Munien läpivalaisu

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Marika

Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Marika »

Oletteko ottaneet läpivalaisu kuvia munista? Itse olen vielä aloittelija ja on vaikeaa, kun ei oikein tiedä mitä sieltä pitäisi näkyä. Jos ois kuvia, niin se ois kiva! Ja jos siihen viel sais että missä vaiheessa on kuvattu ja mitä siinä sitten näkyy :smt003
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Suvianne

Re: Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Täällä on kuva missä näkyy juuri ne ekat hennot verisuonet.
Ja jos munaa pyörittelee, niin saattaa löytää sen mustan pisteen,
5 päivä on minusta liian aikaisin, Minusta paras on tuo 6 päivä.

Jos katsot sitä toista muna kuvaa tarkkaan erotat suonet ja pikkasen tummemman pisteen,
http://karppausjaperhe.blogspot.com/200 ... posti.html
Ushva

Re: Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mun mielestä taas paras päivä läpivalaista on 4.päivä. Silloin verisuonet erottuvat jo selvästi. Kyllähän tyhjän munan erottaa kehittyneestä missä tahansa vaiheessa haudontaa, mutta myöhemmin se sisus on sellaista aika tummaa ja verisuonia ei erotu.
Suvianne

Re: Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on kahdesti käyny, että 5 päivänä on jääny huomaamatta alku.
Muna näytti ihan tyhjältä.
Varmaan johtuu huonosta lampusta, mutta sellainen voi olla monella.
Ja ei se vielä 8 päivän kohdalla ole missään nimessä mikään möhkäle.
Jos läpivalaisee ennen kuudetta päivää, ei ainakaan kannata vielä mennä poistamaan tyhjän näköisiä. Siis minun mielestä.
Ushva

Re: Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mun koneen näytössä ei tuosta suviannen kuvasta erottanut mitään, mutta tämä näyttääkin hassun tummana kaikki.
Mutta tosiaan, "tyhjä" muna on ihan läpikuultava ja siinä näkyy hieman tummempana alueena keltuainen joka liikkuu kun munaa kääntelee. Jo kolmen vuorokauden haudonnan jälkeen kehittyneestä munasta erottaa verisuonet, minä en käytä enää edes mitään pahvitötteröitä, vaan pidän munaa kädessä ja laitan taskulampun sen alle vähän käsillä reunoja suojaten. Yleensä led-otsalamppua käytän ja sinä riittää tehot mainiosti läpivalaisuun. Jos tila missä läpivalaisee on pimeä, niin mitään voimakkaita lamppuja ja härpäkkeitä ei välttämättä tarvitse. Ja pidän munaa kyljellään, en pystyssä.
Suvianne

Re: Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä haluaisin silti oikein tehokkaan lamoun tohon valaisuun. ja sellasen systeemin, ettei tarttis ku napista painaa.
Niin vois valaista ruokamunatkin onko verta.
Meillä on ihan vakio, että aloittelvan kanan munassa on verta jonkin aikaa. Pikku täpliä.
Ei viiti edes antaa munia kellekkään kun voi olla verta.

Jos sais läpivalaistua, niin ei tulis miehellekkään ikäviä sattumia...
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

4-5 pv haudonnan jälkeen näkymä pitäisi olla tämäntapainen. Tosin tummakuorisissa ja pilkullisissa kuorissa voi olla vaikeasti erotettavissa. Kirkas lamppu ja pimeä läpivalaisutila on avainsanat läpivalaisin onnistumiselle.

Lähde: http://www.minkhollow.ca/MHF/doku.php?i ... ling:day_5

Kuva
Kuva

Samanikäisissä hedelmöittymättömissä munissa näkyy keltuainen hieman tummempana möykkynä, mutta muuten selkeästi tyhjää.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Suvianne

Re: Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Se olis tieten hyvä kun näkis heti mahdollisimman aikaisin.
Vois laittaa uusia tilalle.
Meillä ainakin emo istuu ekan kuoriutumisen jälkeen kiltisti hautomassa monta päivää, ennenku kyllästyy muniin.
ananaz

Loistavat kuvat läpivalaisuista, päivät 1-18

Viesti Kirjoittaja ananaz »

Kuvasarja läpivalaisuista päivinä 1-18.
http://chat.allotment.org.uk/index.php?topic=73884.0
onnikas

