Viiriäisten konehaudonta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tiitiäinen

Viiriäisten konehaudonta

Viesti Kirjoittaja tiitiäinen »

Hei :smt001

Viiriäisenmunia aion alkaa hautomaan koneessa aivan ensimmäistä kertaa niin vähän neuvoja kaipailisin..
Eli voiko munat laittaa heti hautomoon kun ne tulevat vai täytyykö niiden antaa lämmetä ensin? ja jos täytyy niin kuinka kauan?

Entä koska niiden kääntely täytyy lopettaa? Mulla ei ole automaattisesti kääntävää konetta joten täytyy käydä käsin kääntelemässä..
Ja kuinka usein munia olisi hyvä kääntää? :smt017

Intoa on kauheasti, mutta taitoa ei vielä joten osaavammilta kyselen..
siimis

Re: Viiriäisten konehaudonta

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä antaisin munien levätä useamman tunnin ennen koneeseen laittoa. Jossain joskus :smt017 luin että se parantaa itämään lähtöä.

Kääntöä suositellaan tehtäväksi pariton määrä päivässä, että munat olis joka toinen yö eri kyljellä - yö kun on pisin aika jolloin ei käännetä. Eli joko kolme, viisi tai seitsemän kertaa. Ja 16. päivä lopetan kääntelyn.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Viiriäisten konehaudonta

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Ensimmäinen vuorokausi kannattaa antaa olla ilman kääntöä. Sen jälkeen 2 tai 3 kertaa päivässä. Molemmilla keinoin on minulla haudonta onnistunut käytännössä yhtä hyvin. Parempi mitä useammin kuitenkin kääntää, mutta ei ole niin tarkkaa, onko juuri tasan samat kääntöväliajat. Ja tosiaan pari päivää ennen kuoriutumista kannattaa lopettaa kääntely. Kun sitten nokka alkaa näkyä tai piipitys kuulua kuoren läpi, sitten kosteuden nosta lopussa niin korkealle kuin saat, vähintään 70% tasolle.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
tiitiäinen

Re: Viiriäisten konehaudonta

Viesti Kirjoittaja tiitiäinen »

Kiitos vinkeistä!
Pian pääsen laittamaan munat hautomoon, ja pikkutipula ja ulkohäkkikin on jo valmiina :smt003

Nyt testailen vielä tuota hautomoa ennen kuin laitan munat sinne. Lämpötila on pysynyt hyvin samana, tosin kahdella mittarilla mitattaessa toinen näyttää 0,2 astetta enemmän.. mutta se ei lienee vakavaa?

Vielä kiinnostaa, kun olen täältä lueskellut että se lämpötilan ja kosteuden mittaaminen on niin tarkkaa,
niin minkämerkkinen/minkälainen sen mittarin tulisi olla?
Ja mitä olisi hyvä laittaa niiden munien alle pehmukkeeksi?

Nyt jo sormet syyhyää päästä tositoimiin, mutta vielä munien pitää malttaa antaa lämmetä..
Vastaa Viestiin