Kaupan luomumunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tipu-fani

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Tipu-fani »

Moi! Toimiiko kaupan luomumunat, tarkoitan, että saako niistä pieniä tipuja hautomalla? Olen itse koittanut... Mutta jälkiä tipujen verisuonista tai muusta ei ole näkynyt vaikka pidän niitä noin 40asteessa. Kannattaako minun yrittää vielä? :smt001
Tipu-fani

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Tipu-fani »

Voisiko joku vastata?? :smt001
Peppilotta

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Onkohan sinulla liian korkea lämpötila?
Sopivampi olisi jotain 37,5-38,5 astetta...
Tipu-fani

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Tipu-fani »

Voipa ollakkin! :smt017 Testaan vähän vähempää aste määrää. Löysin kyllä yhden nettisivun ja siellä luki, että niitten pitäisi olla 60asteessa... :smt012
tipujen_ihailia

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja tipujen_ihailia »

Itsekkin kokeilen muutama kaverini kanssa tulisiko kaupan luomu munists mitään kun olen "hautonut"niitä silleen että olen laittanut ne itse virkkaamiini bratz nukeille tehtyihin pipoihun ja lämpimään koriin ja lämpimän lampun osoittamaan munia.Kaverillani tipu-fani tyypillä näkyy munan sisällä pieniä veri suonia,tarkoittaako se että siellä on siis tipu? :smt001
tipujen_ihailia

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja tipujen_ihailia »

tipujen_ihailia kirjoitti:Itsekkin kokeilen muutama kaverini kanssa tulisiko kaupan luomu munists mitään kun olen "hautonut"niitä silleen että olen laittanut ne itse virkkaamiini bratz nukeille tehtyihin pipoihun ja lämpimään koriin ja lämpimän lampun osoittamaan munia.Kaverillani tipu-fani tyypillä näkyy munan sisällä pieniä veri suonia,tarkoittaako se että siellä on siis tipu? :smt001
sekosin tän kaa ihan oikeesti ku tää on nii seko et älä välitä
samapi

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja samapi »

Onhan teillä sitten myös paikka sille kanalle / kukolle joka siitä poikasesta kasvaa, aika joutuisasti vielä kaiken lisäksi? Anteeksi tällainen kysymys, tarkoitus ei ole loukata tunteita, mutta sain vaikutelman, että olette kuiten aika nuorta väkeä
Tipu-fani

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Tipu-fani »

On meillä! :smt045 Kyllä ollaan aika nuoria mutta opittu paljon....
Näätä

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Näätä »

Tipu-fani kirjoitti:Voipa ollakkin! :smt017 Testaan vähän vähempää aste määrää. Löysin kyllä yhden nettisivun ja siellä luki, että niitten pitäisi olla 60asteessa... :smt012
Johan nuo munat kypsyy tuommosessa lämmössä! :smt003 ja nuo munat voipi olla mennyttä jo tuossa 40 asteen lämmössä, jos olet sillä vaan hautonu. Mulla on hautomakoneessa nyt kultamunan luomuja, viikonloppuna kahen pitäis kuoriutuu, tiput näkyy munien sisällä... Lämpö kokoajan 38 astetta ja kosteutta 55-60%. Nyt alkoi loppusuora. Jännittää :smt002
p.s. tipu-fani: niitä munia pitää muistaa myös kääntää 3krt päivässä ekat 16 vrk, sitten vaan 2 krt päivässä, ja 18. Hautomispäivänä lopettaa kääntö kokonaan ja nostaa kosteutta... lueppa tiedote "konehaudonnan abc"
Kukkomies

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Kukkomies »

Mulla on 5 kpl Lidlin valkoisista luomumunista haudottua tipua. Ovat reippaita ja mukava niitä on seurata :)
Nyt on haudontakoneessa ruskeita luomumunia, mutta ei noista ruskeista näe läpivalaisulla mitenkään itääkö vai ei!
Apuja, neuvoja?
Kiitos Näätä vastauksesta, odotellaan:)
Viimeksi muokannut Kukkomies, 09 Helmi 2015, 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näätä

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Näätä »

Ruskeiden munien kanssa joutuu varmasti odottamaan kauemmin ennekuin kehityksen näkee varmasti. Luultavasti päivinä 10-13 voi sanoa varmaksi kun sikiö on kasvanut jo niin reippaasti :smt001 pilkkopimeään huoneeseen vaan ja sallittua kirkkaampi lamppu käyttöön niin eiköhän niistäkin näe kun sikiö on alkanut kasvaa kokoa.
Kukkomies

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Kukkomies »

Nyt on 9 kaupan luomukanaa, joista isoimmat 5 on jo ulkokanalassa ja hienosti menee! Katsotaan miten alkavat munimaan, eli onko hyviä siinä puuhassa. On mulla muitakin kanoja. Olen raavas mies, enkä käsitä miten kilahdin kanoihin....sitä on muutkin ihmetelleet :)
mahannus

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Kukkomies kirjoitti:Mulla on 5 kpl Lidlin valkoisista luomumunista haudottua tipua. Ovat reippaita ja mukava niitä on seurata :)
Nyt on haudontakoneessa ruskeita luomumunia, mutta ei noista ruskeista näe läpivalaisulla mitenkään itääkö vai ei!
Apuja, neuvoja?
Kiitos Näätä vastauksesta, odotellaan:)
Miten mä en huomannut lidlissä lainkaan luomumunia kun viimeks kävin, pelkästään ne kaks jumalatonta lavaa tavallisia kananmunia
Kanastus

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Kanastus »

Täälläkin yksi valkoisen Lidl luomumunan tipu :smt001 Myös Kultamunia oli pari koneessa mutta haudonta meni pilalle. Alkoivat kehittyä mutta menivät sitten kesken niinkuin pääosa muistakin munista.
Peppilotta

Re: Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Peppilotta »

Hei! Minkä näköisiä noista kaupan luomumunista kuoriutuneista kasvaa isompana?
Onko missään kuvia? Esim se Lidlin kantaa oleva kukko, niin olisipa tosi kiva nähdä millainen siitä on tullut!
Vastaa Viestiin