Haudonta-aika

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

herttahelmeri

Haudonta-aika

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Ihan mielenkiinnosta te viitseliäät jotka pidätte tilastoja: Kauanko on lyhimmillään/pisimmillään haudonta kestänyt?

Jonkin verran vaihtelua muutaman päivän heittoja olen huomannut.

Onko roduilla eroja?
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Lyhimmillään tipu on vapautunut munan ikeestä 19 vrk ja pisimmillään 26vrk.rodulla ei oo ollu väliä.kakskutoset ollu ihan terveitä tipuja.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No mä kun olen koneella hautonut niin vaihteluväli on (muistaakseni) 20-24vrk.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla kanan alla 20 - 26 vrk.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kanan alla 20-21vrk:tta, jos lähimpään täyteen vuorokauteen pyöristäminen sallitaan :smt002
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Nykyisillä koneilla 19-22. Muutama vuosi sitten eri koneilla 19-24. Roduissa olen huomannut eroja, kääpiöt on kuoriutunu aikaisemmin kuin muut, erityisesti chabot oli nopeita aina noilla vanhoilla koneilla. Nykyisillä faverollet kuoriutuu ensimmäisenä. Kanan alla jääny aina päivät merkkaamatta muistiin.
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Missä vaiheessa nyt lopetan Alhomunien käännön? Siis monenko haudontavuorokauden päästä?..Haudonta aloitettu 6.3. ja kääntö aloitettu 9.3...10/8 on lähtenyt kehittymään.....
Kyse siis konehaudonnasta.
Jos kuoriutisi 22vrk..niin kääntö lopetettava 27.3.?
:smt017 vai kuinka?
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Eiköhän se oletus ole 21vrk niin minä ainakin lopetin kolme päivää ennen, eli sehän olisi 26.3. vai kuinka?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Juuripa noin, kuin Eepi sanoo.
herttahelmeri

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

smari kirjoitti: Roduissa olen huomannut eroja, kääpiöt on kuoriutunu aikaisemmin kuin muut.
Kuis orpit kun ovat niiin isoja? Kiinnostaa jo vaikka meitin lapsoset vasta 1,5kk :smt007 .

Terveisiä :smt006
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Järkyttävää, kolme viikkoa sitten torstaina aamupäivällä latasin munat koneeseen ja äsken kun menin katsomaan ja kuulostelemaan joko piippaa, varautuen nostamaan kosteuden 60%:sta (käytännössä ollut nyt 53-55% tjsp) 70%:iin (nostaakseni sitten ekan särön ilmaantuessa 80%iin) niin huomasin että yhdessä munassa oli jo särö :smt103
Viimeks mulla oli tiput vähän hitaita, viimeisimmät tuli kolme päivää myöhässä, niin vaikka silloin haudontalämpö oli minusta ihan ok (digikuumemittareilla testaten vaihtelevia mutta keskimäärin oikeita mittaustuloksia) niin nostin lämpöä koneen mittarin mukaan puolella asteella... oliks se nyt sitten vähän liikaa nostettu :smt105
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mutta noin multakin suurin osa kanan allakin kuoriutuu, jos laitan torstaina, niin ekat kuoriutuu kolmen viikon päästä keskiviikkona. Eli jos sun säröilijä viipyy vielä yön yli, tahti on aivan oikea. :smt045
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No ei se vielä ainakaan ole kuoriutunut, särö kuoressa on pikkuisen isontunut... muissa munissa ei vielä säröjä.
Miten kuorituminen voikin aina ja joka kerta olla yhtä hermojaraastavan jännittävää! :smt101
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mulla meni nyt niinkuin yleensäkin. Eli munat kun laitoin keskiviikkona puolen päivän aikaa, niin nyt kolmen viikon päästä maanantaina kuoriutui muutama tipu, tiistaina suurin osa ja kaksi viimeistä viime yönä juuri ja juuri keskiviikon puolella. Aamulla aikaisin olivat jo kuivana ja pirteenä odottamassa. Ensimmäiset säröt huomasin sunnuntaina illalla. 22. päivä mä oon yleensä jo tyhjentäny koneenkin eli kovin paljoa ei voi meillä mennä myöhään.

Jokos Muusalla on kuoriutunu?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo! Tänään päivällä tää aikainen lintu oli jo ulkona kun sisaruksista vasta muutama aloitteli urakkaansa. Nyt raasu huutaa pikkutipulassa yksinäisyyttään, just nostettiin se koneesta sinne. Toivoa on että se sais vielä tänään kaverin (ja me ehkä sitten yö nukuttua seinän/oven takana...), aika lupaava rako oli yhdessä munassa, muissa oikeastaan edelleen vasta säröjä.
Vastaa Viestiin