Hautomisen estäminen
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Ehtoo-onni
Hautomisen estäminen
Nyt yksi seitsemästä kanastani (6 kk vanhoja) on alkanut harjoitella hautomista. Enkä voi sen antaa sitä harrastaa talvea vasten. Se on valinnut paikakseen kaikkien kanojen suosikkipesän. Siellä se makaa tuntitolkulla ja estää muiden munimaan pääsyn. Kaksi muuta munintapesää tuntuu kelpaavan vain äärimmäisessä hädässä kanoille. Olen myös pari kertaa löytänyt illalla kanalasta verissäpäin kulkevan kanan eli pesästä on riidelty.
Löysin yhden topikin, jossa neuvottiin kastamaan kylmään veteen. Siihen keinoon en usko.
Myös neuvottiin ottamaan pesä pois. Auttaako se, jos laitan samaan paikkaan toisenlaisen pesän? Tai oikeastaan suunnitelmissa olisi rivitalon kyhääminen.
Munat kerään joka ilta pois.
Vain oma asuntoni on lämpimänä kanalan lisäksi eli eristäminen ei näillä pakkasilla onnistu kovin moneksi päiväksi.
Onko muita keinoja olemassa?
Löysin yhden topikin, jossa neuvottiin kastamaan kylmään veteen. Siihen keinoon en usko.
Myös neuvottiin ottamaan pesä pois. Auttaako se, jos laitan samaan paikkaan toisenlaisen pesän? Tai oikeastaan suunnitelmissa olisi rivitalon kyhääminen.
Munat kerään joka ilta pois.
Vain oma asuntoni on lämpimänä kanalan lisäksi eli eristäminen ei näillä pakkasilla onnistu kovin moneksi päiväksi.
Onko muita keinoja olemassa?
-
tiina
Re: Hautomisen estäminen
Miksi se ei saisi talvella hautoa? Jos kanalassa on lämpö plussan puolella, kyllä ne tipit pärjää, onhan niillä emo lämmittämässä. Vai oliko joku muu syy?
Mä olen nostanut käteni pystyyn alhojeni kanssa, tehkööt mitä lystäävät, niiden kanssa on mahdotonta voittaa taistelua
Saisitko sä poistettua koko pesää? Tilalle ei kannata laittaa toista, todennäköisesti se änkeää sinne. Toisaalta se voi jäädä jurnuttamaan poistetun pesänkin kohdalle
Olen huomannut, että aikansa toiset kanat yrittävät tulla munimaan samaan pesään, missä hautoja on, mutta kyllästyvät sitten siihen ainaiseen älämölöön, mikä siitä syntyy ja siirtyvät toiseen pesään munimaan, muutaman päivän sisällä.
Mä olen nostanut käteni pystyyn alhojeni kanssa, tehkööt mitä lystäävät, niiden kanssa on mahdotonta voittaa taistelua
Saisitko sä poistettua koko pesää? Tilalle ei kannata laittaa toista, todennäköisesti se änkeää sinne. Toisaalta se voi jäädä jurnuttamaan poistetun pesänkin kohdalle
-
kukkokiekuu
Pahalta näytti minunkin tipulassani,yksi hampurilainen nuori kana kirskahti siihen malliin pesässä, että taitaa rietas harjoitella hautomista.En ole tiennytkään että hampurilaiset olisivat olleet mitään innokkaita hautojia.Pitänee nyt seurata tilannetta, ja jos se näyttää aivan todelta, lykätä silkin munia alle.Minun puolestani saa kyllä hautoa, ei haittaa, pitää sitten vain laittaa mamma omiin oloihinsa.Ei minulla olekaan aikaisemmin kukaan kana yrittänyt hautoa talvella.
-
Ehtoo-onni
Tiina, Pesiin ilmestyvät munat eivät taida olla hedelmöittyneitä, sillä kukko on vielä liian nuori. Täytyy odotella muutama kuukausi.
Lisäksi minulla kanala on vain noin 6 neliötä. Taidan kyhätä hautovalle kanalle oman hyllykön, jonka eristän verkolla (sitten kun on hautomisen aika). Näin lattiapinta-ala ei pienene ja Kuunkehrä saa olla rauhassa.
Nyt täytyy vain tulla toimeen jotenkin.
Lisäksi minulla kanala on vain noin 6 neliötä. Taidan kyhätä hautovalle kanalle oman hyllykön, jonka eristän verkolla (sitten kun on hautomisen aika). Näin lattiapinta-ala ei pienene ja Kuunkehrä saa olla rauhassa.
Nyt täytyy vain tulla toimeen jotenkin.
-
kuutamofoxi
Paha ongelma
Meinaan kun minä toivekkaana tuijottelen omiani, että josko joku innostuisi hautomaan - mutta ei 
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Minulla meinasi tässä juuri hiljattain karata mopo käsistä Alhojeni kanssa kun 4-5 kanaa parhaillaan kerralla yritti alkaa hautomaan. Onnistuin aika hyvin karistamaan haaveita niiltä helpolla keinolla.
Mulla on kanalan eteisen lattialla isohko pahvilaatikko nurin päin. Tein siihen pari ilmareikää sivuille. Hautoja lootaan ja lauta painoksi päälle, ettei laatikko kaadu. Siellä se saa kanasta ja haudontainnosta riippuen olla vuorokauden molemmin puolin. Jos kertakäsittely ei riitä niin päästä välillä syömään ja uusi käsittely.
