenin kanalan ötökät voisi olla ihan viattomia ötöjä, jos niitä vaan siellä märissä kohdissa vilistää, mutta laita sinäkin varmuuden vuoksi ne pyydykset.

Koettakaa pyydystää näytekappale teippiin ja tutkikaa sitä vaikka suurennuslasilla, jos semmoinen löytyy. Minkä pituinen, muotoinen, värinen? Montako jalkaa, onko siivet, tuntosarvet?
vardenji

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ne ei purru mua. Vilisti vaan iholla ja tunteen perusteella sai tiirata niitä iholta. Kahta eri väriä niitä kyllä juur erotti, mutta ajattelin olevan ikäeroja. Kanapunkki vetää jo aika hiljaseks :smt009 Mutta onko ne kanapunkit kanoissa vai puurakenteissa, vai molemmissa? Kanoissa en oo löytäny vilinää... Tarttee tarkistaa heti huomenaamulla uudestaan... Valkosella pohjalla sai parhaiten eroista selvää. Mistä noita punkkipyydyksiä saa?

Täällä taitaa olla tulossa melkoset myrkytykset ennen talvee :smt022
flai

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja flai »

Vari, punkkipyydykseksi käy aaltopahvi. Ne menee sinne koloihin, aamulla repimällä löytyy. Tai käy yöllä taskulampun kanssa kanalassa tiirailemassa. Päivisin niitä ei ole kanoissa, kuppaavat niitä öisin. Jos punkkeja on paljon niin voivat tuolleen kävellä ihmiseen päivälläkin, ite taisin aikanaan bongata valkosesta tennarinkärjestä ekat. MUTTA, niistä on ihan mahdollista päästä eroon!! :smt038 Vaikka hirvee homma siinä onkin...

Minä oon kanssa siinä käsityksessä, että kalkkijalkapunkki ei ole näkyvä, ei se ihmistä kutittele edes.
vardenji

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Eli pahvia kanalaan. Orrella yöpyvöt kanat jäi yöks kuttulan puolelle, nyt kun seinän hajotus alko. Taitavat siellä viipyä... Kanalassa on vaan kaks orppinuorikkoo, jotka ei mee orrelle ja hautova kana.
Iloisten Munatalo

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Miten te laitatte sen aaltopahvipyydyksen? siis minne se laitetaan? :smt017 Meillä on kiviseinät eli seinälle ei saa kiinni ja nyt olenkin pujottanut sen seinän ja orrenpäädyn väliin.. tosin luulen kyllä ettei meille ole tullut mitään öttiäisiä vielä :smt018 mutta kunhan nyt kokeilen...
Muoks typot
Viimeksi muokannut Iloisten Munatalo, 28 Heinä 2011, 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
flai

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja flai »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Miten te laitatte sen aaltopahvipyydyksen? siis minne se laitetaan? :smt017 Meillä on kiviseinät eli seinälle ei saa kiinni ja nyt olenkin pujottanut sen seinän ja ooernpäädyn väliin.. tosin luulen kyllä ettei meille ole tullut mitään öttiäisiä vielä :smt018 mutta kunhan nyt kokeilen...
No vaikka orsien alapuolelle tasolle, tai johonkin kanojen nukkumapaikan läheisyyteen. Taisin sillon kun meillä tää oli ajankohtaista, niin viskellä niitä pahvilappuja kanalaan kourallisen vähän minne sattuu...
kanamummo

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Orteen piti kiinnittää nämä MTT:n tarranauhapyydykset, tarrapuoli sisäänpäin.
siimis

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Sen pahviläpyskän voi vaikka niittipistoolilla nipsaista orteen kiinni, niin että ne aaltopahvin koloset on lähellä orren pintaa. Irtoaa helposti tarkastusta varten.
vardenji

Re: Tarttuvatko kanojen loiset ihmiseen?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tolla saa mun logiikalla vähennettyä punkkien määrääkin, kun polttaa läpyskät kun niissä on punkkeja, mutta onko tollasella vaikutusta suurempaan punkkiongelmaan... Nyt en enää lähde viemään pyydyksiä, tulin juur taas ihoo polttavasta suihkusta kanojen sisäänhaun ja hikilenkin jälkeen. Noita vilisti taas käsivarsilla...
Vastaa Viestiin