Re: Loistavat kuvat läpivalaisuista, päivät 1-18

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Tässä on myös jo aiemmin linkatutkin

http://www.backyardchickens.com/t/26187 ... incubation
Nuki

Re: Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Nostan vanhaa ketjua. Mulla on kalkunmunia ollut hautumassa jo hyvän aikaa, hölmönä en merkannut aloituspäivää ylös kun aattelin ettei sieltä mitään kuitenkaan tule. Satuin vaan yksi ilta yhyttämään Hiljan pihalta puskan juurelta ison munakasan päältä. Selvispä sekin, miksei kalkut oo munineet kesällä juurikaan :smt003
Rouva siinä suhisteli ja aattelin antaa hänen olla, mutta halusin suojata pesueen pedoilta ja toin häkin ympärille. Hilja kuitenkin säikähti tätä häsäystä ja koska oli jo ilta, en voinut alkaa odottelemaan kovin pitkään että kalkku palaisi pesälleen. Lykkäsin sitten munat pesissä jo valmiiksi tyhjää hautovien kotsien alle ja muutamia päiviä myöhemmin Hilja itsekin liittyi porukkaan. Eilen sitten lainasin Petskiniltä läpivalaisulampun, mutta eihän noista paksukuorisista ja jo liki 3 vkoa hautuneista enää mitään meinannut nähdä. Yhdessä kuitenkin näkyi liikahdus ja olin kuulevinani ihan hentoa rapinaa. Kiikutin munat kiireesti takaisin Hiljan alle.
Näkeekö noin kauan hautuneista enää mitään? Saako noin kehittyneitä munia edes valaista? Alkoi pelottaa että vahingoitin niitä jotenkin kun huomasin, että täällä kaikki munat on läpivalaistu vain muutaman päivän hautomisen jälkeen.
Sori tyhmät kysymykset, en oo valmistautunut tähän haudontaan millään lailla, mutta nyt alkoi pieni innostus vaivata, jospa sieltä sittenkin olisi jotain tulossa...
ninanni

Re: Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kyllähän niitä valaista saa. Huoli pois siis! Ei hätää :) moni valaisee (minä mukaan lukien) aivan viime hetkilläkin munia jotta tietää onko nokka ilmatilassa. Eli menee ihan viime hetkille tuo valaisu, kun nokka ilmatilassa niin päivä suunnilleen vielä aikaa jäljellä. Eli en ole itse ainakaan kokenut sitä huonontavana vaihtoehtona. Pikemminkin pysyy perässä koska sieltä kuoriudutaan :)
Nuki

Re: Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Uijui, nyt alkoi jännittää! Hyvä tietää toi nokka ilmatilassa -juttu. Oon ihan ulalla näistä haudontajutuista, en oo seurannut aiheen ketjuja koska en aikonut todellakaan alkaa mitään haudottamaan. Nyt kaiken kukkuraksi näyttää, et yksi käppänä hautoo kanalan alla. Great, just kun mun kukko-ongelma oli ratkaistu...
Toinen hölmö kysymys: kuinka kauan munia voi pitää poissa emon alta ilman vaaraa? Joudun läpivalaisemaan ne kellarissa, eihän siinä mee kuin minuutti, pari kun kipaisen sinne ja takas taskut täynnä munia, mutta huolestuttaa etten nyt vaan vaaranna niitä pikku palleroita jos siellä kerran on sittenkin elämää.
Täytyy kyllä sanoa että oon tosi yllättynyt jos noista vaaveja tulee, olin niin varma että siitosprosentti on heikko, munat on kylmettyneet ja ties vaikka mitä. Sunnuntaina itse asiassa kuulin ekan kerran että yhdellä polkaisulla voi hedelmöittää useita munia, mä hönö oon luullut aina että se on polkaisu per muna... :oops: Epäilin senkin takia tota hautomista kun toisin kuin kanojen, kalkkujen polkemisia näkee harvoin. Wow, on se Hermanni-poika sittenkin onnistunut ees joskus osumaan! :smt003
ninanni

Re: Munien läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja ninanni »

eikös se jotenkin niin mene että on mahdollista että polkaisu/7munaa hedelmöittyy? Tai jostain luin kun esim on montaa eri sorttia kanalas niin sit kun kerää siitosmunia ja haluaa puhtaita niin ainakin viikko olla pariskunta erossa sit muust kotkotperheestä? Mielellään tietysti enemmän että voi olla varma. Mutta näin ymmärsin että se voi olla jopa viikon verran se yks polkaisu. OLENKO VÄÄRÄSSÄ?
Vastaa Viestiin