Tipujen asumuksen lämpötila

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Huimapää

Liian kuumaa?

Viesti Kirjoittaja Huimapää »

Tervehdys!

Mulla on puolitoistaviikkoinen viirun poikanen täällä elelemässä, ja tänään kuoriutui toinen.

Tämä vanhempi tipu on ollut 34~35 asteisessa lootassa noin viikon ajan. Tuleeko tälle tipulle liian kuumat oltavat, jos nostan lootan lämpötilan 37 asteeseen, ja laitan tänään kuoriutuneen tipun kaveriksi?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Liian kuumaa?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kunhan tipuilla on pääsy viileämmälle aluelle niin ei hätää, voivat itse valita missä lämpötilassa ovat
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Huimapää

Tipujen asumuksen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Huimapää »

Missä vaiheessa tiput uskaltaa laittaa huoneenlämpöön?
hunski89

Re: Tipujen asumuksen lämpötila

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Itse olen sen mukaan tiputellut lämpöä, miltä tiput vaikuttavat. Jos alkavat hengittämään tiiviiseen tahtiin ja näyttävät siltä kuin "sulaisivat" lattiaa vasten siivet sivuille levitettynä niin olen lämpölamppua nostanut että lämpö lattian tasalla putoaa pari astetta. Jos taas on näyttänyt että tiput painautuvat lampun alle kovin tiiviiksi kasaksi toisiinsa kiinni niin olen laskenut lamppua hieman että tulee pari astetta lämpimämpi.

Meidän tiput olis kyllä saaneet lämpöhalvauksen 35-37 asteessa. Riippuu varmaan niin paljon tilasta missä niitä pidetään, veto, huoneenlämpö yms.

Ekana viikkona oon viiruilla pitäny 32 astetta kun siinä ovat olleet tyytyväisimmän näköisiä ja siitä olen pari astetta viikossa pudottanut.
Kanatipuilla olen pitänyt muutaman ekan päivän 34 astetta kun he ovat siinä näyttäneet tyytyväisimmiltä, sen jälkeen tiputtanut 32 asteeseen.
Ankanpoikasilla olen muutaman ekan päivän pitänyt 32 astetta ja sitten tiputtanut 30 asteeseen kun ovat selvästi alkaneet näyttää kuumeisilta niin sanotusti.

Huoneenlämmössä viirutiput ja kanatiput tarkenevat hyvin kun on sulkapeitettä jo jonkin verran kasvatettu. Meillä on tipusten huoneen lämpötila normaalina kesäpäivänä 23-25astetta, jäätävinä hellepäivinä jopa 30astetta, helteisimpinä päivinä en ole tarvinnut lämpölamppua laisinkaan.

Et parhaiten sen oikean lämpötilan näkee niiden tipusten olemusta tarkkailemalla. :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Tipujen asumuksen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä viirutiput ovat huoneenlämmössä kaksi viikkoisina. Ulos pihalle muuttavat vuodenajasta riippuen 4-6 viikkoisina ja talvella muuttavat kanalaan ilman lämpölamppua 6 viikkoisina. Lämpölampun alla meillä on 36-38 astetta ja pääsy viileämpään. Pikkuhiljaa lamppua nostetaan ylemmäksi.
Kuten edellä, seuraamalla tipujen käyttäytymistä näkee missä lämpötilassa viihtyvät.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin