tipuja kaupan munista?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pirjo

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

...samaa mieltä Maunu-Muorin kaa :smt023
Nyt minäkin tähän hulluuteen pyrähdin mukaan; viikko sitten ostetut ´valkoiset luomumunat` eivät olleet hedelmöittyneitä -yksikään, mutta perjantaina löysin Turun läheltä iini miini pikkuisesta valintatalosta ´ruskeita luomumunia` ja nyt kokeillaan taas nappaako :smt005
Tammearu

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

saralele kirjoitti:Luomumunista on monet saanu tipuja! Vaikka eihän sitä tiedä ennenku koittaa. :smt001
Kerran olen koneellisen laittanut ns. luomumunia koneeseen 24 klp. Tulos oli puhdassa 0 -tulos. Ei niissä luomukanaloissa ole kukkoja. Luomu tarkoittaa kaiketi vain rehua, jota syövät.
Tammearu

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

vardenji kirjoitti:Luomukanaloissa on kukkopakko. Se erona ei-luomu-muniin :smt002 Luomukanoilla on oltava kukko parvessa, mutta kukkojen määrä on niin vähäinen kanoihin nähden, ettei kovin moni muna lopulta hedelmöity kokonaismäärään verraten. Tuuria on ollu paljon et on saanu noin hyvän tuloksen :smt023
Kukkopakko? En oikein usko. Onko siitä mitään mustaa valkoisella. Ei ole mahdollisista, että kolmesta kaupasta ostettu 4 x 6 rasiasta ei ollut yhtään hedelmöittynyttä munaa.
maunu_muori

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

hulluttahan tää on.. tiiä viittinkö ees kertoo: no menkööt
Jäärä kun tota leikattuu jalkaa käy kolme kertaa viikossa tossa paikallisessa TK:ssa näyttämässä, niin on vissiin höpöttänyt hoitajille vähän liikaa näistä eldoraadoista. Perjantaina piti sen sitten viedä näytille muutama eldoraato.. sekä leikuri että hoitajat kävi kuolaamassa noita autolla :smt042.. Yks mieshoitaja oli hommanut tänä keväänä muutaman lemmikin tohon kylälle...jokohan sekin virittelee konetta :smt017

Kyllä siellä jo vähän mietittiin, että jos kroonikko-osaston pihalle sais muutaman puuhapeten ihasteltavaksi.. Noi on muuten tosi eläväisiä kananpoikia, en muista että aiemmin meillä olis tollaisia ollut. Pakko koko ajan laajentaa tilaa: mulla on sillain lokeroitu kanala, niinkus useemmalla puuhastelijalla, että voi tarvittaessa pitää siitosryhmiä... Nää on nyt vallanneet koko tila. Lentoharjotukset ja "kukkolut" on tapeetilla, 5 viikkosilla, nyt päästään jo orsillekkin, jotka on noin puolen metrin korkuuella.

Evira oli huolissaan sillon 2006 kamalasta lintulenssutartunnasta: tää se varsinainen lenssu on, tää haudo kaupan munista lemmikit :smt040 , tosi tarttuva tauti :smt003 :smt003 ja niin VAARALLINEN, ja leviää satavarmaan linnuista ihmisiin ja ihmisistä lintuihin

Mulla oli haudonnassa verrokkina ne s-ryhmän ja k-kaupan ( kumpiakin 12 munaa) Niistä ei tullut mitään, mut noi Eldoraadot, niistä tuli 78 munasta 33 ja kolme ei jaksanut kuoriutua, saatto siellä olla enemmänkin hedelmöittyneitä, jotka jäi kesken, en vaan viittinyt availla munia enää kun otin loput pois koneesta.

Yks 24 munan kokemus on vielä aika suppee yritys siihen, millä tuottajalla on luomussa kukot porukassa mukana :smt025 ..Pakkohan se ei oo, mut ainakin noilla parilla tuottajalla niitä on, mistä mulla kuoriutui. Oliskohan kaikkiaan ollut 6 tuottajan leimoja munissa, jos lasketaan mukaan noi valkoiset munatkin. Mie oon ihan röyhkeesti kurkannut munakotelon sisään millä leimalla munat on, ennenkuin oon niitä ostanut :smt025
Tammearu

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

Todella mielenkiintoinen juttu Maunu-muorilla. Onhan se todella hyvä saada tuoretta verta kanalaan. 50% kuoriutuvia on hyvä prosentti, kun ottaa huomioon munien hankintahinnan. Minä myyn siitosmunia euron kappale. Nyt on tosin vain isaBrownin munia tarjolla. Harvalla taitaa olla sitä kantaa. Nuorikkoja on useaa rotua. Hinta sama kuin aina eli 10 euroa.
maunu_muori

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Jep, ei oo poikaset kovin kalliita jos kuuden munan kotelo makso 2,89€
Tammearu

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

maunu_muori kirjoitti:Jep, ei oo poikaset kovin kalliita jos kuuden munan kotelo makso 2,89€
Minulta saa takuuvarmoja 1 euro kpl. Rotu on IsaBrown.
Muusa

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tammearu kirjoitti:Luomu tarkoittaa kaiketi vain rehua, jota syövät.
Tämä tuli ilmeisesti jo käsiteltyä toisaallakin mutta koska kertaus on opintojen äiti :smt002 niin munien luomutuotannossa on rehun lisäksi myös muita määräyksiä; esimerkiksi eläintiheys pitää olla väljempi ja virikkeitä enempi kuin muissa tuotantomuodoissa. Kukkopakkoa ei kai sentään ole mutta useissa luomukanaloissa sekä myös joissain lattiakanaloissa on kukkoja, joskin yhtä kukkoa kohden on yleensä paljon isompi määrä kanoja kuin kotitarvekanalassa. Siksi kukollisenkaan luomukanalan kaikki munat eivät ole hedelmöityneitä. Myös käsittely ja säilytys tietysti vaikuttaa munien itävyyteen. Itse olen huomannut ettei postitetuissa siitosmunissa ole yhtä hyvä itämis- ja kuoriutumisprosentti kuin omasta kanalasta kerätyissä tai "kuriirikyydillä" tulleissa munissa.
Tässä vielä listattuna eri munantuotantomuodot:
http://kananmuna.ruokatieto.fi/WebRoot/ ... id=1068789
harrastaja

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Tuohon muusan kirjoitukseen annan kyllä vastineen postitettu 25 4 ja perillä kanan alla olivat 27.4 illalla 10 munaa joista 8 kuoriintu .Omistani en ole saanut kuin 10 kappaleesta 5 tai 6
Tammearu

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

Jostain luin, että pitäisi olla kukko per 20 kanaa. Pitäneekö paikkansa?
maunu_muori

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tarkemmin mietittyäni, poistin tästä sen linkin :smt002.. satuin lukeen viimeiset virtykset.. mitäpä mää niitä leimoja paljastan :smt005
mut kuitenkin yleisesti:

Kukkopoikiahan syntyy noin puolet haudottavista, niitä kun tarvitaan oikeesti syötiksi, että kanat pääsee karkuun, jos peto hyökkää. Mie mietin pitkään minkävuoks evöluutio tekee kukkoja yhtä paljon kuin kanoja, kun kanat lintulajeina ei oo pariuskollinen, vaan parvielikoita, mut kukolla on aika monta tehtävää, jossa ne voi delata, ja vähämerkityksetön ei oo se, että ne mittelee kellä on parhaat geenit.

Oon tossa katellut noita eldoraatoja ja aina vain enemmän oon vakuuttunut, että niissä on joukossa jotain muutakin kuin puhdasta munijaa....mut ei paha EI PAHA....

Asiasta villakoiraan.. mun ekat kanat oli Isabrowneja.. siitä tää HULLUUS alko... ja velkakierre, kun sähköttömään ja vedettömään autiotorppaan piti Ellun ja Henriikan vuoks muuttaa...eihän tänne ollu ees tietä...ja joo..10 000 erkkiä meni pelkästään harmaitten vesien käsittelykenttää.. ruskeet tehään edelleen ulkohuussissa .. VÄLIAIKASESSA, meillä käyneet munislaiset tietää millanen se ON.. vieläkin :smt019
hurtta

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja hurtta »

Teidän takia mulla on nyt kolmea eri sorttia kaupan luomumunia menossa koneeseen :smt012 :smt043
Ei olisi pitänyt lukea näitä juttuja..
maunu_muori

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Muistinkos mää kertoo, ettei riittänyt meille se yks koneellinen.... niitä eldoraadoja on tungettu lisää koneeseen ja parin kanan alle :smt005
Nyt ostin vain sillä leimalla, jossa kasvatetaan niitä luomukukkopoikia sopimuksella :-" OIvoi tää on Hullutta... pitääköhän taas rakentaa lisätiloja.. ens viikolla käyn hakemassa yhen leikkimökin. En vaan tiiä tuleeko siitä hanhille, ankoille vai eldoraadoille lisätilaa :smt005 Viime syksynä ei tarvinnut rakentaa muuta kuin lammaksille lisätiloja.. nyt niitä vapautuu parempaan käyttöön :smt047.. Ostitko Siwasta, ainakin siinä messukeskuksen viereisessä oli tolla ..runsaasti kukkoja.. paikan leimalla. Pettuveden Siwassa niitä oli ainakin vielä puoltoistaviikkoo sitten.. en ostanut ihan kaikkia :smt005.. jäi sinne muutama kotelo :smt047
hurtta

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja hurtta »

Ihan tästä paikallisesta Siwasta löysin, juuri oikealla leimalla ;) Kolmasosa niitä ja 2/3 muita. Saas nähdä :-"
jinsi

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja jinsi »

Täytyy kyllä päästä itsekin joskus kokeilemaan! :smt003
Viimeksi muokannut jinsi, 07 Maalis 2015, 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin