Nuorikkojen munista tipuja?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Marielina

Nuorikkojen munista tipuja?

Viesti Kirjoittaja Marielina »

Meillä on kaksi 8kk ikäistä nuorikkoa, jotka munineet n. puoli vuotiaasta asti. Olen nähnyt kukon polkevan ja nyt mietin, että voinko haudotuttaa niiden munista tipuja toisella kanalla?
Nuorikoiden munat ovat vanhempien kanojen munia pienempiä, haittaako se?

Ja sitten olen huomannut sellaisen hassun munaeron myös, että nuorikoiden munista ei keittämisen jälkeen saa kuoria irti :smt003
En tiedä onko sillä mitään merkitystä munan hedelmöittymisen/hedelmättömyyden kanssa, mutta sanottakoon nyt sekin.. :smt004
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Nuorikkojen munista tipuja?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voit haudottaa
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Nuorikkojen munista tipuja?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Onko polkeva kukko näitä nuorikkoja vanhempi?
Jos on ja otat näiltä nuorikoilta munat haudontaan niin tulevista tipuista enemmistö on kanoja.Minulla ei siitä mitään kokemusta enkä ole muiltakaan kuulut että meneekö se noin.

Tämä lause on taas sieltä kananhoidon kirjasta.SIITOSKUKON PITÄISI OLLA NOIN VUOTTA VANHEMPI KUIN KANA,SILLÄ SILLOIN TULEE KANANPOIKASIA SUHTEELLISESTI ENEMMÄN.
Marielina

Re: Nuorikkojen munista tipuja?

Viesti Kirjoittaja Marielina »

Kukko on noin 5-vuotias :smt001
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Nuorikkojen munista tipuja?

Viesti Kirjoittaja nana »

Nuorikoiden munista, kuori lähtee irti kun pitää hetken jääkaapissa. Ihan saman ilmiön olen huomannut.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Marielina

Re: Nuorikkojen munista tipuja?

Viesti Kirjoittaja Marielina »

nana kirjoitti:Nuorikoiden munista, kuori lähtee irti kun pitää hetken jääkaapissa. Ihan saman ilmiön olen huomannut.

Jee. Kiitos! :smt001
Annir85

Re: Nuorikkojen munista tipuja?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Nuorikon munia laitoin koneeseen kokeeksi "normaalikokoisten" kanssa. Yllätyin kun nämä pikkuiset kuoriutuivat yhtä lukuunottamatta 20. haudontapäivänä, se yksi siis 21. päivänä. Normaalikokoiset aloittivat vasta 21.päivänä kuoriutumaan kuten tähänkin asti on mennyt haudonnoissa.
The Kekkonen

Re: Nuorikkojen munista tipuja?

Viesti Kirjoittaja The Kekkonen »

Minä kans kokeilin nuorten kanojen pikku munista,ihan vaan kokeeksi miten käy :smt001
8/8 lähti, yksi meni kesken,yks kuoli munaa juuri enne H-hetkeä..6 ihanaa pientä tirppaa tuli :smt055
Nyt ovat 4 pvä ikäisiä :smt041
Marielina

Re: Nuorikkojen munista tipuja?

Viesti Kirjoittaja Marielina »

Ihanaa!

Ensi viikolla pitäisi meillä kuoriutua :smt049
Marielina

Re: Nuorikkojen munista tipuja?

Viesti Kirjoittaja Marielina »

Meillä kuoriutui ensimmäinen tipu.
Perjantaina olisi tullut vasta 21. päivä :smt017

Voisikohan tämä olla siis nuorikon pienemmästä munasta peräisin, en tiedä. Vielä en uskaltanut liikaa hämmentää.

Ihan hyvä vointiselta tipu näytti, sen mitä sain silmäiltyä :smt007
Vastaa Viestiin