Kokeilin myös lumipallojen haudontaa, mutta se ei onnistunut karkottamaan intoa. Hautoi pallot loppuun ja jatkoi kyyhöttämistä vain.
Mulla on kanalan eteisen lattialla isohko pahvilaatikko nurin päin. Tein siihen pari ilmareikää sivuille. Hautoja lootaan ja lauta painoksi päälle, ettei laatikko kaadu. Siellä se saa kanasta ja haudontainnosta riippuen olla vuorokauden molemmin puolin. Jos kertakäsittely ei riitä niin päästä välillä syömään ja uusi käsittely.
Kokeilin myös lumipallojen haudontaa, mutta se ei onnistunut karkottamaan intoa. Hautoi pallot loppuun ja jatkoi kyyhöttämistä vain.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
-
mirri
Ei hitto lumipallohaudonta
siis kyllä oli sitkeä kana!
Kyllä kai haudontapesästä eristäminen taitaa olla ainoa keino lopettaa ei toivottu haudonta. Mulla on eristys häkki näille tapauksille. Viikko on sitkeimmän kanssa tullut taisteltua.
Kyllä kai haudontapesästä eristäminen taitaa olla ainoa keino lopettaa ei toivottu haudonta. Mulla on eristys häkki näille tapauksille. Viikko on sitkeimmän kanssa tullut taisteltua.
-
Ehtoo-onni
Eilen illalla käänsin pesät seinään päin, mutta ei se auttanut. Aamulla kana kyhjötti hautomispesänsä katolla. Oli varmasti ollut siellä koko yön.
Seuraavaksi kokeilen tuota pahvilaatikkoon eristämistä. Tuon laatikon pesuhuoneeseen, sillä minun kanalan eteisessä paukkuu pakkanen.
Kuutamofoxi, toivo joulupukilta hautovaa kanaa! Joulupukki on kiltti ja hyväntahtoinen mies. Kyllä hän niin pienen toiveen toteuttaa.
Seuraavaksi kokeilen tuota pahvilaatikkoon eristämistä. Tuon laatikon pesuhuoneeseen, sillä minun kanalan eteisessä paukkuu pakkanen.
Kuutamofoxi, toivo joulupukilta hautovaa kanaa! Joulupukki on kiltti ja hyväntahtoinen mies. Kyllä hän niin pienen toiveen toteuttaa.
-
kanamummo
Ja sulla ei ollu niitä ammattikouluikäsiä kukkopoikia jonka kanssa olis hautojan voinu laittaa? 
-
Ehtoo-onni
Ei ole. Ainokainen kukkoni on vielä peruskouluiässä. On kyllä siirtymässä työelämään oppisopimuksella heti koulun jälkeen. 
-
Ehtoo-onni
Nyt näyttää siltä, että Kuunkehrän hautomisinto on laantunut. Eli vajaa viikko eristyslaatikkoa tarvittiin. Kana oli päivät laatikossa ja illalla päästin kanalaan muiden seuraan. Sai myös nukkua yöt toisten kanssa. Jos Kuunkehrä iltaisin yritti pesään, niin häädin sen aina pois sieltä. Kiitos tepsivästä neuvosta.
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Täälläkin on tilanne taas hallinnassa. Kaikki ylimääräiset haudontayrittelijät ovat lopettaneet yrittämisen, kun en ole antanut hautoa; pimeää koppia, eristyshäkkiä jne. pehmeitä keinoja käyttäen. Osalla kuume näyttää menevän ohi parin päivän eristämisellä, toisilla sitä jatkuu viikon. Nyt kun vielä saisi ne takaisin munimaan. 
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
-
Mini
Mä olin niin lempeämielinen, että iskin munia alle kun ei pesän poistaminen auttanut vaan kana siirtyi aina seuraavaan pesään. Ja hautoihan se sitten ihan pehkuillakin. Sitä jääpalapussia kanan alle en iljennyt kokeilla, mutta kai sekin olisi pakko jos noita tyhjän pesän hautojia alkaisi olla runsaammin kuin yksi. Kyllähän se yksikin tietysti vähän tuntui munatuotannossa kun kolmesta munivasta yksi hautoi, mutta nyt on yksi kana lisää päässyt kypsään munimisikään joten nyt taas munia piisaa.
Tänään on tipuja kuoriutunut, joten saatiin pääsiäistipujen sijaan joulutipuja. Ja näidenkin lapsukaisten isä on Ehtoo-Onnin vanha Iivari. 
-
flai
Kääk, apua! Meillä on ollut tuo maatiaiskukon laatikkokeino käytössä hautovalle kanalle (ihan teiniäitikin vielä, kesäkuussa kuoriutunut itse ja muninut nyt hätäseen kennollisen ennenkuin läsähti pesään...) nyt toista viikkoa, ja nyt se höhlä kuvittelee pahvilaatikon pesäkseen ja hautoo siellä tyytyväisenä! Vaikka vaihtelen lootan paikkaakin jatkuvasti. Lasken sen päivittäin tarpeilleen ja syömään/juomaan ja sinne sen saa takaisin laittaa laatikon alle ihan sovulla, ja siellähän olla kököttää tyytyväisenä seuraavaan taukoon asti.
Mitä ihmettä tuon kanssa keksii? Ihan vielä en olis valmis periksi antamaan, keväämmällä sitten, mutta nyt on tipua jo joka lähtöön aivan riittämiin. Väkisin tulee mieleen, kumpihan tässäkin on tyhmempi, kana vai emäntä...!? 
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija