Re: Meille kuoriutuu kanatipuja!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
flai

Re: Meille kuoriutuu ankkatipuja...

Viesti Kirjoittaja flai »

Pirjo kirjoitti:Olen tässä ihmetellyt MIKSI toinen pikkutipu nokkii koko ajan toista silmiin???!!!
Se joka nokkii kuoriutui jälkimmäisenä. Mua vähän hirvittää voiko se puhkasta ton toisen silmän jossain vaiheessa?
Kanatiputkin on kovia nokkimaan toistensa silmiä, ja myös varpaita ("matoja!" :smt005 ) vaistomaisesti, se on sitä ruuanhaun harjoittelua kun kaikki pistemäinen kiinnostaa. Mikäs sen parempi nokkaistava kuin kiiltävä musta silmä kaverin naamassa. Ei ne koskaan miulla ainakaan oo toisilleen vahinkoa aikaan saaneet, vaikka aika hurjalta näyttää. Menee kyllä ohi kunhan oppivat mikä on oikeaa ruokaa. :smt001
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Kiitos Flair; putosi ´kivi sydämeltä`.
Nyt taitaa mennä ´ohi aiheen`mutta onko kellään kokemusta miten vanhan kissan saa pitämään kyntensä erossa tipuista, vai onko se mahdotonta. Meillä on leikattu neljävuotias tyttö kissa, joka todella hyvä hiiri ja myyräkissa. Eli saalistusvietti on tosi voimakas -ja nytkin melkein kuola valuu kun salaa yrittää vilkuilla tipuhäkin suuntaan! En uskalla hetkeksikään jättää samaan huoneeseen ilman vartiointia; jos selkänsä kääntää niin tipu kynsiin vilahtaa...
Koirathan voi asiaan kouluttaa, mutta voiko kissaa?
Pirjo

Parin viikon päästä saan uusia munia taas ja kone ´pörähtää` käyntiin :toothy8:
Alkaa taas uudet jännitykset...toivottavasti onnistuu paremmin!
Nyt olisi varmaan jo noi omienkin ankkojen munat jo kohta hedelmöittyneet, koska Pikku-Kalle on päässyt jyvälle - mutta tehdään niitä sitten kesällä.

Ps. teinköhän emämokan :smt021
Ankkatiput kolme päivää vanhoja ja laitoin hetkeksi vähän isomman vesiastian että saisivat päätä kastaa. No ensinnäkin konehaudottuja! -tiedän ei luonnollista rasvaa...mutta ne tykkäs ihan älyttömästi ja siirsin ne heti takasin häkkiinsä lämpölampun alle. Untuvathan siinä kastu vähän masun alta, mutta onko tuo niin vaarallista? Tiput ovat minulla sisällä huoneenlämmössä ja vielä lämpölampunalla.
Pirjo

Nyt tiput ovat kuusi päivää vanhoja ja kasvaneet hurjaa vauhtia.
ONKO MAHDOLLISTA :smt017 -olen näkevinäni jonkinlaista ´kukkomaista` käyttäytymistä! Kylvyn jälkeen toinen tipu alkaa haroa nokalla toisen tipun selkää ja niskaa ja liikehtiminen on vähän samaa luokkaa kuin aikuisilla ankkapojilla. Se joka kuopsuttaa toisen niskaa onkin nimeltään Joona (hatusta vedetty) ja Joona on muutenkin nokasta paljon rotevamman kokoinen kuin tuo Jenni...Voiko ne jo elehtiä noin pieninä vai olenko ollut vain liian kauan yksin saaressa :smt043
Pirjo

Jenni ja Joona ovat nyt kymmenen päivää vanhoja ja muuttivat navettaan isompien joukkoo.
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Saivat oman häkin turvapaikakseen, siinä oli toisilla ihmettelemistä
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Ensi viikolla laitan taas lisää ankan munia koneeseen ja jos tilatuilta munilta jää tilaa niin menee sinne omienkin ankkojen munia -nyt on meidän ´Pikku-Kalle` oppinut hommat :thumbleft:
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

:smt060 Ovatpa suloisia! Mä veikkaisin että tuo toista sukiva ja aktiivisempi poikanen on ennnemminkin tyttö, nekun tahtovat olla useina ika persoonallisia tapauksia ankoilla ja omaavat usein adhd-taipumusta :smt005
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Ja vesi lentää :smt005
http://img850.imageshack.us/i/15k.mp4/

Nyt on taasen aika kaivaa haudontakone kaapista; tänään on postitse lähtenyt minulle tulemaan uusia ankan siitosmunia :smt041
..ja jos koneessa tilaa riittää niin taidan laittaa omienkin ankkojen munia haudontaan!
...nyt huomaan että mulla on LIIAN PIENI haudontakone :smt010
Tiger76

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

Ei saa laittaa tuollasia ihania ankkavideoita :smt003 Kohta mul on pian niitäkin :smt007
Pirjo

oisko siitä jotain haittaa.... 8-[
Tiger76

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

Oon luvannu ukko kullalle et kun saan kanoja ni sit riittää :smt003 Vuosi sitten sain vuohia
Pirjo

Tiger76 kirjoitti:Oon luvannu ukko kullalle et kun saan kanoja ni sit riittää :smt003 Vuosi sitten sain vuohia
Kaikkea sitä ´herkkänä hetkenä` tuleekin lupailtua :smt044

Nyt on sitten uudet ankan munat tulleet postissa (ja loppumatkan moottorikelkalla :smt001 ) ja pörähti haudontakone taas käyntiin!
Toivottavasti onnistuu paremmin tällä kertaa :wav: ; viimeiksi oli vain neljä kymmenestä hedelmöittynyt ja niistä lopputuloksena kaksi ankkaa.
Koneeseen mahtui yhdeksän ´vierasta`munaa (yksi oli rikkoutunut matkalla :smt010 ) ja kaksi omien ankkojen munia lisäksi. Mulla on LIIAN PIENI KONE!
Nyt se jännitys taas alkaa; 28 päivää. Nyt on parempi; jos joku ei olekaan hedelmöittynyt niin voin lisätä sekaan meidän omia munia.
Muoks. siis meidän omien ankkojen munia :-"
Pirjo

APUA kahdessa munassa ilmakupla huitelee miten sattuu; kun kääntää munan niin se ilmakupla siirtyy puolelta toiselle! Onko niin että nämä munat ovat vahingoittuneet matkalla? Löytyyköhän netistä jostain munan ´anatomiaa`?
Lisäksi yhdessä munassa on ilmakupla ns.väärässä päässä -siinä suipommassa...
Saas nähdä mitä tästä tulee :smt017
pinka

Viesti Kirjoittaja pinka »

Voi että miten osaa ankanpojat olla sulosia :smt060 Kyllä on pakko saada ankkoja!! Talvi taas tässäkin on haittana, kun ei ole sellasta tilaa missä ankkoja vois pitää.... :smt009

Tsemppiä munien kanssa!! Toivon että kaikki on kunnossa :smt023
Pirjo

Pirjo kirjoitti:APUA kahdessa munassa ilmakupla huitelee miten sattuu; kun kääntää munan niin se ilmakupla siirtyy puolelta toiselle! Onko niin että nämä munat ovat vahingoittuneet matkalla?
Hei auttakaa viisaammat; poistanko nuo kaksi munaa koneesta?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä sen ilmakuplan pitäisi olla munan tylpässä päässä, joten tod.näk. kannattaa poistaa viallisen ilmakuplan omaavat munat haudonnasta. Jos ei ole tilanahtautta, niin voithan niitä hautoa sen aikaa, että näät alkavatko kehittyä :smt017
Vastaa Viestiin